Gå til innhold

Baby 11 mnd sover altfor lite i døgnet! Hvorfor er legging så vanskelig?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så dritt lei..

Amming i søvn fungerte ok frem til ca. 8 mnd. Etter det har det bare vært tull. De siste to-tre ukene har vært fullstendig kaotiske. Vi bruker minst 1 time, ofte 2-3, på å legge for kvelden! Hun turner rundt i senga, og når hun blir ordentlig trøtt og sliten begynner hun å gråte. Dersom vi aktivt forsøker å hjelpe henne til å sovne klikker det helt. Amming, byssing, bæresele osv= hun skriker seg i søvn. Det blir en ond sirkel det her. Hun sovner ofte rundt kl 21. Våkner rundt 6/7. Dagsovingen er blitt like vanskelig. Før kunne vi trille i søvn, også sov hun ca 60 min * 2 dersom vognen var i bevegelse. Nå klikker hun fullstendig i vognen når hun blir trøtt. Det ender med at vi må «riste» og hoppe med bæreselen for at hun skal hyle seg i søvn, for så å lirke hun over i vognen og trille videre.

Er dette normalt?! Søvn har aldri vært enkelt her i huset, men ikke så ille som de siste ukene. Jeg blir gal!!😫

Anonymkode: 2062b...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hummel34

Hørtes ikke vanlig ut. Har selv en på 11 mnd. Våkner ca kl 08, sover igjen mellom 12 og 13 sånn ca, legger han 19.30. Men så til poenget: hvorfor en min slik og din slik? Aner ikke. Men en ting som alltid har vært viktig for mine barns søvn er å være mette, få nok mat gjennom døgnet. Når de har vist symptomer på vansker med søvn har det gjerne vært i perioder hvor de har hatt behov for mere mat.

Jeg er virkelig ikke for noe kynisk skrikekur, men tror på faste rutiner. Slik at barnet lærer når pysjen er på og jeg er i seng er det søvn. Gå ut og inn, legg henne ned igjen. Ut og inn til hun sovner. Gjør dette slavisk hver kveld. Mulig hun blir mer forvirret av alle tiltak som settes igang. 

Uansett, lykke til. Hørtes veldig slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være utviklingssprang som gjør at det er ekstra ille nå.

Anonymkode: a0397...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var ungen min også. Hun sover fremdeles like lite i døgnet ift. alder og hun er 5 år (sover 7 timer i døgnet ca). Ifølge min mor hadde jeg også like lite søvnbehov...

Anonymkode: e4b61...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte i barnehage (13 mnd) og det gav en skikkelig kveldstrøtt unge. Masse inntrykk og aktivitet trengs. 

Anonymkode: b7cc2...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sover hun forsatt 2 ganger? Sikkert på tide med bare en lur, det måtte vi gjøre i den alderen synes jeg å huske

Anonymkode: e75ee...010

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt mer info -  hvor ofte våkner på natten (og får hun amme hver gang hun våkner?)- hvor ofte ammer hun på dagtid og hva spiser hun. Og når sover hun på dagtid stortsett? 

Ja, det er litt dårlig vaner dessverre som ikke fungere like greit når de har begynt å bli stor.  

Anonymkode: a4960...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ut ❤️ Sånn var min eldste også! Hele første leveår var det jevnlige perioder hvor han holdt på å få oss fra vettet! Amming hjalp en stund etter at kolikken gav seg, men så var det helt krise noen måneder, helt til han «plutselig» sov natta gjennom. Det kom med alder og barnehagestart. (vi prøvde ALT, av mye søvn dagtid, lite søvn dagtid, mer mat om kvelden, faste rutiner, etc etc etc, leste alle bøker om temaet...) Nå er han 19, og smarteste, snilleste fyren jeg kjenner, og skal flytte hjemmefra for å studere 😅. Det går fort, selv om det nesten ikke er til å holde ut mens det står på!

Anonymkode: 40c93...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var sønnen min også.....eller er, han er 10 år 😂 Alltid sovet lite og våkner flere ganger på natten. Aktiv hele dagen. 

Anonymkode: 0c015...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere holder på med for mye greier for å prøve å få henne til å sove? Hva med å legge henne i senga, si god natt og sitt på en stol i rommet slik at hun ser deg /far. Legg henne ned innimellom når hun reiser seg opp. Min erfaring er at det tar tid før de sovner de første gangene, så går det seg til. Hvis hun uansett hyler når dere bærer, triller, vugger osv så kan hun være i senga men med dere til stede?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover hun forsatt 2 ganger? Sikkert på tide med bare en lur, det måtte vi gjøre i den alderen synes jeg å huske

Anonymkode: e75ee...010

Ja, det stemmer ca da. Husker at barnehagen opp oppmuntret til én dupp da han startet da han var 1 år. Søvnkvaliteten ble straks bedre på nettene da det gikk seg til. Startet også å forskyve at han aldri skulle sove etter 15, så 14, 13 og nå 12. 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje barnet ditt ikke trenger mer søvn? Eller det kan være pga varmen nå evt?

Anonymkode: b54e5...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold ut ❤️ Sånn var min eldste også! Hele første leveår var det jevnlige perioder hvor han holdt på å få oss fra vettet! Amming hjalp en stund etter at kolikken gav seg, men så var det helt krise noen måneder, helt til han «plutselig» sov natta gjennom. Det kom med alder og barnehagestart. (vi prøvde ALT, av mye søvn dagtid, lite søvn dagtid, mer mat om kvelden, faste rutiner, etc etc etc, leste alle bøker om temaet...) Nå er han 19, og smarteste, snilleste fyren jeg kjenner, og skal flytte hjemmefra for å studere 😅. Det går fort, selv om det nesten ikke er til å holde ut mens det står på!

Anonymkode: 40c93...e02

Woow. Det der gikk fort... Jeg trodde du skulle skrive 19 mnd...:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet hatt nakkelåsning eller kiss/kidd som nyfødt? Det kan i så fall ha kommet tilbake igjen. Begge mine hadde det, men det var den yngste som mest merkbart fikk det tilbake ved halvt års alder og så to års alder. Siste gangen tenkte jeg ikke i de baner en gang til å begynne med, selv om han begynte å gråte når vi la han ned. Men så en natt da jeg så på hvordan han hylte og sto i bro i senga slo det meg at det kan jo være smerter, og fikk bestilt time hos manuell terapauten dagen etter. Han begynte både å sovne, sove og prate etter første konsultasjon. Selv om du aldri har vært hos manuell terapaut, siden du sier innsovning har vært vanskelig og du har prøvd "alt", råder jeg deg til å gå dit. 

Endret av McMary
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så mye som blir bortforklart med utviklingssprang her inne, dette er jo et problem dere kan og bør ta tak i. Jenta mi var slik da hun var 10 måneder, bare styr med legging. Løsningen ble at hun måtte lære seg å sovne selv. Finn en metode du klarer å gjennomføre. Vi startet med å sitte på en stol ved sengen hennes, ca 1 meter fra, med ryggen delvis mot henne. Hun reiste seg jo opp hele tiden, så da la jeg henne ned først etter 1 minutt, så etter 2 minutter, så 4, så 6, så 8 osv.. økte på hele tiden. Gjentok hver gang "nå er det natta, nå må du sove". Dagen etter satt jeg enda nærmere døra, flyttet meg gradvis nærmere døra til jeg var ute på gangen 4.kvelden.. Første kvelden holdt hun på ca 2 timer, 4 kvelden sovna hun med en gang.. 

Anonymkode: 9dd59...d64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er så mye som blir bortforklart med utviklingssprang her inne, dette er jo et problem dere kan og bør ta tak i. Jenta mi var slik da hun var 10 måneder, bare styr med legging. Løsningen ble at hun måtte lære seg å sovne selv. Finn en metode du klarer å gjennomføre. Vi startet med å sitte på en stol ved sengen hennes, ca 1 meter fra, med ryggen delvis mot henne. Hun reiste seg jo opp hele tiden, så da la jeg henne ned først etter 1 minutt, så etter 2 minutter, så 4, så 6, så 8 osv.. økte på hele tiden. Gjentok hver gang "nå er det natta, nå må du sove". Dagen etter satt jeg enda nærmere døra, flyttet meg gradvis nærmere døra til jeg var ute på gangen 4.kvelden.. Første kvelden holdt hun på ca 2 timer, 4 kvelden sovna hun med en gang.. 

Anonymkode: 9dd59...d64

Dette funker helt supert! Helt til ungen blir syk, det blir ferie og nye omgivelser e.l, og så syk igjen... I den alderen klarte jeg knapt å få innarbeidet rutinene mellom hver gang de ble ødelagt. Men om man gjør sitt beste for å ha gode hverdagsrutiner blir det gjerne bedre så snart de bli littegranne eldre 😊

Anonymkode: 40c93...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tøytigern skrev:

Woow. Det der gikk fort... Jeg trodde du skulle skrive 19 mnd...:fnise:

Haha, det føles akkurat så fort, lover!! Eller minnet om skriking og våkenetter sitter så hardt i... 🙄😅

Anonymkode: 40c93...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg så dritt lei..

Amming i søvn fungerte ok frem til ca. 8 mnd. Etter det har det bare vært tull. De siste to-tre ukene har vært fullstendig kaotiske. Vi bruker minst 1 time, ofte 2-3, på å legge for kvelden! Hun turner rundt i senga, og når hun blir ordentlig trøtt og sliten begynner hun å gråte. Dersom vi aktivt forsøker å hjelpe henne til å sovne klikker det helt. Amming, byssing, bæresele osv= hun skriker seg i søvn. Det blir en ond sirkel det her. Hun sovner ofte rundt kl 21. Våkner rundt 6/7. Dagsovingen er blitt like vanskelig. Før kunne vi trille i søvn, også sov hun ca 60 min * 2 dersom vognen var i bevegelse. Nå klikker hun fullstendig i vognen når hun blir trøtt. Det ender med at vi må «riste» og hoppe med bæreselen for at hun skal hyle seg i søvn, for så å lirke hun over i vognen og trille videre.

Er dette normalt?! Søvn har aldri vært enkelt her i huset, men ikke så ille som de siste ukene. Jeg blir gal!!😫

Anonymkode: 2062b...7a4

Drit i de som sier at det er unormalt, for det er det ikke. Det er HELT NORMALT for oss som ikke har sovebabyer. Det har ca. ingenting med "mangel på rutiner" å gjøre, for ungene og behovene deres skifter så sykt fort når de er babyer...

Min baby var også vanskelig å legge i den alderen, kunne lett bruke 1,5 time på soverommet om kvelden. Vi kutta ned til en dupp på dagtid da hun var 10 måneder. Det anbefaler jeg deg å gjøre også. Det blir nok en liten overgangsperiode hvor babyen er trøtt som er litt hard, men det går seg til på en liten uke. At ungen er klin umulig å legge er et sterkt tegn på at ungen ikke er trøtt nok. Når dere er nede på én dupp så blir det fort enklere å legge på kvelden også.

- kutt ned til 1 dupp

- legg tidligere på kvelden 

Vurder om du synes nattamming er verdt det, eller om du kan kutte ned på hyppigheten. Hvis det gir mer søvn på morgenen så går det an å nekte pupp fram til klokka 5, feks, og så gi en morgenpupp for å få sove lenger hvis det funker. Men å få sove helt til 7 er jo strengt tatt luksus med en baby ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...