Gå til innhold

Ta med andres barn gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BearMama
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en annen ting til det kjære gjerrige trådstarter, du kan ikke forvente at barnet skal ha med penger til is og sånt når det er noe du selv plutselig bestemte deg for at du og ditt barn skulle kjøpe. Har du kanskje tenkt på at ikke alle familier har like mye råd. Hvis du inviterer så betaler du! Det er vanlig folkeskikk!!!

Anonymkode: 6ba85...c3b

Man er da ikke gjerrig når det andre barnet begynner å bli en løpende utgift. En ting er gang i blant, men når foreldrene gang på gang sender unge med Ts full dag med aktivitet og mat ute som koster penger så blir det fort mye penger på en måned. Iallefall når barnets foreldre aldri tar med ts sitt barn på ting slik at det jevner seg ut.

Det er bedre å si ifra til foreldrene at de synes det er veldig kjekt å ha med barnet deres på ting, men at det blir veldig dyrt i lengden og at de dessverre ikke har mulighet å ha med deres barn lenger med mindre de betaler for sitt eget barn. Det blir uansett dyrere for Ts siden hun må betale for seg selv, transport etc. 

Skulle bare mangle at jeg ikke bidro om mitt barn stadig var med på aktiviteter som koster penger hos samme person flere ganger i måneden. 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som er så bastante på at den som inviterer betaler, uansett, vil dere heller at vi som ikke har råd til det aldri skal ta med barna deres på noe, enn at de får muligheten til å bli med venner på ting mot at dere betaler for dem?

Anonymkode: 729e2...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er så bastante på at den som inviterer betaler, uansett, vil dere heller at vi som ikke har råd til det aldri skal ta med barna deres på noe, enn at de får muligheten til å bli med venner på ting mot at dere betaler for dem?

Anonymkode: 729e2...1bc

Ja, dette lurer jeg på og. For det er vel koselig at barnet blir invitert med på festlige aktiviteter. Så slipper man å betale for 2, man betaler bare for 1.

Og i TS sitt tilfelle, så er det jo alltid hun som tar med dette barnet, og kjører det rundt. De tar ikke med hennes barn på noe. Synes dere ikke det er frekt å aldri sende med penger da?

Anonymkode: e3854...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enn hvis man tar med andres barn på ferie, fordi deres datter/sønn ønsker å ha han/henne med seg? 

Anonymkode: 0e85a...66a

Da betaler de for barnet selv, men da tar man å snakker med foreldrene før man nevner det til barna. Da slipper foreldrene å skuffe barnet sitt hvis de ikke har råd til det.  Det er desverre mange som spør barnet først, noe som fører til at foreldrene blir de slemme og de ender opp med dårlig samvittighet fordi de ikke har råd til det. 

Anonymkode: 93da6...d90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BearMama skrev:

Frekk ved å be foreldrene gi med kontanter eller vippes? Hvordan gikk det ut over barnet mener du?

You got it. Jeg hadde selvsagt dialog om de voksne vedr dette med utlegg. Noe annet ville vært idiotisk. Men tydeligvis ikke alle som skjønner sånt. Ts 

Anonymkode: 682d1...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er så bastante på at den som inviterer betaler, uansett, vil dere heller at vi som ikke har råd til det aldri skal ta med barna deres på noe, enn at de får muligheten til å bli med venner på ting mot at dere betaler for dem?

Anonymkode: 729e2...1bc

Hva om barnet som blir tatt med har en mor som rett og slett ikke har råd, og har vanskelig for å si nei når barnet hennes først blir invitert? Det er derfor det er naturlig å betale når man inviterer andres barn på ting! Det er ikke alle foreldre som ikke har råd tør å innrømme at de faktisk ikke har råd når barnet blir invitert!

Anonymkode: 6ba85...c3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inviterer vi, betaler vi. Det gjelder ferie også. Inviterer vi betaler vi reise, mat, is, parker etc. Samme som vårt barn får.

Jeg kunne fort vært den som ikke sender med penger om hun blir invitert med på kino, lekeland el. Ikke fordi jeg er gjerrig, for det er jeg absolutt ikke, men fordi det ikke nødvendigvis hadde falt meg inn, siden jeg hadde tatt det som en selvfølge at vi skulle betalt hvis det var motsatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Jeg hadde sendt med penger til inngang og til mat/drikke evt en is om det er etter middagstid. Men om jeg hadde tatt med noens barn hadde jeg aldri krevd penger om foreldrene ikke sendte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender alltid med penger, vipser til foreldrene. Spesielt til type dyrepark, det er dyrt.. men de blir sjelden brukt. Jeg betaler alltid for ungene jeg har med, har mulighet til det. Føler at jeg ikke kan ta penger ut av lommeboka til et barn. 

Men som regel, så er mine barn med foreldre vi kjenner godt- så det går begge veier.

Anonymkode: ff3ce...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva om barnet som blir tatt med har en mor som rett og slett ikke har råd, og har vanskelig for å si nei når barnet hennes først blir invitert? Det er derfor det er naturlig å betale når man inviterer andres barn på ting! Det er ikke alle foreldre som ikke har råd tør å innrømme at de faktisk ikke har råd når barnet blir invitert!

Anonymkode: 6ba85...c3b

Så vi som har dårlig råd skal la være å ta med hverandres barn på ting, og heller reise hver og en med sitt barn? Det er jo en fullstendig ulogisk ting å gjøre når man har lite penger, da det er den dyreste måten å gjøre det på. Jeg vil i alle fall mye heller bli spurt og få muligheten, enn at folk skal velge for meg at jeg sikkert ikke vil ha den utgiften.

Anonymkode: 729e2...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg en tenåring, så dette har jo vært aktuelt flere ganger. Er det ferie, så er man da pokker meg så oppegående, at man spør hva det vil koste. Jeg tror da virkelig ikke at foreldrene til venninnen til min datter, vil spandere flybilletter til Spania, hotell og alle restaurant besøkene. Noe annet om det er hyttetur en helg, på deres hytte som de eier. Da har jeg sendt med litt ekstra godteri til alle, og penger til barnet mitt hvis de skal gjøre noe som koster penger.

Kan legge til at på sånne dags aktiviteter, så er det i 90% av tilfellene vi som inviterer, og da får folk betale for sine egne barn og. Men det har aldri vært noe problem heller.

Anonymkode: e3854...ee7

Jeg synes det er merkelig å mene at de man inviterer skal betale for ting selv. Inviterer man så betaler man også det, det koster. 
Hvis ikke må det spesifiserer når man inviterer.

Da må man nesten si at de gjerne vil ha med venninnen til datteren, men at hun må ha med egne penger som dekker alt. Jeg synes faktisk det er frekt å invitere noen og forvente at de skal betale.

Anonymkode: 5805d...07b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi som har dårlig råd skal la være å ta med hverandres barn på ting, og heller reise hver og en med sitt barn? Det er jo en fullstendig ulogisk ting å gjøre når man har lite penger, da det er den dyreste måten å gjøre det på. Jeg vil i alle fall mye heller bli spurt og få muligheten, enn at folk skal velge for meg at jeg sikkert ikke vil ha den utgiften.

Anonymkode: 729e2...1bc

Jeg tror du må skille på å gjøre avtaler og det å invitere med deg noen. Det er helt greit å snakke sammen og gjøre avtaler angående ferier. Men inviterer du med deg en venninne av datteren din bør du være forberedt på å betale det ferien koster for henne også,. 

Anonymkode: 5805d...07b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde invitert med meg noen til noe, så hadde jeg regnet med at det inkluderte at jeg spanderte. Hadde jeg invitert med foreldrene og derimot, hadde jeg forventet at de betalte for seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at jeg vanker i litt andre kretser enn mange her. 😛 Her er det helt vanlig at jeg kan f.eks. sende en melding til en mor og spørre om barnet hennes kan være med på Tusenfryd en dag og få til svar "Jeg er blakk nå, men om det blir etter onsdag så går det bra, for da kommer trygda."

Så får vi med penger til inngang og mat og nevner at det er fint om barnet ikke får med mer enn 100 kr i lommepenger utenom, da vi ikke har råd til å gi vårt barn mer enn det. Fullstendig åpenhet alle veier, og helt vanlig at alle betaler for egne barn.

Anonymkode: 729e2...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du må skille på å gjøre avtaler og det å invitere med deg noen. Det er helt greit å snakke sammen og gjøre avtaler angående ferier. Men inviterer du med deg en venninne av datteren din bør du være forberedt på å betale det ferien koster for henne også,. 

Anonymkode: 5805d...07b

Hvordan skal man ordlegge seg for å få frem at det gjelder en "avtale" og ikke en "invitasjon" da?

Anonymkode: 729e2...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man ordlegge seg for å få frem at det gjelder en "avtale" og ikke en "invitasjon" da?

Anonymkode: 729e2...1bc

Da bruker du AVTALE istedenfor INVITASJON. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde aldri invitert med barn om jeg ikke hadde regnet med den ekstra utgiften. Fint om de betaler,men ingen krise om det ikke skjer.

Du kan jo tenke deg hvordan det hadde føltes om de ikke har råd akkurat den dagen du finner på å dra dit.. nei,den utgiften får du regne med eller slutte å invitere med om det plager deg eller går utover økonomien din selvfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nicecar skrev:

Da bruker du AVTALE istedenfor INVITASJON. Verre er det ikke.

Så da skriver man i sms:

 

Hei! Siri vil gjerne gjøre en avtale med Heidi om hun kunne tenke seg å være med i svømmehallen onsdag?

Istedenfor å skrive:

Hei! Vi vil gjerne invitere Heidi med i svømmehallen på onsdag? 

På hvilken måte vil du si at den ene meldingen forklarer at barnet må ha med egne penger? 

Anonymkode: 3e4ec...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Dere som er så bastante på at den som inviterer betaler, uansett, vil dere heller at vi som ikke har råd til det aldri skal ta med barna deres på noe, enn at de får muligheten til å bli med venner på ting mot at dere betaler for dem?

Anonymkode: 729e2...1bc

Hvis man har råd til å ta med hele sin egen familie er det ekstremt rart at ett barn til skal velte hele budsjettet.

 

Anonymkode: afea1...866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man har råd til å ta med hele sin egen familie er det ekstremt rart at ett barn til skal velte hele budsjettet.

 

Anonymkode: afea1...866

Vi har ett barn (fordi vi ikke har råd til flere). Om jeg drar med barnet på lekeland betaler jeg bare for barnet. Jeg har med meg niste som jeg stikker ut på utsiden og spiser (fordi det ikke er lov med medbrakt) og kjøper mat kun til barnet. Å betale for ett ekstra barn dobler dermed prisen...

Anonymkode: 729e2...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...