Gå til innhold

Ta med andres barn gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enn hvis man tar med andres barn på ferie, fordi deres datter/sønn ønsker å ha han/henne med seg? 

Anonymkode: 0e85a...66a

Da spanderer du, det er ditt barn som vil ha denne løsningen. Har du ikke råd må du nesten si det til ditt barn.

Anonymkode: 4f796...140

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det innafor. Kanskje de tror at dere har familiekort og at det ikke koster dere noe ekstra å ta henne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da spanderer du, det er ditt barn som vil ha denne løsningen. Har du ikke råd må du nesten si det til ditt barn.

Anonymkode: 4f796...140

Nå har jeg en tenåring, så dette har jo vært aktuelt flere ganger. Er det ferie, så er man da pokker meg så oppegående, at man spør hva det vil koste. Jeg tror da virkelig ikke at foreldrene til venninnen til min datter, vil spandere flybilletter til Spania, hotell og alle restaurant besøkene. Noe annet om det er hyttetur en helg, på deres hytte som de eier. Da har jeg sendt med litt ekstra godteri til alle, og penger til barnet mitt hvis de skal gjøre noe som koster penger.

Kan legge til at på sånne dags aktiviteter, så er det i 90% av tilfellene vi som inviterer, og da får folk betale for sine egne barn og. Men det har aldri vært noe problem heller.

Anonymkode: e3854...ee7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig omgangskretsen er litt rare der. Det har aldri vært diskutert. 

Alle sender med penger. Ingen bruker dem. 

Anonymkode: a7c34...db9

Rar omgangskrets på meg også. Unntaket er når et barn vil spandere is og er litt stolt og kry for jeg vil ikke ta fra dem den gleden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig råd og har ikke mulighet til å betale for andres barn, men synes jo ikke det er noen grunn til å la være å spørre om de kan bli med. Hadde noen invitert med mitt barn på noe så hadde jeg blitt sjeleglad selv om jeg hadde betalt for ham, for det er jo mye billigere å betale for ett barn enn å ta ham med selv og betale for meg selv og transport i tillegg.

Jeg pleier noen ganger å opplyse om hvor mye det koster når jeg spør foreldrene om å ta med barna deres på noe, men de gangene jeg ikke har gjort det så har de fleste spurt og sendt med penger likevel. Så lenge man tar det med foreldrene før man nevner noe for barna så har de jo full anledning til å takke nei dersom det er en utgift de ikke har råd til eller ønsker.

(Hadde det gått begge veier så hadde det jo gått opp i opp, men det er foreløpig ingen som inviterer mitt barn med på noe.)

Anonymkode: 729e2...1bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar

Hvis DU inviterer dette andre barnet så betaler DU. Dette er en prakis som er vanlig overalt. Om foreldrene hadde sendt med barnet uten at det ble invitert så hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg en tenåring, så dette har jo vært aktuelt flere ganger. Er det ferie, så er man da pokker meg så oppegående, at man spør hva det vil koste. Jeg tror da virkelig ikke at foreldrene til venninnen til min datter, vil spandere flybilletter til Spania, hotell og alle restaurant besøkene. 

Anonymkode: e3854...ee7

 

Nei, man kan ikke forvente det. Men jeg forventer at i en slik situasjon hadde foreldrene først tatt kontakt med meg og avklart hva tanken bak var, før dette ble nevnt for deres eller min tenåring. For det er ikke gøy med overivrige ungdommer som har sett for seg en fantastisk tur til Spania og så må man sette foten ned fordi det ikke lar seg kombinere med familien feriebudsjett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god råd, og kun et barn, og tar ofte med oss venner av barnet på alt fra lekeland til museer. Ungene er litt for små til ferie med oss enda, men vi har allerede snakket med foreldrene til de nærmeste vennene til barnet om muligheten for å ta de med om noen år. :)

Da kommer vi til å spandere alt. Vi har valgt å ikke gi barnet søsken, så derfor bruker vi mye ressurser på å gi gode opplevelser med gode venner. :)

Anonymkode: d34f4...884

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, nicecar skrev:

Hvis DU inviterer dette andre barnet så betaler DU. Dette er en prakis som er vanlig overalt. Om foreldrene hadde sendt med barnet uten at det ble invitert så hadde det vært noe annet.

Det er da ingen som sender barnet sitt med noen uten at det er invitert eller avtalt. Det er helt vanlig blant barnefamilier at man bytter på å ta med barna på ting og sender med dem penger. Det ser man bare av tråden her.

Anonymkode: 1ff75...e4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg en tenåring, så dette har jo vært aktuelt flere ganger. Er det ferie, så er man da pokker meg så oppegående, at man spør hva det vil koste. Jeg tror da virkelig ikke at foreldrene til venninnen til min datter, vil spandere flybilletter til Spania, hotell og alle restaurant besøkene. Noe annet om det er hyttetur en helg, på deres hytte som de eier. Da har jeg sendt med litt ekstra godteri til alle, og penger til barnet mitt hvis de skal gjøre noe som koster penger.

Kan legge til at på sånne dags aktiviteter, så er det i 90% av tilfellene vi som inviterer, og da får folk betale for sine egne barn og. Men det har aldri vært noe problem heller.

Anonymkode: e3854...ee7

Nei, da må du for pokker være så oppegående at du spesifiserer kostnader samtidig med invitasjonen.

Anonymkode: 4f796...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

INVITASJON - er nøkkelordet her. Har spandert flybilletter, kost, losji og fornøyelser mange ganger. Forventer ingenting igjen da jeg er fullt klar over at det ikke er mulig for alle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig omgangskretsen er litt rare der. Det har aldri vært diskutert. 

Alle sender med penger. Ingen bruker dem. 

Anonymkode: a7c34...db9

Neida, det er greit dette også. Det er bare det å ikke sende med penger, uten å avklare at man betaler for hverandres barn, som jeg synes er uhøflig. Men sender man med penger, er det fritt frem om de som tar med barna vil bruke dem eller ikke. 

Anonymkode: 03246...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer vi så betaler vi så enkelt er det. Jeg syns sånt bare er koselig og de som kjenner oss veit godt at vi ikke vil ha penger. Men jeg veit at det finnes veldig få som er som oss så vi sender alltid med penger hvis andre inviterer med barna våres. 

Anonymkode: 74c68...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke begge veier, de har aldri med vårt barn på noe. Vi har deres med på svømmehallen ofte, og innimellom mc donalds mm. Kjører til og fra trening gjør vi også, med deres barn, de tar aldri med vårt. Er vel derfor vi har sett oss litt lei, de har barnevakt + betalt alle utlegg. Ts 

Anonymkode: 682d1...f8d

Så si noe da. Hei, det koster så og så mye for svømmehall og mat. Barnet kan ta med kontanter eller så kan dere vippse meg på Tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BearMama skrev:

Så si noe da. Hei, det koster så og så mye for svømmehall og mat. Barnet kan ta med kontanter eller så kan dere vippse meg på Tlf.

Ja jeg gjorde det denne gang. Spanderte mat, fordi jeg hadde lyst, men inngangspenger og is dekket de selv. Følte meg litt frekk som sa ifra om at det var fint hvis han tok med penger. Men gikk greit. Ts

Anonymkode: 682d1...f8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg gjorde det denne gang. Spanderte mat, fordi jeg hadde lyst, men inngangspenger og is dekket de selv. Følte meg litt frekk som sa ifra om at det var fint hvis han tok med penger. Men gikk greit. Ts

Anonymkode: 682d1...f8d

Ja du var veldig frekk. Du gjør barnet ansvarlig, og får det til å føle skyld for noe dere voksne kunne tatt opp i mellom dere.

Anonymkode: 6ba85...c3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og en annen ting til det kjære gjerrige trådstarter, du kan ikke forvente at barnet skal ha med penger til is og sånt når det er noe du selv plutselig bestemte deg for at du og ditt barn skulle kjøpe. Har du kanskje tenkt på at ikke alle familier har like mye råd. Hvis du inviterer så betaler du! Det er vanlig folkeskikk!!!

Anonymkode: 6ba85...c3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi inviterer andre barn med på noe er det med tanken om at vi betaler for barna vi har med oss. Noen ganger får vi spørsmål om de skal sende med penger, andre ganger sender de bare med likevel (vi insisterer uansett på at vi betaler). Jeg synes ikke det er frekt å ikke sende med penger. Du har tross alt invitert. Hvis du ønsker at barna skal betale for seg selv må du si i fra om det samtidig som du inviterer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en annen ting til det kjære gjerrige trådstarter, du kan ikke forvente at barnet skal ha med penger til is og sånt når det er noe du selv plutselig bestemte deg for at du og ditt barn skulle kjøpe. Har du kanskje tenkt på at ikke alle familier har like mye råd. Hvis du inviterer så betaler du! Det er vanlig folkeskikk!!!

Anonymkode: 6ba85...c3b

Jeg syns det kommer litt an på hvordan det gjøres. Dersom vi har barn på besøk eller overnatting og jeg finner på at vi skal dra et sted eller spise ute, så betaler så klart jeg alt. Hadde ikke funnet på å komme med en regning til foreldrene når de ikke har hatt mulighet til å avslå disse utgiftene. Men f.eks. et kinobesøk kan være like mye at foreldrene må organisere fordi ungene er for små til å fikse det selv. Det er jo ikke slik at når man som ungdom eller voksen spør om venner kan bli med på kino, så har man invitert og at det da forventes at man betaler. For meg er det jo sånn at når ungene er såpass små at de ikke kan dra på kino alene ennå, så sparer jeg jo mye på å sende dem på kino sammen med noen andre, fremfor å måtte betale for både barnet og en voksen. Da forventer jeg jo ikke at de som tar dem med skal betale billett, popcorn og drikke, det blir jo fort 150 kroner for et barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du var veldig frekk. Du gjør barnet ansvarlig, og får det til å føle skyld for noe dere voksne kunne tatt opp i mellom dere.

Anonymkode: 6ba85...c3b

Frekk ved å be foreldrene gi med kontanter eller vippes? Hvordan gikk det ut over barnet mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...