Gå til innhold

I dag har jeg prutet i butikk - og det funket! Pruter du?


Million

Anbefalte innlegg

Tja, kommer litt an på hva man pruter på. Jeg vet at mange klarer å prute på f.eks hvitevarer, varer til oppussing (gulv, maling ol.) og mat (feks fra ferskdisken om det ikke er mye igjen eller man synes det ser ut som det har lagt litt for lenge). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pruter altid på prisen på damene jeg møter. De overpriser seg selv så sinnsykt.

Anonymkode: 40e44...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, med en gang jeg skal ut med 5 000 eller mer. Det fungerer alltid. Med unntak av IKEA og Plantasjen. 

Har fått 9 000 i avslag på vinskap. 2 500 på tørketrommel+vaskemaskin. 1 500 på TV. 15 000 på sofa. 17 000 hos Garderobemannen. 7 000 på varmepumpe. Vi fikk til og med 3 500 i avslag på sykler, forhandlet med å kjøpe to i stedet for en. 

Ringer og pruter på internett, alarmen og TV ca en gang i året, får da jevnt over 100-200 under offisiell pris. 

RInger og presser boliglånsrenta en gang i året, forsinkringen kanskje annenhvert år. 

Og når det gjelder bil og oppussing har jeg ofte spart sekssifrede beløp, bare fordi jeg ikke tar til takke med første pristilbud. 

Anonymkode: acf61...934

Du verden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg pruter altid på prisen på damene jeg møter. De overpriser seg selv så sinnsykt.

Anonymkode: 40e44...68d

Får du tilslaget da? Og hvor mange prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og butikken gikk med tap

Anonymkode: 05e45...726

Ja,jøss. Konkurs neste 😭

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an å prute i Norske butikker. Samtlige butikker kjører jo uansett salg mot slutten av sesongene, slik at det ligger i kortene at de kan gå ned på pris. 

Er det like lønnsomt? Åpenbart ikke. Men butikker er også klar over at det er viktig å kapre kunder. Dersom pruting fører til at du blir fast kunde, så har de jo vunnet noe på dette.

Anonymkode: b5d56...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pruter på store kvanta og store summer. Får alltid avslag, alt fra ned til rund sum (typ fra 9998 til 9000) ellers 5-25% nesten alltid når jeg prøver meg. 

Anonymkode: a767b...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier dere når dere pruter?

Anonymkode: 48222...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier dere når dere pruter?

Anonymkode: 48222...d69

Det trenger ikke å være verre enn: "Det synes jeg er dyrt. Du har ikke en bedre pris?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier dere når dere pruter?

Anonymkode: 48222...d69

Jeg skulle gjerne hatt fire kasser av denne varen. Hvilken pris kan du gi meg? (si 2000 er fullpris). 

- Det koster 2000 for disse fire. 

- Ja, det ser jeg. Men jeg lurte på om du hadde et godt tilbud, siden jeg skal ha så mye av denne varen. 

- Tja. La meg se.. Jeg kan gi deg for 1950.

- Om du sier 1800, så slår jeg til. 

- Jeg kan dessverre ikke gå under 1850. 

- Ja, men det høres bra ut. Da sier vi 1850?

Andre ganger er det lettere. 

Kjøleskap til 12998. 

- Jeg skulle gjerne hatt et kjøleskap og dette er helt hva jeg er ute etter, men jeg synes prisen er altfor høy. 

Selger foreslår to andre billigere modeller. Jeg avslår fordi funksjon eller størrelse er feil til litt behov og vil gjerne ha det til 12998, men det ble for dyrt. 

Selger foreslår å slå av en god del. 

Jeg slår til. 

 

Anonymkode: a767b...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare på elektronikk fordi de er så raske på å bli enige i hva du spør. Best er det hvis man spør om en pris hvis det har vært salg ett annet sted. Mitt beste kjøp var en lydplanke til 6000 som jeg fikk til 2000 istedet fordi en annen butikk hadde hatt salg to uker før på samme produkt.

Anonymkode: 8bd20...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier dere når dere pruter?

Anonymkode: 48222...d69

Det kommer jo helt an på. 

- Hvitevarer. "Jeg tar den hvis vi kan si 6 000". 

- Internett. "NextGenTel tilbyr 450 i måneden"

- Lånerente. "Styringsrenten er bare xx, så det er en helt latterlig margin."

- Handverkere. "Nå har vi hentet inn tre anbud. Vi liker dere best, men ikke på pris". 

- Bil. "Jeg undersøkte også direkteimport fra Tyskland, og ser at vi med alle avgifter kan få samme modell til 600 000" Også må man jo på tampen få lagt til noe tilleggsutstyr. 

Og TV er jo gøyest av alt. Har ikke betalt noe på et år. Hver gang vi ringer og sier opp får vi forlenget gratis i 3 måneder. 

Anonymkode: acf61...934

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Har prøvd noen ganger, men aldri kommet noen vei. Og det er noe av det kleineste... 

"Det var litt mer enn hva jeg hadde tenkt meg, kan du gi en bedre pris så har du et salg?" 

"Nei, kan ikke det." 

"neivel nei..." 

Føler jo at jeg bør avslutte og gå derfra, men samtidig så ville jeg jo ha varen. Bortkastet tid å måtte dra et annet sted bare for å spare et par hundrelapper, jeg overlever uten rabatten liksom. Meh. Pruter ikke i butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Guile skrev:

Har prøvd noen ganger, men aldri kommet noen vei. Og det er noe av det kleineste... 

"Det var litt mer enn hva jeg hadde tenkt meg, kan du gi en bedre pris så har du et salg?" 

"Nei, kan ikke det." 

"Nei? Ikke? Er dette salgspris, altså?

"Det er fullpris, men jeg kan ikke gå lavere."

"Merkelig, ligger dere så tett opptil innkjøpsprisen? Nettbutikk/konkurrent har den til følgende pris. Kan du matche den?" 

Greia er at du får dem ikke til å si "Jeg løy til deg", men du må drive samtalen fremover, og tilby ny innfallsvinkler, og insentiver til å faktisk gå ned i pris.  

 

Anonymkode: a767b...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier de blankt nei, og du vil ha den i dag og ikke bestille via nett så kan du bare si "Jaja, jeg må dessverre ha denne i dag og har ikke tid til å handle på nett/hos konkurrent, men det får jeg passe på å gjøre neste gang.". Eller sett punktum bak "i dag" om du føler det blir frekt. 

Det er ikke popularitetskonkurranse å handle, man kan prute og samtidig ha folkeskikk, og man må ikke late som om man ikke har råd til varen til fullpris, slik at man må gå tomhendt om det feiler. 

Anonymkode: a767b...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Million skrev:

Jeg pruter aldri i butikker. Jeg blir flau av det, klarer det ikke. Vanligvis.

I dag skulle jeg en tur bort på senteret i nærheten av der jeg bor. Tok med meg et par gavekort som jeg fikk i vinter av eks-mannen, for å kjøpe noe klær til sønnen vår. Har ikke funnet noe hittil, men tenkte jeg kan jo se etter vinterjakke nå, kanskje det er på tilbud? Gavekortene beløp seg på 2062,- kroner eksakt.

Gjorde noen ærend og så stakk jeg nedom Intersport-butikken på senteret. Kom da over en Norrøna dunjakke for herrer som det var èn igjen av, og riktig størrelse til og med. Men den kostet opprinnelig 3500,- og var satt ned til 2500,- Det var 440,- kr ca mer enn jeg hadde gavekort for. Jeg droppet det og gikk ut derifra. 

Kom opp til hovedutgangen og klarte ikke helt kvitte meg med tanken på den jakka.... hva om jeg rett og slett prutet? Kanskje de kunne selge den jakka for det jeg hadde, kanskje de ville bli kvitt den?

Det var en veldig fin jakke....jeg ville nok angre om jeg ikke prøvde, i det minste! Jeg snudde derfor i døra og gikk ned igjen. Inne i butikken kontaktet jeg den første ansatte jeg så, en blid jente i tjueårene. Jeg forklarte saken, sa hvor mye jeg hadde å handle for, pekte bort mot jakka og la til at "det var den siste dere har igjen av den jakken også". Hun dro veldig på det, ba meg hente jakka, så på den og så på prisen, nølte sa at den allerede var satt ned det de kunne. Men så plutselig sier hun at "ok, jeg går og spør sjefen. Bare vent her". Så tok hun med seg jakka og forsvant inn på bakrommet.

Et minutt etterpå kommer hun ut med et stort smil om munnen og sa;"Nå var du heldig! Sjefen er i godt humør i dag. Du får kjøpt den for 2100 kr"

Det var selvfølgelig greit. Jeg fikk brukt opp gavekortene, og måtte legge til bare 40,- kr av egen lomme. Nå har sønnen min fått seg en flott vinterjakke, klar til bruk når kulda kommer! :)

Kanskje jeg tør å prute en annen gang? Det sitter langt inne, men... 

Flere som ikke tør og prute, men som har greid det i noen tilfeller og fått det til?

Jeg gjorde det på min lokale Intersport for noen uker siden. Skulle kjøpe nye løpesko,Asics gel nimbus 20. Bytter hvert år til ny modell. 

Prøvde skoene, de satt perfekt. På Intersport kostet skoene 1899,- Hos G-sport kostet de 1299,- G-sport er 4 mil unna.  Så jeg spurte rett ut: "Disse selges for 1299,- hos G-sport i X by, og jeg har nettopp sjekket, de er på lager der. Matcher dere den prisen eller må jeg kjøre dit?" 

De matchet prisen uten å mukke. Og heretter kommer jeg til å fortsette med akkurat den taktikken. Er en vare billigere hos en annen butikk eller på nettet kommer jeg til å være frekk nok til å spørre om de matcher prisen. Er svaret nei hamdler jeg et annet sted. 

Anonymkode: 7a5af...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville nok ikke prutet i akkurat det tilfellet, men det hender jeg gjør det selv. For eksempel da jeg skulle kjøpe ny telefon og oppvaskmaskin i samme butikk samtidig. 

Anonymkode: 61405...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prutet på sykkel ved å innhente tilbud fra flere ulike butikker. 

Anonymkode: 61405...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Å si at konkurrenten er billigere er jo bare teit. Hvis du har orientert deg i markedet og vet at konkurrenten er billigere, hvorfor drar du ikke dit da? Jeg hørte det hele tida da jeg jobbet i dagligvare, "denne koster så og så mye på Rema". Så dra på Rema da, djeez. 

Det med innkjøpspris er kanskje en bedre taktikk. Men det betinger vel at du vet litt om markedet fra før. Jeg er mest interessert i elektronikk (det er en mannesykdom) og på mobiler og diverse dingser ligger de store kjedene alltid veldig nær hverandre i pris. Tror ikke det er så mye marginer å gå på der, mistenker at prisene er ganske presset allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...