Gå til innhold

Har ME men presses tilbake i jobb. Hva kan jeg gjøre?😢


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

❤️😕
😕❤️Har du hatt dialog med NAV om arbeidsutprøving? Og vurdering av din arbeidsevne? Den biten er viktig nå - å få dokumentert hvor dårlig du fungerer, for veien videre. Det kan være mulig å få arbeidsutprøving i din egen jobb. Men, om du gjør det, så tenk på totalbelastningen med å dra på jobb for en kort stund - å dusje, kle seg til jobb, reise til og fra, må også tas med i beregninga når du vurderer hvor mye du evt kan prøve.

 

Anonymkode: 27902...241

Hvordan gjøres arbeidsutprøving og vurdering av arbeidsevne for en som kan bli sykere av å jobbe?

Er i en lignende situasjon som TS.

Anonymkode: 58ddc...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunnivaoslo, hun har ME. Sett deg inn i sykdommen før du mener man blir «friskere av å jobbe», og at man setter seg på bakbeina. Det er Ingenting man heller vil enn å komme seg på jobb og fungere! Det er en for jævlig sykdom og for å ha noe livskvalitet igjen, er det faktisk nødvendig å ikke jobbe/ at legen begrenser en- før man ødelegger seg helt. 

På et generellt grunnlag er jeg enig, men IKKE i en ME situasjon. 

Og selv i IA bedrift er det ikke alltid tilrettelegging er mulig. 

Anonymkode: 29211...41e

Hvorfor ikke en med ME? Hva er det som er så spesielt med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SunnivaOslo said:

Hvorfor ikke en med ME? Hva er det som er så spesielt med disse?

Hun har jo forklart deg at en med ME blir sykere av å jobbe på grunn av noe som heter forsinket symptomforverring av aktivitet.

Anonymkode: 58ddc...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo forklart deg at en med ME blir sykere av å jobbe på grunn av noe som heter forsinket symptomforverring av aktivitet.

Anonymkode: 58ddc...45e

Jøss.....så ME er den eneste sykdom men der man ikke kan jobbe? Folk med ALS,MS,kreft osv kan men ME ikke?

For noe tull,er kanskje ikke så rart mange mener ME syke bare later som.

Vondt i viljen tror jeg det kalles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Det later til at du, som mange andre, er rimelig naiv i forhold til hvordan ting foregår i arbeidslivet. En god del bedrifter vil være interessert i å kvitte seg med arbeidstakere med høyt sykefravær og en måte å gjøre det på kan være å sabotere tilrettelegging ved sykmelding. I praksis er det nemlig ofte slik at de som blir langtidssykmeldt har en eller flere kroniske sykdommer og at de har høyt generelt sykefravær og/eller har vært langtidssykmeldt en eller flere ganger tidligere. Sannsynligheten for at en person har vært både mye og lenge syk plutselig blir 100% frisk er heller liten. Bedriften vil derfor aller helst bytte ut denne ansatte med noen som ikke har en kjent historie med mye sykefravær. 

Du har helt rett i at stillingsvernet er sterkt i Norge, men at "helvete skal bryte løs" som du sier forutsetter at den som blir sagt opp selv tar affære og evt. går til sak. Er man syk så vil det kunne være mer enn man makter både fysisk, psykisk og, ikke minst, økonomisk.  

Nei du jeg er ikke naiv. Jeg driver faktisk på med denne type arbeid og har sett mye og erfaringsmessig så er det oftest ansatte som ikke vil tilbake til jobb. De har haugevis med unnskyldninger og grunner til å ikke jobbe..

Som sagt så leser jeg bare bortforklaringer fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få tilrettelegging kjære deg, det gjør vi på min jobb. Da kan de oppgavene ts KAN utføre legges til når h*n er på jobb, og så legges resten til en annen ansatt. Dersom ts kommer seg kan h*n få gradvis flere oppgaver, er to halve dager i jobbe for mye overtas de av noen andre, ts mister jobben og stillingen lyses ut. Men da vet i alle fall ts med seg selv at alt ble forsøkt for å beholde jobb. Tilrettelegging betyr heller ikke å gjøre de samme oppgavene som tidligere, men at bedriften finner passende oppgaver. 

Anonymkode: eb81e...9d0

Det høres fint og flott ut, men i praksis i svært mange yrker fungerer ikke dette. Jeg har ikke denne sykdommen, men vet godt hvordan det er å være kronisk og langvarig syk. Til slutt føler man seg ofte presset ut av jobben psykisk fordi du ikke får prestert og det går utover andre ansatte. 

Anonymkode: 3bee0...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Dette tas på PM eller på Ris og ros.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde kanskje startet en ny tråd, men hvordan arter ME seg? Blir man helt utslått og fullstendig ufrivillig tiltaksløs? Leste en artikkel en gang hvor et ungt menneske bare lå på et rom døgnet rundt, men det er muligens en alvorlig grad av det?

Anonymkode: 98839...e98

jeg har følgt denne tråden, og kan gjerne si litt om min me.

jeg har moderat me, og har jobbet ca 50% de siste fem årene.

nå holder jeg på med omskolering; ca 50% studieprogresjon. mye er nettbasert. jeg hviler flere timer ila dagen, og er nøye med søvn og kosthold. jeg trener 3-4 ganger i uken, da jeg har mye ryggproblemer som forverres ved å ligge alt for mye. så jeg har en ok miks med hvile og aktivitet.

men, har måttet velge bort mesteparten av mitt sosiale liv for å ha krefter til jobb/studier. så selv om jeg har en slags balanse, er det et ensomt og trist liv jeg ikke unner

andre. forstår godt om andre me syke heller vil bruke kreftene på sine nære og kjære. og ønsker ikke at de skal kritiseres for noe andre tar som en selvfølge.

 

Anonymkode: 4a8fc...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg. 

1. Jobb

2. Bli oppsagt.

Beklager, sånn er det.

Anonymkode: 7628b...72f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si fra deg stilling som mellomleder og heller gjøre andre ting?

Er gjerne lettere med redusert stilling om en ikke har lederansvar.

Anonymkode: 6f2fe...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SunnivaOslo skrev:

De kan ikke være hevde noe, de må bevise det. Det må være samtaler og møter. Du må ikke engang skrive at bedrifter bare later som, da det kreves håndfaste bevis på at tilrettelegging er blitt forsøkt.

Dessverre,for bedriftene, så er det mange arbeidstakere som setter seg på bakbena ift tilrettelegging. "Det passer ikke og det går ikke og det fungerer ihvertfall ikke!"Alle forslag blir sablet ned fra arbeidstakeren.

Det jeg mener med unnskyldninger er hva du skriver her. Det oser av holdning om at å jobbe det skal man IKKE gjøre. Det er bortforklaringer og du legger skyld på bedriften.

"DET ER INGEN VITS I Å SØKE JOBB FOR BEDRIFTENE VIL IKKE HA FOLK SOM ER SYKE,DET HAR JEG BESTEMT OG HVA LOVEN SIER ER IKKE VIKTIG" er egentlig det eneste jeg tolker utifra dette.

Du hevder i tillegg at jobb kan "presse" den syke til å bli sykere når forskning har motbevist dette. Jobb kan faktisk heller bidra til å gjøre den syke litt friskere med at det blir opprettholdt rutiner, møte med andre mennesker o.l

Å være i jobb eller å komme seg fort i jobb er faktisk helsefremmende.

Har du lest denne forskningen? 

Det har jeg. Etter å ha sett slike utsagn gjentatt fra både politikere og rundt om. Men det er ikke riktig - det er ingen forskning som viser at syke blir friskere av å være i jobb. 

Den forskningen som denne misforståelsen - for det er rent ut feil - er bygga på studier av hvordan det går med ansatte der hjørnesteinsbedrifter i lokalsamfunn blir stengt og nedlagt. Altså, når friske folk blir kasta ut i en livskrise, hvor de mister jobben og har liten mulighet til å finne annet arbeide uten å rive opp familien og flytte. Disse folka kan få økt forbruk av helsetjenester, økt sykdom - og det virker beskyttende å finne nytt arbeid.

Men en akutt livskrise hvor ens livs- og eksistensgrunnlag er revet bort fra en - det er en helt annen situasjon enn for folk som faktisk har en trygg jobb - men er blitt syke. 

Om det faktisk er reelt, at en blir sykere av å ikke være i jobb. Hvorfor har vi da ikke en bråøkning i sykdom når folk går av med alderspensjon? 

Anonymkode: 27902...241

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si fra deg stilling som mellomleder og heller gjøre andre ting?

Er gjerne lettere med redusert stilling om en ikke har lederansvar.

Anonymkode: 6f2fe...f38

Det er nok riktig - men likevel - med moderat ME så har en ingen arbeidsevne, en har knapt funksjonsnivå til å dekke basisfunksjoner i en hverdag og trenger antakelig betydelig hjelp i hjemmet. 

Anonymkode: 27902...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har følgt denne tråden, og kan gjerne si litt om min me.

jeg har moderat me, og har jobbet ca 50% de siste fem årene.

nå holder jeg på med omskolering; ca 50% studieprogresjon. mye er nettbasert. jeg hviler flere timer ila dagen, og er nøye med søvn og kosthold. jeg trener 3-4 ganger i uken, da jeg har mye ryggproblemer som forverres ved å ligge alt for mye. så jeg har en ok miks med hvile og aktivitet.

men, har måttet velge bort mesteparten av mitt sosiale liv for å ha krefter til jobb/studier. så selv om jeg har en slags balanse, er det et ensomt og trist liv jeg ikke unner

andre. forstår godt om andre me syke heller vil bruke kreftene på sine nære og kjære. og ønsker ikke at de skal kritiseres for noe andre tar som en selvfølge.

 

Anonymkode: 4a8fc...0ed

Har du fått omskolering via nav? Har forstått at de er veldig strenge ifht det. Hva er kriteriene? Håper du kan si noe om det. Og takk for ditt innspill.

 

Alle andre : takk for alle svar. Tar til meg det som er fornuftig. Så ser jeg at det fortsatt er mange fordommer og uvitenhet ute og går inn ME. Så utrolig tragisk lesning.

Jeg er forøvrig en han, ikke hun.

Ts

Anonymkode: 93498...f2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra arbeidsgivers side er det dette de må gjøre før de kan si deg opp. Deres ønske er nok ikke å tvinge deg tilbake i arbeid men de kan ikke ha midlertidig ansatte i din stilling lengre og du kan ikke være ute av bedriften lengre etter loven. Det du må gjøre er å gå i dialog med legen din, nav og arbeidsgiver for å komme frem til den beste løsningen for din del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått omskolering via nav? Har forstått at de er veldig strenge ifht det. Hva er kriteriene? Håper du kan si noe om det. Og takk for ditt innspill.

 

Alle andre : takk for alle svar. Tar til meg det som er fornuftig. Så ser jeg at det fortsatt er mange fordommer og uvitenhet ute og går inn ME. Så utrolig tragisk lesning.

Jeg er forøvrig en han, ikke hun.

Ts

Anonymkode: 93498...f2a

ja jeg har omskolering via nav.

har en fantastisk veileder som vil meg mitt beste. hun foreslo at jeg kunne hvile og fokusere på behandlinger en periode, men jeg ville gjerne starte studiene.

det må sies at me bare er en del av et større sykdomsbilde(har vært syk ca 11 år).

håper du ts finner ditt balanseregnskap og får et bedre liv.

min gamle fastlege avdvarte meg mot den situasjonen her for ca 15 år siden, da jeg presset meg(for)hardt. hadde dessverre ikke vett til å høre på henne. så ta hensyn til DEG, og la andre komme i 2.rekke. om du har barn, klarer ikke du som me syk å stille opp for de. uansett hvor sterk viljen er dessverre.

Anonymkode: 4a8fc...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. kriteriene er vel som for aap;

nedsatt funksjonsevne med min.50%, uten at jeg vet helt sikkert. nav gjør individuelle vurderinger. det at jeg har mye arbeidserfaring innenfor administrasjon bidro nok til å få innvilget høyskolestudie.

selv om jeg foretrekker praktisk arbeid; men det blir utopi for meg å starte et sånt studie😂

Anonymkode: 4a8fc...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Jøss.....så ME er den eneste sykdom men der man ikke kan jobbe? Folk med ALS,MS,kreft osv kan men ME ikke?

For noe tull,er kanskje ikke så rart mange mener ME syke bare later som.

Vondt i viljen tror jeg det kalles.

https://www.lommelegen.no/organovergripende-tilstand/me/artikkel/dette-er-me/69024908

https://forskning.no/sykdommer-kronikk-helse/kronikk-ikke-glem-oss-som-er-blitt-friske-fra-me/1162574

Selvfølgelig kan mange bli friske, men det krever total ro og tålmodighet (blant anna)! 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom

Her er det også sterke variabler på hvor hardt man er rammet.. 

Sååå du sammenligner blant annet med en sykdom som der musklene sakte svinner. Useriøs sammenligning! JEG har hatt kreft i livmoren og var fullt aktiv likevel, de vurderte cellegift på meg noe jeg også samtykket til, men jeg slapp da kroppen begynte å bekjempe det selv med hjelp av siste mulige forsøk på medisin.. jeg har IKKE als, men mister kraften i bein og armer innimella og selvfølgelig kan jeg jobbe likevel. 🙄 når jeg derimot ble helt utmattet, kraftesløs og sliten av ingenting sykmeldte legen meg da han var usikker på om jeg hadde me eller lignende. Jeg var sykmeldt et år med beskjed om å ta det med ro og være mye hjemme, legge meg i 9-tiden og helst sove minimum 12 timer. Jeg ble bedre, men takker det jeg kan for at det ikke var ME, for det kan ikke sammenlignes med de andre sykdommene!!! Nå er det dog slik at de med lettgradelig me kan jobbe noen prosent, men moderat til sterk krever ro og hvile for i det hele tatt å fungere i hverdagslige gjøremål. Makan til arroganse og uvitenhet, les deg opp på seriøse faktasider eller spør legen for den saks skyld før du uttaler deg! 🙄 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte at de med sterk me ikke fungerer selv i hverdagen hjemme da.. greit å ha med 😅 samt at de med moderat har mye vanskeligheter innimellom selv hjemme, dette varierer fra dag til dag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det endel misunnelige surpromper som mener at alle må "jobbe" og slite like mye som de selv. "Man må jo ikke ha det bra, fordi det kan ikke jeg"

 

hehe folk er dum asså

Anonymkode: 72858...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nuka skrev:

https://www.lommelegen.no/organovergripende-tilstand/me/artikkel/dette-er-me/69024908

https://forskning.no/sykdommer-kronikk-helse/kronikk-ikke-glem-oss-som-er-blitt-friske-fra-me/1162574

Selvfølgelig kan mange bli friske, men det krever total ro og tålmodighet (blant anna)! 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom

Her er det også sterke variabler på hvor hardt man er rammet.. 

Sååå du sammenligner blant annet med en sykdom som der musklene sakte svinner. Useriøs sammenligning! JEG har hatt kreft i livmoren og var fullt aktiv likevel, de vurderte cellegift på meg noe jeg også samtykket til, men jeg slapp da kroppen begynte å bekjempe det selv med hjelp av siste mulige forsøk på medisin.. jeg har IKKE als, men mister kraften i bein og armer innimella og selvfølgelig kan jeg jobbe likevel. 🙄 når jeg derimot ble helt utmattet, kraftesløs og sliten av ingenting sykmeldte legen meg da han var usikker på om jeg hadde me eller lignende. Jeg var sykmeldt et år med beskjed om å ta det med ro og være mye hjemme, legge meg i 9-tiden og helst sove minimum 12 timer. Jeg ble bedre, men takker det jeg kan for at det ikke var ME, for det kan ikke sammenlignes med de andre sykdommene!!! Nå er det dog slik at de med lettgradelig me kan jobbe noen prosent, men moderat til sterk krever ro og hvile for i det hele tatt å fungere i hverdagslige gjøremål. Makan til arroganse og uvitenhet, les deg opp på seriøse faktasider eller spør legen for den saks skyld før du uttaler deg! 🙄 

Nei jeg er enig i at ME ikke kan sammenlignes da de andre sykdommene faktisk er ekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...