Gå til innhold

Har ME men presses tilbake i jobb. Hva kan jeg gjøre?😢


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For to år siden fikk jeg en moderat ME diagnose. 

Jeg jobber som ingeniør i en stor bedrift. Og har hittil vært sykemeldt /aap. Men for en tid siden kalte jobben meg inn og sa at dersom jeg ikke kom tilbake snarest, mister jeg jobben min.

Hva kan jeg gjøre?jeg er ikke frisk nok. Har det bedre enn for to år siden men har et godt stykke igjen. Har fortsatt dager der jeg kun klarer ligge og dager der jeg ikke eier konsentrasjon, hukommelse eller evne til å være tilstede. I jobben min er jeg daglig i kontakt med mennesker og bør være skjerpet. Jeg har også mellomleder ansvar.

Hva kan jeg gjøre? Bedriften har rett til å si meg opp men jeg kan ikke risikere å stå uten jobb.

Noen som har forslag? Er utrolig fortvilet og føler meg svært presset (som igjen påvirker helsen min)

 

 

Anonymkode: 93498...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dragoneyes

Jeg har selv ME og skjønner frustrasjonen din. Har dessverre ingen råd å komme med, men helsen er viktigere enn jobben din. Det er ingen vits i å presse seg tilbake i en jobb du ikke klarer å jobbe i uansett. Du kan også risikere å bli dårligere hvis du presser deg til å jobbe når helsen ikke tillater det, og ingenting er verdt å bli liggende på et mørkt rom for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er frisk nok til å gå tilbake til jobb, så gjør du ikke det. Helsa må komme først. Men jeg skjønner også arbeidsgiver her... Stillingen kan ikke stå på vent i flere år. Hvis jeg skjønner innlegget ditt rett har du jo allerede vært vekke fra jobb i 2år.

Anonymkode: 60367...5b6

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig valg, du må kartlegge økonomien din også. Du har klart deg på app?

Uansett må du velge det du klarer selv, klarer du ikke jobbe så går det jo ikke. Men du kan prøve å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er frisk nok til å gå tilbake til jobb, så gjør du ikke det. Helsa må komme først. Men jeg skjønner også arbeidsgiver her... Stillingen kan ikke stå på vent i flere år. Hvis jeg skjønner innlegget ditt rett har du jo allerede vært vekke fra jobb i 2år.

Anonymkode: 60367...5b6

Og det ropes høyt om at "alle uføre kan jobbe litt" og ignorerer realiteten som nettopp er dette her🙄

Du må ikke finne på å presse deg tilbake i jobb om du ikke klarer det... Det kan (vil) føre til forverring og du kan potensielt ende opp med svært alvorlig grad. Dette kan være permanent. Du har allerede vært dårligere så du vet hva du går til om du fortsetter å presse deg selv :( Det er ikke mulig at du kan jobbe i en liten stilling og få resten av din inntekt via aap?

Anonymkode: 17fc6...1df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ME, og kan sette meg inn i situasjonen. 

Det dummeste du kan gjøre nå er å presse deg tilbake til jobb. Du sier du er bedre nå enn for to år siden. IKKE press deg og gå på en smell som gjør at du settes ytterligere tilbake! 

Du kan vel gå på aap i i hvert fall to år til? 

Råder deg også til å prøve kostplanene til Thor Foseid. Jeg har blitt sååååå mye bedre av det. Sjekk siden hans «Spør Thor» på Facebook. 

Anonymkode: ba12c...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da finner du deg en ny jobb som du kan takle å stå i. Hvis du har ME så passer det ikke å jobbe som leder,jobbe mye eller ha mye ansvar.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også ME, og kan sette meg inn i situasjonen. 

Det dummeste du kan gjøre nå er å presse deg tilbake til jobb. Du sier du er bedre nå enn for to år siden. IKKE press deg og gå på en smell som gjør at du settes ytterligere tilbake! 

Du kan vel gå på aap i i hvert fall to år til? 

Råder deg også til å prøve kostplanene til Thor Foseid. Jeg har blitt sååååå mye bedre av det. Sjekk siden hans «Spør Thor» på Facebook. 

Anonymkode: ba12c...fd6

Det beste for å bli bedre eller stabilisere sykdommen er hvile og aktivitetstilpasning. For noen funker å endre kosthold, for andre ikke.

Anonymkode: 17fc6...1df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette helsa først. Jeg måtte gi slipp på min jobb pga sykdom. Har vert ett år på aap nå og er fortsatt ikke klar for jobb og jeg akter ikke å jobbe før jeg er klar heller mtp tilbakefall. 

Anonymkode: e1da8...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du jobbe en liten prosent såpass at du holder på jobben, to halve dager i uken f.eks? 

Anonymkode: eb81e...9d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du jobbe en liten prosent såpass at du holder på jobben, to halve dager i uken f.eks? 

Anonymkode: eb81e...9d0

Man kan ikke jobbe som leder to halve dager i uken. 

Anonymkode: 5ba06...63a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vært i aap i 2 år uten å ha noen kontakt med nav eller lege og bare vært hjemme? Før eller siden så hadde det kommet til et punkt hvor arbeidsgiver ikke kan være med lenger og det er sikkert ikke en holdbar situasjon for deg heller. Ville tatt kontakt med lege og nav for å drøfte veien videre hvis du ikke allerede er i dialog med dem.

Anonymkode: 98839...e98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke jobbe som leder to halve dager i uken. 

Anonymkode: 5ba06...63a

Man kan få tilrettelegging kjære deg, det gjør vi på min jobb. Da kan de oppgavene ts KAN utføre legges til når h*n er på jobb, og så legges resten til en annen ansatt. Dersom ts kommer seg kan h*n få gradvis flere oppgaver, er to halve dager i jobbe for mye overtas de av noen andre, ts mister jobben og stillingen lyses ut. Men da vet i alle fall ts med seg selv at alt ble forsøkt for å beholde jobb. Tilrettelegging betyr heller ikke å gjøre de samme oppgavene som tidligere, men at bedriften finner passende oppgaver. 

Anonymkode: eb81e...9d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få tilrettelegging kjære deg, det gjør vi på min jobb. Da kan de oppgavene ts KAN utføre legges til når h*n er på jobb, og så legges resten til en annen ansatt. Dersom ts kommer seg kan h*n få gradvis flere oppgaver, er to halve dager i jobbe for mye overtas de av noen andre, ts mister jobben og stillingen lyses ut. Men da vet i alle fall ts med seg selv at alt ble forsøkt for å beholde jobb. Tilrettelegging betyr heller ikke å gjøre de samme oppgavene som tidligere, men at bedriften finner passende oppgaver. 

Anonymkode: eb81e...9d0

Arbeidslivet fungerer nok ikke alltid slik....

Anonymkode: 24cf3...bc6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Da finner du deg en ny jobb som du kan takle å stå i. Hvis du har ME så passer det ikke å jobbe som leder,jobbe mye eller ha mye ansvar.

Og hvem tror du vil ansette noen som har vært 100% sykmeldt/på AAP i to år og fremdeles ikke på noen måte er frisk? :klo:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidslivet fungerer nok ikke alltid slik....

Anonymkode: 24cf3...bc6

Arbeidslivet fungerer svært sjelden slik. Arbeidsgivere har også rettigheter og i realiteten er det nok heller ikke så mange som er interessert i å tilrettelegge så voldsomt mye for å unngå at en ansatt blir ufør. Da er det enklere å si opp vedkommende og heller ansette en ny som fungerer 100%. 

Men TS må nesten bare se virkeligheten i øynene og innse at er man syk så er man det og da må man ta konsekvensene av det. At man mister jobben er dessverre en av dem. Å presse seg til å jobbe når man er syk er bare dumt og man risikerer å gå på en smell og bli enda sykere igjen i løpet av kort tid. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidslivet fungerer nok ikke alltid slik....

Anonymkode: 24cf3...bc6

På min arbeidsplass gjør det altså det, der tilpasses arbeidstid, oppgaver, dager, sted å hvile osv. Uten å spørre får ts aldri et svar heller. 

Anonymkode: eb81e...9d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass gjør det altså det, der tilpasses arbeidstid, oppgaver, dager, sted å hvile osv. Uten å spørre får ts aldri et svar heller. 

Anonymkode: eb81e...9d0

Arbeidsgiver har i stor grad plikt til å tilrettelegge på den måten, men det er nok dessverre ikke så mange steder det faktisk skjer og det er nok en medvirkende årsak til at folk blir uføre. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på type arbeid. En leder kan selvsagt ikke fungere i en fleksibelt tilrettelagt stilling over lang tid. 

Ingen medarbeidere takler en leder som ikke er tilstede, særlig om det blir sånn at andre blir satt inn i lederrollen på midlertidig basis. «Jeg har fått ny sjef for ubestemt tid, men den gamle sjefen min som fortsatt er sjefen min egentlig, er innom og gjør deler av mine arbeidsoppgaver når hun er der». 

Det funker bare ikke. 

Anonymkode: 1cc15...a9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...