Gå til innhold

Samboer med dårlig bordskikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min er generelt en utrolig bra fyr, men han har utrolig dårlig bordskikk! Sliter skikkelig med å spise sammen med han. Han tar kjempestore biter, snakker med mat i munnen, drikker mens han tygger osv osv. Har sagt ifra flere ganger, men blir bare dårlig stemning. Én gang klarte jeg å forklare bedre at det faktisk plager meg veldig og han ble bedre en stund, men nå er alt glemt igjen... 

 

Vet det høres ubetydelig ut, men det plager meg veldig! Trenger sårt tips. Enten for å få han til å spise normalt, eller for at jeg skal klare å ikke irritere meg hvert bidige måltid. 

Anonymkode: ea314...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han veldig sulten når dere spiser? Jeg kan bli sånn om jeg ikke har spist hele dagen. Kun når jeg er alene da, foran TVen, at jeg trykker i meg fortest mulig og drikker mens jeg tygger. 

Men jeg innser jo selv hvor udelikat jeg er da :)

Anonymkode: 4e4a4...a94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forhold hadde din samboer under oppveksten? Han er unnskyldt om det er foreldrene hans som har gitt han dårlige bordmanerer. Og da er det lite du kan gjøre med det nå..

Kan du ikke lære å leve med det? Kanskje ts er litt for fisefin?

Anonymkode: ac9e9...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser han sånn i alle sammenhenger (i selskap, på restaurant), eller bare hjemme?

Uansett hva som er tilfellet så har jo du gitt uttykk for at det plager deg, og det bør han respekere, hvis han respekterer deg.

Anonymkode: 7f62e...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags forhold hadde din samboer under oppveksten? Han er unnskyldt om det er foreldrene hans som har gitt han dårlige bordmanerer. Og da er det lite du kan gjøre med det nå..

Kan du ikke lære å leve med det? Kanskje ts er litt for fisefin?

Anonymkode: ac9e9...32f

Heldigvis er det sånn at vi har muligheten til å ta ansvar selv og forandre på dårlige vaner i voksen alder også. 

Anonymkode: 59172...165

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må kunne endre vaner også i voksen alder! 

Endret av Mariahamm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj! Man tygger med lukket munn, snakker ikke med mat i munnen, og man venter med å drikke til man har tygget og svelget maten. Hvis folk ikke har bordskikk sier man ifra, og kan de det ikke lærer man dem for helvete. 

Anonymkode: e30c6...6df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kompiser som er sånn også. Med en god porsjon smatting i tillegg. Forjævlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er samboeren min også. Og mener at det er jeg som er prippen og spesiell som henger meg opp i det. I tillegg slurper han i seg maten fra gaffelen/skjeen. Enkelte dager så ille at jeg venter med å spise til han er ferdig. Spesielt irriterende nå som jeg er gravid. 

Anonymkode: a1e3a...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er samboeren min også. Og mener at det er jeg som er prippen og spesiell som henger meg opp i det. I tillegg slurper han i seg maten fra gaffelen/skjeen. Enkelte dager så ille at jeg venter med å spise til han er ferdig. Spesielt irriterende nå som jeg er gravid. 

Anonymkode: a1e3a...eb1

Skjønner du blir gal. De eneste jeg har møtt som slurper i seg mat på den måten, er kinesere. 

Anonymkode: 59172...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får minne han på det helt til det blir en vane. Ikke lag en krangel ut av det, vær litt ydmyk istedenfor så blir det sikkert litt enklere for han hvis han føler seg "liten" i situasjonen. Jeg hadde aldri klart å spise med samboeren min hvis han oppførte seg som typen din. Sett deg et annet sted å spis, hvis det er det som må til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er og sånn, smatter og slafser så jeg blir gal. Har gitt beskjed hundervis av ganger men det nytter ikke!

Anonymkode: 3d0b3...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen syntes at jeg smatter, slurper, tygger for høyt osv osv 

Har aldri hørt et ord fra seinere kjærester om dårlige bordmanerer, så jeg tolker det som eksens misofoni 

 

Anonymkode: 4bca5...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Edit: kom borti post for tidlig)

Er selv sånn som du beskriver... tar mye mat i munnen, tygger kjempefort og drikker gjerne samtidig. Har gjort dette så lenge jeg kan huske, og det er faktisk noe som er UTROLIG vanskelig å kvitte seg med.. 

Vet ikke helt hvorfor jeg gjør det heller, eller hvorfor jeg begynte med det. Skjerper meg når jeg er ute å spiser med sambo, men må tenke nøye gjennom det for hver bit jeg tar og det er veldig slitsomt. 

Endret av Sukkerbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som er sånn, og de inviterer jeg faktisk ikke på middag hos meg. Orker ikke å ha gjester som ikke har bordskikk, så inntil de lærer seg å spise skikkelig går de glipp av en del sosiale ting. 

Kanskje du kan fortelle han at det er sosialt uakseptabelt å spise på den måten, og at det sannsynligvis er mange som reagere men som er for høflige til å si fra? 

Anonymkode: 8828f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ta seg sammen. Lærer men ikke oppdragelse hjemme så får de tåle det når de blir voksne.

Anonymkode: d5f0f...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg takler ikke smatting, slurping og folk som hiver i seg mat, det forstår jeg. Men det må bli veldig stille og trist rundt matbordet hvis man ikke kan snakke sammen når man spiser. 
Her snakker vi og koser oss rundt matbordet. Jeg hadde en venninne som ikke kunne snakke når vi spiste. Altså enten så ble maten kald fordi hun ikke kunne spise når vi snakket sammen, eller det ble en helt stille rundt bordet til all maten var spist opp.
Nei jeg og mannen min snakker og koser oss og har mange av våre fineste stunder når vi spiser sammen. 

Anonymkode: 971b1...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...