Gå til innhold

Svar på kommentar om at psykisk syke er svake (tråd om selvskading)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant det du skriver, Jobbet på en psykiatrisk avd hvor mange var selvskadere, det som var spesielt med dem, er at jeg ikke møtte en, som så på seg selv som et offer. Hvorfor de ikke hadde hang til offer-tankegang, vet jeg ikke, det må en psykolog eller psykiater svare på.

Anonymkode: fc1c8...870

Det er jo det jeg sier, man trenger ikke å være svak, eller se på seg selv som et offer hvis man skader seg selv. Man kan se på seg selv som et offer hvis man ikke sider seg selv. Tror jeg skrev en "ikke" der som ikke skulle vært der. Poenget mitt var i hvert fall at man ikke nødvendigvis er svak hvis man er syk, eller skader seg selv. Man er nødvendigvis ikke sterk som frisk heller. Man kan altså ikke måle om man er svak eller ei i hvor syk/frisk man er. Personlig mener jeg at man heller ikke kan kategorisere mennesker på den måten, vi er for komplekse til det. 

Anonymkode: 58132...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg sier, man trenger ikke å være svak, eller se på seg selv som et offer hvis man skader seg selv. Man kan se på seg selv som et offer hvis man ikke sider seg selv. Tror jeg skrev en "ikke" der som ikke skulle vært der. Poenget mitt var i hvert fall at man ikke nødvendigvis er svak hvis man er syk, eller skader seg selv. Man er nødvendigvis ikke sterk som frisk heller. Man kan altså ikke måle om man er svak eller ei i hvor syk/frisk man er. Personlig mener jeg at man heller ikke kan kategorisere mennesker på den måten, vi er for komplekse til det. 

Anonymkode: 58132...bfa

Tror du misforstod meg, jeg var helt enig i det du skrev, og syntes det var ekstra interessant det du skrev om offerrolle, kom da til å tenke på klientene jeg hadde jobbet med. De hadde noen j..barndommer alle som en,men offerrollen gikk de ikke inn i.

Anonymkode: fc1c8...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere driver fortsatt med den svak/ sterk debatten, ja. Dette er grunnen til at psykisk helse ikke utvikler seg her til lands, alle har disse forestillingene om hva man er og ikke er, mens egentlig er virkeligheten en helt annen. 

Anonymkode: d3f5f...b01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere driver fortsatt med den svak/ sterk debatten, ja. Dette er grunnen til at psykisk helse ikke utvikler seg her til lands, alle har disse forestillingene om hva man er og ikke er, mens egentlig er virkeligheten en helt annen. 

Anonymkode: d3f5f...b01

Mange psykisk friske forstår ikke at det ikke er selvpåført sykdom. Det blir derfor også vanskelig for dem å sette seg inn i og forstå psykisk sykdom og symptomene det medfølger. Det er en ubalanse i hjernen, ergo tenker og handler man ikke som psykisk friske. Det er også store variasjoner og mye som er individuelt pga forskjellige liv og forskjellige forutsetninger som spiller inn. Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å sette seg inn i og forstå om man aldri selv har vært psykisk syk.

Anonymkode: 4a4fd...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere driver fortsatt med den svak/ sterk debatten, ja. Dette er grunnen til at psykisk helse ikke utvikler seg her til lands, alle har disse forestillingene om hva man er og ikke er, mens egentlig er virkeligheten en helt annen. 

Anonymkode: d3f5f...b01

Det at noen kategorisk mener at psykisk syke personer er svake mennesker hjelper i hvert fall ikke til med å fjerne stigmaet rundt psykisk sykdom, som jeg trodde vi var langt forbi i vårt forholdsvis opplyste samfunn i dag.

Det er egentlig så hoderystende idiotisk og unyansert at en nesten ikke skulle tro at man måtte forklare dette for voksne mennesker, selv om noen iherdig prøver, og deler sterke opplevelser fra eget liv i håp om å nå gjennom de tykke skallene, men desverre så preller det bare av som vann på gåsa...

Endret av 282_NaughtySpark
Skriveleifer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak psykisk sykdom ligger det ofte grusomme opplevelser, og noe er arvelig.dette kan ramme h v e m som helst. Å dømme dette er skammelig. 

Anonymkode: 04661...d16

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Bak psykisk sykdom ligger det ofte grusomme opplevelser, og noe er arvelig.dette kan ramme h v e m som helst. Å dømme dette er skammelig. 

Anonymkode: 04661...d16

Enig, og det har *ingenting* med "sterk" eller "svak" å gjøre, og å lire av seg sånn dritt kan rett og slett ikke kalles noe annet enn å sparke folk som allerede ligger nede. Det har ingen hensikt og er bare kvalmt, unødvendig og ufint. Og ikke minst uopplyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Det at noen kategorisk mener at psykisk syke personer er svake mennesker hjelper i hvert fall ikke til med å fjerne stigmaet rundt psykisk sykdom, som jeg trodde vi var langt forbi i vårt forholdsvis opplyste samfunn i dag.

Det er egentlig så hoderystende idiotisk og unyansert at en nesten ikke skulle tro at man måtte forklare dette for voksne mennesker, selv om noen iherdig prøver, og deler sterke opplevelser fra eget liv i håp om å nå gjennom de tykke skallene, men desverre så preller det bare av som vann på gåsa...

Helt enig med deg, men jeg har bare sett en person her inne, som sier at for eksempel selvskadere er svake. Det er så hinsides forenklet at personen som skriver det nok er innenfor den svake gruppen selv, siden han er litt enkel i hodet ;) . Dette blir sagt av meg som spøk, for det er rett og slett totalt banalt å putte mennesker inn i 2 grupper, enten er du svak eller så er du sterk.Hvis et menneske mener dette helt rasjonelt så vil jeg si at personen er litt kort i topplokket.

Anonymkode: fc1c8...870

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke forstår selvskading. Forsøk neste gang du har veldig vondt et sted å klype deg i armen eller å påføre deg selv en annen form for smerte, så vil du se at kroppen begynner å fokusere på den "nye" smerten. Man kan ikke ha like vondt flere steder samtidig.

Sånn virker selvskading. Man flytter smerten midlertidig så man kan holde ut lenger.

Anonymkode: 244a0...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig med deg, men jeg har bare sett en person her inne, som sier at for eksempel selvskadere er svake. Det er så hinsides forenklet at personen som skriver det nok er innenfor den svake gruppen selv, siden han er litt enkel i hodet ;) . Dette blir sagt av meg som spøk, for det er rett og slett totalt banalt å putte mennesker inn i 2 grupper, enten er du svak eller så er du sterk.Hvis et menneske mener dette helt rasjonelt så vil jeg si at personen er litt kort i topplokket.

Anonymkode: fc1c8...870

Å, det er flere enn en person som har gitt utrykk for lignende meninger i denne tråden, og de foregående. De pakker det kanskje inn på litt andre og mindre provoserende måter, men det skinner gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke forstår selvskading. Forsøk neste gang du har veldig vondt et sted å klype deg i armen eller å påføre deg selv en annen form for smerte, så vil du se at kroppen begynner å fokusere på den "nye" smerten. Man kan ikke ha like vondt flere steder samtidig.

Sånn virker selvskading. Man flytter smerten midlertidig så man kan holde ut lenger.

Anonymkode: 244a0...7a7

Hvis jeg skulle dempet den psykiske smerten min på den måten måtte jeg hamret på ballene mine med en stein.

Anonymkode: ed176...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke forstår selvskading. Forsøk neste gang du har veldig vondt et sted å klype deg i armen eller å påføre deg selv en annen form for smerte, så vil du se at kroppen begynner å fokusere på den "nye" smerten. Man kan ikke ha like vondt flere steder samtidig.

Sånn virker selvskading. Man flytter smerten midlertidig så man kan holde ut lenger.

Anonymkode: 244a0...7a7

Ja. Og burde fortelle litt om hvor intens og smertefull psykisk smerte er, når man faktisk må kutte seg til blods for å avlede smerten. Ett frisk menneske ville aldri ha finnet på noe slikt, da å kutte seg må gjøre fryktelig vondt.

Anonymkode: 4a4fd...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du virker enkel i din tankegang, evnen din til å tenke komplekst virker redusert, med andre ord, siden vi nå er inne på sterk vs svak,  er du en svak person, siden sterke mennesker ( vinnerne) er i stand til komplekse tankerekker.

Anonymkode: fc1c8...870

Ok. Hvis det gjør ting enklere for deg så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Ok. Hvis det gjør ting enklere for deg så.

Bra du er enig med meg,men hvis man som deg er født med gener som gjør det å bli intelligent til en umulighet ;)  , så er det allikevel mulig å utvikle det lille man har, rett og slett ved å lese og utvide sin horisont :) .

Anonymkode: fc1c8...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Bra du er enig med meg,men hvis man som deg er født med gener som gjør det å bli intelligent til en umulighet ;)  , så er det allikevel mulig å utvikle det lille man har, rett og slett ved å lese og utvide sin horisont :) .

Anonymkode: fc1c8...870

Enig med det siste, men det første var unødvendig. Det finnes nok av saklige punkter å ta dem på... 

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra du er enig med meg,men hvis man som deg er født med gener som gjør det å bli intelligent til en umulighet ;)  , så er det allikevel mulig å utvikle det lille man har, rett og slett ved å lese og utvide sin horisont :) .

Anonymkode: fc1c8...870

Hvis man har et snev av IQ så klarer man å løse problemer uten å legge seg i offerrollen. Hva er vitsen med det hele hvis man skal leve livet som et offer?

Jeg kunne gått den veien, men tok tak og valgte å bli bedre istedenfor for å drukne i selvmedlidenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SunnivaOslo said:

Hvis man har et snev av IQ så klarer man å løse problemer uten å legge seg i offerrollen. Hva er vitsen med det hele hvis man skal leve livet som et offer?

Jeg kunne gått den veien, men tok tak og valgte å bli bedre istedenfor for å drukne i selvmedlidenhet.

Psykisk sykdom har heller ingenting med IQ å gjøre. 

Tenk, nå lærte du enda noe nytt i dag! 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Psykisk sykdom har heller ingenting med IQ å gjøre. 

Tenk, nå lærte du enda noe nytt i dag! 😁

Har man IQ så klarer man å tenke logisk og rasjonelt,  det er det IQi bunn og grunn handler om. Opplever man dritt og klarer å finne løsninger så tenker man rasjonelt. Legger man seg ned så styres man bare av følelsene sine.

Men så klart, det er jo lettere å høste sympati enn å kjempe seg videre.

Uansett så vil jeg si at alle som sliter burde få hjelp, men man kan ikke sitte der og vente på hjelp. Noe må man faktisk gidde å ta tak i selv. Slutt med destruktivitet, det er kun deg selv det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SunnivaOslo said:

Har man IQ så klarer man å tenke logisk og rasjonelt,  det er det IQi bunn og grunn handler om. Opplever man dritt og klarer å finne løsninger så tenker man rasjonelt. Legger man seg ned så styres man bare av følelsene sine.

Men så klart, det er jo lettere å høste sympati enn å kjempe seg videre.

Uansett så vil jeg si at alle som sliter burde få hjelp, men man kan ikke sitte der og vente på hjelp. Noe må man faktisk gidde å ta tak i selv. Slutt med destruktivitet, det er kun deg selv det går utover.

Men nå er det ikke det å oppsøke eller ikke oppsøke hjelp vi snakker om heller, er det vel? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...