Gå til innhold

Har ikke penger til mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Drakan skrev:

Legen min sendte meg til nevrologen til 2000 per time (hadde kostet meg 4000, men takk og lov at de faen meg klarte å surre bort timen min i over en time så jeg fikk halvert prisen den timen). -_-
Jeg viste ikke at det var så jævlig dyrt, og etter det har jeg prøvd å gå for rimelige eller bedt om henvisning til frikort nevrologer.  

Da har ikke legen din vurdert at du har rett på utredning eller behandling i den offentlige spesialist-helsetjenesten, og har ment at du bør gå til privat nevrolog. Ved mistanke om nevrologisk sykdom vil fastlegen alltid henvise pasienten videre. Dersom nevrologisk sykdom da oppdages slipper man å få ny henvisning, men blir jevnlig innkalt til behandling og oppfølging hos spesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎14‎.‎07‎.‎2018 den 1.57, AnonymBruker skrev:

8000 kr etter at alle faste utgifter er betalt? Det kan jeg ikke forestille meg. Det er mer enn hva jeg og to barn har igjen etter alle faste utgifter i hvert fall.

Nevrolog dekkes av frikort. Avtalespesialist heter det. Jeg er der minst fire ganger i året. Betaler opp til frikortgrensa, og resten er gratis. Det er høyere egenandel enn hos vanlig lege. Jeg tror det er rundt 500 kr. Materiell må man selvfølgelig dekke.

Anonymkode: 7ea4d...1c2

 

På ‎14‎.‎07‎.‎2018 den 2.06, AnonymBruker skrev:

Hvor har du de 8000 fra? Det vanlige er vel mellom 4000 og 6000 til livopphold. 

Anonymkode: 61637...961

 

På ‎14‎.‎07‎.‎2018 den 2.56, tussi84 skrev:

Vet ikke hvor du går til tannlegen enn, men her så koster bare en enkel sjekk nesten 1000 kr. En fylling ligger mellom 1500 til 2500 kr, avhenging av hvor tanna er, og hvor mye som må fylles. Skal du rotfylle koster det mellom 3000 til 5000 et sted. Trekk av tann mellom 1500 til 2000 kr..

Så det blir da ikke 100 kr i mnd som du sier, men feks 300 kr per mnd om du regner med en sjekk, samt fylle en tann. 

Men en ting er at om du ikke har råd til å gå til tannlegen i utgangspunktet for å reparere feks et hull, så blir det bare enda større problemer med den tanna, eller flere tenner ettervært. Jo dyrere blir det. 

En annen ting er visst akutt tann problem skulle oppstå, som feks tannpine eller tann betennelse som kan gjøre veldig vondt. Da blir det en uforutsett utgift som kan velte hele mnd budsjettet for de som har lite fra før.

 

På ‎14‎.‎07‎.‎2018 den 3.16, tussi84 skrev:

Problemet i dette landet er et at pengene er fordelt feil. Det har blitt gi mer til de rike og ta fra de fattige. De rike trenger ikke mer, det er de fattige som gjør. En grei løsning hadde vært at ingen skulle feks få utbetalt mer enn 500000 kr netto i året. Alt over det måtte du betalt i skatt. 

En annen ting er at vi har jo råd til å ta i mot tusenvis av asylsøkere hvert eneste år. Og vi har også råd til å sende milliarder av u hjelp avgårde til en rekke land hvert år. 

Tenk hvor stor nytte de pengene kunne vært brukt til her isteden. Norge har råd til å betale 19000 kr de til enhver ufør person de egentlig... Om pengene hadde vært prioritert anderledes. 

I tillegg kunne man gjort mye annet som å forbedre jernbane, kollektivt, sykehjem, kriminal omsorg osv.. istedenfor å sende masse penger ut av landet..

 

I Oslo får man 7.000 til livsopphold etter at husleie og strøm er betalt (enslig, de med barn får selvsagt mer). Man får også dekket tannlege og medisiner utover 300 pr måned. Man får et tillegg til høytid og div annet.

Hvis alle måtte ha skattet alt utover 500.000, tror du da noen hadde giddet å ta lang utdannelse, levd på stuidiestøtte i flere år, tatt krevende jobber med mye ansvar, risikotaging og sjansespill i gründervirksomheter? Hvem skulle bygget landet og finansier velferdsstaten om ingen gadd dette og når man ikke sår betalt for det? Man må tenke litt lengre enn nesa rekker.

Anonymkode: b8177...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 2.48, tussi84 skrev:

6000 er kun etter husleie er betalt, og evt barnehage, eller SFO om du har barn der. For de 6000 skal man betale strøm, internett, mobil, lege og medisiner, transport, forsikringer, mat og hygiene, klær, sko, fritid, TV evt om man har.. Evt andre utgifter. Kort fortalt det skal dekke alt utenom husleia. 

Jeg gikk feks på sosial hjelp for et par år siden i  noen mnd i påvente av aap. Siden jeg hadde samboer så fikk jeg 4500 kr i mnd til livsopphold foruten min halvdel av husleia. De 4500 var fordelt ca sånn her..

300 til 500 kr i strøm

750 til busskort 

2000 til 2500 kr i mat og hygiene

100 kr TV

200 kr Internett

300 mobil 

500 kr i forsikringer 

Totalt  mellom 4350 kr til 4850 kr per mnd.

Det var ingen rom for klær eller fritid, lege, frisør, tannlege eller uforutsette utgifter utenom. 

Hei, måtte du søke hver mnd for å få? Eller holdt det å søke en gang som med dagpenger. 

Anonymkode: b6154...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har lite penger finner man seg gjerne en mann med lite lite penger og ingen utdanning eller dårlig helse. Slik blir man avhenging av NAV. De samme menneskene kommer fra hjem med mye sykdom og elendighet eller latmanskap, og foreldrene har dermed dårlig råd selv. Pluss på søsken og venner i samme situasjon (dårlig råd, sykdom, altfor mange barn ift økonomi) så fortsetter moroa frem til neste generasjon.

Anonymkode: 6e015...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Når man har lite penger finner man seg gjerne en mann med lite lite penger og ingen utdanning eller dårlig helse. Slik blir man avhenging av NAV. De samme menneskene kommer fra hjem med mye sykdom og elendighet eller latmanskap, og foreldrene har dermed dårlig råd selv. Pluss på søsken og venner i samme situasjon (dårlig råd, sykdom, altfor mange barn ift økonomi) så fortsetter moroa frem til neste generasjon.

Anonymkode: 6e015...d00

Høres ut som du snakker ut fra erfaring. Er det sykdom, elendighet eller latskap som er hovedproblemet i din familie?

Anonymkode: 5847c...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...