Gå til innhold

Har ikke penger til mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.klassekampen.no/article/20180713/ARTICLE/180719985

Ny undersøkelse viser at sosialhjelpen ikke er høy nok til å gi et forsvarlig livsopphold.

22 prosent av sosialhjelpsmottakerne har ikke råd til et måltid fisk eller kjøtt annenhver dag. Omtrent en like stor andel har ikke råd til å gå til tannlegen eller delta i regelmessige fritidsaktiviteter.

Det kommer fram i nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Folk som lever på offentlige stønader sliter med langt flere fattigdomsproblemer enn resten av befolkningen.

Det er ikke slik at alle sosialhjelpsmottakere er en gjeng med giddeløse mennesker eller rusavhengige. En undersøkelse jeg leste en tid tilbake, kunne fortelle at flere syke uten endelig diagnose hadde falt utenfor NAV. Uten familie som kan tre støttende til eller penger i banken, har disse ingen an

Anonymkode: 61637...961

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

andre muligheter enn å søke om sosialhjelp i en kortere eller lengre periode.

Anonymkode: 61637...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kan jo få seg en jobb?

Anonymkode: aa9f9...e99

Er det jobber til alle? Er alle friske nok til å jobbe?

Anonymkode: 61637...961

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det jobber til alle? Er alle friske nok til å jobbe?

Anonymkode: 61637...961

Syke folk får aap og trygd. De som har jobbet får dagpenger. Da står vi igjen med? Ja det finnes jobber for flere av dem.

Anonymkode: aa9f9...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

22 prosent av sosialhjelpsmottakerne har ikke råd til et måltid fisk eller kjøtt annenhver dag.

Da kan de like gjerne være vegetarianere. Billigere og sunnere uansett.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke kjøtt og fisk hver dag. Spiser mye pannekaker, og grøt. Har ikke råd til fritidsaktiviter men har ingen å gjøre de aktivitetene med heller så..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Syke folk får aap og trygd. De som har jobbet får dagpenger. Da står vi igjen med? Ja det finnes jobber for flere av dem.

Anonymkode: aa9f9...e99

Mange sosialhjelpsmottakere er sykere enn mange på uføre.

Anonymkode: 61637...961

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange sosialhjelpsmottakere er sykere enn mange på uføre.

Anonymkode: 61637...961

Hvorfor får de ikke aap og trygd hvis de er det?

Anonymkode: aa9f9...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk aap hadde jeg sosial i to år.
Hadde ingen plan om å få aap, men er der jeg ente opp med helsen. 😕 
Tar lang tid, og når jeg fikk aap, så måte jeg tilbakebetale "alt" jeg hadde fått perioden av nav på sosial, så hadde ikke en krone den måneden, måte søke nødhjelp ironisk nok...
Var et helvete. Man hadde ikke råd til noe. For å ha råd, måte man lege inn alt av utgifter (hadde fremdeles elendig råd). Med aap klarer man afall å betalle studielånet i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drakan said:

Med aap klarer man afall å betalle studielånet i blant.

Mottar man AAP trenger man som regel ikke betale på studielånet i det hele tatt pga lav inntekt. :) Det er heller ikke lurt i tilfelle man er på vei mot ufør.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mottar man AAP trenger man som regel ikke betale på studielånet i det hele tatt pga lav inntekt. :) Det er heller ikke lurt i tilfelle man er på vei mot ufør.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Jeg er på vei mot ufør mot min vilje. :(  
Men jeg vil betale tilbake. Såpass må jeg da kunne gjøre. :( 


Om jeg blir ufør vil jeg sannsynligvis søke om at det resterende blir slettet, men føler jeg må bidra med noe en så lenge. :( 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drakan said:

Jeg er på vei mot ufør mot min vilje. :(  
Men jeg vil betale tilbake. Såpass må jeg da kunne gjøre. :( 

Det er da bare idioti, da du får slettet deler eller hele lånet når du blir ufør, avhengig av uføregraden din og inntekt.

 

https://www.lanekassen.no/ufor

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns denne var spesiell: «sosialhjelpsmottakere har ikke råd til en ukes ferie i året, ifølge tallene fra SSB.»

sosialstønad skal vel egentlig være en midlertidig stønad, og da må man vel si det er greit å ikke reise bort ett år eller to hvis man er så uheldig at man må gå der så lenge?.. det er vel avhengig av hvor man bor, men syns jeg leste at man skal ha igjen ca 8.000kr i måneden til livsopphold etter faste utgifter er betalt. (For de som har gått lenge på sosialen) dette syns jeg er veldig mye, og mer enn hva de fleste på både AAP og uføretrygd har 😅

Anonymkode: 27b23...7aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vil si det er helt jævlig hvordan folk i kriser blir behandlet. Jeg har selv opplevd det, både før og etter MS diagnose. Jeg hadde aldri trodd at velferdsstaten var så elendig. Jeg hadde aldri klart det uten litt hjelp fra familie.  

Man har knapt nok til mat, jeg spiste feks. ikke laks fordi barnet mitt skulle få et sunt og godt kosthold. Jeg vil jo at barnet mitt skal ha fisk flere ganger i uken, da kunne ikke jeg spise det flere ganger i uken. Det er jo så dyrt, selv om man kjøper den billigste.

Klær og sko har det ikke vært penger til. Jeg er dypt sjokkert og jeg tenker på de som er helt alene der ute, uten familie eller nettverk. Stakkars, stakkars  folk. Jeg er virkelig helt sjokkert.

Anonymkode: 5847c...357

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har knapt nok til mat, jeg spiste feks. ikke laks fordi barnet mitt skulle få et sunt og godt kosthold. Jeg vil jo at barnet mitt skal ha fisk flere ganger i uken, da kunne ikke jeg spise det flere ganger i uken. Det er jo så dyrt, selv om man kjøper den billigste.

Sild, tunfisk og makrell er rimelige alternativer. Man MÅ ikke spise laks.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Sild, tunfisk og makrell er rimelige alternativer. Man MÅ ikke spise laks.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Eller sei! Superbillig og sunt.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da bare idioti, da du får slettet deler eller hele lånet når du blir ufør, avhengig av uføregraden din og inntekt.

 

https://www.lanekassen.no/ufor

Anonymkode: 04ad6...5bc

Jeg vet. Men har ikke lyst å føle meg som en snylter. :(
Vil sannsynligvis få litt slettet, men hovedsakelig ønsker jeg å få mer ut av livet og gjøre mer. Om jeg ikke betaler studielånet engang... :(
Det er ikke som jeg ønsker å være uten ansvar for min egen gjeld. 
Om jeg får ufør, er det mulig jeg ikke vil søke om å slette det. Er ikke mye andre ting jeg har i livet til å drive meg fremover. 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vil si det er helt jævlig hvordan folk i kriser blir behandlet. Jeg har selv opplevd det, både før og etter MS diagnose. Jeg hadde aldri trodd at velferdsstaten var så elendig. Jeg hadde aldri klart det uten litt hjelp fra familie.  

Man har knapt nok til mat, jeg spiste feks. ikke laks fordi barnet mitt skulle få et sunt og godt kosthold. Jeg vil jo at barnet mitt skal ha fisk flere ganger i uken, da kunne ikke jeg spise det flere ganger i uken. Det er jo så dyrt, selv om man kjøper den billigste.

Klær og sko har det ikke vært penger til. Jeg er dypt sjokkert og jeg tenker på de som er helt alene der ute, uten familie eller nettverk. Stakkars, stakkars  folk. Jeg er virkelig helt sjokkert.

Anonymkode: 5847c...357

Jeg vet hvordan det var. 
Jeg tenkte også hvor jævlig noen alene måte ha det i systemet. 😰
Man er heldig om man har familie som kan hjelpe deg til tannlegen om du får problemer. 😱
Eller om du skal til en nevrolog (2000 kr eller mer per time) 😱
Selv når du søker penger for å dekke det får du bare 500 kr liksom, og har da normalt ikke penger til mat resten av måneden. 

Heldig å ha familie, men ikke alle har familie. 😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Drakan said:

Jeg vet. Men har ikke lyst å føle meg som en snylter. :(
Vil sannsynligvis få litt slettet, men hovedsakelig ønsker jeg å få mer ut av livet og gjøre mer. Om jeg ikke betaler studielånet engang... :(
Det er ikke som jeg ønsker å være uten ansvar for min egen gjeld. 
Om jeg får ufør, er det mulig jeg ikke vil søke om å slette det. Er ikke mye andre ting jeg har i livet til å drive meg fremover. 

Å leke martyr og tape penger på det er utrolig dumt.

Anonymkode: 04ad6...5bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drakan said:

Man er heldig om man har familie som kan hjelpe deg til tannlegen om du får problemer. 😱

Legger du av en hundrelapp i måneden har du god råd til årlig tannlegesjekk i tillegg til for eksempel en fylling.

Anonymkode: 04ad6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...