Gå til innhold

Tror dere verden hadde fungert uten religion?


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en illusjon om at det hadde vært mye bedre.

I land der religion står sterkt er det stort sett krig eller voldsomme uenigheter blant befolkningen. Hvorfor? For hva? Helt sinnsykt. I ordets rette forstand.

Religion har det også med å påvirke og hjernevaske folk via gale mennesker, det hjelper ikke. Mange religiøse mennesker er hatefulle overfor eller utøver vold eller dreper folk som tror på feil gud, feil trosretning eller som ikke tror i det hele tatt.

Men mennesker finner alltid noe å hate hverandre for, så ikke godt å si om det ville blitt bedre.

Og vi har alltid kranglet om ressurser f.eks. Hvis den globale oppvarmingen etterhvert skaper klimaflyktninger i milliardklassen, så vil vi ikke ha tid til å bry oss om guder, da vil Darwins bli mer gjeldene tror jeg. Bedre? Neppe.

Men verden just nu hadde nok vært bedre tror jeg.

Og hvis alt er skapt av Gud, hvor kommer Gud fra?

Og hvorfor bruke en så stor makt på å skape noe så forferdelig selvutslettende som mennesket?

Endret av Mippi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje religion hadde en funksjon før i tiden. Folk trengte vel en eller annen forklaring på hvorfor sola står opp og hvordan vi har blitt til. Folk trengte trøst og håp når kun 2 av 8 barn vokste opp. 

Jeg tror ikke religion spiller noen positiv rolle i dag, dessverre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror verden hadde vært mye bedre uten religion. Ser egentlig ikke noe positivt med religion.  Ser bare det blir brukt til å kontrollere mennesker. 

Endret av tirben
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske komplisert spørsmål. Ingen kan vel egentlig vite svaret på det. I vår vestlige sivilisasjon så er våre verdier og lover så sterkt rotet i jødisk-kristen filosofi og tenkning, at hvem vet hvordan verden hadde sett ut om man bare kunne fjernet hele dette fundamentet med et pennestrøk. Vi vet jo hvordan det gikk med kommunismen når ateisme var plattformen for disse systemene. Betyr det at ateisme alltid ender med massemord? Selvfølgelig ikke. Det er heller ikke sånn at BARE livssyn spiller inn i hvorfor ting har endt som det har gjort opp gjennom historien. Det er mange faktorer som har påvirket mange forskjellige elementer av ulike type kulturer osv.  

Alt i alt så er det nok mer menneskets ondskapsfulle natur som er, og har alltid vært problemet. Ikke religion, eller i hvert fall ikke kristendommen.  

Anonymkode: 6394e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk så deilig om folk og ikke minst statsledere kunne tenkt og diskutert selvstendig uten å være hjernevasket og villedet av en eventyrbok totalt uten rot i virkeligheten - skrevet for uhorvelig mange år siden. Tror det hadde vært en mye bedre verden, religion fører utelukkende til krig og elendighet.

Anonymkode: 8b522...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt i alt så er det nok mer menneskets ondskapsfulle natur som er, og har alltid vært problemet. Ikke religion, eller i hvert fall ikke kristendommen.  

Det er mye ondskap i religion. Også kristendommen.

Anonymkode: 81134...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye ondskap i religion. Også kristendommen.

Anonymkode: 81134...462

Hva da?

Anonymkode: 6394e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler verden hadde vært mye anderledes uten religion. Mange påstår at religion er en stor grunn til mye vondt her i verden. 

 

Fra mitt perspektiv tenker jeg at religion i seg selv ikke er grunnen til alt vondt og ondt. Men jeg føler at det er mange som kan misbruke religionen sin eller bruke den som et argument for å gjøre noe ondt mot mennesker som er imot deres religion eller verdier. 

Å vite om verden hadde vært bedre uten religion er vel egentlig veldig vanskelig å svare på. Det er sant det er mye ondt her i verden, og at de som er høyt ekstreme i sin religion kan gjøre ting som resulterer i det negative mot andre.

Men om religion ble tatt bort eller aldri var skapt, tviler jeg at dette hadde gjort slutt på ondskapen. Men jeg tror religion kan være ett av mange ledd til ondskap hvis den blir misbrukt. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis religion aldri eksisterte så hadde vel det gått greit, for da ville vi ikke kjent til den. Men nå som jeg kjenner til den så hadde ikke JEG klart meg uten den. Min religion gir meg ro og fred når jeg ellers savner det. Den gir meg håp om et bedre fremtid, for hva hadde jeg vært uten håp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Jeg tror at man har vært helt avhengig av religion på flere tidspunkter i i menneskets historie bare for å samle folk i samfunn og få de til å virke som en enhet. På mange måter synes jeg religion er et ganske genialt påfunn, og jeg tror de som fant det på forstod veldig mye om hvordan mennesker fungerer. På en måte er jeg glad for å være "fri" fra religion, men når det kommer til enkelte ting synes jeg det er dumt at man har bevegd seg vekk fra kristendommen når man tar i betraktning de ulike funksjonene religionen hadde for samfunnet. For eksempel å holde kjernefamilien sammen.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 21.42, Isambard skrev:

Kanskje religion hadde en funksjon før i tiden. Folk trengte vel en eller annen forklaring på hvorfor sola står opp og hvordan vi har blitt til. Folk trengte trøst og håp når kun 2 av 8 barn vokste opp. 

Jeg tror ikke religion spiller noen positiv rolle i dag, dessverre. 

Det tror jeg det gjør for mange.

Religiøse tror jeg klarer å håndtere livets kriser på en bedre måte enn ikke-troende, fordi de evner å se en mening selv i vanskelige tider. For ikke-troende vil et dødsfall oppleves verre fordi man mener det er slutten. Religiøse tror de skal se personen igjen, og møtes i himmelen. Det har nok en trøstende effekt.

Så på personlig basis tror jeg religion kan være positivt, men det er ikke til å komme unna at religion også kontrollerer menneskers liv og brukes som redskap i krig og konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.7.2018 den 21.25, gladjenta96 skrev:

Hvordan tror du verden ville vært uten religion? 

Pr. dags dato, ja! Tidligere, nei. Religion har spilt en vesentlig rolle for hvor vi er i dag. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...