Gå til innhold

Hvordan høres Norsk ut for utlendinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En polakk syntes norsk hørtes ut som en blanding av tysk og engelsk. Skjønner ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten synes norsk høres "søtt" ut (selvsagt 😘), men det han reagerer mest på er at vi (jeg) noen ganger sier ordene ja og nei på innpust. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en engelsk jente jeg var sammen med på ferie høres det ut som vi synger. 

Anonymkode: 0a752...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Kjæresten synes norsk høres "søtt" ut (selvsagt 😘), men det han reagerer mest på er at vi (jeg) noen ganger sier ordene ja og nei på innpust. 

Det har min kommentert og :ler: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
1 hour ago, Amawhatsnot said:

Kjæresten synes norsk høres "søtt" ut (selvsagt 😘), men det han reagerer mest på er at vi (jeg) noen ganger sier ordene ja og nei på innpust. 

Vi er visst de eneste som gjør det har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.7.2018 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Nordnorsk høres visst ut som et Tolkien-språk :fnise: Sikkert fordi det er så mange korte ord med vokaler. Æ, e, ho og dæ i stedet for Jeg, er, hun og deg. Og konsonantene fjernes på slutten av ord. Bila i stedet for biler, katte istedet for katter osv.

Anonymkode: dc86a...6c2

Orkespråk da eller? :ler: 

(Ikke noe hat til nordnorsk, jeg bare synes korte ord og uttrykk er cirka det motsatte av hvordan jeg husker Tolkien-språk. ;) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2018 den 10.27, Absurdah skrev:

En polakk syntes norsk hørtes ut som en blanding av tysk og engelsk. Skjønner ikke det :)

Det var egentlig en ganske god beskrivelse. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd noen år i Spania, der mente mange at når to nordmenn pratet sammen så hørtes det ut som de hvisket. Kan jo komme av at spanjolene er veldig høylytte..Selv så synes jeg norsk egentlig er et ganske brautende språk. 

Anonymkode: baefa...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vampen said:

Orkespråk da eller? :ler: 

(Ikke noe hat til nordnorsk, jeg bare synes korte ord og uttrykk er cirka det motsatte av hvordan jeg husker Tolkien-språk. ;) ) 

Er det ikke mange vokaler da? :klo: Utlendinger hører jo ikke at ordene er korte hvis man ikke prater utrolig sakte. Ordene glir over i hverandre og høres ut som masse vokaler i samme ord.

Anonymkode: dc86a...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min kone så høres vi koselige ut, uansett om vi er forbanna eller ei, har vist med at vi går opp i slutten av setningene, samtidig som vi snakker på inn og utpust 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Amawhatsnot skrev:

Kjæresten synes norsk høres "søtt" ut (selvsagt 😘), men det han reagerer mest på er at vi (jeg) noen ganger sier ordene ja og nei på innpust. 

På tidlig 90-tallet ble vi kjent med to polakker som kom for å tjene penger ved å male hus. De hadde hørt oss snakke med hverandre på norsk noen dager før de spurte hva de pustelydene inn og ut var for noe. De prøvde å forklare hva de hørte og vi tenkte ikke over hvordan vi sa ja og nei på innpust. Da de hørte en av oss si jahhh igjen så skjønte vi jo hva de mente og kunne si at det betyr ja og nei. De syntes det var litt morsomt at det var ord og ikke bare lyder heheh

Anonymkode: 26d16...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg snakker kroatisk og andere østeuropeiske språkene, engelsk og nederlandsk og nå lærer norsk - det høres som blending tysk og sumo-språk. Fun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne (den er så bra 😂): 

https://www.youtube.com/watch?v=OSacz4GHQjs

 

Anonymkode: 1a962...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har mange franske, nederlandske, belgiske, greske, italienske og spanske venner. Felles for de alle er at jeg høres utrolig happy ut, selv om de vet jeg er sint. En fransk en sa vi snakker som vi bor. Toneleie og ordlyd går opp og ned i hytt og pine akuratt som terrenget.

Anonymkode: a1477...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 23.38, blaamandag skrev:

Reiste rundt i USA med en gruppe bestående av svensker og østlendinger. Helt umulig å overbevise amerikanere om at vi snakket forskjellige språk, tonen i språkene hørtes helt likt ut for dem.

Ikke så rart, jeg snakker østlandsk, har vært flere ganger i Danmark og de spør om jeg er fra Norge eller Sverige 😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 14.44, Missy77 skrev:

Her er hvordan bergensk visstnok høres ut for kanadiere.

 

 

Det er ikke rart at bergensk høres litt tysk ut. Det kommer fra tiden da vi drev handel med hanseatene

Anonymkode: 08dce...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 18.57, Mariso skrev:

Jeg snakker kroatisk og andere østeuropeiske språkene, engelsk og nederlandsk og nå lærer norsk - det høres som blending tysk og sumo-språk. Fun!

Så gøy. Jeg holder på å lære meg bulgarsk. Har akkurat begynt. Synes det er så fint språk

Anonymkode: 08dce...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...