AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #41 Skrevet 13. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde dere tenkt om en mamma som reiser alene med barn kjøpte et glass vin på flyet? Reiste alene med 4 åringen og hadde lyst på et glass på flyet her en dag.. Men tenkte det tok seg dårlig ut, så lot være. Anonymkode: 97c18...4aa Gjør ingenting. Helt greit å drikke en enhet alkohol selv om man har barn. På ferie i varmere strøk drikker jeg alltid en øl til lunsj og et glass vin til middag.Alkoholen har jo ikke en virkning når man drikker så lite. Alltid reist alene med barna. Anonymkode: 7eca0...86e 2
Fru Uperfekt Skrevet 13. juli 2018 #42 Skrevet 13. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Utelukket hjemme hos oss. Nå er jeg og mannen bortimot avholds fra før, men ungene skal skånes for fulle voksne iallefall til de blir 16. Anonymkode: 7a25e...269 Er forskjell på et eller to glass og fyll 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #43 Skrevet 13. juli 2018 Er jo uttalige tråder om dette her inne allerede, og ingen blir nok enige her Om man avstår helt fra å drikke foran barna, eller om man tar et-to glass foran barna er som regel helt uproblematisk. Det som er problematisk er de som drikker seg påvirket/brisne/fulle foran barna og det tror jeg vi alle kan enes om. Dette gjelder spesielt i disse ferietider, hvor mamma og pappa begynner drikkingen allerede på Gardermoen og barn blir omtrent overlatt til seg selv ved bassengkanten mens fylla fortsetter. Dette ser reiseselskapene hvert eneste år. Jeg dømmer ikke en mor som bestiller farris til maten på flyet, ei heller hun som bestiller seg et glass vin. Anonymkode: d8d8b...a00 4
Oddy Skrevet 13. juli 2018 #44 Skrevet 13. juli 2018 skjønner ikke problemstilling med at foreldre drikker foran barna så lenge en ikke overdriver. Tenker et glass vin er helt i orden 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #45 Skrevet 13. juli 2018 Jeg vokste opp med at mor og far noen ganger tok et par øl eller et par glass vin lørdagskvelden eller til grillmaten om sommeren. Mor kanskje en konjakk noen ganger. Ikke så mye at de ble fulle, men min far ble nok litt påvirket. Men ikke noe mer enn at han ble litt mer engasjert og livlig. Jeg ble ikke skremt av det. Det var bare koselig. Og jeg fikk erfare at det går an å ta et eller to glass også stoppe der. Det synes jeg er en bedre lærdom ovenfor barna enn at alkohol skal bli noe skummelt og tabu. Anonymkode: 19779...20c 3
Oddy Skrevet 13. juli 2018 #46 Skrevet 13. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vokste opp med at mor og far noen ganger tok et par øl eller et par glass vin lørdagskvelden eller til grillmaten om sommeren. Mor kanskje en konjakk noen ganger. Ikke så mye at de ble fulle, men min far ble nok litt påvirket. Men ikke noe mer enn at han ble litt mer engasjert og livlig. Jeg ble ikke skremt av det. Det var bare koselig. Og jeg fikk erfare at det går an å ta et eller to glass også stoppe der. Det synes jeg er en bedre lærdom ovenfor barna enn at alkohol skal bli noe skummelt og tabu. Anonymkode: 19779...20c this ^^^^ 2
Trolltunge Skrevet 13. juli 2018 #47 Skrevet 13. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo uttalige tråder om dette her inne allerede, og ingen blir nok enige her Om man avstår helt fra å drikke foran barna, eller om man tar et-to glass foran barna er som regel helt uproblematisk. Det som er problematisk er de som drikker seg påvirket/brisne/fulle foran barna og det tror jeg vi alle kan enes om. Dette gjelder spesielt i disse ferietider, hvor mamma og pappa begynner drikkingen allerede på Gardermoen og barn blir omtrent overlatt til seg selv ved bassengkanten mens fylla fortsetter. Dette ser reiseselskapene hvert eneste år. Jeg dømmer ikke en mor som bestiller farris til maten på flyet, ei heller hun som bestiller seg et glass vin. Anonymkode: d8d8b...a00 Ja foreldre som drikker hele ferien, og som absolutt ikke nøyer seg med et par glass, det er et stort problem, og her synes jeg faktisk at vi i større grad må våge å være "politi". Ikke bare ved å tenke fordømmende, men å si fra om at dette ikke er ok. Samt melde videre og ta seg av barna deres dersom de ikke tar det til etterretning. Barn tåler nok å se foreldre både nyte litt alkohol og å bli litt beruset en sjelden gang, men noen barn lever med at foreldrene er på regelrett fylla i ferien. Sammen med dem. DA bør vi, alle og enhver, finne frem mamma- politiet i oss, og gjøre noe med det. Å fnyse foraktelig på nesen og snu ryggen til, da er man ikke stort bedre selv. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #48 Skrevet 13. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er det bare det at forskning har vist at folk underdriver sitt alkoholforbruk, så det ENE glasset som folk nevner, betyr kanskje 2 glass eller flere. Anonymkode: d375a...162 Jepp. Men dette er så godt som UMULIG å få til å gå inn hos folk som mener det har så veeeeeldig avslappet forhold til alkohol. Anonymkode: e20d3...ab6 1
Gjest Gjestinnom Skrevet 13. juli 2018 #49 Skrevet 13. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde dere tenkt om en mamma som reiser alene med barn kjøpte et glass vin på flyet? Reiste alene med 4 åringen og hadde lyst på et glass på flyet her en dag.. Men tenkte det tok seg dårlig ut, så lot være. Anonymkode: 97c18...4aa Ett (1) glass vin synes jeg er helt innenfor og greit. 🙂 🍷
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #50 Skrevet 13. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre tok en enhet alkohol foran meg kanskje fire ganger i året. Jeg opplevde og opplever at min relasjon til dem så absolutt tok skade av det. Vær bare tøffe i trynet og si at det er uproblematisk, eller kanskje til og med ønskelig å ta et glass vin foran ungene. Det er ikke sikkert ungene deres er enige om femten år. Noen barn er mer sensitive enn dere tror hva gjelder små endringer i voksnes oppførsel. Hva dere bedriver når dere er på ferie uten barn bryr jeg meg ikke om, men vær så snill å se lenger enn til deres egen nesetipp når det gjelder ungene! Anonymkode: 9a90c...fd9 Min far tok seg ett glass rødvin noen få ganger i året. Vi snakker om julaften, påske og to ganger om sommeren. Det var ett glass. Du mener at din relasjon til dine foreldre tok skade av det? Anonymkode: b2771...fae 1
Gjest Mass Skrevet 13. juli 2018 #51 Skrevet 13. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre drakk aldri foran meg heller og nettopp derfor drikker jeg foran mine barn, til maten. Jeg var 11 år og i bryllup til en tante da min onkel drakk litt for fort og mye. Jeg var redd onkelen min i mange år, jamen nesten til jeg ble voksen og begynte å drikke selv. Dette gjorde at jeg ikke fikk opprettholdt kontakt med tante, onkel og kusiner i barndommen, noe jeg synes er fryktelig trist idag. Itillegg ble jeg fort nærvøs i helgene da vi bodde i by, fordi jeg ikke forstod hva bråket utenfor var og hvorfor det var sånn. Mine foreldre bare latet som om fulle folk ikke eksisterte og jeg vet det hadde vært lettere å forholde seg til for meg om de hadde normalisert det mer. Nei du ville ikke visst om det var glass 1 eller 3, men hva har det å si? Hvorfor skal du vite det/legge deg oppi det? Må bare spørre 🙂 Anonymkode: dacc0...5ed Ts opprettet hele tråden for å få svar på hvordan det ville ta seg ut dersom hun tok seg et glass foran barnet sitt. De som ser ville kanskje ikke visst om det var et glass eller flere, og muligens fulgt litt med mtp barnet. Ja, siden det er stort fokus på alkohol og barn i hver ferie og i høytider. Hvorfor i alle dager vil du normalisere fulle folk og beruselse for ditt barn? Det hadde jeg aldri våget.. for man vet jo ikke om barnet er disponert for å bli alkoholiker, og du lærer jo barnet ditt at det er helt normalt å leve med alkohol. Og du hjelper barnet med å forbinde kos med alkohol. Jeg valgte det motsatte. Sånn at mine barn forhåpentligvis ikke tenker at alkohol er svaret på kos eller løsningen i sorger når de skal ta avgjørelsen selv. Jeg er lik som deg faktisk. Samme bakgrunn og samme frykt, men litt annen setting med onkler og tante. De hadde alkoholproblemer alle 3, men de drakk aldri i familiebesøk så jeg så dem aldri full. Jeg så at de var preget av livet med alkohol og hvilke skader alkoholen hadde påført dem og deres familie. En del har blitt videreført for jeg tror både terskelen for å ty til alkohol har vært lav og de fikk psykiske problemer i oppveksten. Jeg frykter ikke generelt fulle folk som er harmløse, og føler ikke ubehag der, men jeg liker ikke situasjonene der folkene som går fra å være grei til å bli aggressiv når de blir full. Nå ble det dratt langt fra snakk om et glass vin her da..
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #52 Skrevet 13. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da kan det faktisk like gjerne være sånn at det er de folkene som sier de ikke drikker foran barna som tar et lite vinglass likevel, bare at det er «så lite at det ikke teller». Anonymkode: 58f35...83f Teoretisk sett har du fullstendig rett i det, men i praksis er det en viktig forskjell. Mellom glass 1 og 2 har du inntatt en substans som setter i gang prosesser i hjernen som liker beruselse og gjerne vil ha mer. Samtidig svekker alkohol dømmekraften. Derfor er det nok langt flere som drikker litt mer enn de hadde tenkt, enn de som sier de ikke drikker i det hele tatt og lurer seg til et lite glass vin, rett og slett fordi de første er edru De aller fleste klarer fint å håndtere denne prosessen. Særlig på KG er det vanlig at alle drikker ett glass for smakens skyld, og om det er tilfelle er det ikke noe problem å drikke foran barn i det hele tatt. Men i følge Av Og Til er det mellom 70 000 og 100 000 barn som opplever ubehag ved foreldrenes alkoholbruk, så det er ikke tatt ut av løse lufta heller. Mine foreldre drakk stort sett fornuftig, men for dem var ferier, høytider og helger ikke det samme uten alkohol. Alkoholen hørte med, et glass eller to. Noen ganger tre. Av og til ble det langt mer enn det, og det finnes ikke behagelige minner knyttet til det overhodet. Her er poenget: hver gang pappa tok seg en øl på ferie (da mener jeg faktisk en øl) var det et åpent spørsmål om han ville stoppe etter den ølen. Ofte ble det det, noen ganger ikke. Det kunne vi aldri vite. Når han da insisterte på at ferie ikke var ferie uten litt voksendrikke, så ble det faktisk ikke så hyggelig. La meg igjen understreke at han ikke drakk for mye ofte. Men det var pokkers umulig å bestille en lunsj eller middag på ferie uten å måtte kombinere det med noe alkoholholdig, og vi barna levde i frykt for at det kunne skje at han fortsatte med enda en øl, og enda en, utover ettermiddagen. Selv ville han blitt forferdet dersom noen påpekte han drakk uansvarlig, han koste seg jo bare. En veldig sjelden gang gikk det over styr, men det kan skje den beste. Dessuten drikker alle på ferie, det er ikke noe rart i det. Barna er jo ute og leker i bassenget likevel. Selvbedraget er stort når det gjelder alkoholbruk, og det er ikke slik at det bare er alkoholikere som sliter. Mange voksne, fornuftige, flinke og sympatiske foreldre tar seg litt for mye av og til, og ferien passer godt til det. Selv har jeg ingen problemer med at andre drikker et glass foran barn (mannen min gjør det fra tid til annen), men jeg er streng på at det ikke skal være sånn i vår familie at det ikke blir jul, ferie, fredag, feiring etc uten at flaska må på bordet. Anonymkode: 25ccc...727 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #53 Skrevet 13. juli 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er det bare det at forskning har vist at folk underdriver sitt alkoholforbruk, så det ENE glasset som folk nevner, betyr kanskje 2 glass eller flere. Anonymkode: d375a...162 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Men dette er så godt som UMULIG å få til å gå inn hos folk som mener det har så veeeeeldig avslappet forhold til alkohol. Anonymkode: e20d3...ab6 Hva har dette med saken å gjøre, egentlig? Her er spørsmålet om det er greit å ta "et glass vin". Ingen er uenige i at det ikke er greit å styrte en vinflaske foran barna sine, og om man ikke klarer å kontrollere inntaket når man først begynner vil jo absolutt alle i tråden være enige om at man ikke skal ta det første glasset heller. Men her er altså spørsmålet om det er greit å ta seg f.eks. et enkelt glass med vin foran barna. At noen deretter ender opp med å ta seg flere glass etterpå tross alt de blir fulle er et helt annet spørsmål enn om det er greit å ta seg ett glass så lenge det faktisk blir med det ene glasset. Ingen er uenige i at de som ikke klarer å begrense inntaket ikke bør drikke foran barn, men det får dere eventuelt lage en egen tråd om. For min del ser jeg ikke problemet med å ta et glass foran barn. Jeg drikker knapt alkohol selv, men moren min tok seg gjerne et glass vin til maten da jeg var liten, og det gjorde selvfølgelig ingen verdens ting. Annet enn at jeg så at alkoholholdig drikke var mer enn bare rusmiddel. Så må folk gjerne la være å drikke alkohol foran barna sine noen gang, spørsmålet her er heller om det er noe galt i en enkelt enhet man ikke blir beruset av. Og det synes jeg absolutt det er. Anonymkode: fa5ad...622 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #54 Skrevet 13. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri drukket foran barna mine punktum. Anonymkode: 10a46...7c7 Å herregud......hva er gæernt med å ta et glass vin foran barna? Skjerp deg!!! Anonymkode: e6e92...902 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #55 Skrevet 13. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Utelukket hjemme hos oss. Nå er jeg og mannen bortimot avholds fra før, men ungene skal skånes for fulle voksne iallefall til de blir 16. Anonymkode: 7a25e...269 Blir ikke full av noen glass med vin da. Bare naturlig at barna ser at foreldrene kan kose seg med et par glass. Anonymkode: e6e92...902
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #56 Skrevet 13. juli 2018 Stakkars menn til de damene her som er såååååå hysterisk over bittelitt alkohol foran barn. Er det rart det blir skilsmisse???? Anonymkode: e6e92...902 2
Snaskesnusken Skrevet 13. juli 2018 #57 Skrevet 13. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er det bare det at forskning har vist at folk underdriver sitt alkoholforbruk, så det ENE glasset som folk nevner, betyr kanskje 2 glass eller flere. Anonymkode: d375a...162 Hvorfor viser du til denne forskningen? Forskning skal alltid tas med en klype salt og ikke gjøres om til den rette og fulle sannheten. Mennesker er ikke like og det tar ikke forsking hensyn til. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #58 Skrevet 13. juli 2018 Jeg drikker ikke foran barna. Hender jeg tar ei øl eller to (blir faktisk brisen av det) etter at de har lagt seg eller hvis jeg er avsted. Min samboer tar gjerne ei øl under middagen, spesielt hvis vi er på ferie. Hadde en mamma sittet på flyet alene med ett eller barn rundt seg ville jeg sikkert leet på øyelokket, stusset og holdt et øye med familien en stund for å forsikre meg om at barna ble ivaretatt hvis jeg så at hun drakk alkoholholdig drikke. Mammapoliti eller ei, du skulle sett hva jeg har sett, da ville du ikke syntes det var rart at noen reagerer. Hurra for at folk bryr seg! Det er ikke galt å ta seg 1 glass vin foran barna, men litt rart hvis du ikke hadde klart å vente til du kom frem med å drikke. Hilsen saksbehandler i barneverntjenesten. Anonymkode: 58d0d...b2c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #59 Skrevet 13. juli 2018 Er det verre at mor drikker en alkoholenhet enn at far gjør det? Høres nesten sånn ut her inne. Anonymkode: 21a90...34d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #60 Skrevet 13. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det verre at mor drikker en alkoholenhet enn at far gjør det? Høres nesten sånn ut her inne. Anonymkode: 21a90...34d Hvis det var mitt innlegg du refererte til ville jeg selvsagt reagert likens om det var far som reiste alene med barn og drakk på flyet. Og jeg mener ikke at det nødvendigvis er galt å ta en enhet eller to foran barna sine, men ville stussa om forelderen ikke klarte/ville vente til familien var fremme ved destinasjonen Anonymkode: 58d0d...b2c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå