Gå til innhold

Foreldre som drikker foran barn

Fremhevede innlegg

Gjest BearMama
Skrevet

1 glass vin i seg selv er ikke farlig...herre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det bare det at forskning har vist at folk underdriver sitt alkoholforbruk, så det ENE glasset som folk nevner, betyr kanskje 2 glass eller flere.

Anonymkode: d375a...162

Den forskningen gjelder jo alkoholinntak over tid. Altså at folk drikker oftere enn de påstår ikke flere enheter enn de påstår. 

Del gjerne denne forskningen med oss siden du nevner det. 

Anonymkode: dacc0...5ed

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Norske folk er helt hysteriske. Fôrer barna med toro poser og pølser, men ett vinglass er en big deal. Jeg drikker akkurat når det passer meg

Anonymkode: a434e...5cb

• Liker 8
Skrevet

Jeg skriver om mitt valg mtp alkohol og barn, og det er at jeg drikker aldri foran dem. Det er bare en sånn grense jeg har satt og en verdi jeg vil overføre. Du lærer ikke barn å drikke med måte, du lærer dem å drikke alkohol. Tenåringen min sa faktisk til meg at han var veldig glad for at jeg ikke drakk foran dem. Jeg tror at for noen barn så reagerer de på det ene glasset man tar, og for noen barn så er de kanskje mer liketil mtp det ene glasset. Og tenåringen min er nok av den typen som hadde reagert. Jeg var også den typen, men mitt søsken var mer liketil.

Det er alltid mitt utgangspunkt. Om jeg hadde sett deg drikke et glass vin foran barnet så ville ikke jeg visst om det var det første glasset eller glass nr 2, 3, osv.. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det bare det at forskning har vist at folk underdriver sitt alkoholforbruk, så det ENE glasset som folk nevner, betyr kanskje 2 glass eller flere.

Om så fikk en hel hær av mamma - politi etter meg er det så viktig for meg å vise mine barn at man kan nyte ETT glass vin, en cider eller en øl når man føler for det, og så la det bli med det. At alkohol ikke nødvendigvis er for å drikke seg full, men for stemningen, smaken og kosen. Mine barn skal ikke vokse opp og tro at alkohol drikker man kun for å bli full! At det er noe hemmelige og farlig spennende, som voksne gjør når de vil bli klin koko. 

Jeg kan ta en cider en tirsdagskveld. Bare fordi det er sol og deilig på terrassen. Bruke to timer på glasset, og kose meg med det. Jeg har gjort det innimellom fra jeg sluttet å amme, og jeg HÅPER at barna husker på det, når de blir store nok selv til å nyte alkohol. Slik jeg husker at mine foreldre koste seg med alkohol, uten fylla. 

Jeg kjenner folk som vokste opp med foreldre som aldri drakk, eller som iallefall aldri så foreldre drikke. De har først nå i 40- årene begynt å forstå at man ikke nødvendigvis må drikke seg full hver gang man drikker. At det ikke er hovedgrunnen til å drikke alkohol. Noen av dem har ennå ikke forstått det. 

Nei, jeg håper at mine barn ser og lærer! 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør da ingenting å drikke et glass vin foran en fjortenåring. Jeg personlig foretrekker å la være, særlig sammen med ungdommer (jeg håper også at mine barn ser og lærer, men jeg synes det er bedre at de ser og lærer at alkohol ikke er nødvendig for å kose seg og slappe av etc) men ett glass er vel ingenting å ta på vei for. Gjør som du vil.

Anonymkode: 25ccc...727

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mass skrev:

Jeg skriver om mitt valg mtp alkohol og barn, og det er at jeg drikker aldri foran dem. Det er bare en sånn grense jeg har satt og en verdi jeg vil overføre. Du lærer ikke barn å drikke med måte, du lærer dem å drikke alkohol. Tenåringen min sa faktisk til meg at han var veldig glad for at jeg ikke drakk foran dem. Jeg tror at for noen barn så reagerer de på det ene glasset man tar, og for noen barn så er de kanskje mer liketil mtp det ene glasset. Og tenåringen min er nok av den typen som hadde reagert. Jeg var også den typen, men mitt søsken var mer liketil.

Det er alltid mitt utgangspunkt. Om jeg hadde sett deg drikke et glass vin foran barnet så ville ikke jeg visst om det var det første glasset eller glass nr 2, 3, osv.. 

Mine foreldre drakk aldri foran meg heller og nettopp derfor drikker jeg foran mine barn, til maten. Jeg var 11 år og i bryllup til en tante da min onkel drakk litt for fort og mye. Jeg var redd onkelen min i mange år, jamen nesten til jeg ble voksen og begynte å drikke selv. Dette gjorde at jeg ikke fikk opprettholdt kontakt med tante, onkel og kusiner i barndommen, noe jeg synes er fryktelig trist idag. Itillegg ble jeg fort nærvøs i helgene da vi bodde i by, fordi jeg ikke forstod hva bråket utenfor var og hvorfor det var sånn. Mine foreldre bare latet som om fulle folk ikke eksisterte og jeg vet det hadde vært lettere å forholde seg til for meg om de hadde normalisert det mer.

Nei du ville ikke visst om det var glass 1 eller 3, men hva har det å si? 

Hvorfor skal du vite det/legge deg oppi det? 

Må bare spørre 🙂

Anonymkode: dacc0...5ed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ofte vin foran barna. De vet ikke engang at det gjør noe med deg, de assosierer det bare med «voksendrikke» på lik linje med kaffe. Nå er jeg en liten vin entusiast , og nyter vinen med god samvittighet. De har aldri sett oss full eller endre adferd. Nettopp derfor har de et ganske avslappet forhold til det. Hører andre foreldre snakke om at barna kommenterer om de drikker en øl eller et glass vin, på en ukedag. Da tenker jeg de barna har dårlig erfaring med voksne og alkohol. 

Anonymkode: b4710...841

• Liker 6
Gjest GiftMann38
Skrevet

Nå har vi riktignok små barn, men jeg tror aldri vi har tenkt over dette engang. Jeg tar en øl eller er glass vin når jeg føler for det og er aldri i nærheten av brisen foran dem. Min kone drikker knapt.

Jeg har aldri tenkt over at mine foreldre drakk til maten før jeg ble voksen heller.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min drikker gjerne en øl eller et glass vin sammen med maten når det er høytider eller vi er på ferie. Men ikke noe mer og jeg drikker ikke foran dem, jeg har et svært lavt alkoholdforbruk og drikker kanskje maks 5-6 enheter i året. For oss har dette vært helt problemfritt og det er altså aldri snakk om mer enn et glass. Vi har også holdt oss borte fra steder med mye fulle folk når vi har vært på ferie, for det er noe jeg husker som ubehagelig når jeg var på charterferie som barn. 

Jeg hadde nok ikke reagert på at noen tok ett glass vin på flyet selv om de hadde med barn. Det jeg derimot reagerte veldig på var den gangen en småbarnsfar nesten ikke kom seg av flyet. Da hadde flyet blitt 2-3 timer forsinket og en god del voksne brukte ventetiden på å drikke øl. Tror aldri jeg har vært borti såpass mange fulle folk på et fly. 

Anonymkode: db10b...489

AnonymBruker
Skrevet

Når overskriften er foreldre som drikker foran barna, så tenker jeg drikker med store bokstaver. Mengder. Et glass i ny og ne kan lære barna å ha et avslappet forhold til alkohol.

Anonymkode: 00d0d...dda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan det faktisk like gjerne være sånn at det er de folkene som sier de ikke drikker foran barna som tar et lite vinglass likevel, bare at det er «så lite at det ikke teller».

Anonymkode: 58f35...83f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre tok en enhet alkohol foran meg kanskje fire ganger i året. Jeg opplevde og opplever at min relasjon til dem så absolutt tok skade av det. Vær bare tøffe i trynet og si at det er uproblematisk, eller kanskje til og med ønskelig å ta et glass vin foran ungene. Det er ikke sikkert ungene deres er enige om femten år. Noen barn er mer sensitive enn dere tror hva gjelder små endringer i voksnes oppførsel. Hva dere bedriver når dere er på ferie uten barn bryr jeg meg ikke om, men vær så snill å se lenger enn til deres egen nesetipp når det gjelder ungene! 

Anonymkode: 9a90c...fd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre tok en enhet alkohol foran meg kanskje fire ganger i året. Jeg opplevde og opplever at min relasjon til dem så absolutt tok skade av det. Vær bare tøffe i trynet og si at det er uproblematisk, eller kanskje til og med ønskelig å ta et glass vin foran ungene. Det er ikke sikkert ungene deres er enige om femten år. Noen barn er mer sensitive enn dere tror hva gjelder små endringer i voksnes oppførsel. Hva dere bedriver når dere er på ferie uten barn bryr jeg meg ikke om, men vær så snill å se lenger enn til deres egen nesetipp når det gjelder ungene! 

Anonymkode: 9a90c...fd9

PRoblemet var jo åpenlyst at dine foreldre tålte dårlig den ene enhetene de tok fire ganger i året.

Min far drakk nesten alltid et glass konjakk eller whiskey etter maten. Mora mi drakk et glass rødvin eller to. De var aldri brisen. Sikkert fordi de hadde opparbeida litt toleransegrense. Det værste som kunne skje var at pappa tok en middagshvil. (Han ble kanskje litt mer trøtt enn han ellers ville blitt) 

De var forøvrig to særdeles hardtarbeidende og velfungerende mennesker. 

Og jeg elsket som barn å sitte lenge ved middagsbordet sammen med dem, når vi alle kosa oss, senket skuldrene og pratet i timesvis. 

Det er voksne som «aldri drikker» som skader barna den dagen de plutselig bestemmer seg for at nå er der greit at lille Per får se mamma og pappa full.

Nordmenn flest har dårlige alkoholvaner, de er avholds 6 av 7 dager i uka, og den ene dagen de ikke er det, så drikker de så mye at de mister all sans og samling. Trist. 

Anonymkode: b4710...841

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør da ingenting å drikke et glass vin foran en fjortenåring. Jeg personlig foretrekker å la være, særlig sammen med ungdommer (jeg håper også at mine barn ser og lærer, men jeg synes det er bedre at de ser og lærer at alkohol ikke er nødvendig for å kose seg og slappe av etc) men ett glass er vel ingenting å ta på vei for. Gjør som du vil.

Anonymkode: 25ccc...727

14? Min datter er 4 år, altså liten. TS

Anonymkode: 97c18...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har alltid hatt et avslappa forhold til alkohol, og når jeg var liten fikk de en øl hver og vi barna en brus hver til kveldskosen fredag og lørdag. Noen ganger fikk vi (og de) to. Jeg hørte noen ganger at voksne lo høyere i stua enn vanlig om «natta» når de hadde besøk av venner noen ganger i året, men jeg opplevde alltid det som en hyggelig og trygg lyd. Car muligens et meeeget naivt barn 😉 Første gang jeg så pappa full var jeg 18 år, og hadde tilbudt ham å hente ham på fest - og det var egentlig bare en artig opplevelse som vi fortsatt ler av 😛

Jeg har fått barn selv nå, og kommer nok til å kjøre samme linje på alkohol. Litt i blant er ok, men de skal aldri oppleve meg eller oss full.

Anonymkode: 1f246...0f2

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utelukket hjemme hos oss. Nå er jeg og mannen bortimot avholds fra før, men ungene skal skånes for fulle voksne iallefall til de blir 16.

Anonymkode: 7a25e...269

TS sa ingenting om å drikke seg full, hun ønsket å ta ETT glass vin.

Jeg tror faktisk barn har mer igjen for å lære at det går an å ha et normalt forhold til alkohol, dvs. at man kan nye litt uten å drikke seg full, enn de har av å bli skjermet for alt inntak og dermed koble alkohol til noe "galt" som drikkes utelukkende for beruselsens del.

• Liker 7
Gjest Sirah
Skrevet

Hadde jeg sittet ved siden av deg på flyet og du hadde tatt et glass vin hadde jeg knapt tenkt over det engang. Hadde du derimot drukket deg full hadde du fått høre det.

Kos deg med et glass vin TS :)

Skrevet

Hva hadde dere tenkt om en mamma som reiser alene med barn kjøpte et glass vin på flyet? Reiste alene med 4 åringen og hadde lyst på et glass på flyet her en dag.. Men tenkte det tok seg dårlig ut, så lot være. 

Jeg hadde ment at moren var hysterisk som droppet glasset med vin.

• Liker 1
Skrevet

Hva hadde dere tenkt om en mamma som reiser alene med barn kjøpte et glass vin på flyet? Reiste alene med 4 åringen og hadde lyst på et glass på flyet her en dag.. Men tenkte det tok seg dårlig ut, så lot være. 

Hadde hatt null problem om du drakk et eller to glass hadde du derimot drukket mer kunne jeg reagert

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...