AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #21 Del Skrevet 13. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg sier ikke at de skal trylle frem regn, jeg sier at de skal hjelpe bøndene økonomisk. Anonymkode: 5fec0...ffa Det gjør de jo. Men skal de trylle frem mat? Anonymkode: 35507...11c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #22 Del Skrevet 13. juli 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Norge gror igjen. Slipp kyrne ut på åpne steder full i deilig gress og kratt. Det er jo fullt av gress i hele landet. Slipp dyra løs og la dem spise frisk gress utenfor gjerdene. Her vi bor er det mat alle steder. Anonymkode: cb644...514 Det er ikke nå det er et problem. Problemet kommer til høsten når det ikke er noe vinterfor. Hjelper ikke med gress i kratt da. Anonymkode: 35507...11c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 13. juli 2018 #23 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge gror igjen. Slipp kyrne ut på åpne steder full i deilig gress og kratt. Det er jo fullt av gress i hele landet. Slipp dyra løs og la dem spise frisk gress utenfor gjerdene. Her vi bor er det mat alle steder. Anonymkode: cb644...514 Vært mye utenfor ring 3 skjønner jeg, vi slipper flere dyr nå enn noen gang før, problemet er først å fremst vinterforet Endret 13. juli 2018 av RoH 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #24 Del Skrevet 13. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nå det er et problem. Problemet kommer til høsten når det ikke er noe vinterfor. Hjelper ikke med gress i kratt da. Anonymkode: 35507...11c Dessuten er det ikke så mye gress igjen noen steder, alt er brunsvidd. Slippe de helt fri går jo ikke, - må gjerde rundt pga. biltrafikk, hager og åkrer. Forøvrig fôres det nå med det som skulle vært vinterfôret. Anonymkode: 927f3...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #25 Del Skrevet 13. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge gror igjen. Slipp kyrne ut på åpne steder full i deilig gress og kratt. Det er jo fullt av gress i hele landet. Slipp dyra løs og la dem spise frisk gress utenfor gjerdene. Her vi bor er det mat alle steder. Anonymkode: cb644...514 Der jeg opprinnelig kommer fra, pleier buskapen å gå i skogen på sommeren. Men også der er det veldig tørt og mindre mat enn vanlig. Det er vel ingen bønder som snakker om å nødslakte nå pga formangel, det er pga vannmangel at de nærmer seg grensen for forsvarlig dyrehold. Anonymkode: b7e83...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #26 Del Skrevet 13. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge gror igjen. Slipp kyrne ut på åpne steder full i deilig gress og kratt. Det er jo fullt av gress i hele landet. Slipp dyra løs og la dem spise frisk gress utenfor gjerdene. Her vi bor er det mat alle steder. Anonymkode: cb644...514 I det området jeg er fra, slipper de fleste bøndene kviger og sauer på fritt beite om sommeren. I år ble det sent slipp, de var rett og slett bekymret for om det var nok vann til dyra, og for at dyrene skulle begynne å lete etter vann på myrene og gå seg fast. I tillegg er det som andre har sagt, lite næring også på utmarksbeite pga. tørken. Det er også en bekymring. Og ja, de har alt måttet hjelpe et par dyr som hadde gått seg fast i myra, takk gud for GPS, og det er ikke en lett eller hyggelig oppgave det heller. Så det er faktisk en krise, verken mer eller mindre, for de som har dyr. Nå er alle spent på andreslåtten, men det spørs om den blir mye bedre. Håpet nå er jo at nesten at varmen fortsetter langt utover høsten, med en del regn, så man får til en tredjeslått i tillegg. Det kunne ha berget mange, men det er sjelden man får til det, og foret blir uansett mindre næringsrikt. Anonymkode: f1fb2...217 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #27 Del Skrevet 13. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanning! Hvis dette hadde skjedd for fem hundre år siden hadde man funnet nærmeste ferskvann og tilrettelagt for vanningssystemer, og bare latt dyra beite der det var gress å oppdrive i mellomtiden. Nå er folk mer redde for om det i det hele tatt er lov å vanne og la dyra beite andre steder. Bedre at dyra dør liksom. Velkommen til 2018. Anonymkode: 90733...9ba Mange bønder vanner døgnet rundt uten at det hjelper nevneverdig. Det er heller ikke alle som bor i nærheten av en ferskvannskilde det bare er å slenge en pumpe ut i. En bonde jeg kjenner gjør dette og vanninngssystemene står på døgnet rundt og han ser fremdeles ikke snurten til andreslåtten. Du klarer ikke å vanne på så mye at det kan erstatte normal mengde regn dessverre. De som ikke har tilgang til en ferskvannskilde kan ikke bare koble seg på det kommunale vannet og gå bananas med vanning. Sør i landet har grunnvannet flere steder sunket betraktelig. Her går også dyra og spiser på alle steder hvor dette er mulig. Det hjelper derimot lite når alt gress er svidd av og det ikke kommer opp nytt pga tørken. Det er kort og greit tomt for mat! Derfor må bøndene nå fôre på vinterfôret som de heller ikke har nok av. Jeg vet om hesteeiere som går rundt og slår gress for hånd på alle ledige stubber de kan oppdrive for å prøve å samle sammen noe høy. For min personlig kan jeg overleve å måtte betale dobbel eller tredobbel pris for høyet en vinter. Jeg har en hest som jeg betaler på. Det blir noe helt annet når du skal betale dobbel eller tredobbel pris for høyet for 30 hester eller 200 kuer. DA begynner vi å snakke summer! Bare i Sør-Norge mangler de noe sånt som 300,000 rundball (usikker på om antallet stemmer). Da snakker vi noen tonn med høy...... Det er slik det ser ut her, andre plasser i landet kan situasjonen være en helt annen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #28 Del Skrevet 13. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommentaren min var helt spesifikt rettet til den som sa han drakk enorme mengder melk. Men MÅ dere spise så mye meieriprodukter da? Du dør ikke av å spise mer grønt. Sunt er det også 🙀 Anonymkode: 00815...a02 Ja, for DET er jo poenget i denne tørkekrisen! #panneklask Anonymkode: 5f949...4d0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #29 Del Skrevet 13. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, for DET er jo poenget i denne tørkekrisen! #panneklask Anonymkode: 5f949...4d0 Tror folk bør få en skikkelig opplæring i hvor maten vår kommer fra 🙈 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #30 Del Skrevet 13. juli 2018 Blir nok billig kjøtt fremover når folk må sende over halvparten av dyrene sine til slakt Anonymkode: a9b2b...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #31 Del Skrevet 13. juli 2018 3 minutter siden, Sirah skrev: Tror folk bør få en skikkelig opplæring i hvor maten vår kommer fra 🙈 Det forundrer meg stadig hvor lite kunnskap mange har om jordbruk, og samtidig har mange sterke meninger, det er en dårlig kombinasjon. Anonymkode: f1fb2...217 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #32 Del Skrevet 13. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det forundrer meg stadig hvor lite kunnskap mange har om jordbruk, og samtidig har mange sterke meninger, det er en dårlig kombinasjon. Anonymkode: f1fb2...217 Enig. Har ikke all verdens kunnskap jeg heller, men noe har jeg da klart å plukke opp 🙈 Når det er sagt så vil jeg på det sterkeste anbefale ALLE som har et jorde som ligger brakk, en diger hage eller et lite jordestykke som kan brukes som beite eller slåes om å kontakte en lokal bonde eller hestejente for å høre om de ønsker å bruke det som beite eller slå gresset. ALT hjelper! Bruk facebook! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #33 Del Skrevet 13. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg opprinnelig kommer fra, pleier buskapen å gå i skogen på sommeren. Men også der er det veldig tørt og mindre mat enn vanlig. Det er vel ingen bønder som snakker om å nødslakte nå pga formangel, det er pga vannmangel at de nærmer seg grensen for forsvarlig dyrehold. Anonymkode: b7e83...598 Det finnes gode system for å destillere ferskvann fra sjøvann så hvorfor gjør de ikke det istedenfor å klage på at det ikke er regn og vann? Land med mye større og langvarig tørke finner alternativer... Anonymkode: 2541f...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 13. juli 2018 #34 Del Skrevet 13. juli 2018 17 minutter siden, Sirah skrev: Tror folk bør få en skikkelig opplæring i hvor maten vår kommer fra 🙈 Helt enig! Svært få vet at melka kommer nettopp fra kua. Da Q-meieriet skulle starte opp, ble det gjort en undersøkelse på hva det skulle hete, ønsket var Ku-meieriet. Men, det klang ikke godt i folk flest sine ører, da ville de ikke ha den melka som kom fra kuene, de ville heller kjøpe den som fra Tine! Den kom ikke fra kua🙊😳😂 Slik var det på den tiden de starta opp, og værre er det blitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #35 Del Skrevet 13. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes gode system for å destillere ferskvann fra sjøvann så hvorfor gjør de ikke det istedenfor å klage på at det ikke er regn og vann? Land med mye større og langvarig tørke finner alternativer... Anonymkode: 2541f...d52 Ja, men det koster penger. Og at de får til dette i andre land er ikke et godt argument dessverre. Vi har ikke hatt en lignende tørke i Norge på 70 år. Avlingene her til lands bruker å gå av seg selv, derfor er ikke vanningsanleggene bygget ut for en slik tørke - fordi vi kun trenger det med 70 års mellomrom. Her til lands har vi også en veldig kort sommersesong hvor vi vanligvis får to slåtter med høy. Du skal ikke lenger enn til Tyskland før det er normalt med både tre og fire. I Spania vokser det til og med gress på vinteren når det ligger en meter snø her. Man kan ikke sammenligne landbruket i Norge med landbruket i sydligere land for det fungerer på en helt annen måte. 11 minutter siden, tdm900 skrev: Helt enig! Svært få vet at melka kommer nettopp fra kua. Da Q-meieriet skulle starte opp, ble det gjort en undersøkelse på hva det skulle hete, ønsket var Ku-meieriet. Men, det klang ikke godt i folk flest sine ører, da ville de ikke ha den melka som kom fra kuene, de ville heller kjøpe den som fra Tine! Den kom ikke fra kua🙊😳😂 Slik var det på den tiden de starta opp, og værre er det blitt. Tuller du? 😳 Jeg var innom en åpen gård en gang, bare for kos. Kom i snakk med en av dem som jobbet der. Hun fortalte at de for en tid tilbake hadde arrangert en barnebursdag for barn i 10-12 alderen hvor hun hadde slumpet til å fortelle at hamburgeren kom fra kua. Barna hadde blitt helt hysteriske og hun hadde fått MASSE kjeft av foreldrene i etterkant 🙈 Så jeg burde vel ikke bli overrasket. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #36 Del Skrevet 13. juli 2018 7 minutter siden, Sirah skrev: Ja, men det koster penger. Og at de får til dette i andre land er ikke et godt argument dessverre. Vi har ikke hatt en lignende tørke i Norge på 70 år. Avlingene her til lands bruker å gå av seg selv, derfor er ikke vanningsanleggene bygget ut for en slik tørke - fordi vi kun trenger det med 70 års mellomrom. Her til lands har vi også en veldig kort sommersesong hvor vi vanligvis får to slåtter med høy. Du skal ikke lenger enn til Tyskland før det er normalt med både tre og fire. I Spania vokser det til og med gress på vinteren når det ligger en meter snø her. Man kan ikke sammenligne landbruket i Norge med landbruket i sydligere land for det fungerer på en helt annen måte. Tuller du? 😳 Jeg var innom en åpen gård en gang, bare for kos. Kom i snakk med en av dem som jobbet der. Hun fortalte at de for en tid tilbake hadde arrangert en barnebursdag for barn i 10-12 alderen hvor hun hadde slumpet til å fortelle at hamburgeren kom fra kua. Barna hadde blitt helt hysteriske og hun hadde fått MASSE kjeft av foreldrene i etterkant 🙈 Så jeg burde vel ikke bli overrasket. Omfg! Noen ganger er jeg faktisk inmari glad for å ha vokst opp på gård. Anonymkode: 5f949...4d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #37 Del Skrevet 13. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Omfg! Noen ganger er jeg faktisk inmari glad for å ha vokst opp på gård. Anonymkode: 5f949...4d0 Jeg har ikke vokst opp på gård, men lærte likevel dette når jeg var liten 🙈 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #38 Del Skrevet 13. juli 2018 For 150 år siden hadde dette vært et skikkelig uår, og vi hadde vært nødt til å spise bare poteter og barkebrød gjennom den kommende vinteren. Anonymkode: 5f949...4d0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #39 Del Skrevet 13. juli 2018 Kjenner jeg går å bekymrer meg forferdelig for dette her jeg har en gammel og skjør hest, som har lett for å droppe i vekt... Veldig redd for at det her skal være det som tipper det hele.... Anonymkode: d9bb4...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #40 Del Skrevet 13. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg går å bekymrer meg forferdelig for dette her jeg har en gammel og skjør hest, som har lett for å droppe i vekt... Veldig redd for at det her skal være det som tipper det hele.... Anonymkode: d9bb4...92d Helt enig Jeg vil anbefale deg å sjekke felleskjøpet sine nettsider. Der ligger det en artikkel om gode høyerstatningsprodukter til hest som kan være verdt å lese. Sitter dessverre på et dårlig mobilnett så får ikke leitet den frem selv akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå