Gå til innhold

Tørken i Norge og Europa og ikke nok mat til dyra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo helt forferdelig å se bønder som nesten brister i stemmen for det er så vanskelig og vondt å ikke ha nok mat til dyrene sine. Snakker nå om å importer rundballer fra USA. Statistikken var vel at bøndene her har hatt bare 60 prosent av normal avling i førsteslåtten.

Jeg har ikke peiling på dette, og lurer derfor på hvorfor kan de ikke gi kraftfor til dyra nå i denne krisen?

Anonymkode: 04a8a...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste at slakteren fikk i dratt ferie da siste løsning er å slippe skjære ned dyra. Tragisk for bøndene, oss som drikker mye melk. Upside er vel kanskje at det blir billigere kjøtt en periode.

Anonymkode: d4a60...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke finnes nødlagere eller at de faktisk har nok mat. Som driver av et firma må jeg sette av penger for dårligere tider for det kan faktisk skje. At bønder ikke har tatt med risikoen for tørke eller annet må de nesten takke seg selv for.

Anonymkode: b07a7...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste at slakteren fikk i dratt ferie da siste løsning er å slippe skjære ned dyra. Tragisk for bøndene, oss som drikker mye melk. Upside er vel kanskje at det blir billigere kjøtt en periode.

Anonymkode: d4a60...7c4

MÅ dere drikke så mye melk da? Dere dør ikke av ett glass om dagen en periode mens det er matmangel.

Anonymkode: 00815...a02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke finnes nødlagere eller at de faktisk har nok mat. Som driver av et firma må jeg sette av penger for dårligere tider for det kan faktisk skje. At bønder ikke har tatt med risikoen for tørke eller annet må de nesten takke seg selv for.

Anonymkode: b07a7...66c

Jeg tenker det har noe med at folk faktisk ikke tenker på dårligere tider. «Vi bor jo i Norge!» er jo ofte det man hører. For øvrig synes jeg det er verre med alle skogbrannene. Det går jo ut over mer enn bare menneskene. 

Anonymkode: cf3c6...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

MÅ dere drikke så mye melk da? Dere dør ikke av ett glass om dagen en periode mens det er matmangel.

Anonymkode: 00815...a02

Derso, millioner av nordmenn skal drikke en god del vann hver dag i lengre tidså kan vel dette gå utover en allerede prekær vann-mangel... 

Anonymkode: e9f9d...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke finnes nødlagere eller at de faktisk har nok mat. Som driver av et firma må jeg sette av penger for dårligere tider for det kan faktisk skje. At bønder ikke har tatt med risikoen for tørke eller annet må de nesten takke seg selv for.

Anonymkode: b07a7...66c

Veldig mange hadde en fryktelig dårlig sesong i fjor også, da regnet avlingene bort mange steder. Det er altså to dårlige år på rad. De som hadde litt ekstra i fjor, solgte til de som ikke hadde nok pga det. Ingen så for seg at så store områder, både i Norge og nabolandene, skulle bli rammet i år også. 

Man kan selvfølgelig avhjelpe noe med kraftfôr, men kyr er drøvtyggere, de er avhengig av en del grovfôr. Dessuten er kraftfôr dyrt, så det er faktisk ikke sikkert det vil lønne seg. Økt kraftfôrmengde uten noe igjen for det, går rett på bunnlinje, som hos mange ikke er spesielt høy i utgangspunktet. 

Anonymkode: f1fb2...217

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke finnes nødlagere eller at de faktisk har nok mat. Som driver av et firma må jeg sette av penger for dårligere tider for det kan faktisk skje. At bønder ikke har tatt med risikoen for tørke eller annet må de nesten takke seg selv for.

Anonymkode: b07a7...66c

Det var kriseår i fjor også, daretnet det bort. Greit å være besserwisser sant?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

MÅ dere drikke så mye melk da? Dere dør ikke av ett glass om dagen en periode mens det er matmangel.

Anonymkode: 00815...a02

Ikke bare melk det blir mangel på, men også ost, rømme, yoghurt, smør og andre meieribaserte produkter. Og det tar flere år å fostre opp en melkeku, så må det slaktes ned nå er ikke krisen over til neste sommer. Folks uvitenhet kan gjøre en helt matt. 

Anonymkode: 051f1...b75

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg absolutt staten burde avverge krisen ved å subsidiere bøndene, og hjelpe dem med å få tak i det de trenger for å ikke miste dyrene sine. 

Anonymkode: 5fec0...ffa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi burde dyrke mere grønnsaker og frukt istedenfor å ha alle disse dyra som skal produsere melk vi egentlig ikke trenger. En ku trenger så mye mer areal enn poteter og epler.

Anonymkode: 0c37a...b4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns vi burde dyrke mere grønnsaker og frukt istedenfor å ha alle disse dyra som skal produsere melk vi egentlig ikke trenger. En ku trenger så mye mer areal enn poteter og epler.

Anonymkode: 0c37a...b4c

Ja, for grønnsaksavlinger trenger jo ikke vann. 

Anonymkode: d7bd6...401

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge gror igjen. Slipp kyrne ut på åpne steder full i deilig gress og kratt. Det er jo fullt av gress i hele landet. Slipp dyra løs og la dem spise frisk gress utenfor gjerdene. Her vi bor er det mat alle steder.

Anonymkode: cb644...514

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg absolutt staten burde avverge krisen ved å subsidiere bøndene, og hjelpe dem med å få tak i det de trenger for å ikke miste dyrene sine. 

Anonymkode: 5fec0...ffa

Tanken bak dette er veldig god, men det er ekstremtørke i hele nord-europa. Staten kan dessverre ikke trylle frem regn.... Tollavgiften på grovfôr er allerede fjernet, men det hjelper lite når det ikke er noe grovfôr og importere. Det er krise også i Sverige og Danmark og flere andre europeiske land. Hilsen hun som for tiden fôrer hestene sine på høy fra Frankrike med de utgiftene det medfører........

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norge gror igjen. Slipp kyrne ut på åpne steder full i deilig gress og kratt. Det er jo fullt av gress i hele landet. Slipp dyra løs og la dem spise frisk gress utenfor gjerdene. Her vi bor er det mat alle steder.

Anonymkode: cb644...514

Hvor bor du da? Her jeg bor er det ikke beitegress igjen. Jorder og beiter er mer gule enn grønne. Dyrene må tilleggsfôres med høy på beite. Høy de skulle levd på til vinteren.

Endret av Sirah
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, for grønnsaksavlinger trenger jo ikke vann. 

Anonymkode: d7bd6...401

Det gjør ikke et mange ganger større jorde med gress heller..

Anonymkode: 0c37a...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke et mange ganger større jorde med gress heller..

Anonymkode: 0c37a...b4c

Nå er de jordene der mine kuer beiter, eller mer riktig skulle beitet, lite fremkommelig for annet en dyr med fire bein, Det meste som er egnet til grønnsaksjord i Norge blir for det meste brukt til nettopp det, grønnsaker 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Sirah skrev:

Tanken bak dette er veldig god, men det er ekstremtørke i hele nord-europa. Staten kan dessverre ikke trylle frem regn.... Tollavgiften på grovfôr er allerede fjernet, men det hjelper lite når det ikke er noe grovfôr og importere. Det er krise også i Sverige og Danmark og flere andre europeiske land. Hilsen hun som for tiden fôrer hestene sine på høy fra Frankrike med de utgiftene det medfører........

Jeg sier ikke at de skal trylle frem regn, jeg sier at de skal hjelpe bøndene økonomisk. 

Anonymkode: 5fec0...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det var kriseår i fjor også, daretnet det bort. Greit å være besserwisser sant?

Ikke bare melk det blir mangel på, men også ost, rømme, yoghurt, smør og andre meieribaserte produkter. Og det tar flere år å fostre opp en melkeku, så må det slaktes ned nå er ikke krisen over til neste sommer. Folks uvitenhet kan gjøre en helt matt. 

Anonymkode: 051f1...b75

Kommentaren min var helt spesifikt rettet til den som sa han drakk enorme mengder melk. Men MÅ dere spise så mye meieriprodukter da? Du dør ikke av å spise mer grønt. Sunt er det også 🙀

Anonymkode: 00815...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanning! Hvis dette hadde skjedd for fem hundre år siden hadde man funnet nærmeste ferskvann og tilrettelagt for vanningssystemer, og bare latt dyra beite der det var gress å oppdrive i mellomtiden. Nå er folk mer redde for om det i det hele tatt er lov å vanne og la dyra beite andre steder. Bedre at dyra dør liksom. Velkommen til 2018.

Anonymkode: 90733...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanning er det endel som gjør, men det er en kostbar investering som mange ikke har tatt siden det ikke har vært behov for det. De siste årene har det vært mer enn nok regn. Dessuten er det ikke på langt nær alle som har tilgang til elver og vann.

Det er nevnt lagring av fôr fra tidligere år. Rundballer av gras blir ødelagt om de ligger over en sommer, så de kan ikke lagres. Høy og ensilasje er mindre brukt pga. lavere næringsinnhold, og de blir det heller ikke produsert mer av enn behovet. Dessuten begrenset lagringskapasitet på høy, som må lagres inne.

Det blir gitt mer kraftfôr, men dyra tåler ikke å bare leve på det. 

Mange dyr, som ikke skal melkes, går i skogen, men der minker det også på og mange steder de finner drikke tørker ut.

Igår kom det noen kraftige byger mange steder, og det er meldt flere byger og tordenvær. Det hjelper på.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...