Gå til innhold

Hva synes dere om rasistisk humor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rasistisk humor er slemt, ondskapsfullt, bidrar til å bryte ned grenser for hva som er akseptabelt av trakassering, får grupper til å føle seg utafor - og er samtidig innimellom forferdelig morsomt. På en gang. Sånt du ikke burde like. På samme måten som en veganer ville sagt du var en drapsmann/kvinne for å spise hamburger. Men den smaker jævlig godt allikevel. Verden er vanskelig, for de som har et stort behov for å dele verden inn i rett og galt etter prinsipper, som blir veldig tynne, når man går dem etter i sømmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.7.2018 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Sett mange prøve å imitere Melania kona til Trump ved å snakke gebrokkent. :angry: Blir provosert når man latterliggjør noen bare fordi de er innvandrere. 

Anonymkode: dfad3...e74

Det er vel å dra rasistkortet vel langt??? Å kalle det rasisme??

Så hårsår kan en faktisk ikke være!

Anonymkode: 81f09...961

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man egentlig kan tulle med det meste.

Har mange forskjellige etnesiteter på jobb, og så lenge man har en god tone, går det meste greit.

Har sagt til folk på jobb "Hadde du vært riktig rase, så hadde du vært blond"

Det er jo ganske drøyt utsagn, men det blir slengt kommentarer tilbake også. Mitt inntrykk er at slik humor kan lette på trykket. Og vi jobber godt sammen og ler mye.

 

Har en ganske rasistisk vits som jeg syntes var morsom pga punchlinen.har bare endre minoriteten til eskimo,  for jeg har aldri møtt en eskimo.

 

Hvorfor lukter eskimoer så vondt?

Så blinde kan hate dem også

 

Anonymkode: c8838...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør kunne bruke humor og tulle med alt. Det å begynne å sette begrensninger på hva man kan tulle med er en farlig utvikling. Kan forsåvidt heller ikke fordra at denne generasjonen er ifer med å bli generasjon krenket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ofte at den type humor er et skalkeskjul for reell rasisme, og jeg liker dårlig den type morsomheter som får andre til å kjenne seg mindreverdige.

For å ta et eksempel fra virkeligheten: En liten gutt sitter i klasserommet på barneskolen, og en medelev lager apelyder og peker mot ham. De fleste andre elevene ler, og gutten som blir gjenstand for dette har opplevd lignende mange ganger. Tilhører han "generasjon krenket"? Så lenge de andre ler og har det morsomt, bør han bite i seg oppførselen, for han "må da tåle litt humor"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chaya skrev:

Jeg føler ofte at den type humor er et skalkeskjul for reell rasisme, og jeg liker dårlig den type morsomheter som får andre til å kjenne seg mindreverdige.

For å ta et eksempel fra virkeligheten: En liten gutt sitter i klasserommet på barneskolen, og en medelev lager apelyder og peker mot ham. De fleste andre elevene ler, og gutten som blir gjenstand for dette har opplevd lignende mange ganger. Tilhører han "generasjon krenket"? Så lenge de andre ler og har det morsomt, bør han bite i seg oppførselen, for han "må da tåle litt humor"?

Det du beskriver jer er mobbing, ikke humor. Mobbing er ikke og.

Drt å fortelle en svenskevits om man har en svenske i klassen er ikke mobbing. Gjøtrs det gjentakende narr av den bestemte personens svenske opprinnelse så er det mobbing. 

Anonymkode: bd185...a61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Enig  i at man kan tulle med det meste, men visse ting tuller man ikke med. Dumt med humor som går på stigmatisering, latterliggjøring, krenking og generelt ufølsomhet. 

TS

Anonymkode: dfad3...e74

Hva er igjen å tulle med da? 😂 Det er jo mye av det som er kjernen av humor spør du meg!

Anonymkode: 8c1ac...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke folk klarer litt humor, så blir det ganske grått til slutt. Dette offer/krenke-kjøret venstresiden er på for tiden er hinsides teit. Humor skal tråkke over grenser og kødde med det som vi ellers tar seriøst i hverdagen. Vi må kunne puste ut litt uten at de sinte feministene står der og hyler så dobbelthakene dirrer.

Anonymkode: f40ea...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver jer er mobbing, ikke humor. Mobbing er ikke og.

Drt å fortelle en svenskevits om man har en svenske i klassen er ikke mobbing. Gjøtrs det gjentakende narr av den bestemte personens svenske opprinnelse så er det mobbing. 

Anonymkode: bd185...a61

Du mener det er mobbing, andre dekker seg bak at det bare er tøys og "humor". Jeg har til og med hørt noen si at de som mobbes bare får høre "sannheten om seg selv".

Noen av barna som ikke syntes den episoden var noe morsom, valgte å snakke med læreren om det. De fikk til svar at dette skulle de ikke bry seg noe om, for det var bare tøys. Så grensene for hva som er akseptabelt er høyst varierende, også blant dem som er ansvarlig for barns ve og vel på skolen. Når enkelte så kommer trekkende med "generasjon krenket", blir det enda verre å si fra for det mennesket som er utsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chaya skrev:

Du mener det er mobbing, andre dekker seg bak at det bare er tøys og "humor". Jeg har til og med hørt noen si at de som mobbes bare får høre "sannheten om seg selv".

Noen av barna som ikke syntes den episoden var noe morsom, valgte å snakke med læreren om det. De fikk til svar at dette skulle de ikke bry seg noe om, for det var bare tøys. Så grensene for hva som er akseptabelt er høyst varierende, også blant dem som er ansvarlig for barns ve og vel på skolen. Når enkelte så kommer trekkende med "generasjon krenket", blir det enda verre å si fra for det mennesket som er utsatt.

Nei, jeg mener ikke det er mobbing. Det er mobbing.

Generasjon krenket'begrepet relaterer til helt andre ting enn mobbing. Slik som å bli krenket av at noen kler seg ut f.eks.

Anonymkode: bd185...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2018 at 10:11 PM, Chaya said:

Du mener det er mobbing, andre dekker seg bak at det bare er tøys og "humor". Jeg har til og med hørt noen si at de som mobbes bare får høre "sannheten om seg selv".

Noen av barna som ikke syntes den episoden var noe morsom, valgte å snakke med læreren om det. De fikk til svar at dette skulle de ikke bry seg noe om, for det var bare tøys. Så grensene for hva som er akseptabelt er høyst varierende, også blant dem som er ansvarlig for barns ve og vel på skolen. Når enkelte så kommer trekkende med "generasjon krenket", blir det enda verre å si fra for det mennesket som er utsatt.

Men det er jo mobbing, og har ingenting med hverken vitser eller "generasjon krenket" å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg det er greit å tulle med det meste, men alle tenker selvsagt ikke sånn.

Anonymkode: 43e87...3fb

:ler: 

Anonymkode: 408ee...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2018 at 8:36 AM, Chaya said:

Jeg føler ofte at den type humor er et skalkeskjul for reell rasisme, og jeg liker dårlig den type morsomheter som får andre til å kjenne seg mindreverdige.

For å ta et eksempel fra virkeligheten: En liten gutt sitter i klasserommet på barneskolen, og en medelev lager apelyder og peker mot ham. De fleste andre elevene ler, og gutten som blir gjenstand for dette har opplevd lignende mange ganger. Tilhører han "generasjon krenket"? Så lenge de andre ler og har det morsomt, bør han bite i seg oppførselen, for han "må da tåle litt humor"?

Enig med deg. 

 

On 7/14/2018 at 10:11 PM, Chaya said:

Du mener det er mobbing, andre dekker seg bak at det bare er tøys og "humor". Jeg har til og med hørt noen si at de som mobbes bare får høre "sannheten om seg selv".

Noen av barna som ikke syntes den episoden var noe morsom, valgte å snakke med læreren om det. De fikk til svar at dette skulle de ikke bry seg noe om, for det var bare tøys. Så grensene for hva som er akseptabelt er høyst varierende, også blant dem som er ansvarlig for barns ve og vel på skolen. Når enkelte så kommer trekkende med "generasjon krenket", blir det enda verre å si fra for det mennesket som er utsatt.

Nettopp!

4 hours ago, AnonymBruker said:

:ler: 

Anonymkode: 408ee...1c7

Uting å poste slike leende smilefjes etter andres innlegg. 

TS

Anonymkode: dfad3...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser humoren i det. Jeg jobber med mange utlendinger og de har vitser om oss også. Tar meg ikke nær av det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best voldtektsvitser og de om barn som har kreft osv.

Anonymkode: f6735...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Akhenaton skrev:

Men det er jo mobbing, og har ingenting med hverken vitser eller "generasjon krenket" å gjøre. 

Men hvor går grensene? Læreren i mitt eksempel sa til barna som tok opp det de mente var mobbing, at det som skjedde bare var tøys. Barna ble bedt om ikke å bry seg om det. Så du ser at grensene for hva som er akseptabelt er forskjellige, og noen bruker bevisst humor for å tøye grensene og kunne tillate seg å mobbe andre under dekke av at det bare er uskyldig tøys. Kan også fortelle at denne læreren har fått tydelig beskjed fra foreldre i etterkant.

Humor er helt topp, jeg mener bare at vi skal tenke over om den rammer noen som også fra før er sårbare. Jeg kjenner folk som bruker humor på en så fin måte, de gjør det med selvironi og fokus på at ingen skal kjenne seg mindreverdig og tråkket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på spøken, det, og hvor ofte man slår rasistiske vitser.

Anonymkode: 14b91...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chaya said:

Men hvor går grensene? Læreren i mitt eksempel sa til barna som tok opp det de mente var mobbing, at det som skjedde bare var tøys. Barna ble bedt om ikke å bry seg om det. Så du ser at grensene for hva som er akseptabelt er forskjellige, og noen bruker bevisst humor for å tøye grensene og kunne tillate seg å mobbe andre under dekke av at det bare er uskyldig tøys. Kan også fortelle at denne læreren har fått tydelig beskjed fra foreldre i etterkant.

Humor er helt topp, jeg mener bare at vi skal tenke over om den rammer noen som også fra før er sårbare. Jeg kjenner folk som bruker humor på en så fin måte, de gjør det med selvironi og fokus på at ingen skal kjenne seg mindreverdig og tråkket på.

Veldig vanskelig å vite hva den enkelte. Derfor bør man være utrolig forsiktig med hva man spøker. med og hvem man spøker med.  Tar man en spøk f.eks på et forum som dette så aner man ikke hvem som leser og da  må man trå varsomt!

Vitser som bygger opp om fordommer bør være uakseptabelt. Vi bør ha et inkluderende samfunn og man vet allerede fra før at det er mange som sliter med å få jobb fordi de snakker gebrokkent. Da blir det helt feil å sparke de som ligger nede ved å gjøre narr av talemåten deres. 

TS

Anonymkode: dfad3...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det kunne vært greit å tenke på hvordan en selv ville klart språket om en for eksempel bosatte seg i deres hjemland... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanskelig å vite hva den enkelte. Derfor bør man være utrolig forsiktig med hva man spøker. med og hvem man spøker med.  Tar man en spøk f.eks på et forum som dette så aner man ikke hvem som leser og da  må man trå varsomt!

Vitser som bygger opp om fordommer bør være uakseptabelt. Vi bør ha et inkluderende samfunn og man vet allerede fra før at det er mange som sliter med å få jobb fordi de snakker gebrokkent. Da blir det helt feil å sparke de som ligger nede ved å gjøre narr av talemåten deres. 

TS

Anonymkode: dfad3...e74

Hvis du med fordommer egentlig mener stereotypier, synes jeg ikke nødvendigvis det trenger være uakseptabelt. Avhenger av situasjon. Man må kunne le litt av seg selv og uheldige tendenser både blant egen folkegruppe og andres. Jeg omgås en del spansk/portugiske-talende og de omtaler oss bleke nord-europeere for guiri. De har klare stereotypiske forestillinger om guiris, som jeg blir påminnet om titt og ofte. Så lenge det ikke er ondskapsfullt og ekskluderende ment synes jeg ikke det er noen grunn til å la seg krenke av å bli gjort litt narr av.

Hva gjelder fordommer er det paradoksalt nok fordomsfullt å være negativt innstilt til fordommer. Fordommer behøver ikke å være negative. En fordom kan være at nordmenn er høye eller at jamaicanere er raske. Generelt sett kan disse to utsagnene stemme, men de gjør jo ikke det i alle tilfeller. Likevel er de ikke negative fordommer. Heller positive fordommer i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...