Gå til innhold

Samboer har lovt 16-årig sønn å få være alene hjemme i mitt hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En 16 åring klarer fint å være alene hjemme i 2 uker,  om han er moden for det. Mange flytter på hybel i den alderen.  

Å love ts sin mors leilighet til 16 åringen er ikke greit derimot.  

Anonymkode: 7467d...d62

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullstendig uaktuelt. Heldigvis er det du som bestemmer. Du sier bare nei og atter nei. Jeg skjønner ikke at det skal være noe problem. Hverken din samboer eller sønnen hans har noe de skulle ha sagt. 

Anonymkode: 0c8c2...35d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, rop høyt dere overbeskyttende mødre

Anonymkode: cb399...0e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Myrthel skrev:

Hvem drar fra en 16-åring alene hjemme i to uker? En i nærheten her på 18 år var alene i TO dager før politiet var på døra. Politiet beordret foreldrene hjem fra ferie. Det var fullstendig ute av kontroll i huset.

Hadde jeg vært TS hadde jeg sagt nei uansett om det var mors eller min leilighet. For det første skal ikke en 16-åring være alene mens foreldrene er på ferie, og for det andre så hadde det vært uaktuelt å la han få tilgang til mine personlige eiendeler. Tror forholdet med faren hadde hengt i en tynn tråd etter en slik bestemmelse.

Jeg bodde alene som  16 åring så det går fint an. Men uaktuelt når det ikke er deres hus

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at du har barn enda, ts. Så har du tenkt å få barn med han der?:P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Myrthel skrev:

Hvem drar fra en 16-åring alene hjemme i to uker? En i nærheten her på 18 år var alene i TO dager før politiet var på døra. Politiet beordret foreldrene hjem fra ferie. Det var fullstendig ute av kontroll i huset.

Hadde jeg vært TS hadde jeg sagt nei uansett om det var mors eller min leilighet. For det første skal ikke en 16-åring være alene mens foreldrene er på ferie, og for det andre så hadde det vært uaktuelt å la han få tilgang til mine personlige eiendeler. Tror forholdet med faren hadde hengt i en tynn tråd etter en slik bestemmelse.

Når en person er myndig har faktisk ikke politiet lov eller myndighet til å beordre noen hjem for å passe på vedkommende. 

Anonymkode: 38a0f...8da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble samboer i april med en mann som har et barn fra før. Gutten på 16 er hos oss annenhver helg. Samboer og jeg skal på ferie i to uker snart, og jeg fikk akkurat vite fra samboer at han har lovt sin sønn at han skal få være alene hjemme når vi er borte. Vi bor i mitt hus. Samboer har sin egen leilighet han betaler på, men den er akkurat leid ut. Kanskje kjøper Han seg inn senere. Problemet er at jeg ikke på noe vis er interessert i at sønnen skal være alene her.

Jeg eier halvparten av en tomannsbolig. Min leilighet er under oppussing, og ikke beboelig for øyeblikket. Vi bor derfor i den andre leiligheten som tilhører min mor. Hun bor ikke i Norge, men er hjemme på besøk flere ganger i løpet av året. Og nå har min samboer i praksis lovt bort min mors leilighet til sønnen. Det går ikke, jeg har ikke en gang spurt henne om det er greit.

Samboer hevder at han er i sin fulle rett fordi dette er sønnens hjem også. Jeg er ikke enig. Han bor hos sin mor. Og en leilighet vi for anledningen låner er overhodet ikke hans sønns hjem. Og i alle fall ikke er sted hans sønn skal oppholde seg alene i to uker mens vi er borte.  Samboer står på sitt. Så nå vurderer jeg bare å droppe ferien helt. Jeg mener virkelig at jeg ikke at jeg er urimelig som ikke overlater min mors leilighet til en 16-åring som min mor knapt har møtt. Samboer derimot mener jeg er veldig urimelig. Noen som har innspill? 

Anonymkode: b15f3...d9a

Du blir jo helt overkjørt av denne mannen TS. Han bestemmer bak din rygg at hans sønn skal bo alene 14 dager i din mors hus???  Og dere har kun vært samboere i 3 mnd. 🙈 Han eier tydeligvis ikke så mye respekt for deg når han tror han kan kjøre over deg på denne måten. Jeg lurer på hva framtiden vil bringe for deg sammen med denne mannen. Jeg hadde løpt i alle fall...... Lykke til!

Anonymkode: f405e...27a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som flytta på hybel som 16 åringer (inkl meg selv) har sannsynligvis blitt forberedt på det en stund og blitt oppdratt og ansvarliggjort deretter. Dette barnet er IKKE klar for dette tydeligvis, etter hva TS skriver. Han evner ikke å rydde opp etter seg selv engang. Hadde han vært så fantastisk ansvarlig og uavhengig hadde han vel bodd på hybel allerede, si. 

At noen 16-åringer flytter er ikke et argument for at en annen, som åpenbart ikke har boevne, skal få disponere et helt hus til en fremmed gammel dame med alt det måtte medføre. Dere får ringe TS og tilby deres eget hus eller hytte til dette formålet, da.

Anonymkode: 2e227...21d

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble samboer i april med en mann som har et barn fra før. Gutten på 16 er hos oss annenhver helg. Samboer og jeg skal på ferie i to uker snart, og jeg fikk akkurat vite fra samboer at han har lovt sin sønn at han skal få være alene hjemme når vi er borte. Vi bor i mitt hus. Samboer har sin egen leilighet han betaler på, men den er akkurat leid ut. Kanskje kjøper Han seg inn senere. Problemet er at jeg ikke på noe vis er interessert i at sønnen skal være alene her.

Jeg eier halvparten av en tomannsbolig. Min leilighet er under oppussing, og ikke beboelig for øyeblikket. Vi bor derfor i den andre leiligheten som tilhører min mor. Hun bor ikke i Norge, men er hjemme på besøk flere ganger i løpet av året. Og nå har min samboer i praksis lovt bort min mors leilighet til sønnen. Det går ikke, jeg har ikke en gang spurt henne om det er greit.

Samboer hevder at han er i sin fulle rett fordi dette er sønnens hjem også. Jeg er ikke enig. Han bor hos sin mor. Og en leilighet vi for anledningen låner er overhodet ikke hans sønns hjem. Og i alle fall ikke er sted hans sønn skal oppholde seg alene i to uker mens vi er borte.  Samboer står på sitt. Så nå vurderer jeg bare å droppe ferien helt. Jeg mener virkelig at jeg ikke at jeg er urimelig som ikke overlater min mors leilighet til en 16-åring som min mor knapt har møtt. Samboer derimot mener jeg er veldig urimelig. Noen som har innspill? 

Anonymkode: b15f3...d9a

Tjah...skal dette fungere bør vel han kjøpe seg inn, eller du selge og kjøpe noe felles. Om leiligheten skal være din når det passer deg kan jeg forstå at dette vil gnage på samboeren din i lengden. Betaler han husleie? Eller noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle dere som flytta på hybel som 16 åringer (inkl meg selv) har sannsynligvis blitt forberedt på det en stund og blitt oppdratt og ansvarliggjort deretter. Dette barnet er IKKE klar for dette tydeligvis, etter hva TS skriver. Han evner ikke å rydde opp etter seg selv engang. Hadde han vært så fantastisk ansvarlig og uavhengig hadde han vel bodd på hybel allerede, si. 

At noen 16-åringer flytter er ikke et argument for at en annen, som åpenbart ikke har boevne, skal få disponere et helt hus til en fremmed gammel dame med alt det måtte medføre. Dere får ringe TS og tilby deres eget hus eller hytte til dette formålet, da.

Anonymkode: 2e227...21d

Det er sikkert ment mest som et argument mot de som hever at det er vilt uansvarlig å la 16-åringer være alene hjemme, uansett hva.

Anonymkode: 1ea5c...3aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært typen din så hadde jeg seriøst vurdert å gjøre det slutt med deg. Du liker tydeligvis ikke barnet han. 

Anonymkode: 8b792...048

Tullball!! Morens leilighet som hun har ansvar for kan ikke faren love bort til sønnen å være alene. Snakk om å ta seg frie tøyler! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en person er myndig har faktisk ikke politiet lov eller myndighet til å beordre noen hjem for å passe på vedkommende. 

Anonymkode: 38a0f...8da

En 16-åring er ikke myndig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen.

Det er helt uaktuelt å låne bort min mors leilighet til samboers sønn. Det ville ha vært uaktuelt om han så var 26, fordi det er min mors hjem. Hun kjenner ham ikke, har møtt gutten ved noen få anledninger.

Det hele bunner i at min samboer for et år siden eller så hadde sagt til sønnen at han kunne få låne fars leilighet neste sommer (altså i år). Men så har jo fars bosituasjon endret seg fordi han nå er blitt samboer, og hans egen leilighet er leid ut til fremmede. Det er derfor ikke noen bolig for sønnen å være alene i. Men min samboer mener da at vårt midlertidige lånehjem i mammas leilighet er naturlig å låne bort. Det er blitt skikkelig knute på tråden oss i mellom pga dette. Og ja, jeg blir skeptisk til hvordan dette skal bli framover. 

Anonymkode: b15f3...d9a

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble samboer i april med en mann som har et barn fra før. Gutten på 16 er hos oss annenhver helg. Samboer og jeg skal på ferie i to uker snart, og jeg fikk akkurat vite fra samboer at han har lovt sin sønn at han skal få være alene hjemme når vi er borte. Vi bor i mitt hus. Samboer har sin egen leilighet han betaler på, men den er akkurat leid ut. Kanskje kjøper Han seg inn senere. Problemet er at jeg ikke på noe vis er interessert i at sønnen skal være alene her.

Jeg eier halvparten av en tomannsbolig. Min leilighet er under oppussing, og ikke beboelig for øyeblikket. Vi bor derfor i den andre leiligheten som tilhører min mor. Hun bor ikke i Norge, men er hjemme på besøk flere ganger i løpet av året. Og nå har min samboer i praksis lovt bort min mors leilighet til sønnen. Det går ikke, jeg har ikke en gang spurt henne om det er greit.

Samboer hevder at han er i sin fulle rett fordi dette er sønnens hjem også. Jeg er ikke enig. Han bor hos sin mor. Og en leilighet vi for anledningen låner er overhodet ikke hans sønns hjem. Og i alle fall ikke er sted hans sønn skal oppholde seg alene i to uker mens vi er borte.  Samboer står på sitt. Så nå vurderer jeg bare å droppe ferien helt. Jeg mener virkelig at jeg ikke at jeg er urimelig som ikke overlater min mors leilighet til en 16-åring som min mor knapt har møtt. Samboer derimot mener jeg er veldig urimelig. Noen som har innspill? 

Anonymkode: b15f3...d9a

Jeg er enig med deg i at en 16 åring ikke bør få lov til å ha hjemmet for seg selv i 14 dager, jeg er også helt i mot at samboeren din ikke diskuterte dette med deg først.

Så lenge dere bare midlertidig låner leiligheten til din mor, så er jeg også enig med deg i at han ikke skal få lov til å bo der alene.

Hadde du derimot ment at leiligheten du og samboer bor i ikke var hjemmet hans, så hadde jeg vært sterkt uenig i det, for så lenge du du og far til 16 åringen bor sammen, er dette hjemmet hans også. Men det betyr ikke at jeg hadde synes det var ok at han var der i 16 dager alene. 
Da måtte han ha vært hos sin mor, eller dere hadde ordnet det på annen måte, han er ikke myndig og 14 dager er alt for lenge for ham å være alene hjemme.

Anonymkode: 28c1d...5a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, rop høyt dere overbeskyttende mødre

Anonymkode: cb399...0e7

Hva hadde det med saken å gjøre? 

Det er leiligheten det er snakk om her. 

Anonymkode: 5f4e2...09f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, rop høyt dere overbeskyttende mødre

Anonymkode: cb399...0e7

Dette har lite med ”overbeskyttende” å gjøre. Samboer til TS har lovet bort noe han ikke har myndighet til å gjøre. Jeg kan heller ikke gi tillatelse til at min egen 17-åring kan bo i mine foreldres hus uten at de har godkjent det. Jeg kan ihvertfall ikke love bort bosted på vegne av min nye samboer.

Anonymkode: 33931...8b6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ragnar89 skrev:

Jeg bodde alene som  16 åring så det går fint an. Men uaktuelt når det ikke er deres hus

Det å flytte ut og bo alene med DINE egne ting ser jeg på som noe helt annet enn å ha tilgang til leiligheten til noen andre. Ødelegger du noe i din egen leilighet, er det deg selv det går ut over.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en person er myndig har faktisk ikke politiet lov eller myndighet til å beordre noen hjem for å passe på vedkommende. 

Anonymkode: 38a0f...8da

I tilfellet jeg fortalte om ble foreldrene beordret hjem fordi de var ansvarlig for huset. Som huseiere måtte de komme hjem og ta ansvar for at normale regler ble overholdt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, rop høyt dere overbeskyttende mødre

Anonymkode: cb399...0e7

Det er ikke snakk om overbeskytelse men om respekt og kommunikasjon mellom de voksne.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen.

Det er helt uaktuelt å låne bort min mors leilighet til samboers sønn. Det ville ha vært uaktuelt om han så var 26, fordi det er min mors hjem. Hun kjenner ham ikke, har møtt gutten ved noen få anledninger.

Det hele bunner i at min samboer for et år siden eller så hadde sagt til sønnen at han kunne få låne fars leilighet neste sommer (altså i år). Men så har jo fars bosituasjon endret seg fordi han nå er blitt samboer, og hans egen leilighet er leid ut til fremmede. Det er derfor ikke noen bolig for sønnen å være alene i. Men min samboer mener da at vårt midlertidige lånehjem i mammas leilighet er naturlig å låne bort. Det er blitt skikkelig knute på tråden oss i mellom pga dette. Og ja, jeg blir skeptisk til hvordan dette skal bli framover. 

Anonymkode: b15f3...d9a

Hei igjen TS.

Jeg vil først få si at jeg overhode ikke syns det at far her har lovd noe han ikke kan holde er noe du skal hjelpe han med. Dersom ikke 16 åringen skjønner at livssituasjonen endrer seg og derfor også forutsetningene for et slikt løfte er det kanskje et tegn på manglende modenhet og heller et godt argument i retning for at svare er "nei" uansett enn noe annet.

Deretter skjønner jeg også godt at du stiller spørsmål ved hvorvidt en fremtid er på sin plass med en partner som tydeligvis handler ut fra egen overbevisning selv om det påvirker andre mennesker i en sak som denne. Grunnleggende respekt er alfa og omega i ethvert forhold, men spesielt viktig i nære relasjoner og viktigst av alt mellom partnere. Det er denne respekten jeg kjenner at jeg ikke uten videre tror han har overfor deg og andre mennesker som din mor eller sønnen for den del. Som forelder, spesielt når man har vært det en stund - så vet man bedre enn å gi løfter, spesielt løfter man kanskje ikke kan holde. Det er foreldre ABS liksom. Som igjen slik jeg ser det bringer med videre til potensielle konflikter i fremtiden og hvordan de skal løses hvis ikke din mening også har betydning i beslutninger som påvirker dere begge. Jeg sier ikke at du har en "say" i fht hans barn i ett og alt, men det er unaturlig at du ikke har noen påvirkning overhode.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Jeg er av den oppfatning av at man simpelthen ikke låner noe til andre uten eiers samtykke.

(Ikke helt det samme- mine foreldre leide ut 1.etasje i et hus for mange år siden, til en sønn i noe nær slekt. Det ble skrevet kontrakt at det skulle leies slik det så ut... Foreldrene mine hadde et eget soverom i andre etasje som var avstengt. Sønn skulle betale 3k i måneden.

Han tok med seg sin kjæreste inn i huset. Leide ut et av rommene til en kamerat. Hadde fest og «lånte» soverommet i andre etasje. Så folk hadde rotet gjennom tingene. La på heldekkende svart teppe på soverom og kameratens «rom», pluss tapetserte veggene i diverse gyslige farger (irrgrønn, knallgul, kullsvart og kornblå)  >_<  

Gjør det ikke noe mer for å si det sånn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...