Gå til innhold

Leger og sykepleiere, kunne dere sagt ja om en pasient på dere på date?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjelder ikke regelen kun dersom personen er din pasient på nåværende tidspunkt? Altså dersom man jobber på sykehus og pasienten er skrevet ut, så er han/hun ikke lenger din pasient, og da er det fritt fram?

Anonymkode: 8f56d...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på spm ditt: Jeg jobber på sykehus der pasienter kommer inn og ut hele tiden, og hvis det var en som ble innlagt med f.eks. brudd som jeg skulle bli hodestups forelsket i, så hadde jeg nok tatt sjansen hvis jeg møtte han på byen ett eller to år senere. Hvis det er en multisyk pasient som jeg pleier over lang tid, ville det vært noe annet, og jeg hadde aldri gjort det.

Anonymkode: 8f56d...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pasienter har jo masse sykdommer, TURN OFF!!

Anonymkode: abcd7...1fc

Når man har brukket en arm, defineres det som masse sykdommer?!

Anonymkode: b27bf...da8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mister 100% garantert autorisasjonen min, så det er helt uaktuelt uansett om jeg bare har møtt personen 10 sekunder.  Jeg jobber et sted der man ikke bare er innom som for "småting" (eks. disse bruddene nevnt over her), pasientene er i sårbar situasjon og mange ikke er samtykkekompetent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for noen år siden lagt inn på akuttmottaket grunnet et brudd i kroppen, og var der i 12 timer. Sykepleieren som hadde ansvaret for meg synes jeg var utrolig sjarmerende og det var sparkles all over the place, så det var gjensidig. Ei venninne overtalte meg, etter jeg ble utskrevet å sende vedkommende en melding på face. I og med at jeg ikke var vedkommendes pasient lenger, var det visstnok innafor. Vedkommende svarte og vi endte opp som kjærester. Det hører med til historien at sykepleieren viste seg å være den største narsissisten jeg noensinne har møtt og etter ni mnd med psykisk spill sa jeg stopp og dro min vei. 

Anonymkode: 902d9...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenns moral i teori og praksis går nesten i hver sin retning og hvis noen oppdager det, er det bare å legge seg flat og beklage på det sterkeste. Etterpå kan en fryde seg over hvor lett en slapp unna.

Anonymkode: a1229...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ingen har lyst til å miste jobben sin for å dra på date med en passient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier. Kunne ikke datet en pasient nei 

Anonymkode: 06701...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
På 9.7.2018 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel litt an på da. Hvis jeg (sykepleier) fikk inn en pasient for en kort periode, for eksempel brudd, og jeg 1 år senere møtte han tilfeldig på byen og vi fant tonen, er det ikke lov at vi blir bedre kjent med hverandre da? 

Anonymkode: 42e52...7bf

Dere kan gifte dere og få barn helt uten problemer. Det er ikke forbudt å date eller gifte seg med tidligere pasienter så lenge relasjonen ikke er uetisk iht de etiske retningslinjene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lov og uansett helt uaktuelt. Hadde gitt beskjed om det til kollegane mine så jeg ikke hadde trengt å ha noe med deg å gjøre. Helsepersonell føler ikke tiltrekning til pasientene sine, å ha en god tone betyr ikke at de er interessert. Skjerpings. 

Anonymkode: 84552...eaa

Selvfølgelig kan helsepersonell føle tiltrekning til en pasient. Det forekommer oftere enn man tror. Men de aller aller fleste gjør ikke noe med det. Heldigvis. Det er stor forskjell å jobbe innen psykiatri kontra sykepleier på legevakten. Klart man treffer mennesker som kan gi hjertet et ekstra slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Herregud, det er fortsatt forbudt. 

Anonymkode: f6d18...c2f

So?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 1.15, AnonymBruker skrev:

For å svare på spm ditt: Jeg jobber på sykehus der pasienter kommer inn og ut hele tiden, og hvis det var en som ble innlagt med f.eks. brudd som jeg skulle bli hodestups forelsket i, så hadde jeg nok tatt sjansen hvis jeg møtte han på byen ett eller to år senere. Hvis det er en multisyk pasient som jeg pleier over lang tid, ville det vært noe annet, og jeg hadde aldri gjort det.

Anonymkode: 8f56d...b43

Det jeg finner litt betenkelig i dette tilfellet er at i denne situasjonen så blir du som helsepersonell "hodestups forelsket" i en pasient du har ansvar for som sykepleier, mens den er pasient. Det er noe med pasient-helsepersonell maktforholdet her jeg synest er litt feil. Du burde ikke bli forelsket i en pasient. Vet dette er satt på spissen, og selvfølgelig kan man føle at man har god kjemi med en pasient, men utenom det bør man stenge av følelsene i en sånn relasjon så lenge man behandler og prøve å ha et mest mulig profesjonelt forhold til det.

Selv om det ikke skjer noe før du møter han på byen 1 eller 2 år senere, så virker det betenkelig at man tar opp tråden gjerne fordi man husker og ble "forelsket" i pasienten mens den var til behandling. Det gjør gjerne til at man søker mot vedkommende og gjenkjenner den fra tiden den var innlagt. Dette mener jeg er litt uheldig tilnærmingsmåte. 

Om man derimot hadde bare god kjemi og et veldig profesjonelt forhold der man ikke tenkte noe mer over det når man ble behandlet i kortid tid for en god stund siden, møtest på en naturlig måte senere, blir kjent med hverandre privat og deretter begynner å virkelig like hverandre og tenke i retning av at her kan det skje noe, så blir det noe helt annet. Men dersom man allerede har disse tankene mens vedkommende er i pasient-helsepersonell relasjon, uansett om det ikke skjer noe før senere, så synest jeg det er betenkelig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, hypes skrev:

So?

Som pasient kan du bagatellisere dette så mye du vil, men helsepersonell vet veldig godt hvordan reglene er og hva de risikerer, og ingen er interessert i miste autorisasjonen sin og få fengselsstraff på grunn av en relasjon med pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.7.2018 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Om dere også følte tiltrekning og kjemi? Eller hadde det vært no go uansett hva? 

Anonymkode: 1985a...e12

Vært lege i 20 år. Svaret er nei. Fullstendig uaktuelt. Strider mot all yrkesetikk. Hadde en kollega datet en pasient, hadde jeg meldt vedkommende. 

Anonymkode: 3df5c...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, missmcbeal skrev:

Som pasient kan du bagatellisere dette så mye du vil, men helsepersonell vet veldig godt hvordan reglene er og hva de risikerer, og ingen er interessert i miste autorisasjonen sin og få fengselsstraff på grunn av en relasjon med pasient.

Nånå. Eneste jeg egentlig hang meg opp i var det alle sier om at det er ulovlig. Utover det så forstår jeg selvfølgelig hvorfor dere ikke ønske å ta denne veien. Men at noe er ulovlig er (som regel) ikke grunn nok. Vi gjør alle ulovlige ting, men dog i forskjellig grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tale om. Å date pasientene er rett og slett utenkelig

Anonymkode: 5e280...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke på tide å gi seg med disse trådene nå, ts? Uansett hvor mange du spør, vil dating med legen din være uaktuelt og straffbart

Anonymkode: 5e280...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...