Gå til innhold

Ettromsleilighet - hvordan har du innredd?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det være slitsomt når det bare er jeg som skal bo der? Større bolig enn 25 kvm har jeg ikke lyst til å eie alene. 

Anonymkode: 9e1ff...2ed

De fleste har besøk, og når man sover på stuen er det ikke så kult å plutselig få besøk. Det er også bedre for søvnen å skille mellom et rom du sover i og stuen/kjøkken.  Jeg har bodd i flere små leiligheter og min erfaring er at det er slitsomt å ikke ha et soverom. En toromsleilighet trenger ikke å være særlig større enn en ettroms. Det finnes mange 28-30 kvm toromsleiligheter der ute. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Tiramy said:

De fleste har besøk, og når man sover på stuen er det ikke så kult å plutselig få besøk. Det er også bedre for søvnen å skille mellom et rom du sover i og stuen/kjøkken.  Jeg har bodd i flere små leiligheter og min erfaring er at det er slitsomt å ikke ha et soverom. En toromsleilighet trenger ikke å være særlig større enn en ettroms. Det finnes mange 28-30 kvm toromsleiligheter der ute. 

Jeg er uenig, jeg har aldri opplevd det som slitsomt eller upraktisk. Jeg har et fint sengeteppe som jeg legger på hver morgen og vips, så er det en ekstra sofa. 

Anonymkode: f97d3...6d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort alkurat dette etter at ungene forlot redet, solgte huset og bor nå i en båt. 26 m2 og mer enn nok plass til bare meg! Jeg anbefaler at du søker på Tiny Homes og den slags, en hel haug av smarte løsninger som finnes! Det er klart det er en stor omveltning, men jeg er langt lykkeligere på dette viset. Jeg er fullstendig gjeldsfri i en alder av 48 og med meget romslig økonomi. Det var det beste valget jeg kunne tatt! 

Hvor mye koster det å ha båten? 

Anonymkode: 5bfeb...75b

Skrevet

I stuen: sovesofa. Da kan du ha gjester. Finnes også de sofaene hvor det er mulig å oppbevare noe under (Feks ekstra dyne og pute). Ellers ok med tv-benk med skuffer. Enkelte salongbord har ogsp skuffer. Ellers bør resten av oppbevaringen være på veggen. Feks hyller med skuffer eller du kan plassere esker med div oppå for å ha orden. 

Kjøkkenet: Et lite bord/slikt man kam henge på veggen og klappe ned. Og når man spiser middag ig bordet kan også brukes når du lager mat om du trenger mer plass. Ikke kjøp mer kjøkkenutstyr enn nødvendig. Og helst ikke for store maskiner som ikke før plass i hyller, de vil ta mye overflateplass på benken. 

Soverom (om det er et lite innhukk): 120seng (eller mindre om du synes det er ok). Bokser til oppbevaring under sengen. Skyvedørsgarderobe om plass. Om ikke kan du lage en lang stokk som festet til hver side av rommet hvor du kan henge kleshengere med klær på. 

Bad: slik trappehylle er ok og tar ikke så mye plass. Ellers bør du ha en skittentøyskurv (gjerne en slags tøypose eller noe du kan henge på veggen). 

Ellers er det ok med slike knagger man kan henge på dørene. I gangen til jakker, på badet til håndkler, på soverommet til klær osv. 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/10/2018 at 9:25 AM, AnonymBruker said:

Hvor mye koster det å ha båten? 

Anonymkode: 5bfeb...75b

Mine månedlige boutgifter er på 4500-6000 i måneden

AnonymBruker
Skrevet

Bor alene (med katt) i en ettroms på 25 kvadrat, og trives som plommen i egget. Tips:

Del inn i soner. Jeg har improvisert en bitteliten sovealkove med en stor hylle som funker både som skillevegg og oppbevaringsplass. En sone for sofa/TV, og en sone for kjøkken/spisebord.

Ha en egen veranda/terasse. Jeg hadde ikke klart meg uten et uteareale som var bare mitt.

Ikke overmøbler. Dette er kanskje en selvfølge, men det skal lite til før det føles trangt.

Sørg for at leiligheten har store vindu/slipper inn mye lys. Det har mye å si for romfølelsen.

Anonymkode: 5cd61...2f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å gå inn på Pinterest. Mange flotte små leiligheter og mange gode forslag til oppbevaring. 

Anonymkode: f8685...9f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber endel med nybygg og de minste leilighetene vi lager er 39kvm. 

Kunne aldri tenkt meg å ha noe mindre enn det.

Men det er jo strengere krav til nybygg. 

Anonymkode: 53bb2...86d

AnonymBruker
Skrevet
On 7/9/2018 at 7:17 PM, AnonymBruker said:

Så varierte svar 😊

Jdg kommer så klart til å velge en leilighet hvor det er mulig å dele av til en sovekrok bak en skjerm eller lignende. Istedenfor sofa planlegger jeg å ha en god lenestol og gode sammenleggbare stoler rundt et sammenleggbart spisebord. Og så en kommode eller en skjenk til oppbevaring. I entreen ønsker jeg å ha noe veldig enkelt og plassbesparende.

Støvsuger tar jeg med meg.

Jeg har i mange år sett meg lei på å bo stort og at jeg måtte akkumulere mange ting for å gjøre det koselig. Nå som barna er flyttet sammen med sine kjære ser jeg ikke hvorfor jeg skal eie så mye og bo stort. Jeg har ei venninne som bor på 45 kvm, og det er stappfult med mange ting jeg ikke kunne tenkt meg å fortsette å eie selv. Datteren min bodde i en leilighet på 20 kvm og hadde en fin minimalistisk stil som jeg falt for og derfor vet jeg at jeg kan klare å bo slik selv. 

Jeg er hvertfall mer gira på denne type livsstil enn noe av alt det andre jeg har sett på.

Du har vært på besøk i den leiligheten, du har ikke bodd der. Som andre skriver: prøv å leie en slik liten leilighet før du eventuelt velger å kjøpe. Jeg tror du vil ønske noe større.

Anonymkode: 69fee...8e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

- Lag en liste av hva det er viktig å prioritere plassen din til. Jeg bor også trangt og for meg så var det viktig å kunne ha en skikkelig spiseplass, grei plass til å lage mat på og godt med oppbevaring til klær slik at det blir lettere å holde orden. 

- Se etter fleksible møbler: spisebord som kan slås ut, stoler som kan slås sammen, puff/sjeselong med oppbevaring. 

- Heng ting på veggen (tv og tv-skap, for eksempel) og spander gjerne på deg en møbelsnekker slik at vegghengte hyller blir mest mulig tilpasset den plassen du faktisk har. Det ser gjerne ryddigere og enklere ut når alt er lagd på mål etter ditt hjem. 

- På visning: se etter leiligheter med god takhøyde, prioriter gjerne en liten, lettstelt uteplass eller sjekk at det er gode muligheter for å lufte ut godt, sjekk muligheter for tørketrommel foran å bruke masse plass på å tørke klær i leiligheten. 

Anonymkode: bd34e...4b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i mange år uten eget soverom (er nå 53 år), og synes ikke det er slitsomt i det hele tatt.  Fikk mye kommentarer på dette tidligere, "om at jeg måtte skaffe meg noe større, osv", men nå ser det ut til at stadig flere tenker litt på samme måten :)  Når folk klager på dårlig plass er det stort sett fordi de har skaffet seg altfor mange ting som skal stues unna.... ;) 

Mitt hjem, 33 kvm + liten balkong inneholder:  Senga mi (120 cm) res opp med teppe og store puter på dagtid, og fungerer som en skikkelig kosesofa.  I tillegg har jeg en liten og god lenestol og et salongbord med klaffer. (På balkongen har jeg også bord og to gode stoler som kan kombineres med det jeg har inne).  En vegg på stua har plass-bygget reol fra gulv til tak, med en blanding av hyller og skap. i stedet for å lage en slags sovealkove lagde jeg en liten bod/ "walk in closet".  kjøkkenet er et eget rom, med spiseplass for 2 (3). jeg var inne på å slå ned veggen for å lage åpen løsning, men fant ut at det var lettere å møblere når jeg hadde flere hele vegger.  Synes jeg har verdens koseligste leilighet, og akkurat passe stor for meg :) 

Anonymkode: 4d33e...adc

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i mange år uten eget soverom (er nå 53 år), og synes ikke det er slitsomt i det hele tatt.  Fikk mye kommentarer på dette tidligere, "om at jeg måtte skaffe meg noe større, osv", men nå ser det ut til at stadig flere tenker litt på samme måten :)  Når folk klager på dårlig plass er det stort sett fordi de har skaffet seg altfor mange ting som skal stues unna.... ;) 

Mitt hjem, 33 kvm + liten balkong inneholder:  Senga mi (120 cm) res opp med teppe og store puter på dagtid, og fungerer som en skikkelig kosesofa.  I tillegg har jeg en liten og god lenestol og et salongbord med klaffer. (På balkongen har jeg også bord og to gode stoler som kan kombineres med det jeg har inne).  En vegg på stua har plass-bygget reol fra gulv til tak, med en blanding av hyller og skap. i stedet for å lage en slags sovealkove lagde jeg en liten bod/ "walk in closet".  kjøkkenet er et eget rom, med spiseplass for 2 (3). jeg var inne på å slå ned veggen for å lage åpen løsning, men fant ut at det var lettere å møblere når jeg hadde flere hele vegger.  Synes jeg har verdens koseligste leilighet, og akkurat passe stor for meg :) 

Du skal selge en liten leilighet. Jeg bare vet det.

Jeg har bodd smått. Var forsåvidt vant til det fra tidligere. Men det å gå fra romslig til trangt, det er ikke noe normale mennesker gjør. Rett og slett.

Jeg angrer ikke på tiden i liten leilighet, det er ikke det. Men er den FOR liten, er det sabla upraktisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex skrev:

Du skal selge en liten leilighet. Jeg bare vet det.

Jeg har bodd smått. Var forsåvidt vant til det fra tidligere. Men det å gå fra romslig til trangt, det er ikke noe normale mennesker gjør. Rett og slett.

Jeg angrer ikke på tiden i liten leilighet, det er ikke det. Men er den FOR liten, er det sabla upraktisk.

Ha,ha, det var nok ikke en salgs-annonse nei 😄  Folk er jo forskjellige, og har forskjellige behov. Jeg er for eksempel ikke supersosial, og er absolutt ikke typen som liker å lage mat/ invitere gjester. Er så heldig å ha en datter som med glede tar seg av familiemiddagene, og til gjengjeld spanderer jeg diverse turer på henne og familien.  Selv om jeg har en helt normal lønn, så gjør den enkle livvstilen min at jeg synes jeg har kjempegod råd :)   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres flott ut, men da man bor lite, så teller jo faktisk hver eneste m2, ganske mye. Og TS prater om 20-25 m2. Det er lite, i forhold til 33 m2.

Jeg kan selv tenke meg å bo lite, den dagen barna mine flytter. Men jeg tenker ca 35 m2, med eget soverom.

Anonymkode: 5c350...79c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres flott ut, men da man bor lite, så teller jo faktisk hver eneste m2, ganske mye. Og TS prater om 20-25 m2. Det er lite, i forhold til 33 m2.

Jeg kan selv tenke meg å bo lite, den dagen barna mine flytter. Men jeg tenker ca 35 m2, med eget soverom.

Det er sant, og planløsning har også mye å si. Har sett noen knøttsmå leiligheter som rommet utrolig mye, mens noen på størrelse med den jeg har virket trange og knotete.  :)  

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Jeg bodde nesten tre år på 20 kvadratmeter og det ble i lengden alt for lite til å kunne leve praktisk og enkelt.

Oppbevaring til klær (selv om man ikke har mye klær, så har jo Norge ulike årstider, så det krever litt plass å kunne være godt kledd), løsninger for spisebord uten at det skal føles trangt, å kunne ha 3-4 familiemedlemmer på besøk uten at leiligheten føles stappa etc. etc. gjør en del på livskvaliteten, i alle fall hvis det skal være en permanent bosituasjon, og ikke bare som student etc. 

MEN, jeg tror nok jeg kunne klart meg greit med 5-10 ekstra kvadratmeter (forutsatt at planløsningen er god). 

Anonymkode: bd34e...4b4

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å bo i en ett roms når man skal ha sengen "bak en skjerm eller noe". 

Jeg har bodd i flere små leiligheter - den minste ett roms var på 16 kvm der jeg sov på sofa som måtte reies opp hver dag. Det fungerte himla mye bedre enn en svært dårlig innredet 23 kvm der fryktelig mye plass gikk med til gang/ubrukelig areale.

Jeg har også bodd i en svært praktisk 26 kvm som var ett roms og i en 28 kvm som var to roms. De to siste her med balkong - noe som er et absolutt krav for meg. I ett roms'en hadde jeg ikke sofa, jeg brukte sengen til det. 

Å sove i det samme rommet som du skal lage mat er ikke ideelt. Noen har nevnt lyden fra kjøleskapet. Det andre er rett og slett mulighet for et ordentlig fungerende kjøkken på så liten plass. Tenk deg at du skal ha kjøleskap, steikeovn og vask, hvor mye er det da plass til av underskap igjen på f.eks. et kjøkken som er to meter langt - jeg forutsetter nå at oppvaskmaskin ikke er interessant for minimalisten (for meg er et kjøkken uten oppvaskmaskin ikke interessant). Hvor mye benkeplass har du på så lite plass? Boligen på 16 kvm hadde himla mye bedre kjøkken enn den på 28 kvm - fordi hvitevarene var skalert i forhold til størrelsen (to platers komfyr, 40 cm vask og 45 cm oppvaskmaskin) selv om disse to kjøkkenene var to meter lange.

I dag har jeg 3 meter kjøkken i en to roms bolig og jeg vet at noen ett roms eller noe som er under 30 kvm ikke skjer igjen i mitt liv. Jeg begriper rett og slett ikke denne idealiseringen av knøtt små boliger. Nå har jeg for første gang på mange år spisebord i tillegg til sofa og kan sitte ordentlig å spise. Jeg har et kjøkken som innbyr til matlaging - fordi det er plass til å gjøre det. Da jeg flyttet hit gjorde jeg en større rydde og utfasingsjobb på ting fordi jeg i forrige bolig aldri gjorde det og bodde dermed svært trangt uten mulighet for å få til skikkelig orden. Nå har jeg møbler og ting som passer boligen jeg har og det er null problem å holde orden fordi det er plass i skapene og ting har sin faste plass. Jeg trenger ikke sette ting på gulvet for å lage mat - det er plass på kjøkkendisken.

Vi er alle forskjellige - men jeg tror ikke noe på at noen som aldri har bodd i en bitteliten ett roms skal få noen idealistisk eureka opplevelse av hvor fantastisk det er. Det å kunne lukke døren til soverommet betyr at du har en fredfullt sone for å slappe av og sove, fremfor å måtte reie opp en seng fra en sofa hver dag. Det er heller tvilsomt at det blir plass til begge deler.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vært på besøk i den leiligheten, du har ikke bodd der. Som andre skriver: prøv å leie en slik liten leilighet før du eventuelt velger å kjøpe. Jeg tror du vil ønske noe større.

Anonymkode: 69fee...8e1

Hva vet vel du om det? 😀 Svært så påståelige enkelte av dere er.

Jeg bodde der når hun var på lengre ferier, passet på leiligheten og nytte bylivet i Oslo.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe det samme min datter sier, andre venner maste hele tiden på om ikke hun skulle ha seg noe større. Etterpå har hun kjøpt en ny leilighet men den er enda mindre!

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet vel du om det? 😀 Svært så påståelige enkelte av dere er.

Jeg bodde der når hun var på lengre ferier, passet på leiligheten og nytte bylivet i Oslo.

Men ikke med dine ting. Du var gjest der. Det blir noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...