Gå til innhold

Stemmer du ikke til valg har du ikke rett på å klage på regjeringen


Oddy

Anbefalte innlegg

Hva tenker du om en slik påstand? Har personer som ikke stemmer lov til å klage på saker de ønsker forandring på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det har man etter min mening. Synes det er langt verre med de som klager fordi de ikke får en politikk de ikke har stemt på eller til og med har stemt imot. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minimum må være å stemme. Alle kan selvfølgelig ikke få viljen sin, men ved å stemme så signaliserer man at man bryr seg, i det minste. Ikke bare sitter og syter i ettertid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus

Det blir litt svart/hvit å påstå det synes jeg. Å ikke stemme handler ikke nødvendigvis om at man ikke gidder, har glemt det eller ikke prioriterer det, selv om det kanskje er årsaken for mye av den manglende valgdeltakelsen. Det kan være et veloverveid og aktivt valg for noen. 

Gjelder påstanden for de som stemmer blankt? Kan man klage hvis man har stemt på de som vinner valget, men de gjør det motsatte av det du ønsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Stella Rose skrev:

Er enig, stemmer man ikke har man ingen grunn til å klage.

Akkurat. Kjenner litt for mange som ikke stemmer men som er ofte de som klager mest. Deres argument ofte er at de forskjellige partiene ikke fortjener noen av dems stemme eller at det er ingen parti som snakker deres sak.

Problemet er derimot at saker de nevner er hjertesaker til enkelte partier

Endret av Oddy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, brontosaurus skrev:

Det blir litt svart/hvit å påstå det synes jeg. Å ikke stemme handler ikke nødvendigvis om at man ikke gidder, har glemt det eller ikke prioriterer det, selv om det kanskje er årsaken for mye av den manglende valgdeltakelsen. Det kan være et veloverveid og aktivt valg for noen. 

Gjelder påstanden for de som stemmer blankt? Kan man klage hvis man har stemt på de som vinner valget, men de gjør det motsatte av det du ønsker? 

Stemmer du blankt, har du jo stemt. Du har stemt ''ingen'' på en måte, Og da har du jo rett på å klage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel lov til å klage så mye du vil, er jo ingen lov mot det. Derimot ønsker du å være politisk aktiv og interessere deg for en del saker, burde du så klart stemme på et parti som er for mye av det du er for. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Du har vel lov til å klage så mye du vil, er jo ingen lov mot det.

 

Selfølgelig er det ikke noe lov mot det. Men er utrolig frustrerende å høre på folk klage på noe men som gjør absulett ingenting med situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at "rett på" er helt feil gramatisk bruk i denne sammenheng..

Men sett bort fra det så tenker jeg  nok ofte at om du ikke engasjerer deg når du kan være med å påvirke men velger sitte hjemme - for så å klage så har du på en måte både "frasagt" deg en del muligheter til å påvirke og du har på samme tid fremstilt deg selv som en som "sutrer" i motsetning til noen som har deltatt ved valget og ikke er fornbøyd. Når det er sagt må enhver få klage på alt mulig for min del - jeg velger om jeg orker lytte eller ikke..

 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan vel klage på partiene og politikerne som de ønsker, men det er jo ikke fruktbart å bare klage når man ikke velger å benytte seg av sjansen til å påvirke. Så klag for all del, men jeg syntes nå det er litt sløvt å ikke stemme for så å svartmale alt i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Måbarefåsiat... said:

Et minimum må være å stemme. Alle kan selvfølgelig ikke få viljen sin, men ved å stemme så signaliserer man at man bryr seg, i det minste. Ikke bare sitter og syter i ettertid.

Det er like logisk som å si at hvis man ikke gidder å velge om man vil ha pest eller kolera så kan man ikke klage på at man får pest eller kolera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan klage, men det er jo litt som å klage over at man er arbeidsløs, men  man har aldri giddet å søke etter jobb. 

Endret av Skolebolle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skolebolle said:

Man kan klage, men det er jo litt som å klage over at man er arbeidsløs, men man har aldri giddet å søke etter jobb. 

Det er mer som å si at man ikke kan klage på å ikke ha jobb hvis man ikke har søkt på noen, selv om det ikke er noen som helst jobber man kunne fått hvis man søkte på dem.

Endret av Anonymbruker3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo liten betydning hva man stemmer i dette landet :), lite marxist parti som mdg får et par prosent stemmer og får ekstrem makt i Oslo, gjør bomringene om til et jævla mareritt, mens i regjeringen så får du plutselig partiet på den andre siden av skalaen som bruker 3/4 år på å prate om innvandring mens de ignorerer alle andre hjertesaker. Folk som stemmer FrP er for naive til å se helheten her, men vi andre skjønner jo denne "distraksjonen" :), og spesielt sinnsykt når de senker skatten på de rike og øker skatten på resten. 

Altså gi meg politikere som har mer vett i hodet enn Listhaug og siv Jensen som ikke tar sekstrakassering på alvor, men samtidig prøve å få folk til å skjønne at mdg er et mongoparti... For å ikke snakke om den psykotiske visjonen til Rødt, eller kollapsen av Arbeiderpartiet. Ellers har vi jo mulighet til å stemme på SV som oppfordret landet til å satse på diesel for 10 år siden 🤢, men også mulighet til å stemme på Trine Grand Skeie med hennes sexbidrag i en åker med en 17-åring. 

Har ikke en dritt å si hvem man stemmer, ergo er påstanden "Stem eller hold kjeft" et utvannet begrep. Mulig mange av dere er sauer som tror det blir forandringer osv, men det blir bare verre:). Politikken i Norge må reformeres.

Og sukkeravgiften.... De politikerne som fant på denne avgiften og økte den burde fengsles i 21 år for grov inkompetanse og 30+ milliarder i tapte inntekter som heller kunne erstattet bompenger. Er så mange voldtektsmenn i regjeringen og stortinget også, merkelig at dere har tillit til disse udugelige personene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Oddy skrev:

Hva tenker du om en slik påstand? Har personer som ikke stemmer lov til å klage på saker de ønsker forandring på ?

Jeg stemte på Jens før han bombet Libya. Det hadde vært bedre å ikke stemme. 

Noe som er viktigere enn å stemme er å delta i offentlige ordskifter, gjerne på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte ikke siste valg, fordi jeg ikke hadde noe å stemme på og fordi jeg måtte reise flere timer for å kunne komme til stemmelokalet. (var i utlandet)

Jeg er ikke venstrevridd, så jeg stemmer ikke på venstrevridde partier. Jeg ville ikke stemme på Høyre eller FRP fordi jeg er svært misfornøyd med dem og jeg liker retorikken til FRP. Jeg vurderte å stemme liberalistene som et protestparti, men jeg er ingen liberalist.

Har jeg ikke rett til å uttale meg om regjeringen, fordi jeg ikke tok meg fri en dag og stemte på et tilfeldig protestparti som ikke deler mine politiske synspunkter?

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke stemmer skal holde kjeft. De bidrar ikke, da har de ingen rett til å klage. Sier seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...