Gå til innhold

'Sykelig overvekt' uten å være syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sykelig overvekt betyr jo ikke at du er syk. Det betyr at du har stor risiko for å utvikle følgesykdommer. 

Anonymkode: 46fd2...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Sykelig overvektig betyr at du er ekstremt overvektig

sykelig = ekstremt

Det betyr ikke at du bokstavlig talt har en sykdom. Når det er sagt, så har alle som er sykelig overvektige enten fysiske elelr psykiske problemer (eller begge). Men det er fortsatt mye fordommer i landet, så mange, inkludert leger, ser på overvektige som late. Dette er et område kunnskapen kommer til å øke dramatisk på de neste årene, det kommer til å endre hvordan folk flest ser på overvekt. 

Anonymkode: d1187...7b8

 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykelig overvekt betyr jo ikke at du er syk. Det betyr at du har stor risiko for å utvikle følgesykdommer. 

Anonymkode: 46fd2...3a7

E66.0 – Fedme som skyldes høyt kaloriinntak

E66.8 – Annen spesifisert fedme - Sykelig fedme

Diagnoser i  ICD 10

Sykelig overvektige mennesker er syke på lik linje som andre med spiseforstyrrelser. Ingen "normale" og friske mennesker spiser seg nesten i hel, og veier opp mot 150++ kg.

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jo det som er så synd, at man ikke får hjelp av helsevesenet. Jeg har alltid hatt problemer med vekten, men siden jeg er glad i å trene, har jeg ikke blitt alt for overvektig, og vært mest normalvektig. Men så har jeg blitt syk, og går sakte men sikkert bare mer opp i vekt. Jeg har bedt legen min om hjelp så mange ganger, alt han sier er spis mindre. Men det er ikke så lett for alle. Nå har jeg bmi på 33, og er desperat, men vet ikke hvordan jeg skal få det til. Eller jeg kan teorien, men jeg trenger noe mer hjelp enn det. 

Anonymkode: 3d5ec...676

Det er jo kjempedumt at det ikke er hjelp å få! Selv sliter jeg litt i andre enden av skalaen, men er ikke såå tynn. Jeg får psykolog og til og med innleggelser av og til, for å få støtte og øve på å spise mer. Burde jo være samme tilbud for de som sliter med maten på andre måter.

Anonymkode: 07016...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er farlig å veie så mye. Hvorfor vil du ikke gå ned i vekt?

Jeg er jo frisk, beveger meg uten problemer og har et meningsfylt liv med venner og familie. Ja, jeg er feit, men det er ingen hindring for meg å leve mitt liv som jeg vil.

-TS-

Anonymkode: dcf16...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på dette... for i følge BMI (43) er jeg sykelig overvektig, men i følge både lege og meg selv er jeg jo helt frisk? Er jeg da fortsatt 'stemplet' som sykelig overvektig, selv om jeg ellers er frisk? Blir ikke det helt feil?

Anonymkode: dcf16...d79

Bmi er et utdatert system...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt overvektig ( og dette jobber jeg med, ta det helt med ro helsepolitet)  men da jeg skulle veie meg hos legen fikk ikke legen  bmi helt til å stemme  med hvordan jeg så ut og måla mine. Det som er at jeg er fysisk aktiv i hverdagen.  Jeg trener ikke. Men har en tung fysisk jobb men løft og mye bæring . Og gåing. Og jeg har aldri lært meg å kjøre.  Jeg går til å få jobb som er ca en mil. Tur re tur. Han sa at jeg har mye muskler og de veier litt.  Skal måle kroppsfett neste gang.   Jeg stoler ikke helt på bmi. 

Anonymkode: 82b84...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig overvekt=vekt som kan gjøre deg syk. Og hvis man blir akutt syk eller skadet og må operere feks. så har man høyere risiko for komplikasjoner. Uansett så trenger ikke dette spille inn i det hele tatt og man forblir frisk og rask med høy vekt.

Anonymkode: 74e6e...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo frisk, beveger meg uten problemer og har et meningsfylt liv med venner og familie. Ja, jeg er feit, men det er ingen hindring for meg å leve mitt liv som jeg vil.

-TS-

Anonymkode: dcf16...d79

Men ta det enkle først, dine ledd? Du vil i løpet av kort tid slite ut leddene i knær og hofter pga overbelastning. Og alle pengene det koster i mat? 

Er helt greit å ha litt overvekt. som eldre er vel de sunneste de med bmi på 25-27. Men Alt over 35 i bmi, hbis man ikke er bodybilder er ikke sunt for organer og ledd. 

Anonymkode: be5e6...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykelig overvekt=vekt som kan gjøre deg syk. Og hvis man blir akutt syk eller skadet og må operere feks. så har man høyere risiko for komplikasjoner. Uansett så trenger ikke dette spille inn i det hele tatt og man forblir frisk og rask med høy vekt.

Anonymkode: 74e6e...29d

Med en så høy vekt er det helt sikkert at man dør mye tidligere og man vil få hjerte-karsykdom. Man kan ikke forbli frisk med en så høy vekt, og sykelig overvekt er allerede en sykdom på samme måte som sykelig undervekt. Det er bare at med sykelig undervekt kan man behandle med ernæringssonde, men det er vanskelig å tvinge sykelig overvektige til å spise mindre. Det er selvsagt mulig ved kostregime på psykiatrisk avdeling på samme måte som de med spiseforstyrrelser, og jeg tror nok dette er aktuelt i fremtiden når landet innser at man blir ikke så stor hvis man er frisk. Det er en spiseforstyrrelse det også. 

Anonymkode: 89b18...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forøvrig bemerke at det å fornekte at vekten gjør en syk og også hvilke helseproblemer en allerede har er veldig vanlig for de som blir innlagt i psykiatrisk institusjon for anoreksi. Ofte har det gått så langt når disse blir innlagt at de allerede er i en reell fare for å få hjertestans bare de går opp en trapp eller de har ikke drukket noe eller svært lite på en stund sånn at de ikke har urinproduksjon (=nyresvikt) og det hjelper ikke å si "du må spise" eller "du må drikke" og forklare at dette er på grunn av at de vil dø om de ikke gjør det, fordi de er så syke at de likevel tenker at de er friske og at de derfor ikke trenger å spise eller drikke, for de har jo ikke fått hjertestans eller nyresvikt enda. Man må bare gi dem valget at enten spiser og drikker dem, eller så blir det ernæring via sonde. Jeg tenker at spiseforstyrrelsen man har ved å bli så overvektig fungerer på samme måte. At det kanskje er kommet til et stadie der tvang er eneste middel mulig å bruke for å få til en vektnedgang i kombinasjon med samtaleterapi, for TS fornekter tydeligvis sykdommen og følgene av dem. 

Anonymkode: 89b18...f5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er jo frisk, beveger meg uten problemer og har et meningsfylt liv med venner og familie. Ja, jeg er feit, men det er ingen hindring for meg å leve mitt liv som jeg vil.

-TS-

Anonymkode: dcf16...d79

Enn så lenge. Du kan gjerne være feit, ingen som kan stanse deg. Men du risikerer dø av hjerteinfarkt innen du er 40, kanskje 60. Når du egentlig kunne levd til du var 90 om du tok vare på deg selv. Hver dag som går setter press og stress på kroppen din. Du vil også være mer redusert i energi og mental evne i forhold til andre mennesker, fordi et dårlig kosthold og en dårlig kropp reduserer disse. 

Tenk heller på de du etterlater deg som kunne hatt deg i 20-40 år til, men så døde du tidlig fra dem grunnet egen skjødesløshet

Anonymkode: d1187...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo det som er så synd, at man ikke får hjelp av helsevesenet. Jeg har alltid hatt problemer med vekten, men siden jeg er glad i å trene, har jeg ikke blitt alt for overvektig, og vært mest normalvektig. Men så har jeg blitt syk, og går sakte men sikkert bare mer opp i vekt. Jeg har bedt legen min om hjelp så mange ganger, alt han sier er spis mindre. Men det er ikke så lett for alle. Nå har jeg bmi på 33, og er desperat, men vet ikke hvordan jeg skal få det til. Eller jeg kan teorien, men jeg trenger noe mer hjelp enn det. 

Anonymkode: 3d5ec...676

Jeg sier ikke dette for å være ufin eller slem, men hva slags hjelp er det du vil ha, da? Det finnes slankekurs, treningsstudioer, psykologer osv. Det gjelder det samme med slanking som alt annet som voksne skal gjøre, enten det er jobbsøking, utdanning, reise på ferie, begynne med en hobby: Man må ta initiativ selv, det er ingen som kommer til å ringe på døra og si at nå skal du bli slank/ få en toppstilling/ spennende utdanning/ reise på ferie/ lære å spille piano osv. Som voksen må man ta initiativ selv for å få ting gjort.

Anonymkode: 290e0...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier ikke dette for å være ufin eller slem, men hva slags hjelp er det du vil ha, da? Det finnes slankekurs, treningsstudioer, psykologer osv. Det gjelder det samme med slanking som alt annet som voksne skal gjøre, enten det er jobbsøking, utdanning, reise på ferie, begynne med en hobby: Man må ta initiativ selv, det er ingen som kommer til å ringe på døra og si at nå skal du bli slank/ få en toppstilling/ spennende utdanning/ reise på ferie/ lære å spille piano osv. Som voksen må man ta initiativ selv for å få ting gjort.

Anonymkode: 290e0...1ee

Det finnes uendelig mange oppskrifter på slanking, og det er bare å begynne i en ende, og til slutt komme fram til den som funker for en selv.

Men ikke begynn før du er motivert. Da er forsøket dødsdømt, og du ender bare opp med å føle deg verre enn du gjorde. Er du motivert, men mislykkes, prøv en gang til, eller prøv noe annet.

Anonymkode: 7e707...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke dette for å være ufin eller slem, men hva slags hjelp er det du vil ha, da? Det finnes slankekurs, treningsstudioer, psykologer osv. Det gjelder det samme med slanking som alt annet som voksne skal gjøre, enten det er jobbsøking, utdanning, reise på ferie, begynne med en hobby: Man må ta initiativ selv, det er ingen som kommer til å ringe på døra og si at nå skal du bli slank/ få en toppstilling/ spennende utdanning/ reise på ferie/ lære å spille piano osv. Som voksen må man ta initiativ selv for å få ting gjort.

Anonymkode: 290e0...1ee

Nå er jo sykelig overvekt en sykdom som skrevet tidligere i tråden. Og mange må ha hjelp av helsevesenet med sine sykdommer, akkurat som ved mange andre sykdommer. 

Mange tror at det bare er å spise mindre og trene mer, så blir man slank. Det fungerer sikkert for noen, men ikke alle. Noen må faktisk ha hjelp med sin overvekt fra helsevesenet. Å heldigvis så finnes det egne avdelinger i helseforetakene idag, så det er hjelp og få. Har også hørt at de som jobber med sykelige overvektige er dyktige, og de overvektige blir møtt med respekt- noe som er mangelvare i resten av helsevesenet og befolkningen. 

Anonymkode: 5e72d...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Sykelig overvektig betyr at du er ekstremt overvektig

sykelig = ekstremt

Det betyr ikke at du bokstavlig talt har en sykdom. Når det er sagt, så har alle som er sykelig overvektige enten fysiske elelr psykiske problemer (eller begge). Men det er fortsatt mye fordommer i landet, så mange, inkludert leger, ser på overvektige som late. Dette er et område kunnskapen kommer til å øke dramatisk på de neste årene, det kommer til å endre hvordan folk flest ser på overvekt. 

Anonymkode: d1187...7b8

Å hvor tar du det fra? Kom gjerne med dokumentasjon. 

Anonymkode: 5e72d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo sykelig overvekt en sykdom som skrevet tidligere i tråden. Og mange må ha hjelp av helsevesenet med sine sykdommer, akkurat som ved mange andre sykdommer. 

Mange tror at det bare er å spise mindre og trene mer, så blir man slank. Det fungerer sikkert for noen, men ikke alle. Noen må faktisk ha hjelp med sin overvekt fra helsevesenet. Å heldigvis så finnes det egne avdelinger i helseforetakene idag, så det er hjelp og få. Har også hørt at de som jobber med sykelige overvektige er dyktige, og de overvektige blir møtt med respekt- noe som er mangelvare i resten av helsevesenet og befolkningen. 

Anonymkode: 5e72d...924

Jo, men jeg spør jo hva slags hjelp det er snakk om. Har jo nevnt psykolog i innlegget mitt. På slankekurs får man hjelp til diett/ mat, treningstips, man kommer i kontakt med andre i samme situasjon, man blir motivert osv. Jeg vet at det kreves selvdisiplin osv., men jeg skjønner ikke hva slags annen hjelp (enn det jeg har nevnt) folk mener at de må ha? 

Anonymkode: 290e0...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg spør jo hva slags hjelp det er snakk om. Har jo nevnt psykolog i innlegget mitt. På slankekurs får man hjelp til diett/ mat, treningstips, man kommer i kontakt med andre i samme situasjon, man blir motivert osv. Jeg vet at det kreves selvdisiplin osv., men jeg skjønner ikke hva slags annen hjelp (enn det jeg har nevnt) folk mener at de må ha? 

Anonymkode: 290e0...1ee

Selv med kurs og i møte med likesinnede så er det ikke alle som klarer å slanke seg likevel, men må ha hjelp av helsevesenet. Da er det snakk om kursing i kost, rehab eller operasjon. Operasjon er selvsagt siste utvei, når alt annet er prøvd og man likevel ikke går ned. 

Anonymkode: 5e72d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hvor tar du det fra? Kom gjerne med dokumentasjon. 

Anonymkode: 5e72d...924

Ingen blir sykelig overvektige uten å ha en bakenforliggende "årsak". Normale, friske mennesker spiser ikke ti ganger så mye mat som kroppen trenger. Da er det noe psykisk i bunn som "løses" ved å spise.

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen blir sykelig overvektige uten å ha en bakenforliggende "årsak". Normale, friske mennesker spiser ikke ti ganger så mye mat som kroppen trenger. Da er det noe psykisk i bunn som "løses" ved å spise.

Anonymkode: 54219...45a

Nei, nå får du gi deg. De påstandene du kommer med må du dokumentere, eller så får du slutte å kaste rundt deg med uriktige påstander bare fordi at det klinger bra i ditt hode. 

Anonymkode: 5e72d...924

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...