Gå til innhold

'Sykelig overvekt' uten å være syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på dette... for i følge BMI (43) er jeg sykelig overvektig, men i følge både lege og meg selv er jeg jo helt frisk? Er jeg da fortsatt 'stemplet' som sykelig overvektig, selv om jeg ellers er frisk? Blir ikke det helt feil?

Anonymkode: dcf16...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er kanskje ikke syk nå, men du har langt høyere sjanse for å pådra deg sykdommer pga overvekten.

Anonymkode: 14e45...cc9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt riktig. Det er vekta di som er "sykt feil" i forhold til høyden din.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

At du er frisk nå er ikke det samme som at du ikke utsetter deg for fare på sikt.

De viktigste er hjerte- og karsykdom, høyt blodtrykk, diabetes type 2, for mye fettstoffer i blodet, podagra, depresjon, gallesteinsykdom, brokk, åreknuter, ryggplager, visse typer kreft, slitasjegikt og søvnapné.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Belima skrev:

Nei, det er helt riktig. Det er vekta di som er "sykt feil" i forhold til høyden din.

Fat shaming. Veldig voksent.

Anonymkode: dcf16...d79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på dette... for i følge BMI (43) er jeg sykelig overvektig, men i følge både lege og meg selv er jeg jo helt frisk? Er jeg da fortsatt 'stemplet' som sykelig overvektig, selv om jeg ellers er frisk? Blir ikke det helt feil?

Anonymkode: dcf16...d79

Hvis du ikke er syk nå, så er ihvertfall sjansen for at du blir syk som følge av overvekten. 

Har ikke akkurat med sykdom å gjøre, men lurer på om overvekten på noen måte setter begrensninger for deg? Tenker på f.eks bevegelighet. Jeg har selv BMI på 38, jobber i helsevesenet og har problemer med å utføre enkelte oppgaver, har vonde knær og rygg pluss at jeg blir fort sliten. Jeg har jo endel mer å dra på enn normalvektige, så her må noe gjøres for at jeg skal kunne fortsette å jobbe. Har derfor søkt hjelp hos fastlegen for overvekten. Jeg har en tilleggssykdom, så jeg kan kalles sykelig overvektig. 

Så vi kan jo si det sånn at alle er forskjellige, jeg har lavere BMI enn deg, men flere plager. 

Anonymkode: 5e72d...924

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Fat shaming. Veldig voksent.

Anonymkode: dcf16...d79

Kall det hva du vil, men dette sier Helsedirektoratet:

Quote
5.2
Hvem bør tilbys vurdering og eventuelt
behandling?
5.2.1
Pasienter uten kjent tilleggssykdom
Alle pasienter med KMI ≥ 35 bør tilbys oppfølging og eventuelt behandling etter
individuell vurdering. Pasienter med lavere KMI som selv tar initiativ, bør tilbys
vurdering av vekt og vektrelatert sykdomsrisiko

Fastlegen din bør virkelig se alvoret i situasjonen, selv om ikke du gjør det.

Quote
 
­
­
Behandlerens holdninger
En rekke studier viser at allmennleger ser det som sitt ansvar å drive forebygging,
behandling og oppfølging av pasienter med overvekt og fedme (19). Samtidig er det
bare et mindretall av personer med fedme som har fått tilbud om hjelp til vekt­
reduksjon fra helsetjenesten (20). Fra legenes side begrunnes et begrenset engasje
ment dels med at pasientene ikke er tilstrekkelig motivert, og dels med at de selv
mangler vellykkete erfaringer i å støtte pasienter som ønsker vektreduksjon (19).
For å styrke motivasjonen hos pasienter som skal ta fatt på omfattende endrings­
prosesser, må legen selv ha tro på prosjektet og tillit til at pasienten kan mestre de
utfordringene som dette reiser.

Kilde: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/390/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-voksne.pdf

Anonymkode: 290ba...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle, det kalles sykelig overvekt eller sykelig undervekt fordi man kan få alvorlige helseplager/dø av å ha den vekten over tid. 

Anonymkode: 563ad...16f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fat shaming. Veldig voksent.

Anonymkode: dcf16...d79

Noen som ikke tåler å høre sannheten? Da er kg et skummelt sted å være på.. 🤕

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner

Perelandra, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er farlig å veie så mye. Hvorfor vil du ikke gå ned i vekt?

Anonymkode: 07016...2f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på dette... for i følge BMI (43) er jeg sykelig overvektig, men i følge både lege og meg selv er jeg jo helt frisk? Er jeg da fortsatt 'stemplet' som sykelig overvektig, selv om jeg ellers er frisk? Blir ikke det helt feil?

Anonymkode: dcf16...d79

Det er ingen tvil om at store mengder fett "pakker inn" organene vi har i buken, og at dette er helsefarlig. Personer med langt lavere bmi enn deg har stor mage og dette helsefarlige bukfettet. Jo mer bukfett du har, jo høyere fett prosent har du i blodet, blant annet. Det er listet opp utallige helseplager som er knyttet til overvekten din lenger opp i tråden, så det skal jeg ikke gjenta.

Men ikke lull deg inn i falske forhåpninger om at du er "frisk" når du er sykelig overvektig. Kroppen din har det ikke bra, og organene dine sliter med å fungere som de skal når de er pakket inn i gult fett inne i buken.

Selv veier jeg bare 56 kg, men jeg har likevel farlig bukfett som jeg bør bestrebe å bli kvitt. Det er like helsefarlig å ha bukfett uansett hvor mye totalvekten er. Men det er vanskelig å kvitte seg med det, jeg vet...selv.er jeg litt for glad i sjokolade.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn overvekt belaster du leveren din som om du skulle drukket en flaske vin om dagen (omtrentlig - dette er litt individuelt). På sikt (10-20 år) vil du få fettlever, og på enda lenger sikt leversvikt, om du ikke reduserer vekten.

Jeg er forøvrig overvektig selv.

Anonymkode: 7e707...141

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw så er jo en del av grunnen til at det heter "sykelig overvekt" at det er en sykdom i seg selv. Ingen friske mennesker spiser seg til flere titalls kilo over 100-tallet! Da har man en spiseforstyrrelse som er veldig skadelig for kroppen. Går man ikke ned i vekt er det ikke bare om man får tilleggssykdommer, men når.

Anonymkode: 54219...45a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Sykelig overvektig betyr at du er ekstremt overvektig

sykelig = ekstremt

Det betyr ikke at du bokstavlig talt har en sykdom. Når det er sagt, så har alle som er sykelig overvektige enten fysiske elelr psykiske problemer (eller begge). Men det er fortsatt mye fordommer i landet, så mange, inkludert leger, ser på overvektige som late. Dette er et område kunnskapen kommer til å øke dramatisk på de neste årene, det kommer til å endre hvordan folk flest ser på overvekt. 

Anonymkode: d1187...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme prbl som deg, og tok blodprøver i sin tid som jeg fikk tilbake med det i øye at det har begynt å gå ut over lever. Det var da jeg bestemte meg, aldri mer godteri og det har gått så fint! Få det inn at det er invollene dine det går ut over også merker du det slik som de andre her over skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, tussi680 said:

Har hatt samme prbl som deg, og tok blodprøver i sin tid som jeg fikk tilbake med det i øye at det har begynt å gå ut over lever. Det var da jeg bestemte meg, aldri mer godteri og det har gått så fint! Få det inn at det er invollene dine det går ut over også merker du det slik som de andre her over skriver.

Ja, man ødelegger kroppen sin, det er en form for selvskading. Man får også fett inni musklene sine, siste bildet under

0742c8c33bb26fc35a213fd4f7e4a1af.png

mcdc7_belly_fat.jpg

 

captured27c3a9cran2018031918.30.34.png

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: d1187...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også fortelle at jeg holder på fortsatt, startet i april med det her, det går sakte men sikkert nedover, også har jegi kke vondt i hverken rygg, eller hofter lenger når jeg går, og det går greit å bøye seg ned osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kall det hva du vil, men dette sier Helsedirektoratet:

Fastlegen din bør virkelig se alvoret i situasjonen, selv om ikke du gjør det.

Kilde: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/390/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-voksne.pdf

Anonymkode: 290ba...bb0

Er jo det som er så synd, at man ikke får hjelp av helsevesenet. Jeg har alltid hatt problemer med vekten, men siden jeg er glad i å trene, har jeg ikke blitt alt for overvektig, og vært mest normalvektig. Men så har jeg blitt syk, og går sakte men sikkert bare mer opp i vekt. Jeg har bedt legen min om hjelp så mange ganger, alt han sier er spis mindre. Men det er ikke så lett for alle. Nå har jeg bmi på 33, og er desperat, men vet ikke hvordan jeg skal få det til. Eller jeg kan teorien, men jeg trenger noe mer hjelp enn det. 

Anonymkode: 3d5ec...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at BMI er bare tull. Kjæresten min har en BMI på 27 som indikerer han er overvektig, men han har kun 14% kroppsfett. Sjekk heller din kroppsfett og se an om du er da mellom standard eller overvektig.

Anonymkode: 52d4f...44f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...