Gå til innhold

Halal kjøtt??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er verken religiøs eller vegetarianer.

Anonymkode: 15160...55a

Da kan du rett og slett ikke spise kjøtt i utlandet. 

Anonymkode: 90662...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe forskjell på kjøtt fra dyr som er halalslaktet. Det er en veldig tradisjonell måte å slakte dyr på med kniv som har blitt brukt i tusenvis av år. Det meste av kjøttet som spises på gatekjøkken i Oslo er også halalkjøtt, for de serverer det samme til nordmenn som til muslimer.

AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2018 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at man bare selger halal kjøtt i Tyrkia?

Skal til Tyrkia snart og vil unngå å spise det. Vet noen om hvordan kjøtt produksjonen der sjenerelt er?

Det meste av kjøttet i norge er også halal.

Anonymkode: b7127...35b

Skrevet
På 5.7.2018 den 18.48, StovnerJune skrev:

Det er ikke noe forskjell på kjøtt fra dyr som er halalslaktet. Det er en veldig tradisjonell måte å slakte dyr på med kniv som har blitt brukt i tusenvis av år. Det meste av kjøttet som spises på gatekjøkken i Oslo er også halalkjøtt, for de serverer det samme til nordmenn som til muslimer.

Litt forskjell på halakjøtt fra Norge og halakjøtt fra Tyrkia, som TS spør om. 

Skrevet

Mener selvfølgelig halalkjøtt*

Gjest Carressa
Skrevet
På 4.7.2018 den 23.59, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt med innlegget var ikke om jeg kunne reise til Tyrkia eller ikke. Jeg lurte bare på om jeg skulle spise kjøtt eller ikke der nede, noe jeg takket være dere fant ut at jeg ikke kunne. Så takk til alle som svarte:)

Om du syns halalslaktingen er for fæl der nede så syns du sikkert «vanlig» slakting er like fæl, så da er det nok greiest å bare holde seg unna kjøtt, ja.:)

• 5 år senere...
Skrevet

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest, hvorfor skal du unngå halal-kjøtt? 

I halal-slagting er det en viktig praksis å tømme dyret for blod, og dette har både religiøse og praktiske grunner.

Fra et religiøst perspektiv er fjerning av blod en del av de islamske retningslinjene for mat (halal). Ifølge islamske læresetninger er det forbudt å konsumere blod. Derfor er det nødvendig å fjerne så mye blod som mulig fra dyrekroppen under slakteprosessen.

Praktisk sett bidrar fjerning av blod også til å forlenge holdbarheten til kjøttet. Blod er et grobunn for bakterievekst, og ved å fjerne blodet reduseres risikoen for at kjøttet blir dårlig raskere. Ved å tømme dyret for blod kan man derfor bidra til å bevare kjøttets kvalitet og sikkerhet.

Det er verdt å merke seg at det er vanlig praksis å la dyret blø ut etter slakting for å fjerne mest mulig blod. Dette kan gjøres ved å henge dyret opp etter bena eller på andre måter som sikrer at blodet kan renne ut av kroppen. 

Her virker du for meg veldig kognitivt utfordret/begrenset... Lurt å lese seg litt opp før man spyr ut dumheter.. Håper det ble en fin tur til tross for å være forutinntatt. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2018 den 18.25):

Er det sånn at man bare selger halal kjøtt i Tyrkia?

Skal til Tyrkia snart og vil unngå å spise det. Vet noen om hvordan kjøtt produksjonen der sjenerelt er?

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest, hvorfor skal du unngå halal-kjøtt? 

I halal-slagting er det en viktig praksis å tømme dyret for blod, og dette har både religiøse og praktiske grunner.

Fra et religiøst perspektiv er fjerning av blod en del av de islamske retningslinjene for mat (halal). Ifølge islamske læresetninger er det forbudt å konsumere blod. Derfor er det nødvendig å fjerne så mye blod som mulig fra dyrekroppen under slakteprosessen.

Praktisk sett bidrar fjerning av blod også til å forlenge holdbarheten til kjøttet. Blod er et grobunn for bakterievekst, og ved å fjerne blodet reduseres risikoen for at kjøttet blir dårlig raskere. Ved å tømme dyret for blod kan man derfor bidra til å bevare kjøttets kvalitet og sikkerhet.. 

Halal-slagting hevdes også å være mer humant fra et religiøst og etisk perspektiv av følgende grunner:

1. Hurtig og direkte avlivning: Halal-slagting krever at dyret blir avlivet ved å kutte halsen og blodårene i halsen samtidig som man nevner Guds navn. Dette har til hensikt å sikre at dyret dør raskt og effektivt. Tilhengere av halal-slagting mener at denne metoden gir en rask og smertefri død for dyret sammenlignet med andre slaktemetoder.

2. Bevissthet om dyrets velvære: Halal-slagting krever at dyret er i god helse før slakting, og at det ikke blir utsatt for unødig stress eller smerte under slakteprosessen. Dyrets velferd er en viktig del av halal-slagting, og det er forventet at slakteren tar hensyn til dyrets behov og trivsel.

3. Respekt for naturen: Halal-slagting fokuserer på å være i harmoni med naturen og følge Guds lover. Det antas at denne slaktemetoden respekterer og anerkjenner Guds skaperverk ved å følge de spesifikke retningslinjene som er gitt i islamsk lov.

Det er viktig å merke seg at det er ulike oppfatninger og diskusjoner rundt hvorvidt halal-slagting er mer humant enn andre slaktemetoder. Dyrevelferd er et komplekst tema, og det er mange faktorer som kan påvirke hvordan slaktemetoder vurderes i forhold til humant dyrehold. Så her er det viktig å holde seg til fakta og ikke oppspilte meninger.

Her virker du for meg veldig kognitivt utfordret/begrenset... Lurt å lese seg litt opp før man spyr ut dumheter.. Håper det ble en fin tur til tross for å være forutinntatt. :)

Skrevet
Mummitrollet9 skrev (2 timer siden):

...

Du svarer i en tråd fra 2018 og mener at ts er kognitivt utfordret? Unnskyld meg, men bør du kanskje feie litt for egen dør?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...