Gå til innhold

Halal kjøtt??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ikke spise halal kjøtt? Er jo bare en person som ber en bønn for det døde dyret. Også får dyret bedøvelse før de slaktes, fordi de må være levende under bønnen (derav bedeøvelse)... så ser ikke helt hvorfor du ikke kan spise halal kjøtt. Du merker ikke om de sier "amen" eller "Allahu Akbar" til kua, det merkes ikke å smaken for å si det sånn. :vetikke:

Det er verken mer eller mindre grotesk en annet kjøtt du spiser. 

Anonymkode: b968b...00b

Dyret får ikke bedøvelse nei. Ikke i de landene. Strupen skjæres tvert over.

Anonymkode: 11bb7...8e4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, T-Rex skrev:

Er du enda en vegetarianer som skal vise oss kjøttetere veien til frelse?

Jeg er verken religiøs eller vegetarianer.

Anonymkode: 15160...55a

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg lurer på hvorfor dette er postet innunder "kjæledyr"....?

Anonymkode: 3f18f...4c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg lurer på hvorfor dette er postet innunder "kjæledyr"....?

Visste ikke hvor jeg skulle poste det, hehe.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke hvor jeg skulle poste det, hehe.

Skulle vært under mat 😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men her til lands ble dyrene avlivd humant FØR strupen ble skjært over. 

Ikke alltid. Avlivdes dyr før de kuttet strupen så kom ikke blodet ut slik det skulle. Særlig når de brukte blod til å lage blodpølser og lignende var de avhengig av å få ut alt blodet.

Anonymkode: 0c416...29a

• Liker 1
Skrevet (endret)

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er verken religiøs eller vegetarianer.

Da tror jeg rett og slett at du må akseptere at det er få land i verden som har så human avliving av husdyr som Norge. Det beste er kanskje å gå for fugl eller fisk; der er vel avlivingen nokså lik over hele kloden.

Halal er forøvrig irrelevant, om du tenker dyrevelferd. Halal-slaktingen i Norge foregår på nøyaktig samme måte som ikke-halal, med unntak av at det leses en religiøs bønn for dyret. Og den bønnen har nok ingen innvirkning på hvordan dyret opplever å dø.

http://www.nortura.no/tatt-hand-om-av-stolte-fagfolk/pa-slakteriet/

Endret av T-Rex
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Da tror jeg rett og slett at du må akseptere at det er få land i verden som har så human avliving av husdyr som Norge. Det beste er kanskje å gå for fugl eller fisk; der er vel avlivingen nokså lik over hele kloden.

Halal er forøvrig irrelevant, om du tenker dyrevelferd. Halal-slaktingen i Norge foregår på nøyaktig samme måte som ikke-halal, med unntak av at det leses en religiøs bønn for dyret. Og den bønnen har nok ingen innvirkning på hvordan dyret opplever å dø.

http://www.nortura.no/tatt-hand-om-av-stolte-fagfolk/pa-slakteriet/

At jeg må akseptere at det er få land i verden som har så human avlivning av husdyr som i Norge har vell ikke noe med saken å gjøre. Om jeg aksepterer det eller ikke har vell ikke noe å si på saken, fordi jeg kan ikke gjøre noe med hvordan det er der uansett . 

Nå snakker jeg ikke om Halal i Norge. Jeg snakker om halal i Tyrkia som er et helt annet land hvor dyrene lider. Det er ikke noe forskjell på halal i Norge, men i Tyrkia og andre muslimske land er det STOR forskjell. 

Jeg er veldig glad i Tyrkia fordi der har jeg vært veldig mange ganger, men det siste året har jeg blitt mer og mer opptatt av dyrevelferden, og derfor velger jeg og være vegetarianer i de ukene jeg er der nede.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting i mot landet Tyrkia annet enn at jeg ikke liker at de har så pass mye av halal kjøtt. Det betyr ikke at jeg ikke kan reise ned dit! Det finnes da mange vegetarianere som klarer seg fint, og da kan vell også jeg være vegetarianer når jeg skal ned dit.

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingenting i mot landet Tyrkia annet enn at jeg ikke liker at de har så pass mye av halal kjøtt. Det betyr ikke at jeg ikke kan reise ned dit! Det finnes da mange vegetarianere som klarer seg fint, og da kan vell også jeg være vegetarianer når jeg skal ned dit.

Så du er litt vegetarianer likevel, da?

Og hva er så problemet? Hva vil du egentlig med startinnlegget?

Endret av T-Rex
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg lurte på om de bare hadde halal kjøtt der. Jeg visste at halal kjøtt=dyremishandling, det var grunnen til at jeg spurte.

Jeg er vil ikke kalle meg vegetarianer helt enda, men blir vell det snart. Når jeg er tilbake i Norge så tenker jeg at jeg går tilbake til kjøtt, men det ser jeg når den tid kommer.

Jeg har ikke noe imot å spise vegetar, men jeg bare lurte på om jeg kunne spise kjøttet der, om du skjønner.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt med innlegget var ikke om jeg kunne reise til Tyrkia eller ikke. Jeg lurte bare på om jeg skulle spise kjøtt eller ikke der nede, noe jeg takket være dere fant ut at jeg ikke kunne. Så takk til alle som svarte:)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurte på om de bare hadde halal kjøtt der. Jeg visste at halal kjøtt=dyremishandling, det var grunnen til at jeg spurte.

Jeg er vil ikke kalle meg vegetarianer helt enda, men blir vell det snart. Når jeg er tilbake i Norge så tenker jeg at jeg går tilbake til kjøtt, men det ser jeg når den tid kommer.

Jeg har ikke noe imot å spise vegetar, men jeg bare lurte på om jeg kunne spise kjøttet der, om du skjønner.

Dette er jo feil. Halalslakting kan være human, og den kan være inhuman. Det kommer an på om dyret blir bedøvet før slakt. Hvordan de gjør det i Tyrkia, vet jeg ikke, men det er det kanskje noen andre som kan svare på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Dette er jo feil. Halalslakting kan være human, og den kan være inhuman. Det kommer an på om dyret blir bedøvet før slakt. Hvordan de gjør det i Tyrkia, vet jeg ikke, men det er det kanskje noen andre som kan svare på.

Jeg glemte å skrive at jeg ikke mente i Norge, ups hehe. I Norge er halal kjøtt omtrent det samme som vanlig kjøtt, altså den ene parten har det ikke verre enn den andre. 

Det var muslimske land jeg snakket om når jeg skrev setningen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg glemte å skrive at jeg ikke mente i Norge, ups hehe. I Norge er halal kjøtt omtrent det samme som vanlig kjøtt, altså den ene parten har det ikke verre enn den andre. 

Det var muslimske land jeg snakket om når jeg skrev setningen.

Det er jo fullt mulig at de bedøver før strupekutting i en del muslimske land også. Om dette er en realitet i praksis, vet jeg ikke.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, T-Rex skrev:

Er du enda en vegetarianer som skal vise oss kjøttetere veien til frelse?

15 timer siden, T-Rex skrev:

Hvordan er dette en tråd der man forsøker å omvende folk til å bli vegetarianer? Denne tråden handler da om å ikke påføre dyret mer smerte enn nødvendig ved slakt. 

Hvordan er man litt vegetarianer? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Inwe skrev:

Hvordan er dette en tråd der man forsøker å omvende folk til å bli vegetarianer? Denne tråden handler da om å ikke påføre dyret mer smerte enn nødvendig ved slakt. 

Hvordan er man litt vegetarianer? 

hehe, det lurer jeg også på. 

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, T-Rex said:

Det er jo fullt mulig at de bedøver før strupekutting i en del muslimske land også. Om dette er en realitet i praksis, vet jeg ikke.

Norge og noen andre få lang er vel i minoritet når det gjelder prioritering av dyrevelferd. For mennesker i mange andre land er dyr nesten som ting der det ikke spiller en rolle at de blør ut over flere minutter.

Men det er fortsatt mange områder vi er dårlige på her til lands. For eks bruker vi co2 til å bedøve griser selv om det er en meget smertefull gass som brenner i luftveier og der de får panikk og forsøker klatre over hverandre og skriker mens de sakte kveles. I noen tilfeller våkner de opp igjen etter gassingen. Dette er dyr som er like intelligente og sosiale som hunder. Grunnen til at co2 gass brukes er fordi den er billig og setter ikke smak på kjøttet. 

Anonymkode: ec55a...c4a

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er alt kjøttet der halal, er du helt på trynet? Hvorfor reise til et muslimsk land hvis du er så sterkt imot kulturen? Altså jeg synes også at halal slakting er tilbakestående, men valget ditt er likevel ulogisk. Høres mer ut som du er et troll som stemmer FRP.

Anonymkode: 7213d...646

Hvorfor dra FRP inn i alt? Ta deg sammen.

Anonymkode: 7d213...ab1

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Norge og noen andre få lang er vel i minoritet når det gjelder prioritering av dyrevelferd. For mennesker i mange andre land er dyr nesten som ting der det ikke spiller en rolle at de blør ut over flere minutter.

Men det er fortsatt mange områder vi er dårlige på her til lands. For eks bruker vi co2 til å bedøve griser selv om det er en meget smertefull gass som brenner i luftveier og der de får panikk og forsøker klatre over hverandre og skriker mens de sakte kveles. I noen tilfeller våkner de opp igjen etter gassingen. Dette er dyr som er like intelligente og sosiale som hunder. Grunnen til at co2 gass brukes er fordi den er billig og setter ikke smak på kjøttet. 

Anonymkode: ec55a...c4a

Dette er helt sikkert ikke optimalt. Samtidig er det garantert en raskere og mer "behagelig" død enn det som blir de fleste mennesker til del. Det kan også være noe å tenke på.

Vikingenes skrekk var å dø i sotteseng (i sykdom), de ville heller dø på slagmarken.

Endret av T-Rex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...