AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #21 Skrevet 4. juli 2018 Herregud. Det er da virkelig enklere å passe en 7 åring enn to på 2 og 3. Skjønner henne godt. Anonymkode: 25e28...1d5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #22 Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, Ulrikke skrev: Man gir ikke julegave til bare noen av barnebarna.... Altså, det kan selvfølgelig ligge økonomi bak osv, men da burde det ihvertfall gå på rundgang tenker jeg, ikke at den samme får hele tiden... Skjønner jo på TS at dette ikke bare gjelder hennes barn... Hva sier foreldrene til de andre barnebarna som "utelates" da? Og har noen noengang konfrontert svigermor/bestemor med dette, eller har hun bare fått holde på? Dette gjelder flere av barnebarna ja, de ses ikke så mye så de sier ikke så mye på det dessverre... alle sa til henne etter jul, men noen julegave eller forklaring fikk vi ikke... de to eldste barnebarna vil ikke være der lenger om noen av «favorittene» er der, de er 12 og 10 år og har tydelig begynt å se forskjellsbehandlingen. Mannen har prøvd å gi beskjed men hun nekter for det også glemmes det bare. Bare siden jeg startet opp denne tråden fikk jeg vite at svigersøster har valgt å kutte kontakten. Bonussønnen ringte og ville til farmor, selvfølgelig sa hun ja men hun orket ikke to barn samtidig så da satt hun tantebarnet på toget hjem som egentlig skulle vært der til søndag... svigersøster tok imot sønnen sin gråtende på togstasjonen og han var fullstendig klar over hva som nettopp hadde skjedd... Anonymkode: 0db17...cf7 7
Olsen Skrevet 4. juli 2018 #23 Skrevet 4. juli 2018 Når det gjelder å gi julegave til noen barnebarn og ikke til andre, er det da opplagt at det er slik man ikke gjør. Når det ikke er "noen hjemme" når man sier fra om det er det grunn til å bli betenkt. Det du skrev i siste innlegget om at et annet barnebarn har blitt sendt hjem før tiden for å gi plass til favoritten, er bare helt rystende. Siden dere har fått den telefonen dere har fått, synes jeg din mann (favorittens far) kan markere at dette ikke var greit. Man utsetter jo også det barnet som er favoritt for en kinkig situasjon når man har sendt hjem et annet barn for å gjøre plass til ham.Ta en telefon til bestemora og si i klartekst hva dere synes. Slik jeg leser det er hun ikke i kontakt med vanlig oppførsel. Kanskje dere skal bestemme dere for hvordan dere håndterer situasjonen framover? Eks ikke være sammen i visse situasjoner (eks julaften). Kryssjekke litt før der deltar på fellessamvær der dere tror det blir ugreit. Hvis dere orker kan dere gi besteforeldrene en siste sjanse til å oppføre seg iallfall litt bedre, så må dere vurdere hva dere synes er ok/godt nok. 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #24 Skrevet 4. juli 2018 Jeg tror du føler deg mer tråkket på trene enn det du er. Rett og slett litt for fiksert på dine egne barn - og sjalu på stesønnen din: Barna dine er så små at de frem til nå har reflektert over om de fikk julegave fra bestemor. stesønnen din har opplevd at mor og far gikk fra hverandre. Dette er tøft.. og hun får kanskje behov for å gi barnet litt ekstra omsorg - for å vise at han hører til 100% selv om mye av tiden tilbringes med en annen familie . Av erfaring - både som tante og som barn har jeg registrert at man er nærmest de eldste barna. Mine to eldste søskenbarn hadde mye bedre kontakt med bestemor og bestefar enn det meg - og jeg hadde bedre kontakt med bestemor og bestefar enn det min 8 år yngre søster. Dette var helt naturlig fordi da mine eldste søskenbarn var små så var det bare dem. Da jeg kom var flokken blitt til 5 og da yngstemann kom var vi hele 14 stk - og bestemor som var 57 når første kom var blitt 74 når minsten kom. Anonymkode: 7f650...bf3
Ulrikke Skrevet 4. juli 2018 #25 Skrevet 4. juli 2018 Å sende hjem et barnebarn fordi et barnebarn du liker bedre(?) har lyst til å komme er jo helt bak mål? Det blir litt som å ha besøk av ei venninne (som voksen altså), også ringer ei annen venninne og dermed ber du venninne nr 1 dra hjem.... Man GJØR jo ikke sånn.... Her må far sette ned foten. Altså din mann, bestemors sønn. Jeg ville hentet sønnen min om jeg var ham, ja det går ut over barnebarnet, men kanskje det er den eneste måten bestemor lærer på.... Jeg ville ihvertfall ha forklart i tydelige ordelag at dette overhodet ikke er greit og at han forventer at det ALDRI skjer igjen! Dere får alliere dere med svigerinnen din.... Stakkars barn som ble sendt hjem fordi fetteren var mer viktig.... Jeg hadde faktisk sagt nei flere ganger til at sønnen fikk tilbringe tid med henne også, fram til hun lærer å ikke forskjellsbehandle sånn.... Ja fortsatt, det går ut over barnebarnet, men det får det bare gjøre.... Det er ikke godt å være den som andre tar avstand fra fordi han er "favoritt" hos noen uten sunn fornuft heller! Og der kan han fort havne om han ikke allerede er der... 11
Fotballmamma Skrevet 4. juli 2018 #26 Skrevet 4. juli 2018 18 minutter siden, Ulrikke skrev: Å sende hjem et barnebarn fordi et barnebarn du liker bedre(?) har lyst til å komme er jo helt bak mål? Det blir litt som å ha besøk av ei venninne (som voksen altså), også ringer ei annen venninne og dermed ber du venninne nr 1 dra hjem.... Man GJØR jo ikke sånn.... Her må far sette ned foten. Altså din mann, bestemors sønn. Jeg ville hentet sønnen min om jeg var ham, ja det går ut over barnebarnet, men kanskje det er den eneste måten bestemor lærer på.... Jeg ville ihvertfall ha forklart i tydelige ordelag at dette overhodet ikke er greit og at han forventer at det ALDRI skjer igjen! Dere får alliere dere med svigerinnen din.... Stakkars barn som ble sendt hjem fordi fetteren var mer viktig.... Jeg hadde faktisk sagt nei flere ganger til at sønnen fikk tilbringe tid med henne også, fram til hun lærer å ikke forskjellsbehandle sånn.... Ja fortsatt, det går ut over barnebarnet, men det får det bare gjøre.... Det er ikke godt å være den som andre tar avstand fra fordi han er "favoritt" hos noen uten sunn fornuft heller! Og der kan han fort havne om han ikke allerede er der... Så enig i dette! 1
Lumos Skrevet 4. juli 2018 #27 Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder flere av barnebarna ja, de ses ikke så mye så de sier ikke så mye på det dessverre... alle sa til henne etter jul, men noen julegave eller forklaring fikk vi ikke... de to eldste barnebarna vil ikke være der lenger om noen av «favorittene» er der, de er 12 og 10 år og har tydelig begynt å se forskjellsbehandlingen. Mannen har prøvd å gi beskjed men hun nekter for det også glemmes det bare. Bare siden jeg startet opp denne tråden fikk jeg vite at svigersøster har valgt å kutte kontakten. Bonussønnen ringte og ville til farmor, selvfølgelig sa hun ja men hun orket ikke to barn samtidig så da satt hun tantebarnet på toget hjem som egentlig skulle vært der til søndag... svigersøster tok imot sønnen sin gråtende på togstasjonen og han var fullstendig klar over hva som nettopp hadde skjedd... Anonymkode: 0db17...cf7 Stakkars gutt! Dette er overhodet ikke greit, og jeg hadde rett og slett ikke sendt bonussønnen avgårde denne dagen om dere visste hun hadde overnattingsbesøk. Hadde sagt til bonussønnen at nå er det «Per» sin tur å få litt alenetid med bestemor, en annen gang blir det din tur. Da slipper du å gjøre bestemor til «the bad guy» selv om hun absolutt er det! Høres ut som en skikkelig utrivelig dame for å være helt ærlig... Utrolig trist for de barnebarna som ser forskjellene så tydelig, de må jo lure på om det er de det er noe galt med, stakkars. Nei, dette må dere ta med roten, og sette henne skikkelig på plass. Hun må huske på at alle de 11 er hennes barnebarn, ikke bare de hun «liker best». Hun er med på å skape splid i familien, og det kunne hun lett unngått. 4
Brimi Skrevet 4. juli 2018 #28 Skrevet 4. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder flere av barnebarna ja, de ses ikke så mye så de sier ikke så mye på det dessverre... alle sa til henne etter jul, men noen julegave eller forklaring fikk vi ikke... de to eldste barnebarna vil ikke være der lenger om noen av «favorittene» er der, de er 12 og 10 år og har tydelig begynt å se forskjellsbehandlingen. Mannen har prøvd å gi beskjed men hun nekter for det også glemmes det bare. Bare siden jeg startet opp denne tråden fikk jeg vite at svigersøster har valgt å kutte kontakten. Bonussønnen ringte og ville til farmor, selvfølgelig sa hun ja men hun orket ikke to barn samtidig så da satt hun tantebarnet på toget hjem som egentlig skulle vært der til søndag... svigersøster tok imot sønnen sin gråtende på togstasjonen og han var fullstendig klar over hva som nettopp hadde skjedd... Anonymkode: 0db17...cf7 Farmora mi gjorde noe lignende. En gang jeg ville besøke farmor så fikk jeg ikke lov fordi det kunne hende fetteren min kom🙄 Ris til egen bak egentlig, for nå i voksen alder er det få av barnebarna som besøker henne jevnlig. Nei, dette må du slå hardt ned på TS! Ikke grei oppførsel i det hele tatt! 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #29 Skrevet 4. juli 2018 Sånn ang hendelsen som fikk svigerinna di til å bryte kontakten: hvor var bonusbarnet? Hos far eller mor? Hvordan har barnet det hos mor? hvordan er samværsbrøken? Var det mor som trengte barnevakt ? Jeg ser en farmor som desperat prøver å holde på barnebarnet som er splittet i to familier og som lett kan miste kontakten m fars familie om eks-svigerdatter ikke pleases når hun vil.. eller et barn som kanskje har sin trygge havn hos farmor et barn som ikke har en mor og far sammen slik som Ts's barn og sikkert en del andre barnebarn har... Anonymkode: 7f650...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #30 Skrevet 4. juli 2018 Vokste opp med en venn som fikk mye mer oppmerksomhet fra bestemoren enn hans 2 søstre. (Samkulls). Sikkert på at dette ikke går på kjønn? Hos noen henger tydeligvis dette igjen fra tida da jentene ble "giftet bort." Anonymkode: 2e7ad...0cf
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #31 Skrevet 4. juli 2018 Fy søren, hun er ikke grei! Stakkar barnabarn som ble sendt hjem fordi favoritten var på vei. Men da kan jo litt av grunnen til at hun ikke orker jentene dine være at hun ikke har kapasitet til mer enn ett barn i slengen? Ville gitt henne klar beskjed om at det ikke er ok å oppføre seg sånn, og ville lagt kjøreregler for samvær/gaver fra nå av. ("Ja, dere kan komme å feire jul hos oss, men da må dere enten kjøpe like fine gaver til alle barna eller til ingen av de.", "I dag er det Bs bursdag, da tar dere kun med gave til B, og ikke en større og finere til A"). Tenker dere kan bruke andre som barnevakt en stund, og være tydelige på at dette gjør dere fordi det er sårt for barna at hun forskjellsbehandler såpass tydelig. Anonymkode: 724a4...762 1
tirben Skrevet 4. juli 2018 #32 Skrevet 4. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ser behandlingen som forskjellsbehandling. Svigermor ser den ulike behandlingen som individuell behandling av hvert enkelt barnebarn. Å se hvert enkelt barn, på det nivået og i den situasjonen hvert enkelt barnet er på, er langt viktigere enn å gjøre alt på likt med alle. Her er nog også flere ting mellom deg og svigermor som du ikke forteller i tråden. Svigermødre vet og ser langt mer enn sbigerdøtrene vil innrømme, nesten alltid. Anonymkode: 40526...434 Wow! Og alt dette klarte du å lese fra hi? Det klarte ikke jeg. Jeg ser en eldre dame som forskjellsbehandler barnebarna sine, ved å ignorere noen og skjemme bort andre. Synes det er horribelt at hun ikke vier de to minste noe oppmerksomhet og heller ikke kjøper julegaver til dem! Jeg ville ikke feiret jul med henne, når hun oppfører seg sånn. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #33 Skrevet 4. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder flere av barnebarna ja, de ses ikke så mye så de sier ikke så mye på det dessverre... alle sa til henne etter jul, men noen julegave eller forklaring fikk vi ikke... de to eldste barnebarna vil ikke være der lenger om noen av «favorittene» er der, de er 12 og 10 år og har tydelig begynt å se forskjellsbehandlingen. Mannen har prøvd å gi beskjed men hun nekter for det også glemmes det bare. Bare siden jeg startet opp denne tråden fikk jeg vite at svigersøster har valgt å kutte kontakten. Bonussønnen ringte og ville til farmor, selvfølgelig sa hun ja men hun orket ikke to barn samtidig så da satt hun tantebarnet på toget hjem som egentlig skulle vært der til søndag... svigersøster tok imot sønnen sin gråtende på togstasjonen og han var fullstendig klar over hva som nettopp hadde skjedd... Anonymkode: 0db17...cf7 Hvorfor i all verden lot dere ditt stebarn ringe farmor når dere viste at hun hadde besøk av et annet barnebarn og dere vet hvordan hun er? Hvorfor lot dere han dra? Hvorfor stoppet dere det ikke når dere fikk vite at hun ville sende hjem søskenbarnet? Akkurat denne situasjonen syns jeg nesten dere har noe skyld i. Men sånn ellers ei bedriten bestemor som jeg glatt hadde begrenset kontakten med, for alle ungene. Anonymkode: bab62...b1a 4
Gjest Margo Skrevet 4. juli 2018 #34 Skrevet 4. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ser behandlingen som forskjellsbehandling. Svigermor ser den ulike behandlingen som individuell behandling av hvert enkelt barnebarn. Å se hvert enkelt barn, på det nivået og i den situasjonen hvert enkelt barnet er på, er langt viktigere enn å gjøre alt på likt med alle. Her er nog også flere ting mellom deg og svigermor som du ikke forteller i tråden. Svigermødre vet og ser langt mer enn sbigerdøtrene vil innrømme, nesten alltid. Anonymkode: 40526...434 Ehm, unnskyld meg, men mener du virkelig at det er helt ok å gi gave til alle utenom jentene på 2 og 3 år? Forskjellsbehandling skaper splid og krangel, skikkelig unødvendig. Da mener jeg spesielt på ting som gaver osv. At kontakten blir anderledes med feks eldre barn er helt ok, for dette jevner seg som regel fint ut etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #35 Skrevet 4. juli 2018 Ser mange mener TS ikke har gitt all informasjon, at det må være "noe mer", det er tydeligvis ikke alle som klarer å forstå at det faktisk finnes bestemødre som forskjellsbehandler og ikke er så greie.. Jeg synes mannen din skal ta en ordentlig prat med svigermor og si at dette ikke er greit. Å kjøpe gave til alle barnebarna bortsett fra to for eksempel, det gjør man bare ikke. Hvis hun ikke hadde skjerpet seg ville jeg begrenset kontakten ganske mye. Anonymkode: a543b...d02 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #36 Skrevet 4. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden lot dere ditt stebarn ringe farmor når dere viste at hun hadde besøk av et annet barnebarn og dere vet hvordan hun er? Hvorfor lot dere han dra? Hvorfor stoppet dere det ikke når dere fikk vite at hun ville sende hjem søskenbarnet? Akkurat denne situasjonen syns jeg nesten dere har noe skyld i. Men sånn ellers ei bedriten bestemor som jeg glatt hadde begrenset kontakten med, for alle ungene. Anonymkode: bab62...b1a De visste nok ikke om dette før sønnen allerede var der. Uansett var det bestemoren som oppførte seg jævlig her, så det får hun ta skyld for. Anonymkode: a543b...d02 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #37 Skrevet 4. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder flere av barnebarna ja, de ses ikke så mye så de sier ikke så mye på det dessverre... alle sa til henne etter jul, men noen julegave eller forklaring fikk vi ikke... de to eldste barnebarna vil ikke være der lenger om noen av «favorittene» er der, de er 12 og 10 år og har tydelig begynt å se forskjellsbehandlingen. Mannen har prøvd å gi beskjed men hun nekter for det også glemmes det bare. Bare siden jeg startet opp denne tråden fikk jeg vite at svigersøster har valgt å kutte kontakten. Bonussønnen ringte og ville til farmor, selvfølgelig sa hun ja men hun orket ikke to barn samtidig så da satt hun tantebarnet på toget hjem som egentlig skulle vært der til søndag... svigersøster tok imot sønnen sin gråtende på togstasjonen og han var fullstendig klar over hva som nettopp hadde skjedd... Anonymkode: 0db17...cf7 Det her er jo helt bak mål! Stakkars, stakkars gutt som ble sendt hjem fordi «favoritten» kom på besøk! Denne dama her hadde jeg rett og slett bare kuttet ut. Anonymkode: f1e3b...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #38 Skrevet 4. juli 2018 Vi har hovedsamværet for gutten. Han er en glad gutt, trives i skolen, har mange venner og har egentlig lite problemer med at mamma og pappa ikke er sammen, jeg har vært i livet hans siden han var 1 år og han har ingen minner om mamma og pappa sammen. Sånn det er nå er liksom sånn det alltid har vært så har mine tvil om at hun skal kompensere for at mamma og pappa ikke er sammen. Og gutten var hos mammaen sin idag når han ringte farmor, moren hans ringte oss for å gi beskjed og vi hadde ingen problemer med det, vi hadde bare ingen aning om at fetteren hans var der... Og til deg som skrev jeg fokuserer for mye på mine barn, jeg har 3 barn. Jeg er like mye mamma for den gutten som for mine biologiske barn, jeg har hatt våkenetter, tørket tårer, hørt hans første ord, sett hans første skritt. Jeg har vært/er mer inne i bildet enn hans mamma. Forskjellen er at bonussønnen har 2 sett med besteforeldre, mine foreldre er døde og den eneste muligheten jentene har til å få en ordentlig besteforeldrerelasjon, er med de... det gjør vondt å se at de ikke har det og ikke ser ut som at de får det heller. Det er klart jeg er sjalu på vegne av barna mine. Akkurat som jeg vet flere av svigersøsknene mine er sjalu på relasjonen som farmor har med favorittene sine. Jeg vil gi de alt jeg hadde som barn og mer, ikke en skakkkjørt relasjon til farmor som foredrar storebror ovenfor de. Jeg vil at de skal få like mye oppmerksomhet alle 3, uansett alder eller kjønn. Anonymkode: 0db17...cf7 12
Zienna Skrevet 4. juli 2018 #39 Skrevet 4. juli 2018 Dette høre ikke greit ut. Hva sier mannen din? Det er jo tross alt hans foreldre, og han kjenner dem best. Han og evt. andre søsken må ta saken opp med foreldrene. Dette er hans/deres ansvar. Som foreldre skal de selvsagt ikke akseptere at barna deres forskjellsbehandles! 3
Stjerneku Skrevet 5. juli 2018 #40 Skrevet 5. juli 2018 Dette er ikke greit, uansett hvilket motiv eller baktanker bestemor måtte ha. Om hun så har det beste av intensjoner er det ikke greit. Det er ikke greit for de 2 av 11 (?) barnebarn som ikke mottar pakke, og ellers blir oversett til fordel for storebror. Det er jævlig for den som blir sendt hjem fordi en annen heller skal få komme. Hvis hun ikke skjønner det mangler hun empati. Bestemor sårer, og fremmer en situasjon som potensielt kan føre til framtidig konflikter søsken eller søskenbarn i mellom. Ikke minst mindreverdighetskompleks. Synes dere som familie bør holde en viss avstand til henne til hun forstår at hun ikke kan holde på slik. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå