AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #1 Skrevet 4. juli 2018 Svigermor forskjellsbehandler barnebarna sånn at jeg trenger litt råd her... Hun har 11 barnebarn, men føler det bare er tre av de hun egentlig er glad i. Hun forskjellsbehandler stort mellom sine egne barn også og jeg skjønner ikke hvordan mannen orker av å alltid komme i andre rekke, men er ikke min mamma og er ikke mitt valg å ta. Jeg har to døtre og en bonussønn på 7 år, bonussønnen er en av favorittene hennes og jeg vil ikke at jentene mine skal treffe henne lenger. De har ikke noen ordentlig relasjon til henne enda (på tross av at vi ses en del, men hun tar seg ikke tid til de når vi ses) og jeg får så vondt av å se at storebror alltid bli sett, men ikke søstrene hans, uansett hvor hardt de prøver. Vi feiret jul sammen med hele familien til mannen, alle barnebarna fikk julegaver bortsett fra jentene våre. Når vi ses får storebror alltid gaver, men aldri de. Hun kan ringe oss å spørre om hun kan ta storebror, tilogmed mase om å ta han men spør vi om hun kan passe jentene så svarer hun kanskje ja, og da bare ut av plikt og 2/3 ganger så vil hun finne en unnskyldning til at det passer dårlig så hun ikke kunne ta de alikevel. Det er så åpenbart og nå begynner det å føles som at 3-åringen legger merke til forskjellsbehandlingen. hvordan håndtere dette på best både? 7-åringen står veldig nær farmor så vi kan jo ikke straffe han. Men samtidig vil jeg ikke beholde kontakten sånn som det er i dag... Anonymkode: 0db17...cf7
Gjest catalula Skrevet 4. juli 2018 #2 Skrevet 4. juli 2018 Du sier at du har to døtre, er disse med mannen din?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #3 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, catalula skrev: Du sier at du har to døtre, er disse med mannen din? Ja, dette er hennes barnebarn Anonymkode: 0db17...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #4 Skrevet 4. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to døtre og en bonussønn på 7 år, Er sønnen hennes biologiske barnebarn, altså har mannen din denne sønnen med en annen kvinne? I så fall: var svigermor og denne kvinnen nær hverandre? Anonymkode: 17a68...90d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #5 Skrevet 4. juli 2018 Vi har opplevd det samme. Men ikke innenfor en søskenflokk (barnebarn). Selv ikke en skikkelig prat fungerte, man så ikke at det var noen forskjell. Konsekvensen blir jo selvfølgelig mindre tid sammen. Og at vi heller ikke er der hver gang de trenger oss til noe. Det å gi og ta bør ha en balanse. Og kjøper de dyrere gave, kompenserer dere og gir ekstra til de andre. Og nei, dere straffer ikke sønnen om dere gjør dette. Tvert i mot. Hva gjør det med hans syn på likeverd og respekt at ingen setter foten ned for den typen atferd? Anonymkode: 619e1...413 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #6 Skrevet 4. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er sønnen hennes biologiske barnebarn, altså har mannen din denne sønnen med en annen kvinne? I så fall: var svigermor og denne kvinnen nær hverandre? Anonymkode: 17a68...90d Ja, det hennes biologiske barnebarn. Nja, de er veldig like så pratet veldig mye sammen men kranglet veldig mye også jeg og svigermor er ikke like i det hele tatt, vi kommer jo overens, vi er aldri uenige eller noe men kan ikke si jeg er så glad i henne akkurat. Men det er vel først og fremst på grunn av denne forskjellsbehandlingen. Anonymkode: 0db17...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #8 Skrevet 4. juli 2018 Akkurat nå, Kontorotta skrev: Hvor gamle er jentene? 3 og 2 år Anonymkode: 0db17...cf7 2
Gjest Kritt Skrevet 4. juli 2018 #9 Skrevet 4. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 og 2 år Anonymkode: 0db17...cf7 Skulle til å spørre om dette også. Jeg vil tro alderen er ganske avgjørende her. Det er ganske mye enklere og kanskje morsommere å ha med seg en syvåring enn to små på to og tre år. I tillegg er det selvfølgelig enklere å ha med én. Ikke alle synes det er bare-bare å ta seg av tre små på en gang. At ett søsken får julegave og ikke de andre to synes jeg pappaen burde si fra til farmor om. Når det er sagt tror jeg du gjør mer skade på jentenes forhold til farmor om du gir uttrykk for din misnøye, særlig overfor jentene, enn om du forsøker å glatte over. Syvåringen har de kjent i flere år, ikke så rart at de føler seg nærmere ham, men det vil forhåpentlig endre seg over tid, om forholdene legges til rette.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 og 2 år Anonymkode: 0db17...cf7 Kanskje det er alderen som er "problemet"? En 7-åring kan man kommunisere greit med, og han kan selv gå på do og spise og sånt. 2-3 åringer krever veldig, veldig mye mer. Kan hende hun blir mer interessert når jentene blir litt eldre? Selv har jeg ikke barn, og sitter gjerne barnevakt for venner og familie. Men jeg begrenser det til at barna må være forholdsvis store. Anonymkode: 37d9a...52d 13
Kontorotta Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 Kan det være at hun synes det er lettere med større barn? Og at små barn ikke legger like mye vekt på det med gaver? Kan det endre seg når de blir eldre? Føler hun at de får nok som det er og at storebror trenger mer? Det er ikke alltid forskjellsbehandlingen er ment direkte vondt. Får jentene kanskje mer fra den andre siden og dermed føler hun at hun må ta igjen for guttungen. Det kan være lettere å passe en på sju, enn to på to og tre år. Mener ikke at det hun gjør er riktig, men det kan hende hun har en logisk grunn i hodet sitt. Opplevde det selv under oppveksten. Som resurssterkt barn, ungdom og så voksen person, fikk jeg mye mindre enn mine søstre fra min bestemor, da jeg ikke hadde behov for like mye. Jeg klarte meg selv på en annen måte enn de gjorde. Jeg tenker det var bra de fikk den hjelpen de trengte og er stolt av hva jeg oppnådde på egen hånd. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 Alderen kan forklare turer og aktiviteter, men ikke mangel på julegaver... Svigermor også gjør forskjell, men ikke på søskenflokker. Her er det mine barn som er favorittene. Mannen min er hennes øyensten og barna til døtrene hennes ser hun ikke når mine er i nærheten, og bruker mer penger på gaver til mine (våre) og besøker oss mest. Jeg synes det er vondt for de andre barna og plagsomt at hun bidrar til å skape solid mellom mannen min og søstrene. Han har snakket med henne, men hun ser det ikke. Anonymkode: d3007...be4 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svigermor forskjellsbehandler barnebarna sånn at jeg trenger litt råd her... Hun har 11 barnebarn, men føler det bare er tre av de hun egentlig er glad i. Hun forskjellsbehandler stort mellom sine egne barn også og jeg skjønner ikke hvordan mannen orker av å alltid komme i andre rekke, men er ikke min mamma og er ikke mitt valg å ta. Jeg har to døtre og en bonussønn på 7 år, bonussønnen er en av favorittene hennes og jeg vil ikke at jentene mine skal treffe henne lenger. De har ikke noen ordentlig relasjon til henne enda (på tross av at vi ses en del, men hun tar seg ikke tid til de når vi ses) og jeg får så vondt av å se at storebror alltid bli sett, men ikke søstrene hans, uansett hvor hardt de prøver. Vi feiret jul sammen med hele familien til mannen, alle barnebarna fikk julegaver bortsett fra jentene våre. Når vi ses får storebror alltid gaver, men aldri de. Hun kan ringe oss å spørre om hun kan ta storebror, tilogmed mase om å ta han men spør vi om hun kan passe jentene så svarer hun kanskje ja, og da bare ut av plikt og 2/3 ganger så vil hun finne en unnskyldning til at det passer dårlig så hun ikke kunne ta de alikevel. Det er så åpenbart og nå begynner det å føles som at 3-åringen legger merke til forskjellsbehandlingen. hvordan håndtere dette på best både? 7-åringen står veldig nær farmor så vi kan jo ikke straffe han. Men samtidig vil jeg ikke beholde kontakten sånn som det er i dag... Anonymkode: 0db17...cf7 Du ser behandlingen som forskjellsbehandling. Svigermor ser den ulike behandlingen som individuell behandling av hvert enkelt barnebarn. Å se hvert enkelt barn, på det nivået og i den situasjonen hvert enkelt barnet er på, er langt viktigere enn å gjøre alt på likt med alle. Her er nog også flere ting mellom deg og svigermor som du ikke forteller i tråden. Svigermødre vet og ser langt mer enn sbigerdøtrene vil innrømme, nesten alltid. Anonymkode: 40526...434 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 Jeg har vært i livet til bonussønnen siden han var 1 år og han har alltid vist mer interesse til han enn til jentene. Kan godt hende det er mer morsomt å finne på noe med en 7 åring som kan kommuninisere ordentlig og at det vil endre seg når jentene blir eldre men jeg har mine tvil om man tar til betrakting om hvordan hun maste om å ta bonussønnen en hel uke når han bare var 14 måneder gammel. Vi er nøye på at alle barna skal få like mye, og vi vil at barna får like mye når det gjelder både klær og leker, men storebror får kanskje mest kanskje ettersom han gjerne vil ha dyrere ting og jentene er så tett i alder at de kan dele på mye. Og for min del handler det ikke om prisen på gaven. Hun strekker seg så langt for å glede han, jentene hadde blitt overlykkelige for noe så simpelt som en ballong... for meg gjør det bare vondt å se hvor lite hun tenker på enkelt av barnebarna sine. Anonymkode: 0db17...cf7 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi feiret jul sammen med hele familien til mannen, alle barnebarna fikk julegaver bortsett fra jentene våre. Når vi ses får storebror alltid gaver, men aldri de. alikevel. Det er så åpenbart og nå begynner det å føles som at 3-åringen legger merke til forskjellsbehandlingen. Anonymkode: 0db17...cf7 Dette reagerte jeg på. Hadde det skjedd her, og mannen ikke hadde sagt noe til foreldrene, så hadde jeg gitt beskjed. Høyt og tydelig. Barn er ikke store før de merker forskjellsbehandling. Vi bor ikke så langt unna farmor og farfaren til barna, så vi ser de ofte. Har ikke snakket med svigerfar på snart to år. Har overhode ingen ting å si til han. Men vil ikke svikte svigermor som trenger mer og mer hjelp. Anonymkode: 55e72...c02 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: or meg gjør det bare vondt å se hvor lite hun tenker på enkelt av barnebarna sine. Ikke bare mine barn, men flere av de andre barnebarna også Anonymkode: 0db17...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ser behandlingen som forskjellsbehandling. Svigermor ser den ulike behandlingen som individuell behandling av hvert enkelt barnebarn. Å se hvert enkelt barn, på det nivået og i den situasjonen hvert enkelt barnet er på, er langt viktigere enn å gjøre alt på likt med alle. Her er nog også flere ting mellom deg og svigermor som du ikke forteller i tråden. Svigermødre vet og ser langt mer enn sbigerdøtrene vil innrømme, nesten alltid. Anonymkode: 40526...434 Å unnlate å gi gaver til 2 barn, når alle de andre barna i et juleselskap får, ER forskjellsbehandling og ikke individuell behandling av hvert barn, come on. Om det så skulle være «flere ting» mellom svigermor og Ts skal vel ikke det gå utover barna. Det samme gjelder å komme på besøk med kun gave til den eldste (en 3 åring får selvfølgelig med seg dette). Overraske meg stadig at noen liksom ikke tror på at det finnes dårlige svigermødre og bestemødre, det må liksom alltid være «noe mer enn hva man forteller» eller svigerdatters feil på en eller annen måte. Svigermødre er ikke opphøyde, feilfrie mennesker som alltid bare vil alle godt. Anonymkode: 6c684...e1a 21
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 Jeg syns det er dårlig gjort å forskjellsbehandle, men i dette tilfellet med dine barn tror jeg alderen spiller inn. Det er mye mer krevende å passe to 3-åringer enn en 7-åring. Kanskje tenker hun også at 7-åringen trenger å ses mer siden han er alene på den alderen og at hans foreldre er skilt. Jeg syns det er veldig egoistisk å ikke la døtrene dine få være sammen med besteforeldrene sine, selv om det føles ut som besteforeldrene ikke vil være sammen med dem. Ikke ta fra dem muligheten til å ha et forhold til farmoren sin. Får håpe det endrer seg når de blir eldre, men det høres egentlig ut som alderen og familieforhold kan ha en innvirkning her Anonymkode: ebb6c...acc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #19 Skrevet 4. juli 2018 Forholdet til meg og svigermor vil jeg beskrive som likegyldig. Vi er alltid høflige og snille når vi ser hverandre. Men vi prater aldri ellers. Vi har aldri vært uenige om noe, aldri diskutert eller kranglet men ikke heller gjort noe hyggelig for å forsterke relasjonen vår. Hva hun syntes om meg har jeg egentlig ingen aning om. Eneste hun noensinne har sagt om meg som jeg vet er at hun syntes at jeg er flink med barn, hva slags mening hun har om meg som person har jeg ingen aning om. Anonymkode: 0db17...cf7 1
Ulrikke Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 Man gir ikke julegave til bare noen av barnebarna.... Altså, det kan selvfølgelig ligge økonomi bak osv, men da burde det ihvertfall gå på rundgang tenker jeg, ikke at den samme får hele tiden... Skjønner jo på TS at dette ikke bare gjelder hennes barn... Hva sier foreldrene til de andre barnebarna som "utelates" da? Og har noen noengang konfrontert svigermor/bestemor med dette, eller har hun bare fått holde på? 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå