Gå til innhold

Overdrevent bruk av ordet "traume". Vet ikke folk hva det er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller folk som sier "Jeg har litt OCD" bare fordi de vil ha det litt ryddig.

Jeg føler mange av disse ikke aner hvor alvorlige disse lidelsene kan være for folk. De underminer det. Nesten som de sier at de som sliter med angst, depresjon, OCD og traumer bare kan riste det av seg. Føler nesten det blir som om folk skulle sagt "huff, jeg har litt kreft" når de får en hostekule. Synes det blir like støtende skal jeg være ærlig.

Anonymkode: 0c3fd...5c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I sta sa mannen min at musikken på radioen var så dårlig at det kom til å ta livet av oss. Jeg hadde et selvmordforsøk for ikke så lenge siden, men jeg reagerte ikke på det han sa, det er bare ting man sier. Det må være lov å ha litt humor om alvorlige ting også, det er faktisk ganske befriende. Sier noen ting som jeg ikke synes er greit sier jeg i fra istedenfor å irritere meg.

Anonymkode: 7a615...257

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker folk alle disse ordene så mye, da? Jeg vet ikke om jeg kjøper premisset i HI helt. Jeg kjenner i hvert fall ingen som slenger rundt seg med ordet "traume", de få av mine bekjente som har brukt dette ordet har vært utsatt for genuint traumatiske ting som voldtekt, dødsfall i nær familie, alvorlig sykdom eller ulykker. 

Anonymkode: edf67...1a7

Enig med deg. Når noen sier de har blitt traumatisert fordi de fikk feil julegave, høres det dessuten ut som om vi snakker om et barn. Normalt oppegående mennesker uttrykker seg da ikke på denne måten i alle mulige sammenhenger. 

Anonymkode: d24cd...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Men nå spør jeg på generelt grunnlag, fordi jeg rett og slett ikke vet: er det slik at man automatisk får traumer etter visse typer hendelser? Er det sånn at å bli utsatt for grovt ran MÅ føre til ptsd hos alle? Folk har vel forskjellig resiliens, bakgrunn og personlighetstype, så for meg virker det logisk at det som gir én person traumer ikke nødvendigvis gjør det for en annen?

Anonymkode: 9d820...669

Derfor er det symptombildet som er viktig for å sette diagnose; hvor mye pasienten plages og hvordan fungeringen til vedkommende er.

Slik er det jo med andre skader og sykdommer også. Et benbrudd kan være en brist eller knust ben, og alle grader i mellom, da kreves det forskjellig behandling. En smittsom sykdom er forårsaket av samme virus/bakterie, men gi forskjellig grad av sykdom hos folk.

Når det gjelder traumeskader, er det dessverre en realitet at norsk psykologisk fagmiljø har generelt dårlig kompetanse, noe som har bliit påpekt av eksperter fra f.eks. USA, der det har blitt gjort omfattende kartlegging og forskning på traumeskader og hva de fører til. Bl.a. er det funnet ut at ubearbeidede oppveksttraumer(vold, overgrep og andre former for omsorgssvikt) koster det amerikanske samfunnet mer enn alle andre kjente sykdommer, inklusive kreftsykdommer.

Så de som bagatelliserer traumeskader og hva det faktisk gjør med folk, med å f.eks. si at de er svake og må ta seg sammen, har virkelig ingen peiling. Dessverre jobber det fortsatt en del slike folk i psykiatrien. Inkompetanse fins i alle yrkesgrupper, men det er ekstra alvorlig når det er i helsevesenet: det får alvorlige følger.

Anonymkode: 7c0b5...790

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bl.a. er det funnet ut at ubearbeidede oppveksttraumer(vold, overgrep og andre former for omsorgssvikt) koster det amerikanske samfunnet mer enn alle andre kjente sykdommer til sammen, inklusive kreftsykdommer.

Anonymkode: 7c0b5...790

Edit.

Anonymkode: 7c0b5...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Jeg blir virkelig ikke krenka, men det går an å lære folk opp til å bli mer bevisste på hva disse begrepene som også egentlig er alvorlige lidelse er. Å si ar man ble traumatisert av å stryke på førerprøven eller fikk angstanfall av kviser er tullete. La oss spare ordene til det de egentlig betyr! 

Anonymkode: 88f89...b29

Kanskje vi kan få vedtatt å forby metaforer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en gift nabokone som stadig driver å legger ann på mannen min. Ganske åpenlyst også. Vi, både han og jeg, tuller med hverandre om dette, og bruker ord som «traumatisk» og «får helt angst» ol. Mannen min har opplevd traume som barn, deretter panikkangst og depresjon i voksen alder, men tuller ofte med dette. 

Anonymkode: 2ff1a...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Det virker som om mange slenger ut ordet "traume" som godteri, på samme måte som de gjør med "angst" og "depresjon". Har hørt folk si de ble traumatiserte fordi de fikk feil telefon til jul, fordi trump ble president, pga de ser en video de selv har laget. Eller folk som sier de har angst fordi de ikke liker noe, er deprimerte fordi de er lei seg eller demotiverte. 

Vet ikke folk hva angst, depresjon og traumer er? Blir oppgitt.

Anonymkode: a7239...ed1

Enig med deg! Har tenkt så mange ganger på det selv etter jeg ble traumatisert og fikk PTSD! Men tror ikke folk mener noe med det, det er bare sånn språket har blitt. Men det er en uting. 

Anonymkode: 7179c...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, TS! Tusen takk for at du laget denne tråden, Nå opplyser du mange! Og dette har irritert meg lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen meg bra vi ikke er som dem. 

I følge wiki er det et greskt ord som betyr skade, enten fysisk eller psykisk, dette er jo et temmelig åpent begrep. 

Om en først skal slenge rundt seg med fremmedord for å imponere trenger en jo ikke legge legers / psykologers fortolkning i det, de som hevder de forstår ordet bedre enn de som slenger det ut av seg havner  jo strengt tatt enda lenger ut på ager. 

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Supernova17 skrev:

Jeg er helt enig med deg, TS! Tusen takk for at du laget denne tråden, Nå opplyser du mange! Og dette har irritert meg lenge.

Takk😊😊

Anonymkode: a7239...ed1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Mulig det er morsomt og humoristisk for de som aldri har opplevd depresjon, angst, traumer eller liknende, som ikke vet hva det innebærer å plages av det.

Anonymkode: 58f0d...d56

Har selv fått diagnosen ptsd. Innunder der har jeg også depresjon og angst. Depresjon i mild grad nå vel og merke (var mye værre for noen år siden), og angst i litt sterkere grad.

For min del hjelper det å kunne fleipe litt om det. Jeg setter pris på å kunne forklare andre hvorfor jeg gjør som jeg gjør, å kunne si at det er pga angst uten at alle blir gravalvorlige når jeg sier det. Liker bedre om de drar en spøk, det gjør hverdagen min litt lettere og angsten føles mindre hemmende.

Jeg fleiper med det selv. Og har ikke noe problem med at andre fleiper med det, eller overdriver og sier at de blir deprimert av været.

Men jeg føler heller ikke at de som fleiper med det gjør det på grunnlag av mangel på kunnskap eller mangel på respekt. Noen er det jo som ikke har tro på psykisk sykdom uansett, men jeg har egentlig ikke møtt så mange av dem, og tror ikke det er sånn folk flest som tuller med begrepene egentlig er. Jeg tenker at humor er en av de hjelpemidlene vi mennesker har for å håndtere ellers tøffe tema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

På ‎03‎.‎07‎.‎2018 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Grovt ran og fysisk vold gir ikke automatisk en ptsd diagnose. Det er visse kriterier som må til for å få en slik diagnose.

Anonymkode: 58f0d...d56

Her kan du lese om diagnosen PTSD: Fra Dagens Medisin

Anonymkode: 9691e...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎07‎.‎2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Mulig det er morsomt og humoristisk for de som aldri har opplevd depresjon, angst, traumer eller liknende, som ikke vet hva det innebærer å plages av det.

Anonymkode: 58f0d...d56

Jeg har opplevd alt det du snakker om, men jeg blir overhodet ikke fornærmet når folk bruker ordet traume som en beskrivelse eller sagt med humor. Hvis jeg hadde spurt dem om ordet,traume, hva det egentlig betyr, så hadde alle som en skjønt hva den dypere meningen var.

Anonymkode: a5502...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn så ble ordet "Downs" brukt i hytt og gevær "du Trude, du er helt Downs i hodet", "Er du helt downs (dum) eller?". 
Som voksen så ser jeg for støtende det er og har ikke brukt det ordet på den måten. På samme måte som misbruk av diagnoser og kjærlighet. Du elsker ikke noen etter 1 uke og du tar for fader ikke å forlover deg 2 uker inni et forhold når du er 16. Det er et hån mot kjærligheten. 

Alt dette mener jeg går under det samme; barnslig og umoden oppførsel. Ikke noe voksne folk skal misbruke. 

Anonymkode: 5f941...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/3/2018 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Grovt ran og fysisk vold gir ikke automatisk en ptsd diagnose. Det er visse kriterier som må til for å få en slik diagnose.

Anonymkode: 58f0d...d56

Det er jeg fullstendig klar over, men de burde i det minste ha gjort forsøk på en utredning eller stilt noen spørsmål.

Anonymkode: d508c...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du lese om diagnosen PTSD: Fra Dagens Medisin

Anonymkode: 9691e...5a8

Kjenner nesten at det gjør vondt i øynene å lese at diagnoser er "kjekk å ha" som om folk faktisk ønsker å ha en diagnose.

Jeg er helt motsatt og kjemper meg alltid vekk for å få alt i fortid. Ønsket ingen diagnoser i det hele tatt. Å være fri og føle seg fri er vel mye kjekkere enn en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som barn så ble ordet "Downs" brukt i hytt og gevær "du Trude, du er helt Downs i hodet", "Er du helt downs (dum) eller?". 
Som voksen så ser jeg for støtende det er og har ikke brukt det ordet på den måten. På samme måte som misbruk av diagnoser og kjærlighet. Du elsker ikke noen etter 1 uke og du tar for fader ikke å forlover deg 2 uker inni et forhold når du er 16. Det er et hån mot kjærligheten. 

Alt dette mener jeg går under det samme; barnslig og umoden oppførsel. Ikke noe voksne folk skal misbruke. 

Anonymkode: 5f941...414

Jeg er voksen, og er absolutt ikke umoden i topplokket,men jeg kan lage humor ut av alvorlige ord. Ala, hjelpemeg jeg traff eksen i dag, føler meg helt traumatisert! ;) Selvfølgelig blir jeg ikke traumatisert av å møte eksen, men ved å bruke ordet skjønner mottakeren at det var helt pyton å møte eksen.

Anonymkode: a5502...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...