AnonymBruker Skrevet 2. juli 2018 #1 Del Skrevet 2. juli 2018 Ja, hva skal man si til dette da....? Greit med litt nyanser i allefall. https://www.tv2.no/broom/9928153/ Anonymkode: 1b347...a09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #2 Del Skrevet 3. juli 2018 Dette er jo ikke noe overraskelse og noe vi har visst en stund. Men vi må samtidig også huske på at ADAC er i lommene til tyske bilprodusenter som, nettopp, er store på diesel. Organisasjonen rigget kræsjtesten til en kinesisk bil en gang slik at den skulle fremstå mindre attraktivt. De presenterer også statistikk på mest fordelaktig måte for tyske bilprodusenter, nokså konsekvent. Anonymkode: 34e18...947 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 3. juli 2018 #3 Del Skrevet 3. juli 2018 Det er ikke bare CO2-utslipp som er interessant. Spesielt i byer er avgassene til bilene viktig å redusere, og elbiler har null. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 3. juli 2018 #4 Del Skrevet 3. juli 2018 3 minutter siden, T-Rex skrev: Det er ikke bare CO2-utslipp som er interessant. Spesielt i byer er avgassene til bilene viktig å redusere, og elbiler har null. Og da spiller det ingen rolle at de gjeldende utslipp er på andre steder, i den globale sammenheng? Det akkurat det samme som å la hunden få hoppe over gjerde, og den driter på naboens plen....... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 3. juli 2018 #5 Del Skrevet 3. juli 2018 12 minutter siden, tdm900 said: Og da spiller det ingen rolle at de gjeldende utslipp er på andre steder, i den globale sammenheng? Det akkurat det samme som å la hunden få hoppe over gjerde, og den driter på naboens plen....... Jeg skriver ikke at CO2-utslipp ikke er interessant. Jeg skriver at det ikke er det eneste som er interessant, i forbindelse med valg av bil. Aller helst skal vi jo gå eller sykle for å forflytte oss, fortrinnsvis uten å puste eller fise, men iblant trengs det en bil. Og for eksempel astmatikere bosatt i en by, vil da sette stor pris på at man velger elbil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 3. juli 2018 #6 Del Skrevet 3. juli 2018 Jeg er vele skeptisk til den artikkelen. Skulle tro de har gjort en kommafeil og bommet med faktor på ti. 580 000 km tilsvarer omtrent 300 000 liter diesel. Jeg sliter med å tro at en sånn energimengde må til for å lage batteriene. Her er en artikkel som påstår at en Tesla S går i null etter kun 30 500 km, alt medregnet. Det er bare å google etter andre kilder også: https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185 "Jevnes ut fra seks måneder Biler med store batteripakker, som Model S, utjevner karbonfotavtrykket sitt i løpet av 18 måneder eller 30.500 kilometer, mens de med mindre batteripakke kan utjevne avtrykket på et halvt år eller 7.800 kilometer. For hele levetiden, fra produksjon til skroting, er elbiler renere enn fossilbiler, med mindre enn halve klimagassutslippet til tilsvarende bensinbiler, hevdes det i rapporten." 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #7 Del Skrevet 3. juli 2018 En ting som ofte blir oversett i slike artikler er CO2utslipp i forbindelse med produksjon og transport av det fossile brenselet. De tar med hele livsløpet til batterier men ikke raffinering og borring etter olje. Anonymkode: 04c2a...103 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. juli 2018 #8 Del Skrevet 5. juli 2018 På 02.07.2018 den 20.45, AnonymBruker skrev: Ja, hva skal man si til dette da....? Greit med litt nyanser i allefall. https://www.tv2.no/broom/9928153/ Anonymkode: 1b347...a09 Det spesielle her er jo at Tesla har et megabatteri. Hyundai oppnår det samme ved ca 45000 km og må være et utmerket miljøvalg i tillegg til at det er en bra bil. Merk at dette gjelder i Tyskland hvor det er beregnet at 20% av strømmen kommer fra kull. I Norge blir tallene enda bedre for elbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #9 Del Skrevet 7. juli 2018 På 3.7.2018 den 20.44, AnonymBruker skrev: En ting som ofte blir oversett i slike artikler er CO2utslipp i forbindelse med produksjon og transport av det fossile brenselet. De tar med hele livsløpet til batterier men ikke raffinering og borring etter olje. Anonymkode: 04c2a...103 + transport av drivstoff. Strøm trenger ikke transport. Anonymkode: 27ad1...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #10 Del Skrevet 7. juli 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strøm trenger ikke transport. Anonymkode: 27ad1...683 Anonymkode: 34e18...947 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #11 Del Skrevet 7. juli 2018 På 3.7.2018 den 16.19, T-Rex skrev: Det er ikke bare CO2-utslipp som er interessant. Spesielt i byer er avgassene til bilene viktig å redusere, og elbiler har null. Nå har jo el-biler dekk, så svevestøv lager de jo. Anonymkode: ba477...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #12 Del Skrevet 7. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 34e18...947 Hva prøver du å si med det bildet? Anonymkode: 27ad1...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 8. juli 2018 #13 Del Skrevet 8. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: + transport av drivstoff. Strøm trenger ikke transport. Anonymkode: 27ad1...683 Ehh, hva? Når sluttet strømmen å måtte transporteres? Den måtte det i går såvidt jeg kan huske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #14 Del Skrevet 8. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva prøver du å si med det bildet? Anonymkode: 27ad1...683 Skjønner du virkelig ikke det? Norge har rasert deler av et verdensberømt fjellplatå for å få nok strøm til Bergen - med hovedbegrunnelse økt kapasitetsbehov grunna elbiler. I Hordaland er tidvis annen hver nye bil elektrisk. Sjøkabel, miljøvernernes foretrukne alternativ var "for komplisert å bygges", men kommer nå antagelig likevel - for å elektrifisere sokkelen. Enda et norsk idiotprosjekt drevet av ideologi og oljepenger fremfor rasjonelle, fornuftige valg. Anonymkode: 34e18...947 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #15 Del Skrevet 8. juli 2018 På den andre siden sammenlikner de en bil som potensielt har 750 HK og en topphastighet på 465 km/t med en som har litt under 200 HK og en topphastighet på 237 km/t. 100D vil koste over 1 million selv i Norge, så jeg tviler på at så mange vil kjøpe den. Anonymkode: 06ebd...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tba Skrevet 13. juli 2018 #16 Del Skrevet 13. juli 2018 På 3.7.2018 den 16.48, Isambard skrev: Jeg er vele skeptisk til den artikkelen. Skulle tro de har gjort en kommafeil og bommet med faktor på ti. 580 000 km tilsvarer omtrent 300 000 liter diesel. Jeg sliter med å tro at en sånn energimengde må til for å lage batteriene. Her er det nok du som gjør en kommafeil og bommer med en faktor på 10. Det er få dieselbiler som bruker over 5 liter/mil. Som du hevder når forveksler km med mil. Det riktige tallet er 30 000 liter for å kjøre 580 000 km (58 000 mil) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #17 Del Skrevet 13. juli 2018 Anonymkode: 85746...8d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 13. juli 2018 #18 Del Skrevet 13. juli 2018 10 timer siden, Tba skrev: Her er det nok du som gjør en kommafeil og bommer med en faktor på 10. Det er få dieselbiler som bruker over 5 liter/mil. Som du hevder når forveksler km med mil. Det riktige tallet er 30 000 liter for å kjøre 580 000 km (58 000 mil) Ja det har du rett i og det var flaut, men fortsatt er det omtrent en faktor 10 forskjell på hva de to artiklene påstår (i den grad de kan sammenlignes) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå