Gå til innhold

"Jeg skal be for dere" :o/


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Dette har skjedd meg opptil flere ganger. Jeg syns det er respektløst. Deres tanke er god fordi de mener at du lever et tomt liv uten jesus og de (som sitter på sannheten om livet) vil gjerne be for deg om at du også skal innse deres sannhet for å få styrke. I utgangspunktet en god tanke altså. Men den er allikevel et bevis på at de aldri kan respektere noen med et annet livssyn fullt ut. De syns synd på deg fordi du ikke er kristen og derfor vil havne i helvete. En forhenværende venn av meg som var kristen ba for meg hele tiden og fortalte meg stadig vekk om det. Han sa han syns det var så trist hvis jeg måtte til helvete. Det nyttet jo ikke da for meg å fortelle ham at jeg ikke trodde på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

For å være helt ærlig hadde nok jeg reagert mer eller mindre akkurat som trådstarter her. "Jeg skal be for deg" er garantert hyggelig ment, og en måte å si at man bryr seg på. Problemet er at enkelte kristene synes slike svake øyeblikk er en ypperlig annledning til å "frelse" deg. Så jeg hadde nok tatt to skritt tilbake, fått opp garden og ventet på "Gud er god og veien" talen. Hadde jeg hatt det tungt er det ikke akkurat den fighten man har lyst til å få i matfatet, så at man distanserer seg litt synes jeg ikke er det minste merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er respektløst. Deres tanke er god fordi de mener at du lever et tomt liv uten jesus og de (som sitter på sannheten om livet) vil gjerne be for deg om at du også skal innse deres sannhet for å få styrke.

Nå her jeg aldri sagt til noen at jeg skal be for dem. men det har jo hendt at jeg har gjort det.

Vil understreke at disse bønnene ALDRI har handlet om at noen skal se lyset eller frelses. De har handlet om at jeg ber Gud om at han skal hjelpe de jeg kjenner som er i en vanskelig situasjon. Gi dem styrke, finne ro, finne en mening, la et problem løse seg.

Dette har for meg lite med mangel på respekt å gjøre, ei heller at jeg mener at de mangler religion i livet sitt. Det handler om at jeg virkelig fra bunnen av mitt hjerte ønsker at de skal ha det bedre i den krisen/vanskelige situasjonen de er i akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde nok reagert som deg, men prøvd å være litt diskret. Kan se at det er snilt ment, men ville følt at situasjonen var litt ubehagelig likevel.

Men hvorfor kaller du deg hedning hvis du er så "antikristen"? Dette er et ord som de kristne bruker om ikke-kristne. Kanskje du heller burde si du er ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hadde noen sagt til meg at de skulle be for meg, så hadde jeg nok sagt "hvorfor det??" :o

Min oppfattelse av å be for noen, er at de skal be om hjelp for den personen, underforstått at man har et problem som man ikke kan løse selv - og det har jeg ikke. Jeg ville (kanskje uberettiget?) tatt det som en veldig tydelig uttalelse om at jeg ikke er i stand til å klare meg selv, rett og slett. Respektløst, frekt og skikkelig overkjøring av intimsfæren min.

Hadde blitt dritfornærma, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen sagt til meg at de skulle be for meg, så hadde jeg nok sagt "hvorfor det??" :o

Min oppfattelse av å be for noen, er at de skal be om hjelp for den personen, underforstått at man har et problem som man ikke kan løse selv - og det har jeg ikke. Jeg ville (kanskje uberettiget?) tatt det som en veldig tydelig uttalelse om at jeg ikke er i stand til å klare meg selv, rett og slett. Respektløst, frekt og skikkelig overkjøring av intimsfæren min.

Hadde blitt dritfornærma, jeg.

Hadde du blitt sur om noen sa "jeg skal tenke på deg" eller "jeg tenkte på deg i helgen", hvis du er i en vanskelig situasjon? Eks at et nært familiemedlem har fått kreft eller du opplever noe annet man faktisk ikke har kontroll og kan styre over? Det er ikke alt her i livet man kan fikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

For å være ærlig, så synes jeg at i stedet for å si "jeg skal tenke på deg", så kunne vedkommende ha tatt kontakt, ringt eller sendt en sms eller mail eller hva som helst senere, og spurt om det gikk bra med meg - handling betyr mer enn ord.

"jeg skal be for deg" betyr ingenting for meg.

Men uansett, jeg leste visst hovedinnlegget litt dårlig, for jeg forutsatte at jeg IKKE hadde noe problem, og det hadde visst trådstarter. Sorry :oops:

Uten problemer = fornærma. Med problemer = ta heller personlig kontakt senere, bønn betyr ingenting for meg, men det gjør omtanken som ligger bak en personlig henvendelse eller en klem. Hvis vedkommende som sier h*n skal be for meg vet dette, så vil jeg føle at det gjør vedkommende for at h*n selv skal føle at h*n har gjort noe godt, for for meg er det absolutt ingen trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen motsetning mellom å be/tenke på og ta personlig kontakt og vise omsorg da?

Sier stadig til gode venner at jeg skal tenke på dem, jeg, hvis jeg vet de skal noe spesielt de gruer seg til eller har det vanskelig. Har da personlig kontakt med omsorg for dem dem forde.

"jeg skal be for deg" betyr ingenting for meg.

Men vi er jo ikke alle like, er vi vel? Jeg synes det vikitgste må være at man viser omtanke for hverandre. For noen er det en klem, for andre en bønn eller tanke i hverdagen.

Jeg hadde blitt skikkelig lei meg om du hadde det vanskelig, jeg traff deg og sa at jeg hadde tenkt på deg og du deretter hadde svart med å bli sur på meg fordi det ikke var slik du likte å få omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen motsetning mellom å be/tenke på og ta personlig kontakt og vise omsorg da?

Ja, i alle fall for meg så er det det. omsorg/personlig kontakt er helt ok, å be for meg er ikke det. Hvis noen jeg kjenner veldig godt sier de skal be for meg så tenker: Ok, måte å vise at de bryr seg på. Hvis jeg ikke kjenner vedkommende veldig godt oppfatter jeg det gjerne som patroniserende, og venter på at de skal komme med en eller annen frelsetale. Greit, alle kristne er sikkert ikke slik, men jeg har opplevd det såpass mange ganger at jeg er rimelig fed-up skal jeg være ærlig. Jeg har tatt mitt standpunkt til kristendommen for leeenge siden, og nei, jeg støtter den ikke. Jeg oppfatter det som en inntrengen i privatlivet når folk tvinger meg til å ha noe med deres religiøse overbevisning å gjøre. Da ville jeg heller latt være å fått deres sympati.

Nå er ikke jeg satanist, men for å eksemplifisere: Hvordan ville du reagert hvis jeg hadde sagt "Satan gå med deg" selv om det var min måte å si "håper det ordner seg" ?. Religon er etter min oppfattning et svært privat annliggende, og man skal trå varsomt. Uavhening av hvor god intensjonen er, så er det lett å trampe over. "Jeg skal be for deg" er et seriøst overtramp spør du meg. "Kan jeg be for deg ?" derimot ville gjort samme nytten, men viser respekt for andres overbevistning, og er ikke påtvingende på samme måten....

Bifaller Donnie og Bjørnsdatter jeg. Jeg hadde nok blitt irritert/fornærmet og oppfattet det som respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er forskjell på å kjenne noen godt og å ikke kjenne dem. Trodde egentlig vi snakket om noen man kjente.

Tror forøvrig ikke du skjønte helt hva jeg mente Lestat. Bjørnsdatter sa hun ville heller at folk viste omsorg og tok kontakt, fremfor at de sa be for/tenke på. Jeg vil hevde at man fint kan gjøre begge deler, dvs BÅDE vise omsorg og ha kontakt OG tenke på/be for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke kristen selv, men har opplevd flere ganger at mine kristne venner har sagt at de skal be for meg eller andre venner av oss. det synes jeg er helt greit. det viser at de setter pris på meg og våre venner, og ønsker at alt skal gå bra med oss. og mener de at det kan hjelpe å be, så synes jeg det bare er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl
Synes det var hyggelig gjort. Er ikke kristen selv, men du kan jo tenke på det på samme måte som når noen sier.. "Jeg skal tenke på deg" :)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...