AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Del Skrevet 30. juni 2018 Hvorfor må vi ha automatiske lys, viskere og elektriske dører? Jeg ser folk inne i tunneler uten lys fordi de venter på at det kommer på automatisk, noe det jo gjør etter hvert. Men ofte er disse bilene helt mørke altfor lenge. Jeg har sittet på med kollegaer og bekjente som ikke ser noe som helst gjennom frontruta fordi de automatiske viskerne er sene med å komme på. Og hvem f*** trenger bakluker som åpnes automatisk? Alt dette sparer folk for en bitteliten håndbevegelse. Hvorfor er vi så sløve straks vi sitter i bil? Anonymkode: 32607...457 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Del Skrevet 30. juni 2018 Fordi nye biler kommer med alt det ekstrautstyret. Det er ikke nødvendigvis noe folk velger selv. Anonymkode: 204e4...354 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Del Skrevet 30. juni 2018 Men man kan da fortsatt løfte fingeren noen millimeter og bare slå på lyset? Det er påbudt med kjørelys på dagen også, selv om de fleste biler er mørke nå til dags. Anonymkode: 32607...457 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 30. juni 2018 #4 Del Skrevet 30. juni 2018 Men..kjører de rundt med lysene avslått unntatt i tunneller? Det er jo ulovlig i Norge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #5 Del Skrevet 30. juni 2018 Frontlys er påbudt, baklys ikke når det er lyst, stiller seg så klart anderledes i tunnel. Men de kjørelysene som er i front er mer enn nok i henhold til Norsk lov. Jeg kjører kun med kjørelys på dagtid, men skrur på når jeg kjører inn i tunnel, der jeg også skrur på resirkulering av luft. Anonymkode: 5ab92...046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 30. juni 2018 #6 Del Skrevet 30. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men man kan da fortsatt løfte fingeren noen millimeter og bare slå på lyset? Det er påbudt med kjørelys på dagen også, selv om de fleste biler er mørke nå til dags. Anonymkode: 32607...457 Feil! Ingen biler er mørke, de som har på lovlige kjørelys er godt synlige for gud og hvermannsen. Ser du de ikke, så gå og sjekk synet ditt. Det er nemlig nok, og lovlig, med 2x21W foran. Bak trengs ikke etter nye lover. Så samt lysforholdene, og kjøring i tunell tilsier noe annet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #7 Del Skrevet 30. juni 2018 Jeg bor på Vestlandet og kjører veldig mye i tunnel. Særlig Volkswagen er ofte sånn at bilene kjører opptil 200m i tunnel før baklysene kommer på. Det synes jeg er for lenge. Like utenfor tunnelen går de av igjen. I tillegg er det en god del biler som kjører inn i tunnel mørklagt i fronten også. "Sjekk synet ditt" er vel så usaklig som det kan bli; det er veldig lett å se om lyset er på eller av på en bil og jeg er usikker på hva du egentlig vil frem til med dette, @tdm900. Anonymkode: 32607...457 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #8 Del Skrevet 1. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på Vestlandet og kjører veldig mye i tunnel. Særlig Volkswagen er ofte sånn at bilene kjører opptil 200m i tunnel før baklysene kommer på. Det synes jeg er for lenge. Like utenfor tunnelen går de av igjen. I tillegg er det en god del biler som kjører inn i tunnel mørklagt i fronten også. "Sjekk synet ditt" er vel så usaklig som det kan bli; det er veldig lett å se om lyset er på eller av på en bil og jeg er usikker på hva du egentlig vil frem til med dette, @tdm900. Anonymkode: 32607...457 Du har helt rett. Volkswagen er trege med baklysene, men de er ikke dårligst. Noen riskokere har ingen automatik som fungerer for baklysene så de kjører mørklagt bak døgnet rundt. Anonymkode: 4e39b...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #9 Del Skrevet 1. juli 2018 Automatisering kalles det og er en av grunnegenskapene i hjernen vår. Vi setter pris på automatisering og ting vi slipper å gjøre. Dessto mindre hjernekapasitet som brukes på én ting, dessto mer hjernekapasitet har vi til andre ting. Er forøvrig helt uenig med deg når det kommer til automatiske bakluker på bil. Det er en GENIAL oppfinnelse som gjør at du slipper å sette ned alle bæreposene(eller TVen fra Elkjøp...) for så å rote i lomma etter nøkkelen og så trykke på døren og så løfte det tunge igjen.... Det samme gjelder hvis du har barn i vogn og hund i bånd og hele bøtteballetten. Den autoamtiske bakluken gjør ting ENKLERE, og bare fordi du ikke forstår det betyr det ikke at det er unødvendig Anonymkode: cd5c2...e7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #10 Del Skrevet 1. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den autoamtiske bakluken gjør ting ENKLERE, og bare fordi du ikke forstår det betyr det ikke at det er unødvendig Jeg ser jo poenget, men samtidig er ikke dette en uoverkommelig sak heller, i mitt hode. Har selv tre unger og minivan så jeg skjønner godt hva du snakker om. Men er mennesket så sløvt at vi snart ikke gjør noe som helst lenger? Alt blir automatisert, og ofte ikke til det bedre (jf lys). Anonymkode: 32607...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 1. juli 2018 #11 Del Skrevet 1. juli 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 1. juli 2018 #12 Del Skrevet 1. juli 2018 19 timer siden, Nicathv skrev: Men..kjører de rundt med lysene avslått unntatt i tunneller? Det er jo ulovlig i Norge. Er ikke ulovlig. EU sine krav er at baklysene skal komme på når det blir mørkt, men det hender at sensorene til lysene er treg slik st lysene ikke kommer på før det er for sent. Jeg synes det er helt idiotisk selv. Biler regenerer sin egen strøm (ikke elbiler selvfølgelig, men de pleier å ha eget batteri til lys og slikt) så at man "sparer strøm på å ikke skru på lysene" er bare en teit unnskyldning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 1. juli 2018 #13 Del Skrevet 1. juli 2018 Håper ikke at dette blir for avsporende, men jeg forstår ikke dette med kjørelys. Om det er påbudt å alltid kjøre med kjørelys, hvorfor har man da auto-funksjonen som kun lyser når det er mørkt ute? Bilen min krever at jeg slår av permanent-lyset hver gang jeg forlater bilen. Da setter jeg det i auto, og glemmer å slå på lyset igjen neste gang jeg kjører (helt til en annen bilist blinker på meg). Hvorfor er det sånn?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #14 Del Skrevet 1. juli 2018 4 minutter siden, Tibbie skrev: Håper ikke at dette blir for avsporende, men jeg forstår ikke dette med kjørelys. Om det er påbudt å alltid kjøre med kjørelys, hvorfor har man da auto-funksjonen som kun lyser når det er mørkt ute? Bilen min krever at jeg slår av permanent-lyset hver gang jeg forlater bilen. Da setter jeg det i auto, og glemmer å slå på lyset igjen neste gang jeg kjører (helt til en annen bilist blinker på meg). Hvorfor er det sånn?? Norske lover vs utenlandske bilprodusenter Anonymkode: cd5c2...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #15 Del Skrevet 1. juli 2018 15 minutter siden, Tibbie skrev: Håper ikke at dette blir for avsporende, men jeg forstår ikke dette med kjørelys. Om det er påbudt å alltid kjøre med kjørelys, hvorfor har man da auto-funksjonen som kun lyser når det er mørkt ute? Ikke noe avsporing i det hele tatt...skal man først automatisere folks sløvhet, kan man like godt si: tenning på = lys på Det fikk man jo til på 90-tallet. Fatter ikke at dette ikke er standard i dag lenger. Men lysshow skal man ha, jf. f.eks. Mercedes sine biler med laserlys. Anonymkode: 32607...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #16 Del Skrevet 1. juli 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må vi ha automatiske lys, viskere og elektriske dører? Jeg ser folk inne i tunneler uten lys fordi de venter på at det kommer på automatisk, noe det jo gjør etter hvert. Men ofte er disse bilene helt mørke altfor lenge. Jeg har sittet på med kollegaer og bekjente som ikke ser noe som helst gjennom frontruta fordi de automatiske viskerne er sene med å komme på. Og hvem f*** trenger bakluker som åpnes automatisk? Alt dette sparer folk for en bitteliten håndbevegelse. Hvorfor er vi så sløve straks vi sitter i bil? Anonymkode: 32607...457 Du har kanskje aldri hørt om trafikksikkerhet? Å skulle begynne å skru på lysbrytere og andre ting før eller mens du er på vei inn i en tunnel tar fokuset bort fra veien og det som skjer på eller ved veien du kjører på. Derfor er også radio, mobil ol. mulig å styre via rattet, noe annet er forbudt og gir bøter dersom du oppdages. Bakluker og vinduer som automatisk åpnes er en lette for mange når de kommer med tre barn, handleposer og mer til. Ønsker du ikke sikker bil og at andre skal ferdes mest mulig sikkert på veiene både til egen og andres fordel? Vel, veteranbiler er jo mulig å skaffe seg dersom du vil gå bakover og ikke fremover mht. sikkerhet og komfort. Det hele handler om å ta egne valg. Anonymkode: 00246...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Kilmister Skrevet 1. juli 2018 #17 Del Skrevet 1. juli 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må vi ha automatiske lys, viskere og elektriske dører? Jeg ser folk inne i tunneler uten lys fordi de venter på at det kommer på automatisk, noe det jo gjør etter hvert. Men ofte er disse bilene helt mørke altfor lenge. Jeg har sittet på med kollegaer og bekjente som ikke ser noe som helst gjennom frontruta fordi de automatiske viskerne er sene med å komme på. Og hvem f*** trenger bakluker som åpnes automatisk? Alt dette sparer folk for en bitteliten håndbevegelse. Hvorfor er vi så sløve straks vi sitter i bil? Anonymkode: 32607...457 Å dette er noe du irriterer deg over? At du gidder... Bilister som ikke gidder å blinke ut av rundkjøringa går det an irritere seg over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #18 Del Skrevet 1. juli 2018 Jeg syns det er et stort problem at noen biler er så trege til å slå på lysene automatisk i tunneler at de har kommet langt inn før de slår seg på. Noen ganger ser det ut som de tråkker på bremsen, og så er det lysene som har slått seg på. Som oftest blir de vanskelige å se med en gang, når man kommer fra dagslyset utenfor og så er det en mørk bil foran. Både skummelt og irriterende, syns jeg. Jeg syns også det er veldig irriterende med de som ikke viser hvor de skal med å bruke blinklyset. Og så er det irriterende med dem som ikke klarer å kjøre i 60km/t i en tofeltsvei som er helt fin og lett å kjøre i 60. Og så legger de seg attpå til i venstre felt så det ikke går an å kjøre forbi, fordi både de i høye og de i venstre ligger og tøffer i 50km/t Anonymkode: b75fe...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. juli 2018 #19 Del Skrevet 1. juli 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe avsporing i det hele tatt...skal man først automatisere folks sløvhet, kan man like godt si: tenning på = lys på Det fikk man jo til på 90-tallet. Fatter ikke at dette ikke er standard i dag lenger. Men lysshow skal man ha, jf. f.eks. Mercedes sine biler med laserlys. Anonymkode: 32607...457 Man kan få endret automatiske innstillinger til tenning på = lys på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2018 #20 Del Skrevet 1. juli 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har kanskje aldri hørt om trafikksikkerhet? For en fin måte å innlede et argument på! 🤪 Ærlig talt, å slå på lyset skjer 100% på refleks. Man behøver ikke å se seg om etter bryteren, lete, løfte blikket. Lys og visker går på uten distraksjon. Anonymkode: 32607...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå