Gå til innhold

Del dine beste råd før oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg nærmer meg oppkjøring. Har kjørt i snart 10 måneder. Og det har kostet nesten 80 000 kr... 😓 Er over 30, med barn, full jobb og mann som jobber borte. Dette har tatt en evighet og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bestå, men trenger virkelig førerkortet nå, så jeg gjør alt jeg kan for å klare det. 💪

Kjørelæreren min mener jeg kjører trygt og trafikksikkert, men at det er noe småpirk som kan ødelegge for meg. Som at jeg ikke alltid kjører like behagelig, at jeg stresser når jeg kjører i byen, og så er det den fordømte veggskrekken jeg har når jeg kjører nedover i tunell i 80 km/t. Ligger litt mot midtstripen... føler jeg har kontroll på vikeplikt, rundkjøringer, blindsoner, speil og parkering. Kjører selvstendig, og vet at jeg ville klart meg fint (selv om jeg ikke ville dratt ut på de lengste bilturene til å begynne med)... 

Det eneste jeg trenger er mer mengdetrening og det får jeg jo kun av å kjøre. Problemet er at det er en utfordring å få til å "øve" når mannen er borte og jeg er i full jobb. 

Har du noen gode råd til meg før oppkjøring?

Til deg som strøk, hva strøk du på? 

 

Anonymkode: 54cf2...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sensor spurte om han skulle være stille eller snakke. Ba han snakke, det distraherer dem i fra å merke små problemer. 

Når du rygger følg mest med i ett speil, og bare se i det andre så det ser ut som du bruker begge. 

Hvis du lukeparkerer så husk å sving hjulene før du gir gass så du får bedre svingradius. Kjør opp ved siden av en bil. Sånn at bakenden er på samme lengde med bilen ved siden av. Sving ca 40% kjør, rett forsiktig opp når vinkelen er riktig. Når du ser kanten nærmer seg. Stopp sving fronten inn også gi gass. Så stopper du. Også retter du opp bilen.

Du kommer til å være stresset, men det her Går nok fint. Håper på en update hvis du klarer det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle komme i skade for å nesten gjøre feil eller gjøre de, innrøm de når sensor spør hvordan du synes det gikk. Jeg gjorde nesten en megatabbe på min oppkjøring og måtte bremse selv, så at sensor reagerte. Jeg innrømte hva jeg ikke hadde tenkt på, forklarte hva jeg burde gjort osv, og hun var veldig fornøyd med det. Lappen i boks 

Anonymkode: 203d4...2a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får det til å høres så lett ut! 😅 Håper jeg klarer det 🙄🚘

-ts

Anonymkode: 54cf2...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min far sier, som er sensor: Kan du kjøre, så kan du kjøre og vi (ref sensorene) ser dette, småpirk er lov. Selv en erfaren sjåfør gjør feil. 

Det viktigste å tenke på er vikeplikt, speil, hastighet og økonomisk kjøring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besto første gang. Råd som hjalp meg var: 

- Se mye i speilene men kjappe blikk (altså ikke stirr i 5sek, du skal liksom ha blikket på veien) 

- Vise tydelig at du har kontroll på hva som skjer rundt deg og omgivelsene

- Sørg for at du ikke ødelegger flyten i trafikken

- PASS PÅ VIKEPLIKTEN, bommer du en gang her så stryker du

- Stopp for alle som ser ut som de skal over veien, UANSETT  om det kanskje ser ut som de ikke skal. Better safe than sorry

- Ikke kjør for fort og ikke kjørt for sent. 

- Prøv ditt beste å være rolig. Mange stryker første gangen så det er ikke dommedag om du også gjør det. Husk at sensoren ved siden av deg hjelper deg hvis du skulle stå fast. 

- Små feil stryker deg ikke så lenge det ikke er feil som påvirker flyten og sikkerheten i trafikken. 

 

I konklusjon, det du bør passe på at du beholder roen, flyten, sikkerheten og følger med på omgivelsene rundt deg. 

- Også et godt tips, du får spørsmål i starten av sensor. Hvis du ikke kan svare, bare lyv å si at du er veldig stressa og klarer ikke å tenke men du vet du kan det. ( gjorde det selv hehe) 

Lykketil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd over her! 

Jeg sto, men holdt på å stryke fordi jeg stoppet for en lastebil fra venstre.. Vi var nede på kaia og kjørte i gangfart, så kom det en stor lastebil fra venstre, i god fart og jeg var usikker på om han i det hele tatt hadde rukket å stoppe, så jeg ble fryktelig usikker og stoppet heller. Lastebilen kjørte videre. Da fikk jeg kjeft, men sa det som det var, at jeg VET jeg ikke skulle stoppet, men ble så stresset og usikker - dessverre. Når vi kom tilbake til trafikkstasjonen og diskuterte litt, så sa han at han egentlig hadde bestemt seg for å stryke, men siden jeg "reflekterte og så mine egne feil" så sto jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, FantasDick skrev:

Gode råd over her! 

Jeg sto, men holdt på å stryke fordi jeg stoppet for en lastebil fra venstre.. Vi var nede på kaia og kjørte i gangfart, så kom det en stor lastebil fra venstre, i god fart og jeg var usikker på om han i det hele tatt hadde rukket å stoppe, så jeg ble fryktelig usikker og stoppet heller. Lastebilen kjørte videre. Da fikk jeg kjeft, men sa det som det var, at jeg VET jeg ikke skulle stoppet, men ble så stresset og usikker - dessverre. Når vi kom tilbake til trafikkstasjonen og diskuterte litt, så sa han at han egentlig hadde bestemt seg for å stryke, men siden jeg "reflekterte og så mine egne feil" så sto jeg. 

Gratulerer. Litt rart at han ville stryke deg for det. Du observerte jo trafikken bra og tok en avgjørelse på å unngå en ulykke som burde sett som positivt. Gratulerer igjen og kjør forsiktig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ThePunisher skrev:

Gratulerer. Litt rart at han ville stryke deg for det. Du observerte jo trafikken bra og tok en avgjørelse på å unngå en ulykke som burde sett som positivt. Gratulerer igjen og kjør forsiktig!

Jo, takk! :) Han mente jeg skapte unødvendig ventetid for de bak og at jeg hadde loven på min side. Er 36% stryk på trafikkstasjonen min, vet ikke om de er litt strenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, FantasDick skrev:

Jo, takk! :) Han mente jeg skapte unødvendig ventetid for de bak og at jeg hadde loven på min side. Er 36% stryk på trafikkstasjonen min, vet ikke om de er litt strenge? 

Syntes de er litt strenge. Tok mitt på Gol. Snille som ett lamog økonomisk kjøring var ikke noe man kunne stryke på når jeg tok det 

Anonymkode: a34d2...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres som du ikke har noe problem med det tekniske så da er fart, overblikk, speil og det viktigste; tenk før du handler. Jeg tar lappen på sykkel nå og læreren er veldig opptatt av høyre-regelen(forkjørsveg/ikke forskjørsveg) og senke farten og se til høyre når man har stoppeplikt samtidig som man vet hva som foregår bak seg. Det var det samme med bil-lappen.

Veldig få er utlærte og perfekte sjåfører nå de tar oppkjøringen, men man får et bevis på at man har noen grunnleggende kunnskaper inne og den virkelige læringen begynner når man kjører alene i det daglige. Hvis feilene ikke er for grove så er det ikke så stor sjanse for å stryke.

Anonymkode: 32362...c8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 0.04, Oddy skrev:

Besto første gang. Råd som hjalp meg var: 

- Se mye i speilene men kjappe blikk (altså ikke stirr i 5sek, du skal liksom ha blikket på veien) 

- Vise tydelig at du har kontroll på hva som skjer rundt deg og omgivelsene

- Sørg for at du ikke ødelegger flyten i trafikken

- PASS PÅ VIKEPLIKTEN, bommer du en gang her så stryker du

- Stopp for alle som ser ut som de skal over veien, UANSETT  om det kanskje ser ut som de ikke skal. Better safe than sorry

- Ikke kjør for fort og ikke kjørt for sent. 

- Prøv ditt beste å være rolig. Mange stryker første gangen så det er ikke dommedag om du også gjør det. Husk at sensoren ved siden av deg hjelper deg hvis du skulle stå fast. 

- Små feil stryker deg ikke så lenge det ikke er feil som påvirker flyten og sikkerheten i trafikken. 

 

I konklusjon, det du bør passe på at du beholder roen, flyten, sikkerheten og følger med på omgivelsene rundt deg. 

- Også et godt tips, du får spørsmål i starten av sensor. Hvis du ikke kan svare, bare lyv å si at du er veldig stressa og klarer ikke å tenke men du vet du kan det. ( gjorde det selv hehe) 

Lykketil!

Takk for mange gode tips! 🌞 

Gratulerer med lappen til FantasDick 👏😃🎉

Hadde siste dobbelttime før oppkjøringsdag denne uken.  Denne gang med ny lærer da min faste lærer er på ferie. Alt gikk strålende første timen. 🌞Deretter kom jeg til sentrum av byen, og da gjorder jeg flere tullete feil. Kjørte for lite effektivt i byen og brøt vikeplikten for fotgjenger  (så de skulle over mens jeg er på vei over gangfeltet). Det var ikke en farlig situasjon der og da siden personen ikke hadde begynt å gå over, men det er jo viktig å være observant overfor fotgjengere i byen. En annen ting var at jeg ikke la merke til et par veier jeg hadde vikeplikt for i et byggefelt. Det kom ikke bil, men jeg burde redusert farten og vært i bremseberedskap. 

Jeg må til byen for å øve i uka nå, føler meg klar ifht landevei, men sentrum er noe herk.. der er jeg bare ikke god nok. Og denne jakten på veier fra høyre trodde jeg var bankers, men her må jeg også ta en bolle. 😓 

Håper på en god dag på torsdag 😊🚘

Anonymkode: 54cf2...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk. 😔

Var veldig usikker selv på hvordan det ville gå, for jeg var nervøs og gjorde mange små tullefeil.

Sensor var stille nesten hele turen, selv om vi ble enige om at vi kunne snakke, og jeg snakket. Bidro ikke til at jeg ble mindre nervøs akkurat. 😅

Men så var jeg bare ikke god nok da! 

Ikke god nok kjøretøysbehandling  (noe feilgiring), ikke god nok fartstilpassing, jeg viket for bil fra høyre da jeg var på forkjørsvei (det kan jeg ikke engang huske). 

Skulle ønske han kunne sagt noe positivt også, men det gjør visst ikke sensorene mener kjørelæreren. 

Håper det går bedre neste gang. 🙄

Anonymkode: 54cf2...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig å kun få høre negative ting, det samme skjedde med meg etter min første oppkjøring. Kan nevnes at jeg ikke kjørte særlig bra den dagen men fikk egentlig lyst til å aldri kjøre mer etter den tilbakemeldingen. Etter rundt en uke begynte jeg å kjøre igjen allikevel, og på den nye oppkjøringen en måned etter første besto jeg og fikk kun positive tilbakemeldinger (selv om jeg også hadde noen småfeil da, så fokuserte nye sensoren mer på hva som hadde vært bra). Jeg også var kjempenervøs og sensor ignorerte meg når jeg snakket under første oppkjøringen, så håper du får en hyggeligere sensor og at det går bedre neste gang ❤️ 

Anonymkode: 8d202...f69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret og omtanken. ❤

Jeg kan vel virkelig ikke skylde på sensor (selv om jeg har lyst😅). Følte jeg dummet meg ut da... Synes bare ikke det gikk ut over trafikksikkerheten, og var egentlig veldig fornøyd med mye av kjøringen min også. Men det er vel bare å øve, for deretter å prøve igjen. 

Er dog litt motlys nå, hadde gitt opp hvis det ikke var for at jeg virkelig trenger lappen. 🙂

Anonymkode: 54cf2...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.7.2018 den 23.54, FantasDick skrev:

Jo, takk! :) Han mente jeg skapte unødvendig ventetid for de bak og at jeg hadde loven på min side. Er 36% stryk på trafikkstasjonen min, vet ikke om de er litt strenge? 

Så rart, greit nok at du egentlig ikke skulle stoppe men om du hadde kjørt og lastebilen hadde truffet dere så ville det hjulpet lite at loven var på din side.. noen ganger må man bruke sunn fornuft.

På 12.7.2018 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Jeg strøk. 😔

Var veldig usikker selv på hvordan det ville gå, for jeg var nervøs og gjorde mange små tullefeil.

Sensor var stille nesten hele turen, selv om vi ble enige om at vi kunne snakke, og jeg snakket. Bidro ikke til at jeg ble mindre nervøs akkurat. 😅

Men så var jeg bare ikke god nok da! 

Ikke god nok kjøretøysbehandling  (noe feilgiring), ikke god nok fartstilpassing, jeg viket for bil fra høyre da jeg var på forkjørsvei (det kan jeg ikke engang huske). 

Skulle ønske han kunne sagt noe positivt også, men det gjør visst ikke sensorene mener kjørelæreren. 

Håper det går bedre neste gang. 🙄

Anonymkode: 54cf2...ca6

Så leit men det er sånt som skjer, mange stryker første gangen... tror fetteren min strøk 3-4 ganger før han bestod. Husker kjørelæreren min sa til meg "det verste som skjer hvis du stryker er at du må prøve på nytt!". Jeg klarte det på første forsøk men jeg mistenker at det var fordi jeg skravlet så mye at sensoren ville bli kvitt meg (neida).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...