Gå til innhold

– Fikk angst av møtet med Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At det svindles med uføretrygd er en ting. At mange i sitt eget hode mener de har rett på trygd er en annen ting. 

Grundige utredninger må til, folk bør ikke syte over dette. De får tross alt penger av staten hver eneste mnd gjennom utredningen, uansett hvor lenge det tar. Men det er selvfølgelig ikke godt nok. Ufør raskest mulig er det man vil ha.

Jeg støtter 100% regjeringen i sine innstramminger:-)

Anonymkode: 21f2f...588

Du har nok misforstått. Forandringene i AAP handler ikke om at folk svindler til seg uføretrygd. Det er ikke sånn at NAV nå plutselig skjønner at man må sjekke grundig om noen folk har rett på uføretrygd. NAV må få avklart folk raskere. Slik at noen ikke blir gående inne i systemet for lenge. Det er mer et spark til NAV at de må følge opp tettere, få raskere avklaring av uføretrygd, og  sosialstønad. Det handler ikke om den prosenten som svindler til seg NAV penger. Kanskje greit å sette seg inn i reglverket du har så mange meninger om.

Uføretrygd er strengt, og det er heller ikke den gruppen det er avdekket mest svindlere. 

Hvis man leser litt på KG kan man fort se at arbeidsmarkedet ikke er et trygt sted for folk som sliter på jobb. Hvorfor er det ingen som tar opp dette? Hvorfor skal det være lett å angripe syke mennesker å si de svindler, men ingen snakker om restarbeidsarbeidsevne o.l. 

Så hva er egentlig din 100% støtte til regjering sin innstramminger? Eller trekker du din støtte nå som du kanskje skjønner at du har misforstått innstrammingen? 

Anonymkode: eda75...d86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At NAV ikke har etterkontroller i etterkant, gir altså samfunnet ansvar for å melde inn personer som er snyltere? Dette er i seg selv hårreisende, da grundige utredninger sannsynligvis ville avdekket dette på forhånd.

Så fram med teskje: Utredningene skal være grundige og dyptgående for å luke ut ikke reelt uføre fremfor de som er reelt uføre. Utredningene skal vise evn restarbeidsevne hos den reelt uføre og samtidig kunne skille ut folk som ikke er så uføre som de vil ha det til.

Utredningene skal altså vise hvem som er ufør og hvem som ikke er ufør, samt vise hva restarbeidsevne den reelt uføre har. Derfor er det nødvendig med lange og grundige utredninger og utprøvninger.

Anonymkode: 21f2f...588

Men du skrev jo at dette ikke skulle gå ut over dem som er reelt uføre... :klo: Og hvilken relevans har det egentlig om restarbeidsevnen er 50 eller 30%? Slik arbeidslivet er i Norge så finnes det jo stort sett ingen arbeidsgivere som vil ansette uføre uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok misforstått. Forandringene i AAP handler ikke om at folk svindler til seg uføretrygd. Det er ikke sånn at NAV nå plutselig skjønner at man må sjekke grundig om noen folk har rett på uføretrygd. NAV må få avklart folk raskere. Slik at noen ikke blir gående inne i systemet for lenge. Det er mer et spark til NAV at de må følge opp tettere, få raskere avklaring av uføretrygd, og  sosialstønad. Det handler ikke om den prosenten som svindler til seg NAV penger. Kanskje greit å sette seg inn i reglverket du har så mange meninger om.

Uføretrygd er strengt, og det er heller ikke den gruppen det er avdekket mest svindlere. 

Hvis man leser litt på KG kan man fort se at arbeidsmarkedet ikke er et trygt sted for folk som sliter på jobb. Hvorfor er det ingen som tar opp dette? Hvorfor skal det være lett å angripe syke mennesker å si de svindler, men ingen snakker om restarbeidsarbeidsevne o.l. 

Så hva er egentlig din 100% støtte til regjering sin innstramminger? Eller trekker du din støtte nå som du kanskje skjønner at du har misforstått innstrammingen? 

Anonymkode: eda75...d86

Nemlig. Og jeg tror arbeidsmarkedet er stedet å starte dersom vi ønsker færre uføre. Slik det er i dag er det uhyre enkelt for bedrifter å kvitte seg med ansatte som ikke er 100% friske og effektive. Det er selvfølgelig ulovlig, men så lenge arbeidstakeren selv ikke tar til motmæle og for eksempel saksøker arbeidsgiver får det ingen følger. Men så er spørsmålet også om det er færre uføre vi virkelig ønsker. Kanskje er det slik at vi i fremtiden vil trenge mindre arbeidskraft og at det mest lønnsomme er å la de friske og mest produktive jobbe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok misforstått. Forandringene i AAP handler ikke om at folk svindler til seg uføretrygd. Det er ikke sånn at NAV nå plutselig skjønner at man må sjekke grundig om noen folk har rett på uføretrygd. NAV må få avklart folk raskere. Slik at noen ikke blir gående inne i systemet for lenge. Det er mer et spark til NAV at de må følge opp tettere, få raskere avklaring av uføretrygd, og  sosialstønad. Det handler ikke om den prosenten som svindler til seg NAV penger. Kanskje greit å sette seg inn i reglverket du har så mange meninger om.

Uføretrygd er strengt, og det er heller ikke den gruppen det er avdekket mest svindlere. 

Hvis man leser litt på KG kan man fort se at arbeidsmarkedet ikke er et trygt sted for folk som sliter på jobb. Hvorfor er det ingen som tar opp dette? Hvorfor skal det være lett å angripe syke mennesker å si de svindler, men ingen snakker om restarbeidsarbeidsevne o.l. 

Så hva er egentlig din 100% støtte til regjering sin innstramminger? Eller trekker du din støtte nå som du kanskje skjønner at du har misforstått innstrammingen? 

Anonymkode: eda75...d86

Overhodet ikke. Innstrammingene vil føre til at folk avklares lettere mot jobb og vil da bli satt på sosialen istedet for uføretrygd. Det vil bli vanskeligere å bli avklart mot ufør og dette fører nok på sikt til at andelen uføre i landet vil synke. Før ble folk hengende på AAP i årevis, nå blir de avklart enten mot sosialen som arbeidssøkere eller som uføre.

De som er reelt uføre vil selvfølgelig få uføretrygd, slik det skal være.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Leo skrev:

Men du skrev jo at dette ikke skulle gå ut over dem som er reelt uføre... :klo: Og hvilken relevans har det egentlig om restarbeidsevnen er 50 eller 30%? Slik arbeidslivet er i Norge så finnes det jo stort sett ingen arbeidsgivere som vil ansette uføre uansett. 

Det går som sagt ikke ut over de reelt uføre. De blir rettmessig avklart mot ufør. Pga de grundige utredningene. Ellers blir det sosialen som arbeidssøker.

Jeg begriper ikke hva du har for problemer med dette? De som er reelt uføre avklares mot ufør og de som ikke er uføre blir avklart mot sosialen/jobb. Burde vel være bra for alle?

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Innstrammingene vil føre til at folk avklares lettere mot jobb og vil da bli satt på sosialen istedet for uføretrygd. Det vil bli vanskeligere å bli avklart mot ufør og dette fører nok på sikt til at andelen uføre i landet vil synke. Før ble folk hengende på AAP i årevis, nå blir de avklart enten mot sosialen som arbeidssøkere eller som uføre.

De som er reelt uføre vil selvfølgelig få uføretrygd, slik det skal være.

Anonymkode: 21f2f...588

Men akkurat hva er det som er så hensiktsmessig med å få flere, som i realiteten aldri vil kunne få eller beholde en jobb, over på sosialstønad eller arbeidsledighetstrygd? Bortsett fra at antallet uføre, som tydeligvis er et enormt irritasjonsmoment for mange, tilsynelatende vil bli redusert. 

For øvrig vil det alltid finnes noen som snylter på fellesskapet. De har alltid eksistert og kommer til å fortsette å gjøre det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går som sagt ikke ut over de reelt uføre. De blir rettmessig avklart mot ufør. Pga de grundige utredningene. Ellers blir det sosialen som arbeidssøker.

Jeg begriper ikke hva du har for problemer med dette? De som er reelt uføre avklares mot ufør og de som ikke er uføre blir avklart mot sosialen/jobb. Burde vel være bra for alle?

Anonymkode: 21f2f...588

Du er passe naiv må jeg si. Selvsagt går dette ut over de reelt uføre også! Det er ikke alle sykdommer som kan påvises svart på hvitt med blodprøver f.eks. Til og med da blir folk mistrodd. Du får håpe ikke noe alvorlig skjer med deg eller nær familie, for da kommer du til å få et stort sjokk!

Anonymkode: f11d2...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Men akkurat hva er det som er så hensiktsmessig med å få flere, som i realiteten aldri vil kunne få eller beholde en jobb, over på sosialstønad eller arbeidsledighetstrygd? Bortsett fra at antallet uføre, som tydeligvis er et enormt irritasjonsmoment for mange, tilsynelatende vil bli redusert. 

For øvrig vil det alltid finnes noen som snylter på fellesskapet. De har alltid eksistert og kommer til å fortsette å gjøre det. 

Det hensiktsmessige er selvfølgelig å få avklart de som ikke er uføre mot sosialen/jobb. Det er et ork å gå på sosialen med nyinnført aktivitetsplikt, stadig måtte søke om ny stønad og lignende. For de som da er avklart mot jobb vil ganske raskt søke seg i jobb istedet for å måtte gå på sosialen og utføre jobb for mye lavere inntekt enn de de kunne hatt i vanlig arbeid. Pga at man nå ikke kan henge på AAP så lenge vil dette være realiteten for svært mange.

Å bli ufør om en ikke er reelt ufør, er en enorm sovepute. Det settes ingen videre krav og man er forsørget livet ut.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går som sagt ikke ut over de reelt uføre. De blir rettmessig avklart mot ufør. Pga de grundige utredningene. Ellers blir det sosialen som arbeidssøker.

Jeg begriper ikke hva du har for problemer med dette? De som er reelt uføre avklares mot ufør og de som ikke er uføre blir avklart mot sosialen/jobb. Burde vel være bra for alle?

Anonymkode: 21f2f...588

Så du tror altså at folk som er så syke/lite fungerende at NAV har brukt årevis på å finne ut om de er syke eller ikke plutselig blir attraktive på arbeidsmarkedet når det etter 8 - 10 år blir konkludert med at de er friske?

Og selvfølgelig skal de reelt uføre avklares mot ufør og de som ikke er uføre bør få hjelp til å klare seg selv, men det bør foregå på en slik måte at det ikke ødelegger mennesker fysisk og psykisk. Og det bør ikke ta så lang tid at tiden i seg selv blir en ødeleggende faktor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er passe naiv må jeg si. Selvsagt går dette ut over de reelt uføre også! Det er ikke alle sykdommer som kan påvises svart på hvitt med blodprøver f.eks. Til og med da blir folk mistrodd. Du får håpe ikke noe alvorlig skjer med deg eller nær familie, for da kommer du til å få et stort sjokk!

Anonymkode: f11d2...83d

Jeg er ikke mer naiv enn alle de leger og spesialister som avklarer folk mot ufør eller jobb. Jeg regner med de kan jobben sin bedre enn både du og jeg.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke mer naiv enn alle de leger og spesialister som avklarer folk mot ufør eller jobb. Jeg regner med de kan jobben sin bedre enn både du og jeg.

Anonymkode: 21f2f...588

Jo du er faktisk det. Jeg rister bare på hodet av svarene dine, fordi du er virkelig helt uvitende om hvordan systemet og helsevesenet fungerer. Det er ikke så svart/hvitt som du skal ha det til, dessverre. Slik du mener er sannheten, er i virkeligheten en utopi.

Anonymkode: f11d2...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Så du tror altså at folk som er så syke/lite fungerende at NAV har brukt årevis på å finne ut om de er syke eller ikke plutselig blir attraktive på arbeidsmarkedet når det etter 8 - 10 år blir konkludert med at de er friske?

Og selvfølgelig skal de reelt uføre avklares mot ufør og de som ikke er uføre bør få hjelp til å klare seg selv, men det bør foregå på en slik måte at det ikke ødelegger mennesker fysisk og psykisk. Og det bør ikke ta så lang tid at tiden i seg selv blir en ødeleggende faktor. 

Det vil nå fremover ikke være mulig å gå 8-10 år før en blir avklart. Dette er en del av fordelen med innstrammingene. Nå blir ikke folk gående passive lengre enn de høyst må.

Dette med å være så lenge på AAP har vært ødeleggende for mange. En blir passiv, er lenge vekk fra arbeidsmarkedet og en utvikler tanker om den nye "normaliserte" tilværelsen

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Innstrammingene vil føre til at folk avklares lettere mot jobb og vil da bli satt på sosialen istedet for uføretrygd. Det vil bli vanskeligere å bli avklart mot ufør og dette fører nok på sikt til at andelen uføre i landet vil synke. Før ble folk hengende på AAP i årevis, nå blir de avklart enten mot sosialen som arbeidssøkere eller som uføre.

De som er reelt uføre vil selvfølgelig få uføretrygd, slik det skal være.

Anonymkode: 21f2f...588

Det er faktisk ganske problematisk at flere kommer på sosialen. Se hvor mye hat det er mot uføretrygd. Sosialen er mye mer belastende. De som går på sosialen er ofte de menneskene med minst ressurser i samfunnet. Det er IKKE noe å klappe for. Hvorfor er ikke dette diskusjonen? Hvordan få folk til å bruke restarbeidsevnen, få bedre rusomsorg o.l.

Du bidrar bare til å si at det er så mange som ikke burde ha trygd. Problemet går ikke bort fordi man strammer inn. Det er et så komplisert oppgave at det å sitte å kose seg for at flere kommer på sosialen er mildt sagt rystende. 

Det som ofte kan skille om du kommer på sosialen, eller uføretrygd er ressursene dine, og nettverket ditt. Ikke at rettferdigheten seirer. Du er en taper du fortjener ikke bedre. Jeg får vondt av slike holdninger. 

Anonymkode: eda75...d86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo du er faktisk det. Jeg rister bare på hodet av svarene dine, fordi du er virkelig helt uvitende om hvordan systemet og helsevesenet fungerer. Det er ikke så svart/hvitt som du skal ha det til, dessverre. Slik du mener er sannheten, er i virkeligheten en utopi.

Anonymkode: f11d2...83d

Jeg har ikke sagt det er svart/hvitt. Men de jeg må gå ut i fra at de folkene som jobber med dette til dagen innehar kompetansen de skal ha for å utføre jobben de er satt til.

Hva du mener om kompetansen de innehar, får være din sak.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt det er svart/hvitt. Men de jeg må gå ut i fra at de folkene som jobber med dette til dagen innehar kompetansen de skal ha for å utføre jobben de er satt til.

Hva du mener om kompetansen de innehar, får være din sak.

Anonymkode: 21f2f...588

Du er fortsatt utrolig naiv og klarer ikke å se det store bildet, selv etter at flere har forklart deg hvordan ting egentlig fungerer. Jeg takker for meg.

Anonymkode: f11d2...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske problematisk at flere kommer på sosialen. Se hvor mye hat det er mot uføretrygd. Sosialen er mye mer belastende. De som går på sosialen er ofte de menneskene med minst ressurser i samfunnet. Det er IKKE noe å klappe for. Hvorfor er ikke dette diskusjonen? Hvordan få folk til å bruke restarbeidsevnen, få bedre rusomsorg o.l.

Du bidrar bare til å si at det er så mange som ikke burde ha trygd. Problemet går ikke bort fordi man strammer inn. Det er et så komplisert oppgave at det å sitte å kose seg for at flere kommer på sosialen er mildt sagt rystende. 

Det som ofte kan skille om du kommer på sosialen, eller uføretrygd er ressursene dine, og nettverket ditt. Ikke at rettferdigheten seirer. Du er en taper du fortjener ikke bedre. Jeg får vondt av slike holdninger. 

Anonymkode: eda75...d86

Dette ble jo ganske godt prøvd ut på bl.a. 17- og 1800-tallet og de fleste vil nok være enig i at dagens system for de fleste fungerer langt bedre ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske problematisk at flere kommer på sosialen. Se hvor mye hat det er mot uføretrygd. Sosialen er mye mer belastende. De som går på sosialen er ofte de menneskene med minst ressurser i samfunnet. Det er IKKE noe å klappe for. Hvorfor er ikke dette diskusjonen? Hvordan få folk til å bruke restarbeidsevnen, få bedre rusomsorg o.l.

Du bidrar bare til å si at det er så mange som ikke burde ha trygd. Problemet går ikke bort fordi man strammer inn. Det er et så komplisert oppgave at det å sitte å kose seg for at flere kommer på sosialen er mildt sagt rystende. 

Det som ofte kan skille om du kommer på sosialen, eller uføretrygd er ressursene dine, og nettverket ditt. Ikke at rettferdigheten seirer. Du er en taper du fortjener ikke bedre. Jeg får vondt av slike holdninger. 

Anonymkode: eda75...d86

Det hjelper fint lite "hvor belastende" det er å komme på sosialen. Er man stilt slik at man av diverse grunner havner der, ja så havner man der. Hva skulle man ellers gjort med de?

Det er også totalt latterlig å påstå at jeg "sitter og koser meg" pga at folk havner på sosialen. Du må forstå at de som blir avklart mot sosialen ikke er uføre og kan følgelig jobbe. Om de blir avklart feilaktig mot ufør, skaper vi bare et større problem.

Jeg syns synd i de som kommer på sosialen. Men jeg kan fint lite gjøre for de. Når det nå blir innstramminger, vil forhåpentligvis de som kan gjøre noe med det, gjøre nettopp det.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er fortsatt utrolig naiv og klarer ikke å se det store bildet, selv etter at flere har forklart deg hvordan ting egentlig fungerer. Jeg takker for meg.

Anonymkode: f11d2...83d

Jeg er altså naiv fordi jeg har tillit til systemet.

Joda, takk for deltakelsen.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper fint lite "hvor belastende" det er å komme på sosialen. Er man stilt slik at man av diverse grunner havner der, ja så havner man der. Hva skulle man ellers gjort med de?

Det er også totalt latterlig å påstå at jeg "sitter og koser meg" pga at folk havner på sosialen. Du må forstå at de som blir avklart mot sosialen ikke er uføre og kan følgelig jobbe. Om de blir avklart feilaktig mot ufør, skaper vi bare et større problem.

Jeg syns synd i de som kommer på sosialen. Men jeg kan fint lite gjøre for de. Når det nå blir innstramminger, vil forhåpentligvis de som kan gjøre noe med det, gjøre nettopp det.

Anonymkode: 21f2f...588

Så du synes ikke det er noe problem at det da også vil være tilfeller hvor det motsatte skjer. Altså at syke feilaktig blir avklart som friske? Eller skjer ikke det tror du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper fint lite "hvor belastende" det er å komme på sosialen. Er man stilt slik at man av diverse grunner havner der, ja så havner man der. Hva skulle man ellers gjort med de?

Det er også totalt latterlig å påstå at jeg "sitter og koser meg" pga at folk havner på sosialen. Du må forstå at de som blir avklart mot sosialen ikke er uføre og kan følgelig jobbe. Om de blir avklart feilaktig mot ufør, skaper vi bare et større problem.

Jeg syns synd i de som kommer på sosialen. Men jeg kan fint lite gjøre for de. Når det nå blir innstramminger, vil forhåpentligvis de som kan gjøre noe med det, gjøre nettopp det.

Anonymkode: 21f2f...588

Det at flere kommer på sosialen kan se ut som at vi sparer penger. Det som er problematisk er at flere som sliter, og jo mer koster det samfunnet. Flere fattig barn som ikke får en god oppfølging, flere mennesker som blir kriminelle som koster samfunnet, dårligere levestander osv. Det er fryktelig tunge kompliserte ting som påvirker hverande.

De som blir avklart mot sosialen kan ikke jobbe. Hvem er det som ansetter rusmisbrukere? For uten tiltak som =Oslo? Hvem er det som ansetter folk som har sittet i fengsel? Hvem er det som ansetter folk med store psykiske problemer? Som ikke en gang kommer seg på tiltak? Det virker som du ikke tar innover deg HVEM son kommer på sosialen. Tror du at de sosialen er de late i samfunnet? I såfall er jeg veldig bekymret for kunnskapen i Norge. 

Det at det blir flere på sosialen er et tegn på at vi sliter andre steder i samfunnet. Barnevern, helsevesen, rusomsorg, skole, hjem, arbeidsmarkedet osv. Det å engasjere seg i dette, og si at havner man på sosialen så havner man på sosialen er ikke mye til hjelp. Det er faktisk skadelig at flere og flere bygger opp hat til de svake i samfunnet. 

Det å få flere avklart omm mot uføretrygd, og det at folk får bedre oppfølging mot jobb etter sykdom/skade er bra. Flere på sosialen er svært negativt. Og her er en stor jobb å gjøre, og derfor blir jeg frustrert når det er så mange som snakker om svindlere på trygd, men helt fint kan se at folk havner på utsiden av samfunnet. Er du opptatt av fellespenger så burde dette oppta deg på en måte der vi heller diskutere løsninger.

Anonymkode: eda75...d86

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...