Gå til innhold

– Fikk angst av møtet med Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er dine opplevelser med NAV?

https://www.nrk.no/telemark/wenche-_63__-_-fikk-angst-av-motet-med-nav-1.14101492

Wenche Crogh (63) var assistent på en skole, man kan ikke fortsette i jobben. Hun har søkt om arbeidsavklaringspenger, men fått avslag. Det til tross for at arbeidsgiver, lege, fysioterapeut og Fønix, som skal få folk tilbake i jobb, har konkludert med at hun ikke er i stand til å arbeide.

Da begynte en seig kamp for Crogh hos Nav i Tønsberg. Et kontor der hun mener saksbehandlerne viser en krenkende oppførsel og er arrogante.

Anonymkode: 788ab...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine opplevelser er utelukkende positive. Jeg har kommet med ideer de liker fremfor å bare sette meg ned og kreve. Jeg går på aap og får dekt utdannelse gjennom det for å kunne få meg arbeid (kan ikke jobbe med det jeg har gjort før på grunn av skader i føttene). Nav har vært veldig behjelpelige i hele prosessen da de ser at jeg ønsker å gjøre noe med livet. 

Anonymkode: 25b51...9e4

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å betvile hennes opplevelse for å si det slik. Mange har fått god hjelp i nav, men det er mange eksempler på det motsatte også. Mulig det er en ukultur ved dette nav-kontoret og det er desverre slik at endel mennesker i offentlige stillinger av ulike grunner har behov for å trykke andre ned og se på dem som idioter.

Anonymkode: 31430...b60

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blandet erfaring, det har vært en del surr med papirer og rot, men jeg har fått det jeg skal ha til slutt. Er i jobb da, så det har vært snakk om andre ytelser. Likevel er erfaringen som sagt at det er et litt tungrodd system og at det ofte blir tull. Det har jeg for min del valgt å ta med så godt humør som jeg klarer.

Får umiddelbart sympati med denne damen og tenker at dette høres ille ut, men samtidig kan jeg ikke dy meg- det taler virkelig ikke til hennes fordel at hun får med både "angst" og "krenket" i samme setning på slutten der. Skulle likt å se en objektiv fremstilling av saken, men det får vi neppe fra noen av sidene...

Anonymkode: a2d61...cff

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine opplevelser er utelukkende positive. Jeg har kommet med ideer de liker fremfor å bare sette meg ned og kreve. Jeg går på aap og får dekt utdannelse gjennom det for å kunne få meg arbeid (kan ikke jobbe med det jeg har gjort før på grunn av skader i føttene). Nav har vært veldig behjelpelige i hele prosessen da de ser at jeg ønsker å gjøre noe med livet. 

Anonymkode: 25b51...9e4

Det er nok mer forskjeller på kontor enn saksbehandlere enn du tror. På kontoret her sier de nei til utdanning, nei til arbeidspraksis, gir avslag uten å gi vedtak slik at man ikke kan klage osv.

Anonymkode: ed6c6...89c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare positive erfaringer med nav nå. For mange år siden så var jeg arbeidsledig, jeg møtte vel aldri noen saksbehandler og ting var ikke så strengt som nå. Når det hadde gått ett år så hadde jeg bedt om hjelp flere ganger, arbeidstrening e.l. På siste telefonsamtale så fikk jeg bare til svar at, "ha en fin sommer - hadet" Ikke noe hjelp der i gården.

Jeg har fått gode svar når jeg har ringt nav og har en flott saksbehandler. Kommer nok mye an på hvem man møter. 

Anonymkode: e724f...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mer forskjeller på kontor enn saksbehandlere enn du tror. På kontoret her sier de nei til utdanning, nei til arbeidspraksis, gir avslag uten å gi vedtak slik at man ikke kan klage osv.

Anonymkode: ed6c6...89c

Mye mulig det. Hva hadde det med meg å gjøre? 

Anonymkode: 25b51...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt velvillighet og raushet fra NAV her vi bor. Det gjelder også min mann. Vi har litt ulike utfordringer med sykdom og arbeidsledighet. At noen føler seg krenket, stemmer sikkert, men det er ikke sånn overalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde få identifisert mange av disse psykopatiske hurpene som sitter i diverse stillinger i NAV (og andre offentlige tjenester) og hersker.

Gi dem fyken, helst 2 år før de skal gå av med pensjon, så kan de stå der med lua i hånden selv.

Min erfaring er at det uten unntak er snakk om 50+ år gamle kjerringer når det kommer til elendig og psykopatisk kundebehandling i offentlige tjenester.

Anonymkode: db026...dd8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig fra person til person. Noen mennesker er mindre smarte og litt spesielle, og får man en saksbehandler av den sort kan man nok oppleve litt av hvert

Personlig hadde jeg en flink saksbehandler på nav, men elendige leger. 

Anonymkode: a4732...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd veldig mye rart og ubehagelig med de som jobber i skranken, men har heldigvis hatt normale saksbehandlere. Men jeg tror at alle som har vært i kontakt med Nav, ser at det systemet kan gjøre folk veldig mye sykere, pga sin jævla firkantethet, tungroddhet, umenneskelighet, alle feilene de gjør, osv.  

Anonymkode: 28075...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere saksbehandlere ved NAV Tønsberg, og jeg må si at hvis hun har møtt et par av de jeg har møtt, forstår jeg henne.

Jeg har gått gråtende ut i fra møter med enkelte der, og i ett tilfelle (heldigvis under et møte med fastlege, trygdelege, saksbehandler, og en nøytral observatør til tilstede) ble saksbehandleren umiddelbart fjernet fra min sak etter krav fra trygdelege og nøytral observatør.  (Det er mange år siden, og jeg tviler på at hun fremdeles er der)

Mens andre saksbehandlere har vært helt fantastiske!  

Opplevelsen man har i møte med NAV er etter min erfaring sterkt personavhengig.

Anonymkode: 177cd...2ab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine opplevelser er utelukkende positive. Jeg har kommet med ideer de liker fremfor å bare sette meg ned og kreve. Jeg går på aap og får dekt utdannelse gjennom det for å kunne få meg arbeid (kan ikke jobbe med det jeg har gjort før på grunn av skader i føttene). Nav har vært veldig behjelpelige i hele prosessen da de ser at jeg ønsker å gjøre noe med livet. 

Anonymkode: 25b51...9e4

Og det er ikke erfaingen jeg har.

Jeg kom med mange forslag om hvordan jeg kunne komme tilbake til arbeidslivet, og fikk en sur beskjed om at nå var det på tide at jeg stakk fingeren i jorda, og innså at jeg ikke hadde noe å bidra med i arbeidslivet. 
En stund etter dette fikk jeg ny saksbehandler igjen, og innen få uker var jeg hospitant ved en arbeidsplass der jeg senere ble ansatt.
Jeg var i full jobb (med tilrettelegging) i flere år før jeg fikk tilbakefall igjen, og på nytt fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde mer å bidra med i arbeidslivet.
Og slik fortsatte det i mange år.  De sa "nei, det er ingen vits", og jeg sa "jo, jeg vil prøve før jeg gir opp".

Denne siste gangen hadde saksbehandler rett, men jeg mener fremdeles at jeg gjorde rett i å nekte å godta uføretrygd før absolutt alle steiner var snudd.
 

Anonymkode: 177cd...2ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke erfaingen jeg har.

Jeg kom med mange forslag om hvordan jeg kunne komme tilbake til arbeidslivet, og fikk en sur beskjed om at nå var det på tide at jeg stakk fingeren i jorda, og innså at jeg ikke hadde noe å bidra med i arbeidslivet. 
En stund etter dette fikk jeg ny saksbehandler igjen, og innen få uker var jeg hospitant ved en arbeidsplass der jeg senere ble ansatt.
Jeg var i full jobb (med tilrettelegging) i flere år før jeg fikk tilbakefall igjen, og på nytt fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde mer å bidra med i arbeidslivet.
Og slik fortsatte det i mange år.  De sa "nei, det er ingen vits", og jeg sa "jo, jeg vil prøve før jeg gir opp".

Denne siste gangen hadde saksbehandler rett, men jeg mener fremdeles at jeg gjorde rett i å nekte å godta uføretrygd før absolutt alle steiner var snudd.
 

Anonymkode: 177cd...2ab

Merkelig for en forskjell det er på NAV kontor. Noen får trygda kastet etter seg, mens andre må kjempe med nebb og klør for å få uføretrygda de har rett på! Jeg er blitt mye verre i trygdesystemet. Faktisk så tærer dette på psyken i tillegg nå, som jeg aldri har plaget med før. De pusher deg til du stuper!

Anonymkode: 2bca9...11e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

63 år??? Gi damen pensjon og slipp unge og friske til. Ikke alle kan jobbe til de er 67!

Anonymkode: 4b8e7...ee8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

63 år??? Gi damen pensjon og slipp unge og friske til. Ikke alle kan jobbe til de er 67!

Anonymkode: 4b8e7...ee8

Slippe unge friske til? Det kan jo ikke en gang svare på det du lurer på om en vare feks. Har sett det gang på gang. De står bare å sløver bak kassaapparatet. Erfaring fremfor unge jyplinger sier nå jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har heldigvis aldri trengt nav. Man leser og hører mye negativt. Husker en journalist sto frem om at mens han var dødssyk var kampen mot nav det verste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært delte erfaringer med Nav. Nå har jeg grunnet sykdom vært i systemet fra 2002. Jeg har møtt på noen få, helt fantastiske mennesker, som har hørt på meg, og virkelig prøvd å hjelpe meg, så har jeg møtt på en god del, som er helt middels. Så har jeg møtt på ei, som skjelte meg ut, og sa så mye stygt til meg. Så hadde de en psykolog student, som hadde praksis der, og gikk gjennom alle papirene mine, der fant hun ut at jeg har en svært traumatisk barndom, med grovt misbruk, så møtte jeg på saksbehandleren rett etter det, da gikk hun bort, ga meg en klem og syntes så synd på meg, og selvfølgelig skulle jeg få AAP. Jeg har fysisk sykdom, som man får bevis for gjennom blodprøver, da og graden av sykdommen. Spesialistene sier jo at jeg må bli ufør, at jeg aldri vil bli frisk. Det aksepterer ikke saksbehandleren min, eller Nav legen. Men at jeg ble misbrukt som barn, ja da kan jeg få AAP.

Anonymkode: 22a95...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt åpenbart at hun er ute etter uføretrygd. NAV sin oppgave er faktisk å passe på at skattepengene våre ikke går til folk som ikke har krav på det.

Husk at at uføretrygd stort sett går til folk med downs syndrom og annet medfødt som gjør at de ikke kan jobbe. Ikke folk med migrene.

Om man skulle gi uføretrygd til folk med migrene, ville halve norge hatt krav på uføretrygd.

Anonymkode: 430d9...606

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Det er ingen grunn til å betvile hennes opplevelse for å si det slik. Mange har fått god hjelp i nav, men det er mange eksempler på det motsatte også. Mulig det er en ukultur ved dette nav-kontoret og det er desverre slik at endel mennesker i offentlige stillinger av ulike grunner har behov for å trykke andre ned og se på dem som idioter.

Anonymkode: 31430...b60

Dessverre nevner du ikke den andre halvparten. At mange av brukerne som kommer har urealistisk høye forventninger til hva de kan få. Eller "har krav på" som de sier.

De oppfører seg som idioter, mange av de har ikke fullført grunnskolen engang. De raser da over at NAV ikke gir de AAP og uføretrygd på flekken.

Det er mange flere idioter av brukere ( i prosent) enn de som er ansatt i NAV og prøver å gjøre så godt de kan.

At du velger å framstille det slik du gjør, sier en del.

Anonymkode: 21f2f...588

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...