Gå til innhold

5:2 dietten - faste fra frokost til neste frokost?


løpejenta

Anbefalte innlegg

I morgen blir min første dag på 5:2 dietten og første dag med faste. Jeg har lest meg litt opp, men en ting forvirrer meg: Fra når tikker de 24 timene man skal faste? 

Det er tydelig at man skal faste i 24 timer. Hvilket da jeg forstår som at jeg i morgen kan spise frokost som vanlig i morgen, og resten av dagen 500 kcal (tenker lunsj og middag) og så ingenting frem til neste morgen. Da er det jo gått 24 timer. 

Fordi om mitt siste måltid var middagen jeg spiste nå, og men så kun skal spise 500 kcal frem til fredag morgen, så er jo det nærmere 36 timer. 

Har noen andre prøvd og gjort seg noen tanker om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da velger du vel bare en annen tid, er lov å tenke LITT selv..?

Fast frem til middag i morgen, problem løst.

Anonymkode: 54026...374

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg legger meg dagen før fastedagen til jeg står opp dagen etter fastedagen. 

Anonymkode: 4c343...9b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir 36 timer. Faster fra siste måltid søndag til frokost tirsdags morgen, så fra siste måltid onsdag og til frokost fredag. 

Anonymkode: 3f057...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du faster for så vidt ikke heller hvis du spiser 500 kcal  i "fasteperioden" og enda verre er det hvis du småfordeler disse 500 kcal jevnlig utover dagen, da oppnår du ingen av fordelene av faste, og kan like gjerne bare kjøre vanlig lavkalori.

Anonymkode: 54026...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du faster for så vidt ikke heller hvis du spiser 500 kcal  i "fasteperioden" og enda verre er det hvis du småfordeler disse 500 kcal jevnlig utover dagen, da oppnår du ingen av fordelene av faste, og kan like gjerne bare kjøre vanlig lavkalori.

Anonymkode: 54026...374

Det er jo derfor jeg tenker at jeg heller deler det i to måltider. Ikke spiser smått hele dagen. Evt. bare lunsj, for å gjøre det enklere på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da faster du jo heller ikke, men om du som du sier bruker disse 500 kcal på ett måltid så er det bedre, poenget er å prøve å begrense hvor ofte du initierer en insulinrespons 👍

Anonymkode: 54026...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Da faster du jo heller ikke, men om du som du sier bruker disse 500 kcal på ett måltid så er det bedre, poenget er å prøve å begrense hvor ofte du initierer en insulinrespons 👍

Anonymkode: 54026...374

Det vet jeg. Men om man leser hva Michael Mosley skriver så skriver han 1-2 måltider til dagen og 24 timer faste inkl. disse 500 kcal. 

Jeg gjør det like mye pga. ønsket om å gå noen kg ned som ønsket om noen av de andre helsefordelene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller lest mer om total faste og fordelene av dette.

Mosley har jeg hørt blitt nevnt, men jeg kan ikke helt eksakt si at jeg husker hva akkurat han mener, men jeg tror han ikke er helt på jordet.

Anbefaler for så vidt blant annet Jason Fung i forhold til alt som har med faste å gjøre, han har både blog og en masse videoer på YouTube. Lyle McDonald er også en god ressurs.

Faste er uansett nettopp hva det står, FASTE. Total. Ikke sånt tull som "fastedager" hvor man spiser opptil 500 kcal.

 

Anonymkode: 54026...374

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre begreper som kan være nyttig er IF (Intermittent Fasting) og OMAD (One Meal A Day), finnes blant annet egne reddits for begge disse,

Anonymkode: 54026...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke er så fanatisk av meg. Men fra å spise 3 hoved + 1-2 mindre måltider til dagen, kanskje 4 hoved på lange dager hvor jeg enten reiser med jobb eller har trent godt så må jeg vel si at å spise 500 kcal på 24 timer, enten fordel på 1 eller 2 ikke er så ille. Mulig det er ikke like bra som 0 kcal på 24 timer, men det må da unektelig være bedre enn å spise hver tredje time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så faster man, eller så gjør man det ikke. Finnes ingentig mellomting sånn sett.

Å fordele Kcal på den måten er bare en alternativ måte å kjøre generell lavkalori, man oppnår ingen av fordelene ved faste, men man begrenser totalt kcal inntak ved å prøve å fordele det på finurlige måter.

Det at noen har laget regler for det, som med sånne ting som 5:2 diett osv. gjør det bare enklere å følge hvis man ikke klarer å sette seg inn i hva man prøver å oppnå og tenke selv.

Anonymkode: 54026...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går denne dietten ut på å spise vanlig alle dager, unntatt to dager hvor man faster? 

Anonymkode: 7a186...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Går denne dietten ut på å spise vanlig alle dager, unntatt to dager hvor man faster? 

Anonymkode: 7a186...111

Ja

Anonymkode: 77e42...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Går denne dietten ut på å spise vanlig alle dager, unntatt to dager hvor man faster? 

Anonymkode: 7a186...111

Nei, for man kan visstnok i følge disse retningslinjene spise opptil 500 kcal fordelt utover dagen i disse to "fastedagene".

Anonymkode: 54026...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, for man kan visstnok i følge disse retningslinjene spise opptil 500 kcal fordelt utover dagen i disse to "fastedagene".

Anonymkode: 54026...374

Merkelig hvor negativ det går an å være. Spørsmålet TS stiller er rettet spesifikt til 5:2 dietten. Om hun ønsker det så la nå hun få prøve det. 

Anonymkode: 77e42...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal man eller kan man spise opptil 500 kcal på faste dagene? 

 

Anonymkode: 7a186...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig hvor negativ det går an å være. Spørsmålet TS stiller er rettet spesifikt til 5:2 dietten. Om hun ønsker det så la nå hun få prøve det. 

Anonymkode: 77e42...ae9

Det var ikke TS jeg svarte, og svaret er helt korrekt.

Anonymkode: 54026...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal man eller kan man spise opptil 500 kcal på faste dagene? 

 

Anonymkode: 7a186...111

Det bestemmer du selv.

Anonymkode: 54026...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger 5:2 dietten. Jeg spiser en bar til lunsj og en lett middag.  Middagen spiser jeg ca kl 4. Da spiser jeg ikke noe mere før 9 dagen etter. Dette funker for meg.  Behøver ikke funke for andre. Går ned ca en halv kilo i uka noen ganger står vekta stille. Kommer litt på når i mnd vi er. Jeg har gått ned 11 kilo .  Er litt fleksibel på faste dager . Trenger ikke alltid være mandag osv. Jeg funker uten å spise merker jeg . Men ikke to dager på rad.  Og magen min synes det er deilig med en rolig dag. Nærvøs mage .

Anonymkode: 15cd5...64f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...