Gå til innhold

Jeg vil bli katolikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli katolikk, hvordan blir jeg det ?

Jeg er ikke medlem eller døpt i en annen religion, står heller ikke i statskirka.

Anonymkode: 09095...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du ta kontakt med presten i nærmeste katolske kirke, så kan dere innlede samtaler. Du får ca. ett års trosopplæring, og deretter skal du døpes, fermes (konfirmeres), skrifte og gå til førstekommunion.

Hvis du forteller meg hvor du bor, kan jeg være behjelpelig med å finne nærmeste katolske menighet.

Anonymkode: 7f6a3...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du ta kontakt med presten i nærmeste katolske kirke, så kan dere innlede samtaler. Du får ca. ett års trosopplæring, og deretter skal du døpes, fermes (konfirmeres), skrifte og gå til førstekommunion.

Hvis du forteller meg hvor du bor, kan jeg være behjelpelig med å finne nærmeste katolske menighet.

Anonymkode: 7f6a3...513

Takk. Er du selv katolikk ? Jeg vet hvor nærmeste menighet er, men takk :)

Anonymkode: 09095...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Er du selv katolikk ? Jeg vet hvor nærmeste menighet er, men takk :)

Anonymkode: 09095...37a

Ja, det er jeg.

Catholicam sum!

Anonymkode: 7f6a3...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Mange katolske menigheter arrangerer troskurs som er et grunnleggende kurs/introduksjon til katolsk tro. Noen velger å bli medlem og andre er nysgjerrige og vil gjerne vite mer. Ingen som forventer at man skal melde seg inn. Man har samtaler med en pater i forkant av en eventuel innmelding/konversjon.

Da du ikke er døpt så går du også en katekumen og gjennomgår 3 (tror jeg) overhøringer...høres dramatisk ut, men det er faktisk ikke det. Din katolske fadder er da med deg og når du har hatt tre overhøringer er du klar for dåpen. Mange velger å døpe seg påskenatt da dette er Jesu oppstandelse. Før dåpen er det også skriftemål som man må gjennom da det er et sakrament. Når dåpen er fullført mottar man også kommunkonen (nattverden ) og fermingens sakrament (konfirmasjonen).

Katolsk.no har utviklet en veldig god app - der kan man finne litt info og så regner jeg med du har vært inne på nettsidene og lest også. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...