Gå til innhold

Katharina G. Andresen ansatt hos innovasjon Norge


Gjest Minesveiper

Anbefalte innlegg

Jeg søkte selv jobb i Innovasjon Norge for et år siden. Til tross for 5 års universitetsutdannelse med toppresultat, 2 års relevant internasjonal arbeiderfaring og at jeg i tillegg sendte CV og søknad direkte til sjefen for avdelingen så fikk jeg aldri tilbakemelding. 

Jeg valgte å tro at det enkelt og greit fantes bedre søkere enn meg. Nå skjønner jeg at jeg manglet relevant nettverk og invitasjon til Skaugum. Søren! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.6.2018 den 16.37, pinnelinn skrev:

Hvorfor er dette så overraskende? Alle vet at Norge har et nettverksbasert arbeidsmarked. Hvem man kjenner er helt avgjørende for om og hvilke jobber man får. Arbeidsledige blir stadig oppfordret til å bygge og bruke nettverk for å skaffe seg jobb.

Nettverk teller i alle arbeidsmarked, men denne saken stiller seg annerledes på flere måter.

For det første er jo Andresen eksepsjonelt dårlig kvalifisert i utgangspunktet. Det pleier ikke være noen motsetning mellom det å være fra en ressurssterk familie og selv ha en solid utdannelse - tvert imot. De fleste av landets arvinger har tatt en utdannelse, mange av dem på eliteskoler. Så når barna til Stordalen eller Witzøe stiller foran i køen, har de fortsatt en CV å slå i bordet med. Slike foreldre er jo bevisst at barna skal få unna det obligatoriske før de "går skolen" i firma. 

I tillegg er jo EY og IN to institusjoner der akademiske resultater er ekstremt viktig. Hun er ikke engang aktiv student for øyeblikket.

For det andre er nettverk noe som spiller inn i totalen, men sjelden er så åpenlyst den eneste faktor. Hadde de i det minste utlyst stillingen, oppfordret Andresen til å søke og tatt det derfra hadde det ikke vært så åpenbart. Så kunne de i det minste lent seg på at hun gjorde et godt intervju. 

KA er særdeles opptatt av å holde seg inne med de rette menneskene, og det er velkjent. Dette er bare enda et eksempel, og viser at hun neppe er skikket til å lede en offentlig organisasjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Varmeba said:

Jeg søkte selv jobb i Innovasjon Norge for et år siden. Til tross for 5 års universitetsutdannelse med toppresultat, 2 års relevant internasjonal arbeiderfaring og at jeg i tillegg sendte CV og søknad direkte til sjefen for avdelingen så fikk jeg aldri tilbakemelding. 

Jeg valgte å tro at det enkelt og greit fantes bedre søkere enn meg. Nå skjønner jeg at jeg manglet relevant nettverk og invitasjon til Skaugum. Søren! 

Forhåpentligvis lærer du av Katharina og får deg rike foreldre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 13.21, Minesveiper skrev:

Hva tror dere? Trakk Anita Khron Traaseth i tråder for å få ansatt milliarderarvingen eller hadde hun kompetansen som skulle til for å få jobben. Hun har da ingen utdanning, og i tillegg så endret de tiden stillingen skulle vare fra 10 til 6 måneder slik at de ikke måtte lyse ut stillingen offentlig.

Det første jeg tenkte når jeg leste saken var at Anita gjør Katharina en tjeneste for å bygge nettverk. Mulig hun også får noe igjen for det senere i karrièren. Hvis det er tilfelle viser jo det bare hvordan mennesker opererer enten om det er menn eller kvinner som sitter i sjefstillinger. Man bare bytter ut gutteklubben grei med kvinneklubben grei.

https://www.nettavisen.no/na24/norges-rikeste-kvinne-inn-bakveien-til-innovasjon-norge/3423506616.html

Selvsagt er det nyttig å ha ei som har midlier til å investere i oppstartselskaper i innovasjon norge.

Jeg ser på det som en fordel for norske oppstartsbedrifter at Andersen får litt innsikt i bransjen. Kanskje hun investerer penger i et par oppstartsbedrifter som blir en suksess og skaper arbeidsplasser i både Norge og utlandet.

Flott at bemidlede mennesker viser interesse for norske oppstartsbedrifter, og ikke bare sylter ned pengene sine i eiendom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
On 6/27/2018 at 4:30 PM, Judas Iskariot said:

Man får jo ikke relevant erfaring kun fordi man er født i en familie som har stor formue.  Det kan jo like gjerne være at det at man er født med sølvskje i munnen betyr at man ikke har trengt å lære seg noe som helst. 

Den relevante kompetansen må også kunne dokumenteres. Det er jo minimumskravet for at kompetansen skal være relevant. Om den ikke trenger å dokumenteres så kan man jo ansette akkurat hvem man vil.  Jeg kunne jo bare sagt "Katharina Andresen er den mest kompetente til jobben, men kompetansen kan ikke dokumenteres så ingen kan sjekke om jeg bare ga henne jobben fordi jeg er kompis med faren hennes". Skal man ha en kvalifikasjonsprinsipp så må det også være krav til at kvalifikasjonene kan dokumenteres. Det går ikke an å vurdere om den mest kompetente fikk jobben om man skal kunne vektlegge kompetanse som ikke kan dokumenteres. 

Nei ikke nødvendigvis, men se nå hva som skjedde i dette tilfelle. Dama fikk jobb hos EY som er et av de fire største revisjonsselskapene i verden. At KA har fått relevant erfaring og kompetanse av å jobbe der kan man ikke si noe på. Dokumentasjonen på kompetansen hun har opparbeidet seg er atesten fra EY. Jeg er jo ikke uenig i at hun ikke burde hatt jobben sånn i utgangspunktet, og heller ikke jobben hos innovasjon Norge, men poenget står fremdeles. Fordi hun kommer fra en næringslivs familie har hun fått opparbeidet seg erfaring og kompetanse som hun ellers ikke hadde fått.

Ellers tror jeg også at AK ønsker å være en slags mentor for KA slik at KA kan "gjøre noe positivt med posisjonen sin". Bare litt dumt at hun har drete på draget her. Det er veldig lett å bryte ned de ulike argumentene for ansettelsen. https://www.nrk.no/norge/arbeidsrettsekspert-om-andresen-ansettelsen_-_-skinnbegrunnelse-av-innovasjon-norge-1.14105644

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
20 hours ago, Gatsby said:

Selvsagt er det nyttig å ha ei som har midlier til å investere i oppstartselskaper i innovasjon norge.

Jeg ser på det som en fordel for norske oppstartsbedrifter at Andersen får litt innsikt i bransjen. Kanskje hun investerer penger i et par oppstartsbedrifter som blir en suksess og skaper arbeidsplasser i både Norge og utlandet.

Flott at bemidlede mennesker viser interesse for norske oppstartsbedrifter, og ikke bare sylter ned pengene sine i eiendom.

 

Jeg også egentlig, men hun hadde bare høstet mer respekt om hun hadde gått den tradisjonelle veien og tatt seg en utdanning. Hun har droppet ut av to studier så vidt jeg vet, og jeg sitter i alle fall igjen med et inntrykk av at hun er noe giddalaus. Samtidig tenker jeg at saken er en god lærepenge for KA. Hun hadde en helt annen holdning nå. https://www.nettavisen.no/na24/katharina-andresen-etter-innovasjon-norge-braket---jeg-fler-meg-trakket-pa/3423509345.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse
På 1.7.2018 den 15.39, Gatsby skrev:

Selvsagt er det nyttig å ha ei som har midlier til å investere i oppstartselskaper i innovasjon norge.

Jeg ser på det som en fordel for norske oppstartsbedrifter at Andersen får litt innsikt i bransjen. Kanskje hun investerer penger i et par oppstartsbedrifter som blir en suksess og skaper arbeidsplasser i både Norge og utlandet.

Flott at bemidlede mennesker viser interesse for norske oppstartsbedrifter, og ikke bare sylter ned pengene sine i eiendom.

 

Hun er ikke ansatt for å 'få innsikt i norske oppstartsbedrifter'. Hun skal ikke være saksbehandler i IN. Hun har et engasjement i personalavdelingen, og skal jobbe med og for de ansatte i IN. 

Hvis hun vil vite hva hun skal investere pengene sine i, burde hun fullføre utdanningen på BI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HR-direktøren som ble ansatt var visst en av Traseths venninner. 

Som begrunnelse for hvorfor hun ble ansatt foran alle de andre med tung kompentanse så sier de:

– Det var ut ifra en samlet, omfattende vurdering, hvor man også ville finne kandidaten som ville passe best sammen med resten av lederteamet, forklarer Wiggen.

https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/traaseth-informerte-ikke-styret-ga-direktoerjobb-til-venninne/24384986

Er ikke "passet best sammen med resten av lederteamet" akkurat begrunnelsen man ville gitt om man ansatte en pga vennskap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skolebolle said:

HR-direktøren som ble ansatt var visst en av Traseths venninner. 

Som begrunnelse for hvorfor hun ble ansatt foran alle de andre med tung kompentanse så sier de:

– Det var ut ifra en samlet, omfattende vurdering, hvor man også ville finne kandidaten som ville passe best sammen med resten av lederteamet, forklarer Wiggen.

https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/traaseth-informerte-ikke-styret-ga-direktoerjobb-til-venninne/24384986

Er ikke "passet best sammen med resten av lederteamet" akkurat begrunnelsen man ville gitt om man ansatte en pga vennskap?

Jo, det er det. Men samtidig kan det være sant. Det å vurdere kompetanse opp mot samarbeidsegenskaper, kan være vanskelig. Og derfor er det ofte umulig å si om en ansettelse skyldes bekjentskaper eller kvalifikasjoner. Det er bare sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...