Gå til innhold

Katharina G. Andresen ansatt hos innovasjon Norge


Gjest Minesveiper

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Minesveiper said:

Du ser vel logikken i at damen kan ha opparbeidet seg erfaring og kompetanse pga av at hun kommer fra en næringslivs familie. 

Man får jo ikke relevant erfaring kun fordi man er født i en familie som har stor formue.  Det kan jo like gjerne være at det at man er født med sølvskje i munnen betyr at man ikke har trengt å lære seg noe som helst. 

Den relevante kompetansen må også kunne dokumenteres. Det er jo minimumskravet for at kompetansen skal være relevant. Om den ikke trenger å dokumenteres så kan man jo ansette akkurat hvem man vil.  Jeg kunne jo bare sagt "Katharina Andresen er den mest kompetente til jobben, men kompetansen kan ikke dokumenteres så ingen kan sjekke om jeg bare ga henne jobben fordi jeg er kompis med faren hennes". Skal man ha en kvalifikasjonsprinsipp så må det også være krav til at kvalifikasjonene kan dokumenteres. Det går ikke an å vurdere om den mest kompetente fikk jobben om man skal kunne vektlegge kompetanse som ikke kan dokumenteres. 

Så hvordan dokumenterer man den relevante kompetansen man får "ved å ha pratet med pappa over middagsbordet"? Altså den den relevante kompetansen til en HR-jobb. Det er neppe mulig å dokumentere en slik relevant kompetanse.  Om Andresen er kvalifisert til stillingen så er vel alle barne til de som jobber i Innovasjon Norge også? Skal man få jobb i det offentlige fordi "mamma har jobbet der"?  

 Og man kan like gjerne snu det på hodet. Oskar ble født med alkoholiserte foreldre og hatt en svært tøff barndom, men klart seg mot alle odds.". Det er jo også erfaring.   Hvordan vet man at Andresens erfaring er mer relevant enn Oskars?  Det er jo umulig å vite og om man da skal kunne legge vekt på ens oppvekst så vil jo arbeidsgiver kunne velge akkurat den personen han liker best uten noe hensyn til kvalifikasjoner. 

48 minutter siden, Minesveiper said:

Det burde de være for de er tross alt partiet for arbeidere. Utrolig enkelt å vinkle denne saken til å handle om: "Vanlige folk burde ha like muligheter som de som kommer fra rike familier. Vi ønsker et system som sørger for en rettferdig prosesss hvor enkelte ikke får privilegier pga av familien de kommer fra". De må ta utdanning får å få jobber som krever høyere utdannelse slik som alle andre. 

Ja, det hadde vært utrolig enkelt  å vinkle saken til å handle om at vanlige mennesker ikke får de samme mulighetene som de fra rike familier. Det er jo den mest naturlige vinklingen. Men den vinklingen ønsket ikke Arbeiderpartiet. Det er vel ganske talende for  både Arbeiderpartiet og Trettebergstuen

Endret av Judas Iskariot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, filifjonka said:

Å være rik er og vil aldri bli en kvalifikasjon. 

Vel her er det bare å akseptere at vi er uenige. I forhold til å lære om å gjøre gode investeringer så vil jeg absolutt si at å være rik er en kvalifikasjon. Drev jeg med investeringsveiledning ville jeg helt klart i en midlertidig stilling heller ha en ungdom med en milliard i formue enn en med 300 000 i studiegjeld. Var jeg toppidrettstrener ville jeg heller hatt en med lidenskapelig forhold til idrett som en midlertidig ansatt enn en sofagris som viste null om idrett. Skulle jeg holde pensjonistkurs ville jeg heller ha en pensjonist som assistent enn en 18 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er både i Norges interesse og i personenes egeninteresse at folk som har kommet meget lett til store midler får opplæring og veiledning i hvordan forvalte disse midlene. Det gjelder både om de har arvet en milliard eller vunnet 430 millioner i tipping. Da vil jeg mene at Innovasjon Norge ikke er et dårlig sted for disse å lære.

Hvis det var snakk om en fast stilling hadde jeg forstått protestene. Når det er snakk om en midlertidig stilling er jeg uenig og vil hevde at en milliard er kvalifiserende. (Er det virkelig noen som tror seriøst at en med en milliard på konto ønsker seg en langvarig fast stilling i Innovasjon Norge?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
8 timer siden, Bag skrev:

Vel her er det bare å akseptere at vi er uenige. I forhold til å lære om å gjøre gode investeringer så vil jeg absolutt si at å være rik er en kvalifikasjon. Drev jeg med investeringsveiledning ville jeg helt klart i en midlertidig stilling heller ha en ungdom med en milliard i formue enn en med 300 000 i studiegjeld. Var jeg toppidrettstrener ville jeg heller hatt en med lidenskapelig forhold til idrett som en midlertidig ansatt enn en sofagris som viste null om idrett. Skulle jeg holde pensjonistkurs ville jeg heller ha en pensjonist som assistent enn en 18 åring.

Hun skal ikke ha et vikariat som investeringsveileder. Hun skal jobbe i HR-avdelingen. Human Relations, eller personalavdelingen, som det kaltes før. HR jobber med de ansattes permisjoner, besørger kontrakter ved nyansettelser, utarbeider opplegg for medarbeiderundersøkelser, veileder om arbeidstakerrettigheter/plikter etc. Mye papirflytting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sitronmelisse said:

Hun skal ikke ha et vikariat som investeringsveileder. Hun skal jobbe i HR-avdelingen. Human Relations, eller personalavdelingen, som det kaltes før. HR jobber med de ansattes permisjoner, besørger kontrakter ved nyansettelser, utarbeider opplegg for medarbeiderundersøkelser, veileder om arbeidstakerrettigheter/plikter etc. Mye papirflytting. 

Forstår at dette endrer noe for deg. For meg gjør det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele saken lukter korrupsjon og kameraderi. Jeg mistet all tillit til Traaseth og ''systemet'' der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bag said:

Forstår at dette endrer noe for deg. For meg gjør det ikke det.

Hvordan kan det ikke endre noe? Argumentet ditt var jo at Katharina ville kunne lære å forvalte formuen sin gjennom stillingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Stortinget krever at Innovasjon Norge kommer under statsansatteloven slik at ikke Traaseth eller hennes etterfølgere kan fortsette å gi jobber til de det måtte passe dem. Det er snakk om offentlig midler og Innovasjon Norge er ikke Traaseth sin familiebedrift. 

Endret av Perfekt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt delt i synet her, Jeg ser verdien i at selskaper som Innovasjon Norge tilknytter seg Andresen og slike som skal styre store formuer, men det må da være andre måter og gjøre det en og ansette de, feks, at de skal gå utenpå andre ansatte en periode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

La det ikke være tvil om at ledelsen og HR har håndtert ansettelsen helt feil. Men når VG etter sigende har fått tilgang til både e-poster fra HR til Andresen (der HR bl.a. sier de er fleksible til oppstartstidspunkt- ansettelse hastet visst ikke allikevel?) og dessuten har fått tilgang til arbeidskontraktene, så lurer jeg på hvem det er i HR som lekker som en sil! Tviler på at Andresen selv har gitt VG dette. Så da er det kanskje noe i det Traaseth har nevnt tidligere om at noen i IN er ute etter å ta henne. Sist vernet Høyrestatsråden henne og lot styreleder gå. Denne gang er hun litt klokere av skade og går ikke ut offentlig som offer (en)nå. 

Men siste ord er nok ikke sagt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse
7 timer siden, Apis skrev:

Er litt delt i synet her, Jeg ser verdien i at selskaper som Innovasjon Norge tilknytter seg Andresen og slike som skal styre store formuer, men det må da være andre måter og gjøre det en og ansette de, feks, at de skal gå utenpå andre ansatte en periode? 

Andresen burde heller skaffe seg en god utdannelse. 

Hvem ville orket å ha en uvitende, rik, spurrevipp hengende over seg på jobb, sier jeg bare.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

La det ikke være tvil om at ledelsen og HR har håndtert ansettelsen helt feil. Men når VG etter sigende har fått tilgang til både e-poster fra HR til Andresen (der HR bl.a. sier de er fleksible til oppstartstidspunkt- ansettelse hastet visst ikke allikevel?) og dessuten har fått tilgang til arbeidskontraktene, så lurer jeg på hvem det er i HR som lekker som en sil! Tviler på at Andresen selv har gitt VG dette. Så da er det kanskje noe i det Traaseth har nevnt tidligere om at noen i IN er ute etter å ta henne. Sist vernet Høyrestatsråden henne og lot styreleder gå. Denne gang er hun litt klokere av skade og går ikke ut offentlig som offer (en)nå. 

Men siste ord er nok ikke sagt.. 

Mulig noen i IN er ute etter å ta Krohn Traaseth, men ut fra det som har kommet ut i media virker det som at hun gjør det VELDIG enkelt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2018 at 7:33 PM, Skrueløs said:

KA er visst ikke den eneste som har blitt ansatt på denne måten.

«Nå viser det seg at Andresen ikke er den eneste som har fått jobb i det offentlige eide Innovasjon Norge uten en offentlig utlysning. Det har nemlig kommunikasjonsdirektør Kristin Welle-Strand også fått.

Da Innovasjon Norge skulle ansette ny kommunikasjonsdirektør i 2015, ble stillingen kun utlyst internt. Dette står i kontrast til året før, da Innovasjon Norge med hjelp av rekrutteringsfirmaet Visindi gikk bredt ut i jakten på en kandidat til akkurat samme direktørstilling.»

https://e24.no/lov-og-rett/innovasjon-norge/innovasjon-norge-braaket-traaseth-droppet-ekstern-utlysning-av-direktoerstilling/24379403

Ta en titt på høye stillinger i DNB og se hvor i politikken de hører hjemme. Appropo politikere så er Stortinget nærmest blitt et rekruteringsbyrå og familie/venneklubb for høye stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, ti10 skrev:

Mulig noen i IN er ute etter å ta Krohn Traaseth, men ut fra det som har kommet ut i media virker det som at hun gjør det VELDIG enkelt for dem.

Jeg tenker om om du ‘tar’ noen ved kun å varsle om denne slags forhold har en gjort oss alle en tjeneste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traaseth sier følgende:

– Jeg tror vi skal ta selvkritikk på at håndteringen har vært krevende, 

https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/traaseth-moeter-pressen-etter-styremoetet/24382451

Hva vil det si å ta selvkritikk på at håndteringen har vært krevende?  

Tidligere har hun kommet med "Jeg vil beklage at dette har skapt støy" 

https://www.dagbladet.no/nyheter/traaseth-beklager-braket/69966790

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Perfekt skrev:

Traaseth sier følgende:

– Jeg tror vi skal ta selvkritikk på at håndteringen har vært krevende, 

https://e24.no/naeringsliv/innovasjon-norge/traaseth-moeter-pressen-etter-styremoetet/24382451

Hva vil det si å ta selvkritikk på at håndteringen har vært krevende?  

Tidligere har hun kommet med "Jeg vil beklage at dette har skapt støy" 

https://www.dagbladet.no/nyheter/traaseth-beklager-braket/69966790

 

Det betyr at hun er lei seg for at saken ble kjent.

Ellers en bra artikkel som viser hvor illeluktende det hele er: https://www.tv2.no/nyheter/9947466/

 

Altså, ikke noe galt med forslaget om praktikantstilling, men da det viste seg at det ikke var noe ledig igjen, burde hun fått høre at hun kunne søke neste år (og bli vurdert med andre søkere). 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sitronmelisse skrev:

La det ikke være tvil om at ledelsen og HR har håndtert ansettelsen helt feil. Men når VG etter sigende har fått tilgang til både e-poster fra HR til Andresen (der HR bl.a. sier de er fleksible til oppstartstidspunkt- ansettelse hastet visst ikke allikevel?) og dessuten har fått tilgang til arbeidskontraktene, så lurer jeg på hvem det er i HR som lekker som en sil! Tviler på at Andresen selv har gitt VG dette. Så da er det kanskje noe i det Traaseth har nevnt tidligere om at noen i IN er ute etter å ta henne. Sist vernet Høyrestatsråden henne og lot styreleder gå. Denne gang er hun litt klokere av skade og går ikke ut offentlig som offer (en)nå. 

Men siste ord er nok ikke sagt.. 

Har ikke media fått dette gjennom helt alminnelig offentlig innsynsrett da? Liten grunn til å lage konspirasjonsteorier da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...