Gå til innhold

Tror du på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsåvidt sant :)

Det er ingen bevis på at Jesus stod opp fra de døde eller i det hele tatt eksisterte. Skriftene folk har kan like godt ha vært et eventyr de underholdte seg selv med før i tiden, det gjør det ikke mer sant. Religion mangler bevis og fornuft. Jeg tror det er noe som gir folk håp. Det gir i hvertfall mer mening.

Anonymkode: a1a8d...5c5

Det er kun bevis for at disiplene, og de første kristne, var overbevist om at Jesus hadde stått opp fra de døde. At Jesus levde og ble korsfestet er et historisk faktum. Dette er helt udiskutabelt. Debatten handler om han FAKTISK sto opp fra de døde, og det kan naturlig nok ikke bevises. Dette er den vanlige konsensusen blant det internasjonale nettverket av akademikere som studerer eldre tekster, eldre historie eller lignende fagfelt. 

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun bevis for at disiplene, og de første kristne, var overbevist om at Jesus hadde stått opp fra de døde. At Jesus levde og ble korsfestet er et historisk faktum. Dette er helt udiskutabelt. Debatten handler om han FAKTISK sto opp fra de døde, og det kan naturlig nok ikke bevises. Dette er den vanlige konsensusen blant det internasjonale nettverket av akademikere som studerer eldre tekster, eldre historie eller lignende fagfelt. 

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Kan du gi meg noen bevis for det du kommer med?

Anonymkode: a1a8d...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjentar meg selv: de som forkaster vitenskapen og evolusjonen, og mener at det var GUD som skapte mennesket, jorda og alt som finnes på den, har jeg ingenting til overs for. Hvor skrev jeg at vitenskapen har avkreftet at gud finnes..?

Anonymkode: 2d451...225

Vitenskap og kristendom går hånd i hånd. Det er en utbredt holdning blant kristne i Europa at Gud kan ha skapt verden gjennom evolusjonen. Folk kan mene hva dem vil for min del. At du ikke har noe til overs for folk som er uenige i ditt livssyn får være opp til deg.

Jeg fikk inntrykk av at du mente at vitenskapen hadde bevist at Gud ikke fantes, og at det bare var fantasier enkelte mennesker trengte. Hvis jeg misforsto dette, så var det ikke meningen å tillegge deg meninger du ikke hadde ytret.

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Men er og klar over at mange skjuler seg bak religion når de gjør ukristelige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi meg noen bevis for det du kommer med?

Anonymkode: a1a8d...5c5

Jeg kommer ikke med noen ting. Det eneste jeg gjør er å henvise til at dette er den generelle konsensusen blant scholars innenfor disse fagfeltene. 

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror def fins en Gud.men tror ikke vi ser sammenhengen med hvor mye vi kan "forvente" av ham.bibelen er skrevet i tolkning av mennesker og kan forvirre.vi mennesker har mye krefter, åpenheter i oss,men vi stoler ikke nok på evnene våre.selv føler og drømmer jeg mye som skjer.dette var jeg redd for som liten,men idag er det en styrke og hjelp til de rundt meg.men jeg blir iblant sliten av å "ta inn" så mye,men finner måter å håndtere det på.

Anonymkode: 284bc...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige svar fra ikke-troende her. Hvis vi tar evolusjonsteorien så kom den som en TEORI av Darwin. Dette er en av mange. Det kunne like godt ha vært fra Newton, men det blir ikke like akseptabelt fordi Newton trodde det var en sammenheng mellom vitenskap og Gud. 

Anonymkode: 096b5...6ae

Ja.. akkurat som Gravitasjons-TEORIEN, og Relativitets-TEORIEN. Vi kaller det teorier, men det bevisene for disse teoriene er overveldende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke med noen ting. Det eneste jeg gjør er å henvise til at dette er den generelle konsensusen blant scholars innenfor disse fagfeltene. 

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Da er det ikke særlig troverdig.

Anonymkode: a1a8d...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke særlig troverdig.

Anonymkode: a1a8d...5c5

Det er den vitenskapelige teorien basert på de historiske bevisene som foreligger. Det har ingenting å si hva du personlig synes er troverdig eller ikke. Dette er hva ekspertene på disse fagfeltene jevnt over kan enes om. Er akkurat det samme som med andre temaer innenfor vitenskapen.

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Jeg tror ikke på Gud fordi det er forventet av meg å være ateist dersom jeg skal ansees som et normalt oppegående og reflektert menneske. Derfor velger jeg å smykke meg i mekanistisk tankegods fra 1800-tallet, og det samme kreativt begrensende tankesettet drar jeg med meg inn i teologiske diskusjoner. Hvafornoe? Tror du virkelig på en gammel mann med skjegg som bor i en sky?

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HerrBæsjerumpehull said:

Jeg tror ikke på Gud fordi det er forventet av meg å være ateist dersom jeg skal ansees som et normalt oppegående og reflektert menneske. Derfor velger jeg å smykke meg i mekanistisk tankegods fra 1800-tallet, og det samme kreativt begrensende tankesettet drar jeg med meg inn i teologiske diskusjoner. Hvafornoe? Tror du virkelig på en gammel mann med skjegg som bor i en sky?

Ender du ikke nå med å oppføre deg akkurat som de du kritiserer?

Anonymkode: ad6b8...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ender du ikke nå med å oppføre deg akkurat som de du kritiserer?

Anonymkode: ad6b8...435

De tåler vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, HerrBæsjerumpehull said:

De tåler vel det?

Virker som du tåler det i hver fall.  Da kan du jo virkelig smykke deg selv med tittelen "oppegående og reflektert". 

Anonymkode: ad6b8...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke særlig troverdig.

Anonymkode: a1a8d...5c5

Hva er troverdig for deg da? Siden historiske kilder ikke er det mener jeg? Betyr det også at du trekker tvil om andre historiske kilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...