Gå til innhold

Sur mor ringte hjem til meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det er greit at den høye dvergen fikk en smak på hvordan livet hans vil bli jo før jo heller. En så liten fyr vil alltid bli gjort narr av både i arbeidslivet og det private liv.

Anonymkode: fea16...2b5

Jeg regner med at du prøver å være festlig og trollete her, uten å lykkes videre.. 

Men bare som en kuriositet var faren min 150 høy til han var nesten 16, da vokste han 30 cm på et år, og endte som voksen opp med å være 186 høy.. 

Anonymkode: 418de...529

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det er greit at den høye dvergen fikk en smak på hvordan livet hans vil bli jo før jo heller. En så liten fyr vil alltid bli gjort narr av både i arbeidslivet og det private liv.

Anonymkode: fea16...2b5

Det er vel heller folks mangel på folkeskikk og holdning som burde endres her ;) Vi er alle forskjellige, og det er uansett ikke greit å erte/mobbe :) Voksne mennesker som erter/mobber i arbeidslivet og ellers i hverdagen, er ikke verdt min tid. Jeg tenker de må ha problemer som de tar ut på andre ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal snakke med femtenåringen om det. At for disse barna er han en voksen. At barn er veldig sårbare for kommentarer, og særlig fra dem man ser opp til. At han må trå veldig varsomt når det gjelder komplimenter og ros: Han skal absolutt rose masse, men selv det kan slå feil ut, for hvis én ikke får ros, eller ikke like bra ros, så kan det såre, samme hvor godt ment det var eller ikke.

Så får vi håpe denne moren sier det samme til sin sønn, at "treneren" bare er 15, det var svært tankeløst av ham og ikke vondt ment, men dårlig og dum tulling. Din sønn bør be om unnskyldning.

Dette ville jeg ikke skrevet for et halvt år siden, da jeg tenker at barn bør og dessverre må lære seg og tåle en del, men det er nok det som kommer fra jevnaldrende. Min 7-åring har vært så vrang og sinna og frustrert i det siste, og det kom fram at en ansatt på SFO hadde hatt en lek der barna ble beskrevet og man skulle gjette hvem det var. Noen av jentene (som samtlige hadde lyst, langt hår) ble beskrevet som "søt, og "veldig søt" og alltid snill" og lignende, mens andre fikk "har rød genser", "har navn som begynner på E", og min jente: "Skravlete, alltid treig, veslevoksen". Dette plager henne ennå, flere måneder senere. Og det plager henne nettopp fordi det stemte så på en prikk, det var ment som en nøytral beskrivelse fra den voksne, derfor svir det. Hun er supervar for alt disse unge ansatte sier etter det, og legger merke til hver gang de kaller andre (alltid de samme, lyshårede jentene) for søte. Jeg kan godt forstå at 12-åringen ble svært såret, for han er jo lav! Det stemte jo! Din gutt kan jo ikke si: bare tulla, det er ikke sant, jeg var ironisk. Han må legge seg flat og si det var veldig dumt og stygt sagt av ham.  

Anonymkode: 32ead...091

Om det stemte på en prikk så er det noe dere må jobbe med.

Anonymkode: e9009...55c

• Liker 2
Skrevet

Dette er en skremmende tråd. Jeg vet at det blir fler og fler helikopterforeldre, men altså... 15 åringen vil nok ta hensyn til at denne yngre gutten ikke tåler så mye fremover. Men hvordan i all verden skal en som kommer gråtende hjem fordi treneren har sagt at søsteren er like høy, og moren hiver seg øyeblikkelig på telefonen, klare seg i den virkelige verden? En god mor hadde tatt en prat med ungen sin og forklart at det neppe var vondt ment, og at det ikke er noe å gå og være lei seg for. Helt greit at hun nevner det for deg, så kan sønnen din forklare gutten at det ikke var meningen å gjøre ham lei seg. En livserfaring for ham også, i forhold til at alle er forskjellig i grad av følsomhet. Men å kalle det for mobbing? Nope. Den nye mobbeparagrafen kommer til å gjøre mer skade enn gavn. Nå blir fokus på all slags fillesaker som dette, og det som virkelig ER mobbing blir det mindre tid til å bekjempe.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis sønnen din latterliggjør mindre barn han har ansvar for i en lederrolle,har han absolutt ingenting i en slik rolle å gjøre! Han skal overhodet ikke ha det morsomt på andre sin bekostning i den settingen.

Husker godt hvordan det var å få kommentarer på høyden min som 12 år, og jeg gikk ofte med en stor klump i magen og var livredd for å skille meg ut. Føler med både gutten og søsteren hans. 

Syns også at overskriften din "sur mor ringte hjem til meg" sier litt om dine holdninger her...

Anonymkode: c42bc...795

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er på tide å ta praten med gutten din om at man ikke skal kommentere hvordan noen ser ut. Selvfølgelig var dette vondt for 12 åringen, som blir ertet av de større guttene. Hadde jeg fått denne telefonen hadde jeg ikke unnskyldt min sønn, han hadde måttet gå å beklage seg til gutten han var ufin mot.

Anonymkode: 63f4a...0bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med sønnen din,dette er ikke greit. Har to sønner på 8 og 10 og di skiller en cm,10 åringen har store komplekser for dette.Hadde noen kommentert dette til han,attpåtil fotballtreneren hans ,hadde han blitt knust.

Anonymkode: ebfd4...a4f

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, Mousj skrev:

Dette er en skremmende tråd. Jeg vet at det blir fler og fler helikopterforeldre, men altså... 15 åringen vil nok ta hensyn til at denne yngre gutten ikke tåler så mye fremover. Men hvordan i all verden skal en som kommer gråtende hjem fordi treneren har sagt at søsteren er like høy, og moren hiver seg øyeblikkelig på telefonen, klare seg i den virkelige verden? En god mor hadde tatt en prat med ungen sin og forklart at det neppe var vondt ment, og at det ikke er noe å gå og være lei seg for. Helt greit at hun nevner det for deg, så kan sønnen din forklare gutten at det ikke var meningen å gjøre ham lei seg. 

19 minutter siden, Mousj skrev:

En god mor hadde tatt en prat med ungen sin og forklart at det neppe var vondt ment, og at det ikke er noe å gå og være lei seg for. Helt greit at hun nevner det for deg, så kan sønnen din forklare gutten at det ikke var meningen å gjøre ham lei seg. 

"At det neppe var vondt ment" 

"Ikke meningen å gjøre ham lei seg"

Klart det var vondt ment og meningen var nok.å nedverdige den yngre gutten! Dette må en 15 åring forstå. Ikke la ham utvikle seg til en bølle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det stemte på en prikk så er det noe dere må jobbe med.

Anonymkode: e9009...55c

Det gjør vi hver dag. Men søtere enn hun allerede er kan vi ikke gjøre henne, ei heller gi henne langt, lyst hår. Og moren som ringte TS, hvordan skal hun gjøre sønnen sin høyere?

Anonymkode: 32ead...091

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, tirben said:

Nei, der får vi bare enes om å være uenige. Når en 15 åring tar på seg oppdrag innen innsats for andre, så er det vanligvis ikke en mobbende bølle vi har med å gjøre. Og jeg tror kanskje TS kjenner sønnen sin litt bedre enn det både du og jeg gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk om den sure moren heller hadde brukt tiden sin på å lære ungen å bli litt mer hardhudet. 

Anonymkode: 7ca7b...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, mulig dette er nevnt.

Tenker det er viktig lærdom for 15-åringene å ikke kommentere på andres kropp. Videre vet vi ikke hvor ofte denne 12-åringen har fått kommentarer fra andre på høyden sin. Kanskje er dette et gjentakende tema. Da blir det ekstra sårt når en trener han og de andre barna ser opp til OGSÅ gjør et poeng ut av det...

Anonymkode: 1e83d...b7f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i bygda var siste skoledag på tirsdag, og denne uka har idrettslaget hatt en slags fotballskole, som i praksis har fungert som en slags SFO for oss foreldre, veldig gunstig sånn sett.

Når er det slik at det er ungdommer som er "trenere" for de minste barna, deriblant min sønn på 15. Episoden dette gjelder var altså en gutt på 12 år, som er ganske lav. Han har en søster på 8 år, som er ganske høy for alderen. Og sønnen min skal visst ha holdt håndflaten ved toppen av hodene på dem, da de stod ved siden av hverandre, og sagt noe sånt som "nesten ingen forskjell" eller "godt mulig Maja (heter noe annet i virkeligheten) er en sents eller to høyere faktisk!", og småflirt til en av de andre "trenerne" på samme alder. 12-åringen hadde ikke gitt noen reaksjon der og da, men kommet gråtende hjem og moren fikk til slutt halt ut av ham "de mobber meg for at jeg er liten", og det var altså min sønn som hadde stått for dette, gjennom det som jeg nå har beskrevet. Hun ringte til meg i sted og sa at pga. dette så holdt hun ham hjemme i dag.

De har siste dagen i dag, ferdig i 15-tiden. Hvordan bør jeg respondere på dette? Sa at jeg skulle ta en prat med ham når han kommer hjem. Var helt sikkert ikke vondt ment, men kanskje han bare ikke tenkte seg om, med tanke på hvordan gutten kunne oppfatte situasjonen. Var nok ment som en kuriositet angående at den mange år yngre lillesøsteren var omtrent på samme høyde.

Anonymkode: 38c23...0ea

Kuriositet? Pent sagt, men det tviler jeg på. Han hadde det moro på bekostning av gutten og virker umoden for oppgaven. Du bør ta en prat med sønnen din og sønnen din bør ta en prat med gutten. Håper sønnen din lærer av dette.

Anonymkode: c0351...8c7

• Liker 10
Gjest BearMama
Skrevet

Det ville jeg kalt erting. Haha, lillesøsteren din er høyere enn deg. Ikke noe jeg ville kalt mobbing eller laget noe stort ut av.

Men du kan snakke med sønnen din om at gutten sikkert vet at han er lav og synes det er kjipt å få det påpekt og at det såret han. Spesielt siden 15 åringen din er eldre, er trener og skal fremstå som et forbilde og bygge opp de som er yngre, ikke bryte dem ned.

Her burde han ta ansvar og tatt turen hjem til gutten og sagt unnskyld og at det ikke var meningen å henge ut gutten eller på noen måte å få han til å bli lei seg. Det var ubetenksomt og ikke meningen å såre han.

Ta hverandre i hånden og et klapp på skulderen tror jeg vil løse denne saken da det ikke var noe grov mobbing.

Dette virker som om det var ren ubetenksomhet fra sønnen din side. Han må lære seg at det er forskjell å tulle med noen og det å  le på andre sin bekostning når det kan såre den som utsettes for det. En 12 åring er midt oppi puberteten og er sårbar og bevisst på kropp og for en gutt er høyde ganske viktig. Ingen vil være «han lille». 

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unger som skal være på vakt med alt de sier fra de er 2 år og barnehageklar!! Alt skal sies pedagogisk! 

Barn er barn, og sier sikkert ting som de ikke burde (det gjelder mange voksne også.....). Man kan ikke kalle barn for mobbere, når de sier noe fordi de tror det er morsomt. Man må heller forklare barna etterpå at det kanskje ikke var greit, så tenker det seg om neste gang. Kalles erfaring!!! Men å legge ansvar på en 15-åring på hva som er greit å si/ikke greit å si, synes jeg er for mye forlangt!! Er det rart folk blir psykisk syke?? Ikke tåler man en spøk, og ikke har man lov å si feil uten å bli anklaget for mobbing.... 

Anonymkode: 642f8...1e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BearMama skrev:

Det ville jeg kalt erting. Haha, lillesøsteren din er høyere enn deg. Ikke noe jeg ville kalt mobbing eller laget noe stort ut av.

Men du kan snakke med sønnen din om at gutten sikkert vet at han er lav og synes det er kjipt å få det påpekt og at det såret han. Spesielt siden 15 åringen din er eldre, er trener og skal fremstå som et forbilde og bygge opp de som er yngre, ikke bryte dem ned.

Her burde han ta ansvar og tatt turen hjem til gutten og sagt unnskyld og at det ikke var meningen å henge ut gutten eller på noen måte å få han til å bli lei seg. Det var ubetenksomt og ikke meningen å såre han.

Ta hverandre i hånden og et klapp på skulderen tror jeg vil løse denne saken da det ikke var noe grov mobbing.

Dette virker som om det var ren ubetenksomhet fra sønnen din side. Han må lære seg at det er forskjell å tulle med noen og det å  le på andre sin bekostning når det kan såre den som utsettes for det. En 12 åring er midt oppi puberteten og er sårbar og bevisst på kropp og for en gutt er høyde ganske viktig. Ingen vil være «han lille». 

Helt enig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger som skal være på vakt med alt de sier fra de er 2 år og barnehageklar!! Alt skal sies pedagogisk! 

Barn er barn, og sier sikkert ting som de ikke burde (det gjelder mange voksne også.....). Man kan ikke kalle barn for mobbere, når de sier noe fordi de tror det er morsomt. Man må heller forklare barna etterpå at det kanskje ikke var greit, så tenker det seg om neste gang. Kalles erfaring!!! Men å legge ansvar på en 15-åring på hva som er greit å si/ikke greit å si, synes jeg er for mye forlangt!! Er det rart folk blir psykisk syke?? Ikke tåler man en spøk, og ikke har man lov å si feil uten å bli anklaget for mobbing.... 

jeg jobber med 14-15åringer til daglig og er ikke enig. De fleste nok er oppegående til å vite hva man bør si og ikke si. men selvfølgelig må man veilede de som tydeligvis ikke har fått den oppdragelsen med helt fra barnsben av. Denne 15åringen har et lederansvar som samtidig gjør at ungene ser opp til ham. Overskriften i innlegget sier det meste, "sur mor". Som om TS tydeligvis ikke synes dette er en big deal. Vi voksne er ansvarlige for å innorente gode holdninger og verdier hos barna våre, her har vi en 15åring som hadde et behov for å latterligjøre noen av ungene foran de andre. Da tenker jeg at det er på plass med en samtale om hva som forventes av ham, ikke behandle ham som han er 10år. Mobbing ble vel nevnt av moren fordi dette antagelig er noe som han får høre ofte av andre barn. Så kommer en 15-åring, som disse ungene synes er stor og tøff, og da er jo dette ekstra sårt. Dere foreldre som ikke tør være voksne overfor ungene deres er med på å utvikle mobbere, litt overrasket over enkelte av svarene her inne.

Anonymkode: 86de7...b3d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er de voksne opp i dette her? Man kan ikke forvente at 15 åringer skal ta ansvar på lik linje med voksne, mange 15 åringer er ikke særlig modne. Det er greit at 15 åringene kan stå som ansvarlig for treningen, men det bør alltid være voksne tilstede som har hovedansvaret og følger med at alt går riktig for seg.

Anonymkode: b7bbc...56e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra du tar det opp, sikkert ikke vondt ment, men det er mobbing synes jeg.

Anonymkode: 791f2...aba

Da bør du lese deg opp på hva mobbing er. Nei, dette er ikke mobbing.

Anonymkode: 4bf9e...645

• Liker 2
Skrevet

Som tidligere mobbeoffer så kan jeg være enig i at dette ikke var mobbing dersom dette er noe som har skjedd kun én gang men for alt vi vet så kan gutten ha blitt ertet tidligere angående det samme fra andre. Det kan hende han tåler mye men en dag kommer den dråpen som får alt til å renne over.

Det jeg reagerer mest på er at gutten ble ertet av en som hadde ansvar for ham denne tiden, hvordan skal han da kunne føle seg trygg når en som skal ha ansvar syntes det er gøy å gjøre narr av noe som gutten tydeligvis har komplekser for? Ser folk her rope ting som "hårsår" og "krenk" som om folk ikke skal få lov til å bli lei seg men sånt går det faktisk ikke an å styre. Blir man skikkelig lei seg for noe så skal ikke det gjøres narr av og den dårlige oppførselen skal ikke rettferdiggjøres.

Syntes TS burde benytte denne muligheten til å lære sønnen sin folkeskikk før han utvikler seg til å bli en ufyselig voksen.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...