Gå til innhold

Sur mor ringte hjem til meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er ikke dette vondt ment? (Han småflirer og gjør et nummer ut av høyden hans!!)  Slik gjør man bare ikke! Og det skal en 15-åring vite. Det er han som skal være rollemodell her. Han burde absolutt ikke ha en sånn rolle hvis han oppfører seg på denne måten. Du må selvfølgelig formidle til din sønn at dette er uakseptabelt. Jeg ville også vært obs på om han plager/mobber andre. De fleste har empati nok til å ikke oppføre seg sånn. 

Anonymkode: 689cf...623

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At elskede bussebassen har gjort noe vobdt mot noen vil ikke mamsen tro på vet du. 

Anonymkode: 1b1e4...3fa

Enig. Slike foreldre bidrar til ytterligere mobbing/plaging.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt det motsatte, at mobbing betyr når det er hendelser over tid, og at man skal være forsiktig med å bruke det begrepet til alt. Jeg jobber i skolen, og vi snakker til og med med barna om dette. Hva er mobbing? Hva er erting, plaging? Hva er enkelthendelser? 

Enkan jo si det sånn at når enkelthendelser gjentar seg, så er det mobbing. Vi starter ikke mobbesak med møter med foreldre og rektor om Per kaller Lise ekkel en gang, og ikke gjorde det igjen etter at en voksen tok en alvorsprat med Per. 

Anonymkode: 12cd5...7b1

Mobbing betyr jo egentlig at en hel gjeng er ekle mot en eller få personer over tid. Men språket er i endring hele tiden, du trenger ikke ser lenger enn til denne tråden for å se ordet mobbing brukes om én person ingen enkelthendelse. Vi kan vel ha forskjellige grader av mobbing? Og ved å bruke et ord som mobbing i stedet for plaging eller erting så legger vi mer tyngde på handlingen, og dermed også sier at det absolutt ikke er greit.

Når det er sagt så vil jeg ikke kalle denne episoden for mobbing. Dette var litt sleivete gjort og sagt av en eldre gutt som var i en lederrolle, men neppe vondt ment. Han må selvsagt få høre hvorfor det han gjorde ikke var greit, særlig med ham i en lederposisjon, og kanskje han bør be om unnskyldning, men dette var ikke en alvorlig episode. Kun litt korttenkt av en ung gutt.

Anonymkode: 47fdf...483

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt sjokkert av å se hva hvor mange av dere som skriver at det sikkert ikke var vondt ment. Ikke rart barn plager barn når voksne har slike holdninger. Mor: Det er ditt ansvar å veilede din sønn i etterkant av denne hendelsen. 

For denne gutten som er liten av vekst er det å få negativ kommentar på høyden sikkert ikke en engangshendelse. Hvem er din sønn som formidler at det å være liten er en negativ egenskap, (Han småflirer) og muligens gi denne gutten dårlig selvbilde? Det er IKKE greit å kommentere andres kropp på denne måten, og når foreldrene får en slik beskjed må de ta ansvar og la gutten forstå alvoret. 

Sjelden jeg blir provosert på kvinneguiden, men det er bare ikke greit av foreldrene å mildne dette!

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mobbing, men det var ikke spesielt pent sagt av gutten din. 

Hadde det vært mitt barn ville jeg satt meg ned og snakket med han, fortalt at denne gutten ble lei seg, hvorfor vi ikke kommenterer andres kropper osv, og bedt han si unnskyld til denne gutten for at han såret han. 

Anonymkode: 123da...1e2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Mobbing betyr jo egentlig at en hel gjeng er ekle mot en eller få personer over tid. Men språket er i endring hele tiden, du trenger ikke ser lenger enn til denne tråden for å se ordet mobbing brukes om én person ingen enkelthendelse. Vi kan vel ha forskjellige grader av mobbing? Og ved å bruke et ord som mobbing i stedet for plaging eller erting så legger vi mer tyngde på handlingen, og dermed også sier at det absolutt ikke er greit.

Når det er sagt så vil jeg ikke kalle denne episoden for mobbing. Dette var litt sleivete gjort og sagt av en eldre gutt som var i en lederrolle, men neppe vondt ment. Han må selvsagt få høre hvorfor det han gjorde ikke var greit, særlig med ham i en lederposisjon, og kanskje han bør be om unnskyldning, men dette var ikke en alvorlig episode. Kun litt korttenkt av en ung gutt.

Anonymkode: 47fdf...483

Det trengs nye begreper om «forskjellig grad av mobbing». Vi ser dette i skolen, hvor foreldre melder inn om mobbing pga ting som enkelthendelser, misforståelser eller uenigheter. Det krever mye ressurser å ta tak i, fordi når ordet mobbing brukes settes det i gang omfattende tiltak. Ordet mobbing er et vidt begrep. 

Uansett må man ta tak i ting med en gang de dukker opp. Mobbing starter jo i det små. Man vet aldri hvordan ting kan utarte seg. 

Jeg er også enig i at sønnen til Ts ikke nødvendigvis mobber. Det var derfor jeg spurte om det har foregått over tid? For om han bare dumma seg ut med den kommentaren, så er det ikke mobbing. Noen svarte med kommentarer her inne om at dette er mobbing. Det har ikke Ts sagt noe om (enda??). Jeg har gode venner jeg, eller medlemmer i familie som har klart å lire av seg sårende kommentarer. Så handler det om å ta det til seg at dette var noe jeg ikke likte, si unnskyld, tenke litt over det, også holde munn om sånt neste gang. Jeg har selv ei venninne som er lav, og jeg har ei venninne av asiatisk opprinnelse. Jepp, jeg har kommentert utseendet deres og vitset om det! Men da jeg skjønte at de ikke syns det var noe morsomt så stoppa jeg og sa unnskyld. Det var ikke mobbing, og vi er gode venner den dag i dag. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra du tar det opp, sikkert ikke vondt ment, men det er mobbing synes jeg.

Anonymkode: 791f2...aba

Du burde lese deg litt opp på hva mobbing faktisk innebærer før du uttaler deg. 

Anonymkode: 6c2ac...0de

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må tenke på hele situasjonen. Ditt barn skulle være leder og velger å forann mange av bygdas barn kommentere høyden til en han er leder for som noe negativt (Det er underliggende - Det er noe feil med gutten når søsteren er like høy). Det er så mange ting som er feil. Lederrollen til din sønn som er misbrukt, kommentaren, sammenligningen, at lederene ler av de de leder forann de andre barna i bygda. Det var ikke vondt ment, men det var en demonstrasjon av at ditt barn ikke har empati nok (enda) til å inneha en sånn rolle i organisert aktivitet. Han tenker på å være morsom, på bekostning av de han leder. Ikke bra. 

Anonymkode: fe5cc...cb4

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må tenke på hele situasjonen. Ditt barn skulle være leder og velger å forann mange av bygdas barn kommentere høyden til en han er leder for som noe negativt (Det er underliggende - Det er noe feil med gutten når søsteren er like høy). Det er så mange ting som er feil. Lederrollen til din sønn som er misbrukt, kommentaren, sammenligningen, at lederene ler av de de leder forann de andre barna i bygda. Det var ikke vondt ment, men det var en demonstrasjon av at ditt barn ikke har empati nok (enda) til å inneha en sånn rolle i organisert aktivitet. Han tenker på å være morsom, på bekostning av de han leder. Ikke bra. 

Anonymkode: fe5cc...cb4

Og lillesøster. Lillesøster synes sikkert ikke det er så gøy hun heller, verken å ha en så lav storebror at det blir kommentert og ledd av, eller å være påfallende høy selv ("som en kuriositet"). Og hun er enda yngre. Og hvis det var andre barn der som føler seg høye, tynne, tykke, tynne... det der er et minefelt, og det må han forstå. Han kan ikke lede barn uten den innsikten.

Det var LITT vondt ment også. Tankeløst, og ikke godt ment.

Anonymkode: 32ead...091

• Liker 10
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Dette er ikke mobbing. La oss ikke vanne ut begrepet.

Skrevet

Synes det er helt riktig av mor å ringe. Ord sårer, og man vet ikke hvilke ord som sårer andre. Skjønner nok at 15åringen ikke forstår helt hva han gjorde(om det var et enkelttilfelle), men det er ikke verre enn å si til han at det såret og at han burde si unnskyld. Så er saken ute av verden 🙂 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nabogutten vår er veldig lav med en søster som er høyere, og man ser fort hvor sårt tema det blir når mennesker pirker på høyden hans heletiden. Jeg ville tatt en prat med sønnen min og sagt at å kommentere andres kropp er veldig sårt og bedt han be om unnskyldning neste gang han så gutten.

Anonymkode: 993c2...ada

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mobbing , men det er likevel ikke greit.

Sånne kommentarer er veldig sårende

Anonymkode: 458b2...804

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er vel en slags "slæng" for centimeter.

Anonymkode: 38c23...0ea

Litt rart at en voksen dame bruker det.

Anonymkode: 07032...6f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at en voksen dame bruker det.

Anonymkode: 07032...6f1

Vel, det var det hun som ringte meg sa at han hadde sagt, faktisk. Om han sa det eller ikke vet jeg ikke.

Anonymkode: 38c23...0ea

• Liker 5
Skrevet

Få sønnene din til å beklage seg. Han kan jo gjerne poengtere at det ikke var noe ondsinnet bak kommentaren, at det bare var noe han sa fordi det falt ham inn og han i ettertid forsto at det kanskje kunne oppleves som ufint eller sårende og st det ikke var intensjonen? 🙂

Ellers må jeg bare si at dette ikke er mobbing. Ufine kommentarer og erting er noe helt annet enn mobbing... 

• Liker 5
Skrevet

Dumt sagt og gjort, siden det ble gjort et nummer av høyden, - og det kan jo være sårende hvis man har litt komplekser for den. I seg selv er det verken positivt eller negativt å være lavere eller høyere enn gjennomsnittet. 

Mobbing er det ikke så lenge det dreier seg om en enkeltepisode. 

Hvis det var min sønn som var, ville jeg snakket med ham og fått ham til å reflektere selv om hvordan en sånn kommentar kan oppleves.

Hvis jeg var mora til 12-åringen, ville jeg prøvd å få ham til å være stolt og lav- og prøvd å få ham til å godta seg selv sånn som han er. Jeg tror den gutten ville ha bedre av å riste kommentaren av seg og møte på fotballen dagen etter, selv om det kanskje kan være vanskelig der og da.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er rart at mange her inkl TS, prøver å unnskylde 15 åringen med at det sikkert ikke var "vondt ment ". Klart det var vondt ment!! Hvorfor skulle han ellers sammenligne storebrors høyde med lillesøster? Det var selvfølgelig for å latterliggjøre den lave gutten! 

Synes dette var stygt gjort av en eldre gutt som har en lederrolle for yngre barn. Synes det er utrolig tøft gjort av moren til søskenparet at hun varsler hvordan sønnen til ts oppfører seg. 

Ts. Du må ta en alvorsprat med sønnen din. Han må lære at man aldri kommenterer andres utseende, og at man ikke erter de som er yngre enn seg. Synes forøvrig det er rart at han ikke har lært det tidligere når han tross alt er 15 år. 

Be sønnen din beklage oppførselen sin. Han må si at han forstår at det var vondt for 12 åringen,  og at han nå har lært at dette var dårlig oppførsel. Håper også at ts skjønner at sønnen hennes ikke er så hyggelig når han er sammen med andre. Virker som han ville tøffe seg på den yngstes bekostning. Ingen god egenskap, dessverre. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt det motsatte, at mobbing betyr når det er hendelser over tid, og at man skal være forsiktig med å bruke det begrepet til alt. Jeg jobber i skolen, og vi snakker til og med med barna om dette. Hva er mobbing? Hva er erting, plaging? Hva er enkelthendelser? 

Enkan jo si det sånn at når enkelthendelser gjentar seg, så er det mobbing. Vi starter ikke mobbesak med møter med foreldre og rektor om Per kaller Lise ekkel en gang, og ikke gjorde det igjen etter at en voksen tok en alvorsprat med Per. 

Synes man kan kalle en spade for en spade. Det man egentlig snakker om er vold. Enkelthendelser eller gjentatte voldsepisoder. Man skal liksom tolke det forskjellig når det gjelder barn og voksne, men det mange barn gjennomgår i norske skolegårder ville man slått hardt ned på om det gjaldt en voksen partner f.eks.

Anonymkode: 6dfca...12c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er greit at den høye dvergen fikk en smak på hvordan livet hans vil bli jo før jo heller. En så liten fyr vil alltid bli gjort narr av både i arbeidslivet og det private liv.

Anonymkode: fea16...2b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...