Gå til innhold

Sur mor ringte hjem til meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i bygda var siste skoledag på tirsdag, og denne uka har idrettslaget hatt en slags fotballskole, som i praksis har fungert som en slags SFO for oss foreldre, veldig gunstig sånn sett.

Når er det slik at det er ungdommer som er "trenere" for de minste barna, deriblant min sønn på 15. Episoden dette gjelder var altså en gutt på 12 år, som er ganske lav. Han har en søster på 8 år, som er ganske høy for alderen. Og sønnen min skal visst ha holdt håndflaten ved toppen av hodene på dem, da de stod ved siden av hverandre, og sagt noe sånt som "nesten ingen forskjell" eller "godt mulig Maja (heter noe annet i virkeligheten) er en sents eller to høyere faktisk!", og småflirt til en av de andre "trenerne" på samme alder. 12-åringen hadde ikke gitt noen reaksjon der og da, men kommet gråtende hjem og moren fikk til slutt halt ut av ham "de mobber meg for at jeg er liten", og det var altså min sønn som hadde stått for dette, gjennom det som jeg nå har beskrevet. Hun ringte til meg i sted og sa at pga. dette så holdt hun ham hjemme i dag.

De har siste dagen i dag, ferdig i 15-tiden. Hvordan bør jeg respondere på dette? Sa at jeg skulle ta en prat med ham når han kommer hjem. Var helt sikkert ikke vondt ment, men kanskje han bare ikke tenkte seg om, med tanke på hvordan gutten kunne oppfatte situasjonen. Var nok ment som en kuriositet angående at den mange år yngre lillesøsteren var omtrent på samme høyde.

Anonymkode: 38c23...0ea

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i bygda var siste skoledag på tirsdag, og denne uka har idrettslaget hatt en slags fotballskole, som i praksis har fungert som en slags SFO for oss foreldre, veldig gunstig sånn sett.

Når er det slik at det er ungdommer som er "trenere" for de minste barna, deriblant min sønn på 15. Episoden dette gjelder var altså en gutt på 12 år, som er ganske lav. Han har en søster på 8 år, som er ganske høy for alderen. Og sønnen min skal visst ha holdt håndflaten ved toppen av hodene på dem, da de stod ved siden av hverandre, og sagt noe sånt som "nesten ingen forskjell" eller "godt mulig Maja (heter noe annet i virkeligheten) er en sents eller to høyere faktisk!", og småflirt til en av de andre "trenerne" på samme alder. 12-åringen hadde ikke gitt noen reaksjon der og da, men kommet gråtende hjem og moren fikk til slutt halt ut av ham "de mobber meg for at jeg er liten", og det var altså min sønn som hadde stått for dette, gjennom det som jeg nå har beskrevet. Hun ringte til meg i sted og sa at pga. dette så holdt hun ham hjemme i dag.

De har siste dagen i dag, ferdig i 15-tiden. Hvordan bør jeg respondere på dette? Sa at jeg skulle ta en prat med ham når han kommer hjem. Var helt sikkert ikke vondt ment, men kanskje han bare ikke tenkte seg om, med tanke på hvordan gutten kunne oppfatte situasjonen. Var nok ment som en kuriositet angående at den mange år yngre lillesøsteren var omtrent på samme høyde.

Sents?

Anonymkode: cb22a...acf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bra du tar det opp, sikkert ikke vondt ment, men det er mobbing synes jeg.

Anonymkode: 791f2...aba

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det kanskje bare var for moroskyld, så ta en prat med sønnen din og fortell hva som skjedde. Trenger ikke bli noe sak ut av det, han får tenkt seg litt om bare.

Men du nevner mobbing. Har dette foregått over tid eller?

Anonymkode: 12cd5...7b1

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du ikke burde unnskylde gutten din, men forklare hvordan det ble mottatt av gutten. Dere drar og sier unnskyld. 

Anonymkode: 1b1e4...3fa

• Liker 41
Skrevet

Her bør du be far fortelle sønnen at mobbing ikke er greit.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sents?

Anonymkode: cb22a...acf

Er vel en slags "slæng" for centimeter.

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra du tar det opp, sikkert ikke vondt ment, men det er mobbing synes jeg.

Anonymkode: 791f2...aba

Er ikke mobbing gjentakende oppførsel? Jeg forsto det som at dette var et engangstilfelle.

Ts, bra du snakker med han. Men tror denne gutten og moren hans er veldig nærtakende også. For sin egen del bør nok denne gutten lære seg å tåle litt, og det bør moren hans hjelpe til med.

Skrevet

Ja du må snakke med sønnen din og forklare at gutten ble lei seg. Det er sikkert forferdelig trist for en kort 12 åring å bli målt opp mot lillesøsteren sin.
Ville hvis det var min sønn, bedt han snakke med gutten og be om unnskyldning. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det kanskje bare var for moroskyld, så ta en prat med sønnen din og fortell hva som skjedde. Trenger ikke bli noe sak ut av det, han får tenkt seg litt om bare.

Men du nevner mobbing. Har dette foregått over tid eller?

Ordet mobbing er i endring, det brukes også om enkeltepisoder. Ville blitt helt feil å kalle en alvorlig situasjon for erting/plaging, mens en alvorlig situasjon gjentatt en håndfull ganger for mobbing.

Anonymkode: 47fdf...483

• Liker 3
Skrevet

Om det stemmer så bør sønnen din legge seg paddeflat og beklage. Det er faktisk ikke greit gjort. En 15-åring burde vite bedre. Spiller ingen rolle om hvordan det var ment eller hvorfor han gjorde det. 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Du skal snakke med femtenåringen om det. At for disse barna er han en voksen. At barn er veldig sårbare for kommentarer, og særlig fra dem man ser opp til. At han må trå veldig varsomt når det gjelder komplimenter og ros: Han skal absolutt rose masse, men selv det kan slå feil ut, for hvis én ikke får ros, eller ikke like bra ros, så kan det såre, samme hvor godt ment det var eller ikke.

Så får vi håpe denne moren sier det samme til sin sønn, at "treneren" bare er 15, det var svært tankeløst av ham og ikke vondt ment, men dårlig og dum tulling. Din sønn bør be om unnskyldning.

Dette ville jeg ikke skrevet for et halvt år siden, da jeg tenker at barn bør og dessverre må lære seg og tåle en del, men det er nok det som kommer fra jevnaldrende. Min 7-åring har vært så vrang og sinna og frustrert i det siste, og det kom fram at en ansatt på SFO hadde hatt en lek der barna ble beskrevet og man skulle gjette hvem det var. Noen av jentene (som samtlige hadde lyst, langt hår) ble beskrevet som "søt, og "veldig søt" og alltid snill" og lignende, mens andre fikk "har rød genser", "har navn som begynner på E", og min jente: "Skravlete, alltid treig, veslevoksen". Dette plager henne ennå, flere måneder senere. Og det plager henne nettopp fordi det stemte så på en prikk, det var ment som en nøytral beskrivelse fra den voksne, derfor svir det. Hun er supervar for alt disse unge ansatte sier etter det, og legger merke til hver gang de kaller andre (alltid de samme, lyshårede jentene) for søte. Jeg kan godt forstå at 12-åringen ble svært såret, for han er jo lav! Det stemte jo! Din gutt kan jo ikke si: bare tulla, det er ikke sant, jeg var ironisk. Han må legge seg flat og si det var veldig dumt og stygt sagt av ham.  

Anonymkode: 32ead...091

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, OlsenHansen skrev:

Her bør du be far fortelle sønnen at mobbing ikke er greit.

Jeg MÅ bite på agnet... hvorfor skal hun be far fortelle sønnen at mobbing ikke er greit? Hva får deg til å tro at far har mer «makt» i denne situasjonen enn mor?

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Jeg MÅ bite på agnet... hvorfor skal hun be far fortelle sønnen at mobbing ikke er greit? Hva får deg til å tro at far har mer «makt» i denne situasjonen enn mor?

Dette!

Anonymkode: 85d19...6b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fin fin mulighet til å lære han at man ikke kommenterer andre kropp!

Anonymkode: bae0a...258

• Liker 33
Skrevet

Sikkert ikke vondt ment, nei. Barn og mennesker generelt er jo klin forskjellig, og føler på ting andre kanskje tar ganske lett.

Det er greit å forklare dette til 15-åringen din, slik at han er klar over at man skal være ganske nøytral i slike situasjoner. Hvis han skal være fotballtrener til yngre gutter og jenter. Så må han også gå inn i en annen rolle. Hadde dette være i skolegården er det heller ikke greit, men hva ungene hold på med på den treningen vet ikke vi for sikkert. Mye mulig de alle målte seg opp etter hverandre for å se hvem som var høyest. Be han unnskylde seg, så får han kjent litt på det :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det var ikke vondt ment,men sett på "som en kuriositet" at storebror ikke er høyere enn lillesøster? Det får meg til å undres på hva som er greit med å se på andres kropper og kommentere dette. Hva med om en dame er tykkere/tynnere/sitter i rullestol/mangler en arm/er adoptert=har en annen hudfarge enn søsken... bare noen eksempler. Er dette kuriositeter det er greit å kommentere/måle opp mot andre også??

Anonymkode: ab7e5...ddb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ordet mobbing er i endring, det brukes også om enkeltepisoder. Ville blitt helt feil å kalle en alvorlig situasjon for erting/plaging, mens en alvorlig situasjon gjentatt en håndfull ganger for mobbing.

Jeg har hørt det motsatte, at mobbing betyr når det er hendelser over tid, og at man skal være forsiktig med å bruke det begrepet til alt. Jeg jobber i skolen, og vi snakker til og med med barna om dette. Hva er mobbing? Hva er erting, plaging? Hva er enkelthendelser? 

Enkan jo si det sånn at når enkelthendelser gjentar seg, så er det mobbing. Vi starter ikke mobbesak med møter med foreldre og rektor om Per kaller Lise ekkel en gang, og ikke gjorde det igjen etter at en voksen tok en alvorsprat med Per. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bare fint at denne moren tok kontakt på vegne av sønnen sin, men å kalle det for mobbing synes jeg er å dra det langt. 15-åringen har forhåpentligvis ikke ment noe vondt med kommentaren, men han forstår antagelig hvor upassende den var om han får det forklart. 

15-åringen bør ta turen hjem til gutten og beklage oppførselen sin. Også synes jeg at de som har ansvaret for disse unge trenerne burde ha hatt en fellesprat i forkant om hvordan man håndterer barn, og ikke kommenterer hvordan de ser ut. Man kan faktisk ikke forvente at 15-åringer er såpass utviklet i topplokket at de går feilfritt i alle sammenhenger.

Anonymkode: c8a9e...b73

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så det var ikke vondt ment,men sett på "som en kuriositet" at storebror ikke er høyere enn lillesøster? Det får meg til å undres på hva som er greit med å se på andres kropper og kommentere dette. Hva med om en dame er tykkere/tynnere/sitter i rullestol/mangler en arm/er adoptert=har en annen hudfarge enn søsken... bare noen eksempler. Er dette kuriositeter det er greit å kommentere/måle opp mot andre også??

Anonymkode: ab7e5...ddb

At elskede bussebassen har gjort noe vobdt mot noen vil ikke mamsen tro på vet du. 

Anonymkode: 1b1e4...3fa

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...