Gå til innhold

Hvilken lege burde jeg spørre om henvisning til psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvilken lege jeg burde spørre om henvisning til psykolog. Turnuslegen har jeg time hos i slutten av andre uken av juli. Jeg tenkte å ta opp om jeg kunne få resept på prevensjon, smertestillende for mensen smerter og om han kunne skrive en søknad for en operasjon på sykehuset. Fastlegen har jeg time hos 5 dager etter dette og jeg skal bare få svar på noen blodprøver jeg har tatt, ikke noe mer enn det. Jeg føler at henvisningen haster, men så er jo 5 dager ikke så fryktelig mye å vente heller. Burde jeg spørre turnuslegen eller fastlegen om å skrive henvisning?

Anonymkode: 01cd7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Turnuslegen vil nok be deg ta kontakt ned fastlegen uansett, så jeg ville ha ventet 5 dager. 

Anonymkode: 78794...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen, selvfølgelig. Det er han som er tar seg av alt legen. 

Nå skal det sies at jeg ikke aner hvorfor du har time hos en turnuslege - som etter det jeg forstår knapt nok er ferdig med utdannelsen sin og er det nettopp som en del av plikt/utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnuslegen er utdannet lege og har fått graden sin etter 6 år på universitet. Det er minst ett år siden når turnuslegen (det heter forresten lege i spesialisering 1, LIS1, nå) nå jobber på et fastlegekontor. Svært mange fastlegekontor har LIS1 og de tar pasientkonsultasjoner for alle legene på det kontoret.

 

Til TS, det kan hende at det tidsmessig ikke blir tid til å henvise deg til psykolog på timen hos LIS1 siden du har en del andre ting du vil ta opp. Men det er bare å spørre, LIS1 har bedre tid i konsultasjonen enn fastlegen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Opplyst skrev:

Fastlegen, selvfølgelig. Det er han som er tar seg av alt legen. 

Nå skal det sies at jeg ikke aner hvorfor du har time hos en turnuslege - som etter det jeg forstår knapt nok er ferdig med utdannelsen sin og er det nettopp som en del av plikt/utdannelse. 

Jeg bestilte time hos turnuslegen fordi fastlegen er på ferie og hadde heller ikke ledig time før i august. Hadde heller ikke så lyst til å vente med å ta opp det jeg trengte.

Anonymkode: 01cd7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tekopp1 skrev:

Turnuslegen er utdannet lege og har fått graden sin etter 6 år på universitet. Det er minst ett år siden når turnuslegen (det heter forresten lege i spesialisering 1, LIS1, nå) nå jobber på et fastlegekontor. Svært mange fastlegekontor har LIS1 og de tar pasientkonsultasjoner for alle legene på det kontoret.

 

Til TS, det kan hende at det tidsmessig ikke blir tid til å henvise deg til psykolog på timen hos LIS1 siden du har en del andre ting du vil ta opp. Men det er bare å spørre, LIS1 har bedre tid i konsultasjonen enn fastlegen din. 

Ok, tusen takk for svar. Vet du hvor lang tid turnuslegen har satt av til konsultasjonen?

Anonymkode: 01cd7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestilte time hos turnuslegen fordi fastlegen er på ferie og hadde heller ikke ledig time før i august. Hadde heller ikke så lyst til å vente med å ta opp det jeg trengte.

Anonymkode: 01cd7...7d1

Med andre ord bor du i Utkant-Norge. Ingenting negativt i det, snarere tvert imot i disse innvandringstider.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og har aldri vært i kontakt med en turnuslege bortsett fra den gangen jeg ble innlagt for fylleslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Opplyst skrev:

Med andre ord bor du i Utkant-Norge. Ingenting negativt i det, snarere tvert imot i disse innvandringstider.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og har aldri vært i kontakt med en turnuslege bortsett fra den gangen jeg ble innlagt for fylleslag.

Sånn til opplysning så er det turnusleger på flere legekontor i Oslo også, så det trenger aldes ikke være slik at TS bor på den ytterste ø. Det er heller du som er uopplyst. 

Anonymkode: 27c5a...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du rekker uansett ikke å få alt det der inn i en konsultasjon. Ville begynt med prevensjon og smertestillende (ikke sikkert du trenger smertestillende etter oppstart av p-piller f.eks, men det ser du), og så heller tatt henvisning til psykolog med fastlegen som kjenner deg bedre. Når det gjelder operasjon så er det ikke slik at man bestiller det på sykehuset, du må først henvises for utredning, og så bestemmer legen på sykehuset om det kan være aktuelt med operasjon. Hva er det du vil operere?

Anonymkode: 27c5a...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn til opplysning så er det turnusleger på flere legekontor i Oslo også, så det trenger aldes ikke være slik at TS bor på den ytterste ø. Det er heller du som er uopplyst. 

Anonymkode: 27c5a...a7a

De aller færreste som bor i de største byene har erfaring med turnuslege på legekontorer. Det er som regel bare på sykehusene man kommer i kontakt med dem her. Så sannsynligheten for Utkant-Norge er meget høy her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Opplyst said:

Med andre ord bor du i Utkant-Norge. Ingenting negativt i det, snarere tvert imot i disse innvandringstider.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og har aldri vært i kontakt med en turnuslege bortsett fra den gangen jeg ble innlagt for fylleslag.

Hvordan klarer du å dra inn innvandring i denne tråden? 

Har for øvrig vært borti turnusleger på fastlegekontor både i Oslo og i Trondheim. 

Anonymkode: c9520...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Opplyst said:

De aller færreste som bor i de største byene har erfaring med turnuslege på legekontorer. Det er som regel bare på sykehusene man kommer i kontakt med dem her. Så sannsynligheten for Utkant-Norge er meget høy her. 

Dette er bare tull. Det er flust av LIS-1 leger på fastlegekontorene i Oslo. Opdater deg selv, du.

Anonymkode: 4df02...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Det er flust av LIS-1 leger på fastlegekontorene i Oslo. Opdater deg selv, du.

Anonymkode: 4df02...8bb

Så hvorfor har jeg halveis i livet aldri møtt på en? Det er noe med sannsynlighet og hva du taster som ikke stemmer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å dra inn innvandring i denne tråden? 

Anonymkode: c9520...fac

Skal jeg mase like mye på deg hver gang du ikke gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...