Gå til innhold

Fikk skriftlig advarsel idag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lol skulle være sjefen, ikke skjeden 🙂🙃

Anonymkode: 54015...292

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær OBS på det i arbeidslivet, aldri jobb mer enn du må. Aldri jobb overtid, du får ingenting igjen av det utenom ekstra penger. Du sliter deg bare ut. Arbeidsgiver driter i deg, de skal kun ha valuta for pengene.

Bruk egenmelding/sykemelding riktig er mitt tips.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Høres i overkant ut om det er første gangs forseelse. 

Uansett pass på å ha med tillitsvalgte til slike ubehagelige møter. 

Ja, ut fra det TS skriver er det desidert overkill første gang. Men dessverre finnes det ledere og ledelse som oppfører seg slik, ofte i ren desperasjon over at folk slutter. Så da prøver de seg med skremselstaktikk, noe som bare en kortvarig løsning. 

Ikke sikkert at man vet at man skal ha et slikt møte en gang, så det er ikke sikkert man rekker å få gjort avtale med tillitsvalgt. Men dersom man er rakrygget, så kan man evt. nekte å skrive under på en advarsel der sjefen ber om underskrift. 

Anonymkode: 4829f...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn hersketeknikk som du forsøker deg på her er bare så hjelpeløst, det er et forsøk på å skape en unnskyldning for seg selv når du VET at du ikke har fulgt forpliktelene dine og det blir påpekt av andre at du har bommet. Jeg har jobbet med akutt syke/skadde mennesker i over ti år, og de som er i arbeid har ofte bedt om hjelp til å ringe arbeidsplassen for å gi beskjed på morgenen. Enten at de trenger å låne telefon fordi deres er tom for strøm, de trenger å låne lader, de trenger at noen ringer for dem, eller de trenger å bli vekket for å ringe i tide (de færreste har vekkerklokke på sykehus). Folk er normalt sett veldig opptatt av å følge sin forpliktelse om å gi beskjed om fravær, det eneste stedet det er helt greit å slurve med dette er i KG universet, for der er det ikke lov å påpeke at syke kan gjøre noe som helst feil. I den virkelige verden forventes det derimot at folk følger enkle spilleregler når vi tross alt har et godt system for sykerelatert fravær på arbeidsplassen, i dette tilfellet å gi beskjed i rett tid og ikke langt på dag. 

Anonymkode: c4a95...5e2

Svarer du meg eller TS nå?

Uansett hva du har vært ut for, uansett hva du gjør osv. Så vet du ingenting om situasjonen til TS utover det TS selv har sagt. Du vet ikke om "å gi beskjed sent" var før h*n skulle vært på jobb, men samme dagen, eller om det var etter at h*n skulle vært på jobb. 

Hva om TS satt på do med diaré og ikke hadde mulighet til å ringe før sjauen var over? Det kan ha vært flere grunner til at TS ikke fikk gitt beskjed før det var litt for sent. 

 

Anonymkode: 45afe...3ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nyttig skrev:

Vær OBS på det i arbeidslivet, aldri jobb mer enn du må. Aldri jobb overtid, du får ingenting igjen av det utenom ekstra penger. Du sliter deg bare ut. Arbeidsgiver driter i deg, de skal kun ha valuta for pengene.

Bruk egenmelding/sykemelding riktig er mitt tips.

Tja. Kommer helt an på hva man jobber med, og hvilken bedrift. Man må være smart og se det an. Har man en god arbeidsgiver kan man få mye igjen for å stå på ekstra, mens man ikke har det for andre arbeidsgivere. Man merker om det er gjensidig etterhvert, eller om man bare blir utnyttet. Blir man det, så stanser man med å tilby "ekstratjenester". 

Den aller beste måten å få igjen for ekstra innsats på er å spesialisere seg i noe. Utdanne seg, bli virkelig god i noe, oppnå spisskompetanse som i hvertfall noen grad er ettertraktet. Da er terskelen høyere for å utnytte deg, fordi arbeidsgivere gjerne vet at de mister deg dersom de går for langt. 

Å bruke egenmelding/sykemelding "riktig" i betydning at man spekulerer i det og bruker det taktisk uten at man nødvendigvis er syk kan slå tilbake på en selv. For det er ofte lett synlig at noen bruker sykemelding/egenmelding når det oppstår vanskeligheter av noe slag. 

Anonymkode: 4829f...a2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier det er ts egen feil for å ha ringt sent, har dere aldri blitt skutt syk? 

På min forrige jobb skulle man gi beskjed dagen i forveien. Men man kan bli syk i løpet av natta. Man kan våkne med migrene eller diaré. Man kan brekke foten på vei til jobb. Det er mye som kan skje over natta, som gjorde ts utav stand til å møte på jobb. 

Anonymkode: dd7e9...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Miss.Wildfox said:

Det står jo ikke noe om at TS først har meldt seg syk etter at h*n skulle møtt på jobb?! Jeg skal være på jobb kl.7 om morgenen hvis jeg jobber dag, og våkner jeg opp dårlig når klokka ringer 05:30 så er det å ansett som sen beskjed selv om jeg hadde ringt med én gang. Vi har rutiner om å melde sykdom innen kl.12 dagen i forveien, og såklart gjør man det når man vet. Men det går ikke alltid. 

Å melde inn sykdom kl 12 dagen før du blir syk er en umulighet. Jeg har aldri hørt om så tåpelige regler og dersom det er dette TS har fått kjeft for av sjefen så får heller sjefen ta seg en bolle.

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvor skrivet TS at hun ringte først etter mange timer? Hun skriver  bare at hun ringte inn "sent". Det kan hende skjeden synes det er for sent å ringe samme dag, og at TS faktisk ringte før hun skulle vært på jobb.

Anonymkode: 54015...292

Det er totalt urimelig å forvente at noen skal kunne ringe inn og si at de er syk dagen før de er syk, ergo mener jeg det er rimelig å anta at hun har ringt inn etter hun skulle ha begynt på jobb. Dersom det var feil er det ikke TS som har gjort feil, men sjefen som er en pikk. Jeg heller likevel mer mot at TS har ringt inn for sent siden det er det eneste som gir mening.

Anonymkode: 04e87...c67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor skrivet TS at hun ringte først etter mange timer? Hun skriver  bare at hun ringte inn "sent". Det kan hende skjeden synes det er for sent å ringe samme dag, og at TS faktisk ringte før hun skulle vært på jobb.

Anonymkode: 54015...292

Tror ikke det går an at kvinner tenker med eller føler seg styrt av den.....

Anonymkode: 26e08...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jobbet for bedriften i ca 2 år nå. Var syk forrige uke og ringte inn sent, så kalt til møte og fikk slengt den i fjeset av min nærmeste leder og HR. Bedriften har slett med sånt i det siste, derfor dem har satt opp nye rutiner og er strenge på dette her.Jeg ble sur fordi, jeg er en av de få der som står på og jobber så hardt og gjør så godt jeg kan, som takk for det så gir dem meg en advarsel!. Jeg ble ekstra sur på min nærmeste leder, vi jobber sammen så mye, han vet at jeg virkelig står på og gjør en god jobb, han sa det flere ganger, men allikvel backe ikke meg opp.

Jeg begynner, å lure på om det er verdt det å jobbe hardt lenger, stoler heller ikke lenger på min nærmeste leder nå. Tenker å søke en ny jobb og slutte der. 

Hvordan burde jeg forholde meg til dette fremover? Noen med samme erfaring? 

Anonymkode: 59011...728

Hvor lenge for sent ringte du inn? 

Uansett for mye med en skriftlig advarsel til deg. Mulig de har irritert seg over det som en kultur på arbeidsplassen i en lengre periode, og ditt fravær var det som fikk begeret til å renne over. Selv om du ikke er skyld i at mange andre har gjort det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er bare at når sjefene driter seg ut, så trenger de ikke ta noe ansvar. De kan skjelle ut feil ansatt for feil tabbe og når de innser at de dreit seg ut- tror du de sier unnskyld? Niks

Uansett hvor idiot sjefen er så bør man passe på å følge lover, regler og normer selv. Blir man forhindret fra å møte på jobb på grunn av sykdom så gir man beskjed så raskt som mulig, selv om sjefen kjeftet på feil person i januar. Gjør man ikke det så kan man ikke bli overrasket om det kommer reaksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt: Jobb smart, ikke hardt. Etter årevis i arbeidslivet har jeg lært at det ikke lønner seg å «stå på» og være lojal mot arbeidsplassen, så fremt man ikke forsøker å bli forfremmet. Vær lojal mot deg selv. Vær kynisk, og gjør det som gagner deg selv som arbeidstaker, ikke arbeidsplassen. Det er ytterst sjelden man får noe tilbake ved å være snill og stille opp, dessverre.

Sånn ellers er det kanskje litt overdrevet men innafor å gi advarsel om man ringer inn for sent (etter at man skulle vært på jobb) når man er syk. Det kan bli sett på som skoft.

Anonymkode: e5f71...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre finnes sånne sjefer rundt omkring. Har selv vært på en arbeidsplass der sjefen var sånn, tilslutt begynte noen vikarer å kalle henne for diktator! Hun gikk så langt å si at hun vurderte å gi bonus for de som ikke ble syk liksom. Det går ikke an å gi bonus i kommunehelsetjeneste. Patetisk. Hvis dere hadde hørt alle hennes utsagn så hadde dere fått bakoversveis

Anonymkode: db3a2...497

Har også hatt en sånn. De uten fravær ble premiert. Hun sa også at de aldri skulle ansette folk med småbarn igjen,da barn ofte er syke. Slutta der heldigvis. 

Anonymkode: 1bc25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sikkert at man vet at man skal ha et slikt møte en gang, så det er ikke sikkert man rekker å få gjort avtale med tillitsvalgt. Men dersom man er rakrygget, så kan man evt. nekte å skrive under på en advarsel der sjefen ber om underskrift. 

Crappy ledere og arbeidsplasser finnes dessverre overalt, og de slipper stort sett alltid unna med det. Jeg jobbet 6 år for et stort norsk konsern, som er blant markedslederne innen sin bransje. Jeg hadde ikke en eneste dag eller time fravær i løpet av 6 år, jobbet hundrevis av overtidstimer, fikk aldri hverken skriftlige eller muntlige advarsler, eller tilbakemeldinger om dårlig arbeidsinnsats. Men jeg fikk allikevel sparken på dagen når jeg nektet å godta å bli degradert og satt ned i lønn uten grunnlag. Måtte velge mellom å si opp selv eller å bli oppsagt. Måtte bestemme meg og signere der og da, og ble nektet betenkningstid, eller å konferere med advokat eller fagforening. Skulle ønske at ledere som dette ble satt kraftig på plass, men de slipper alltid unna, så da fortsetter det bare. 

Anonymkode: 62a43...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stillingsvernet er sterkt i Norge. På godt og vondt. Det beskytter ikke bare de svake, men også de late og ubrukbare.

Som nevnt tidligere her så kan man ikke ta det for gitt at å stå på ekstra nødvendigvis gjør en aktuell for forfremmelse. Ett eksempel jeg kommer på er en som bla. Hadde med feltseng på jobb for å sove, samt ligge med ferievikarer på jobb. En klovn uten like, han ble forfremmet..

Anonymkode: 2b469...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftlig advarsel får man som regel etter flere anmerkninger.  Her kan du jo legge ut din versjon av situasjonen.  Er ikke sikkert den stemmer overens med ledelsen oppfatning. Den får vi jo ikke her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Crappy ledere og arbeidsplasser finnes dessverre overalt, og de slipper stort sett alltid unna med det. Jeg jobbet 6 år for et stort norsk konsern, som er blant markedslederne innen sin bransje. Jeg hadde ikke en eneste dag eller time fravær i løpet av 6 år, jobbet hundrevis av overtidstimer, fikk aldri hverken skriftlige eller muntlige advarsler, eller tilbakemeldinger om dårlig arbeidsinnsats. Men jeg fikk allikevel sparken på dagen når jeg nektet å godta å bli degradert og satt ned i lønn uten grunnlag. Måtte velge mellom å si opp selv eller å bli oppsagt. Måtte bestemme meg og signere der og da, og ble nektet betenkningstid, eller å konferere med advokat eller fagforening. Skulle ønske at ledere som dette ble satt kraftig på plass, men de slipper alltid unna, så da fortsetter det bare. 

Anonymkode: 62a43...48c

Ja, men ledere kommer unna med det fordi folk da ikke er rakrygget, og du gjorde jo i den situasjonen det samme selv. Gjort er gjort, men om jobben er verdt det, så kan man gå videre med saken. Leder har nemlig ikke anledning til å kreve at man bestemmer seg der og da, og videre nekte deg konsultasjon med fagforening og/eller jurist:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2010/11/Arbeidsgivers-rett-til-aa-endre-stillingen

 

Anonymkode: 4829f...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Hadde som sagt ingen anmarkninger fra før, og akkurat situasjonen har bedriften slett med mye i det siste / Ringte inn syk etter at skiftet var over./ Også en misforstålese angående en permisjon 1 dag- jeg hadde lagt inn, men den ble ikke godkjent.

Og det gikk  litt utover meg den ene dagen da. Så rett og slett brudd på bedrift rutine (1). Jeg ble innkalt til et nytt møte igjen/Grunnlag=en ytterligere oppklaring av det vi snakket om forrige møte. (angående advarselen jeg fikk).

Anonymkode: 59011...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hadde som sagt ingen anmarkninger fra før, og akkurat situasjonen har bedriften slett med mye i det siste / Ringte inn syk etter at skiftet var over./ Også en misforstålese angående en permisjon 1 dag- jeg hadde lagt inn, men den ble ikke godkjent.

Og det gikk  litt utover meg den ene dagen da. Så rett og slett brudd på bedrift rutine (1). Jeg ble innkalt til et nytt møte igjen/Grunnlag=en ytterligere oppklaring av det vi snakket om forrige møte. (angående advarselen jeg fikk).

Anonymkode: 59011...728

Det er faktisk ikke greit uansett hva folk er påstår. Man ringer og gir beskjed om fravær før man skal møte på jobb, til nød like etterpå om ingen kommer på jobb før kl er det. Å ringe ETTER at skiftet er ferdig er langt over streken, det er vel det som kalle skoft (skulking) og kvalifiserer absolutt til advarsel. 

Anonymkode: c4a95...5e2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gjort er gjort, men om jobben er verdt det, så kan man gå videre med saken.

Ja, og da får man vurdere om det er verd det, noe jeg fant ut at det ikke var i mitt tilfelle, da arbeidsplassen var et mareritt. Jeg tok min hevn i ettertid, når jeg sørget for at min sjef ble sparket noen uker senere. Hans sjef igjen er det dessverre vanskeligere å gjøre noe med.

Anonymkode: 62a43...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hadde som sagt ingen anmarkninger fra før, og akkurat situasjonen har bedriften slett med mye i det siste / Ringte inn syk etter at skiftet var over./ Også en misforstålese angående en permisjon 1 dag- jeg hadde lagt inn, men den ble ikke godkjent.

Og det gikk  litt utover meg den ene dagen da. Så rett og slett brudd på bedrift rutine (1). Jeg ble innkalt til et nytt møte igjen/Grunnlag=en ytterligere oppklaring av det vi snakket om forrige møte. (angående advarselen jeg fikk).

Anonymkode: 59011...728

Så fra ledelsens synsvinkel ser det ut som du har fått avslag på permisjon og deretter "tilfeldigvis" blitt syk den samme dagen, uten å gi beskjed før skiftet du skulle jobbet var over? Og du synes likevel det er rart at du har fått advarsel? 

Det er selvsagt fullt mulig at din fremstilling er helt riktig og du var i god tro, men det er uansett sløvt å ikke forsikre seg om at permisjonen er godkjent. Og du må jo skjønne at dette ser temmelig fishy ut fra ledelsens synsvinkel?

Anonymkode: 57a16...099

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...