Gå til innhold

Fikk skriftlig advarsel idag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp. Jobbet for bedriften i ca 2 år nå. Var syk forrige uke og ringte inn sent, så kalt til møte og fikk slengt den i fjeset av min nærmeste leder og HR. Bedriften har slett med sånt i det siste, derfor dem har satt opp nye rutiner og er strenge på dette her.Jeg ble sur fordi, jeg er en av de få der som står på og jobber så hardt og gjør så godt jeg kan, som takk for det så gir dem meg en advarsel!. Jeg ble ekstra sur på min nærmeste leder, vi jobber sammen så mye, han vet at jeg virkelig står på og gjør en god jobb, han sa det flere ganger, men allikvel backe ikke meg opp.

Jeg begynner, å lure på om det er verdt det å jobbe hardt lenger, stoler heller ikke lenger på min nærmeste leder nå. Tenker å søke en ny jobb og slutte der. 

Hvordan burde jeg forholde meg til dette fremover? Noen med samme erfaring? 

Anonymkode: 59011...728

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også opplevd å bli kalt in. Til møte og fått advarsel etter sykmelding. Jeg ringte dagen før og sa jeg var blitt dårlig, men det ble ikke godtatt. Så jeg gikk til lege neste morgen og ble sykmeldt. Jeg var oppriktig veldig syk. 

Hadde også vært den som alltid stod på, og kom på kort varsel ved sykdom. 

Jeg slutta ganske kjapt etter det. 

Anonymkode: dd7e9...24f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jobbet for bedriften i ca 2 år nå. Var syk forrige uke og ringte inn sent, så kalt til møte og fikk slengt den i fjeset av min nærmeste leder og HR. Bedriften har slett med sånt i det siste, derfor dem har satt opp nye rutiner og er strenge på dette her.Jeg ble sur fordi, jeg er en av de få der som står på og jobber så hardt og gjør så godt jeg kan, som takk for det så gir dem meg en advarsel!. Jeg ble ekstra sur på min nærmeste leder, vi jobber sammen så mye, han vet at jeg virkelig står på og gjør en god jobb, han sa det flere ganger, men allikvel backe ikke meg opp.

Jeg begynner, å lure på om det er verdt det å jobbe hardt lenger, stoler heller ikke lenger på min nærmeste leder nå. Tenker å søke en ny jobb og slutte der. 

Hvordan burde jeg forholde meg til dette fremover? Noen med samme erfaring? 

Anonymkode: 59011...728

Hvis du klarer å jobbe så hardt for denne bedriften bør du også klare å gi beskjed om fravær i tide også. Det er jo normal og forventet oppførsel å fra om slike ting til arbeidsgiver.

Endret av Serafin
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo du som ikke har fulgt normalt kotyme for å melde om fravær, da er det helt greit at du får beskjed, ingen grunn til å føle seg såret og vondbråten over det. Neste gang du er syk melder du fra med en gang noen kommer på jobb om morgenen, du venter ikke til utpå dagen. 

Anonymkode: c4a95...5e2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget kjedelig å ha en sånn kultur på jobb der en ikke klarer å de dine ansatte som verdifulle når de er syke. Er enig at en bør melde seg syk så fort det lar seg gjøre. Noen ganger for å lette gjøre muligheten for å skaffe en vikar, men tror at i din jobb gjelder kanskje ikke det ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Serafin skrev:

Hvis du klarer å jobbe så hardt for denne bedriften bør du også klare å gi beskjed om fravær i tide også. Det er jo normal og forventet oppførsel å fra om slike ting til arbeidsgiver.

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jo du som ikke har fulgt normalt kotyme for å melde om fravær, da er det helt greit at du får beskjed, ingen grunn til å føle seg såret og vondbråten over det. Neste gang du er syk melder du fra med en gang noen kommer på jobb om morgenen, du venter ikke til utpå dagen. 

Anonymkode: c4a95...5e2

Det hender man blir syk akutt, sykdom kjenner ikke arbeidstid eller klokka. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Serafin skrev:

Hvis du klarer å jobbe så hardt for denne bedriften bør du også klare å gi beskjed om fravær i tide også. Det er jo normal og forventet oppførsel å fra om slike ting til arbeidsgiver.

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jo du som ikke har fulgt normalt kotyme for å melde om fravær, da er det helt greit at du får beskjed, ingen grunn til å føle seg såret og vondbråten over det. Neste gang du er syk melder du fra med en gang noen kommer på jobb om morgenen, du venter ikke til utpå dagen. 

Anonymkode: c4a95...5e2

Nå er det desverre sånn at man ikke kan planlegge at sykdommen skal bryte ut før en viss tid for å rekke en frist. 

Anonymkode: 2074c...f5c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om verdiene til sjefen her. Skremme de ansatte fra å ringe inn syke..

Anonymkode: 26e08...b28

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

 

Det hender man blir syk akutt, sykdom kjenner ikke arbeidstid eller klokka. 

Sant det og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om verdiene til sjefen her. Skremme de ansatte fra å ringe inn syke..

Anonymkode: 26e08...b28

Dessverre finnes sånne sjefer rundt omkring. Har selv vært på en arbeidsplass der sjefen var sånn, tilslutt begynte noen vikarer å kalle henne for diktator! Hun gikk så langt å si at hun vurderte å gi bonus for de som ikke ble syk liksom. Det går ikke an å gi bonus i kommunehelsetjeneste. Patetisk. Hvis dere hadde hørt alle hennes utsagn så hadde dere fått bakoversveis

Anonymkode: db3a2...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

 

Det hender man blir syk akutt, sykdom kjenner ikke arbeidstid eller klokka. 

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå er det desverre sånn at man ikke kan planlegge at sykdommen skal bryte ut før en viss tid for å rekke en frist. 

Anonymkode: 2074c...f5c

Nei sykdom kan komme kjapt og til alle døgnets tider, men å plukke opp telefonen og gi jobb beskjed kan man gjøre uansett. Folk ligger sjelden bevisstløs og uten reell mulighet for å kontakte jobb slik dere vil gi inntrykk av. Om nødvendig har man på alarm for å kunne si fra til jobb når de åpner/når førstemann kommer /når kl er slik at det sømmer seg å ringe om morgenen, og så kan man dukke ned igjen i sengen/migrenen/oppkastet/hostebygen etterpå. Jeg er selv plaget med anfall av krystallsyke der svimmelheten hindrer meg fra å se skikkelig eller å stå oppreist, jeg har likevel klart å gi beskjed til jobb i rett tid hver gang det har hindre meg fra å komme. Det handler om holdninger og vilje til å gjøre en innsats. Nå vet ts til en annen gang at hun ikke kan drøye det med å gi beskjed, flere tidligere tråder her inne beskriver hvor sleppehndte folk er med å gi beskjed i rett tid. 

Anonymkode: c4a95...5e2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei sykdom kan komme kjapt og til alle døgnets tider, men å plukke opp telefonen og gi jobb beskjed kan man gjøre uansett. Folk ligger sjelden bevisstløs og uten reell mulighet for å kontakte jobb slik dere vil gi inntrykk av. Om nødvendig har man på alarm for å kunne si fra til jobb når de åpner/når førstemann kommer /når kl er slik at det sømmer seg å ringe om morgenen, og så kan man dukke ned igjen i sengen/migrenen/oppkastet/hostebygen etterpå. Jeg er selv plaget med anfall av krystallsyke der svimmelheten hindrer meg fra å se skikkelig eller å stå oppreist, jeg har likevel klart å gi beskjed til jobb i rett tid hver gang det har hindre meg fra å komme. Det handler om holdninger og vilje til å gjøre en innsats. Nå vet ts til en annen gang at hun ikke kan drøye det med å gi beskjed, flere tidligere tråder her inne beskriver hvor sleppehndte folk er med å gi beskjed i rett tid. 

Anonymkode: c4a95...5e2

Så flink du er...

Du vet jo ikke grunnen til at TS ikke fikk gitt beskjed tidligere. 

Syns du sitter vel godt på den høye hesten din. 

Anonymkode: 45afe...3ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er...

Du vet jo ikke grunnen til at TS ikke fikk gitt beskjed tidligere. 

Syns du sitter vel godt på den høye hesten din. 

Anonymkode: 45afe...3ed

Sånn hersketeknikk som du forsøker deg på her er bare så hjelpeløst, det er et forsøk på å skape en unnskyldning for seg selv når du VET at du ikke har fulgt forpliktelene dine og det blir påpekt av andre at du har bommet. Jeg har jobbet med akutt syke/skadde mennesker i over ti år, og de som er i arbeid har ofte bedt om hjelp til å ringe arbeidsplassen for å gi beskjed på morgenen. Enten at de trenger å låne telefon fordi deres er tom for strøm, de trenger å låne lader, de trenger at noen ringer for dem, eller de trenger å bli vekket for å ringe i tide (de færreste har vekkerklokke på sykehus). Folk er normalt sett veldig opptatt av å følge sin forpliktelse om å gi beskjed om fravær, det eneste stedet det er helt greit å slurve med dette er i KG universet, for der er det ikke lov å påpeke at syke kan gjøre noe som helst feil. I den virkelige verden forventes det derimot at folk følger enkle spilleregler når vi tross alt har et godt system for sykerelatert fravær på arbeidsplassen, i dette tilfellet å gi beskjed i rett tid og ikke langt på dag. 

Anonymkode: c4a95...5e2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Miss.Wildfox said:

 

Det hender man blir syk akutt, sykdom kjenner ikke arbeidstid eller klokka. 

Og blir man akutt syk så ringer man inn og sier i fra.... man venter ikke til timesvis etter man skulle ha møtt opp med å ringe....

Anonymkode: 04e87...c67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det handler vel om verdiene til sjefen her. Skremme de ansatte fra å ringe inn syke..

Anonymkode: 26e08...b28

Å fortelle en ansatt at de må greie å ringe inn i tide/ før de skulle vært på jobben dersom de blir syke er å skremme de ansatte fra å ringe inn syk? Hallo? Lyset er kanskje på, men det kan ikke være noen hjemme.

Anonymkode: 04e87...c67

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn hersketeknikk som du forsøker deg på her er bare så hjelpeløst, det er et forsøk på å skape en unnskyldning for seg selv når du VET at du ikke har fulgt forpliktelene dine og det blir påpekt av andre at du har bommet. Jeg har jobbet med akutt syke/skadde mennesker i over ti år, og de som er i arbeid har ofte bedt om hjelp til å ringe arbeidsplassen for å gi beskjed på morgenen. Enten at de trenger å låne telefon fordi deres er tom for strøm, de trenger å låne lader, de trenger at noen ringer for dem, eller de trenger å bli vekket for å ringe i tide (de færreste har vekkerklokke på sykehus). Folk er normalt sett veldig opptatt av å følge sin forpliktelse om å gi beskjed om fravær, det eneste stedet det er helt greit å slurve med dette er i KG universet, for der er det ikke lov å påpeke at syke kan gjøre noe som helst feil. I den virkelige verden forventes det derimot at folk følger enkle spilleregler når vi tross alt har et godt system for sykerelatert fravær på arbeidsplassen, i dette tilfellet å gi beskjed i rett tid og ikke langt på dag. 

Anonymkode: c4a95...5e2

Problemet er bare at når sjefene driter seg ut, så trenger de ikke ta noe ansvar. De kan skjelle ut feil ansatt for feil tabbe og når de innser at de dreit seg ut- tror du de sier unnskyld? Niks

Om man forventer noen form for fleksibilitet som sjef, der man spør ansatte om de kan jobbe overtid samme dag eller trenger annen type fleksibilitet, så burde det jaggu gå begge veier. Problemet er bare at som regel er det sjefen som forventer og trenger, og den ene gangen den ansatte gjorde en feil eller sa noe dumt, så hagler kjeften

TS: Ikke gidd jobb hardere enn du må, det lønner seg aldri. Om du tror du kan bli forfremmet kan du forsøke legge inn en liten innsats, men vær obs på at personen som jobber mindre enn deg selv gjerne blir valgt til kontorarbeid. Sliterne går for lavere lønn på gulvet

Anonymkode: f790d...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og blir man akutt syk så ringer man inn og sier i fra.... man venter ikke til timesvis etter man skulle ha møtt opp med å ringe....

Anonymkode: 04e87...c67

Det står jo ikke noe om at TS først har meldt seg syk etter at h*n skulle møtt på jobb?! Jeg skal være på jobb kl.7 om morgenen hvis jeg jobber dag, og våkner jeg opp dårlig når klokka ringer 05:30 så er det å ansett som sen beskjed selv om jeg hadde ringt med én gang. Vi har rutiner om å melde sykdom innen kl.12 dagen i forveien, og såklart gjør man det når man vet. Men det går ikke alltid. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn hersketeknikk som du forsøker deg på her er bare så hjelpeløst, det er et forsøk på å skape en unnskyldning for seg selv når du VET at du ikke har fulgt forpliktelene dine og det blir påpekt av andre at du har bommet. Jeg har jobbet med akutt syke/skadde mennesker i over ti år, og de som er i arbeid har ofte bedt om hjelp til å ringe arbeidsplassen for å gi beskjed på morgenen. Enten at de trenger å låne telefon fordi deres er tom for strøm, de trenger å låne lader, de trenger at noen ringer for dem, eller de trenger å bli vekket for å ringe i tide (de færreste har vekkerklokke på sykehus). Folk er normalt sett veldig opptatt av å følge sin forpliktelse om å gi beskjed om fravær, det eneste stedet det er helt greit å slurve med dette er i KG universet, for der er det ikke lov å påpeke at syke kan gjøre noe som helst feil. I den virkelige verden forventes det derimot at folk følger enkle spilleregler når vi tross alt har et godt system for sykerelatert fravær på arbeidsplassen, i dette tilfellet å gi beskjed i rett tid og ikke langt på dag. 

Anonymkode: c4a95...5e2

Selvsagt bør man gi beskjed når man er i stand til det, i tråd med bedriftens retningslinjer. Men det finnes faktisk sykdommer/tilstander som gjør at man blir veldig slapp eller sover store deler av døgnet, og det er ikke mer mystisk enn at det kan dreie seg om kraftig feber. Husker bla. en infeksjon jeg fikk for over 10 år siden i utlandet. Ble totalt satt ut på en måte som jeg ikke har opplevd hverken før eller siden heldigvis, og da var det faktisk ikke overskudd til å gjøre noe som helst, hverken å reise seg fra senga eller å snakke med noen. Hadde jeg hatt en jobb der ledelsen var såpass firkantet som TS indikerer, så hadde jeg sikkert fått en advarsel jeg også den gangen. 

Men det er faktisk lov å tenke før man utfører som leder. Hvis en ansatt som vanligvis er dyktig, og som ellers står på ekstra blir syk, så er det lov å bruke hodet før man slenger en advarsel i fleisen på vedkommende. Det du kanskje ikke tenker over som leder er at du ved å være petimeter og kjip mot dyktige ansatte oppfordrer dem til å slutte - for det gjør dyktige ansatte så fort en annen mulighet hos en konkurrerende bedrift dukker opp, det er bare et tidsspørsmål :)

Det er ganske kjent innen ledelsesteori- og empiri at det gjerne er de dyktige som slutter først, fordi de har muligheter andre steder. Da sitter bedriften igjen med de som helst vil gjøre minst og kun heve lønn. Det er ris til egen bak. 

Anonymkode: 4829f...a2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres i overkant ut om det er første gangs forseelse. 

Uansett pass på å ha med tillitsvalgte til slike ubehagelige møter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og blir man akutt syk så ringer man inn og sier i fra.... man venter ikke til timesvis etter man skulle ha møtt opp med å ringe....

Anonymkode: 04e87...c67

Men hvor skrivet TS at hun ringte først etter mange timer? Hun skriver  bare at hun ringte inn "sent". Det kan hende skjeden synes det er for sent å ringe samme dag, og at TS faktisk ringte før hun skulle vært på jobb.

Anonymkode: 54015...292

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...