Gå til innhold

Er kjøtterstaning mer "slankende" enn kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis mengden er den samme? Jeg føler meg bare mindre oppblåst av og holde meg til erstaningen enn av å spise kjøttdeig :) Generelt lettere i kroppen. 

Anonymkode: 487ce...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva du erstatter det med...

Anonymkode: ae4eb...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er et kosthold med kun kjøtt (såkalt zerocarb) veldig sunt, og slankende hvis man er overvektig, så NEI. Kjøtterstatning er ikke mer slankende enn kjøtt.

Anonymkode: 91909...81f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu pakken og se på kcal for hvert produkt

Anonymkode: afd8c...95f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slankende betyr utelukkende at du spiser mindre kalorier enn du forbrenner, uansett om de kaloriene kommer fra godteri eller salat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største grunnen til at de som går over til vegetarkost ofte går ned i vekt, er at grønnsaker generelt har færre kalorier enn kjøtt.

Det er ikke vanlig å erstatte alt kjøtt med «kjøttlignende» vegetarprodukter, men gjerne bønner, linser, eller ulike grønnsaker. Over tid vil man da gå ned i vekt, dersom man spiser ca. samme mengde mat som før.

Dette gjelder selvsagt ikke alle, da man lett kan spise junk og usunne ting som vegetarianer/veganer også ;)

Jeg gikk ned 15 kg på ett år uten å gå sulten, eller forsøke å gå ned i vekt.

Anonymkode: 32114...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange slike produkter inneholder mye kalorier, du må sjekke næringsinnholdet.

Anonymkode: 114c5...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mengden er den samme? Jeg føler meg bare mindre oppblåst av og holde meg til erstaningen enn av å spise kjøttdeig :) Generelt lettere i kroppen. 

Anonymkode: 487ce...b50

Ingenting er slankende. Luft i magen er ikke fett. Du går ned i vekt når du over tid tar inn færre kalorier enn du forbrenner. Å spise i tråd med egen moralsk overbevisning kan få en til å føle seg vel, uavhengig av tallet på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kalorier, protein, fett og karbohydrater (og gjerne resten). Det gjør jeg alltid.

F.eks. disse vegan-ostene jeg fant i Kiwi (husker ikke navn på produktet), men disse har nesten ingen protein - noe som er uaktuelt for meg å erstatte disse med vanlig ost. Men noen vegetarburger har like mye eller mer protein og mindre kunstige stoff, da er det mer aktuelt for meg. Det varierer veldig hva produsentene putter i disse kjøtterstatning.

Jeg bruker ofte MyFitnessPal til å "skanne" matvarene i butikken for å vurdere innholdet og om den er verdt smaken og prisen. Så langt synes jeg at disse vegetarproduktene fra Kiwi er best i forhold til innhold, smak og pris :) 

vegetar.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange slike produkter inneholder mye kalorier, du må sjekke næringsinnholdet.

Anonymkode: 114c5...c82

 

I tillegg til at disse "erstatningene" er like prosseserte og usunne som de prosseserte kjøttvarene. 

Junk er junk, og prossesert er prossesert... Nå er de ikke sånn at prossesert nødvendigvis er usunt uansett, men jo mer en matvare er behandla før man får den på talerknen, jo dårligere har den blitt, gjennom at den utsettes for diverse typer bakterier, varmebehandling, kutting, mosing etc. som alle fører til nedsatt næringsinnhold og vanskeligheter for kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yme skrev:

I tillegg til at disse "erstatningene" er like prosseserte og usunne som de prosseserte kjøttvarene. 

Junk er junk, og prossesert er prossesert... Nå er de ikke sånn at prossesert nødvendigvis er usunt uansett, men jo mer en matvare er behandla før man får den på talerknen, jo dårligere har den blitt, gjennom at den utsettes for diverse typer bakterier, varmebehandling, kutting, mosing etc. som alle fører til nedsatt næringsinnhold og vanskeligheter for kroppen.

Må bare nyansere dette litt: Nesten all mat vi spiser, gjennomgår bearbeiding før vi spiser den, og noe bearbeiding - som kutting, mosing, varmebehandling, fermentering - øker tilgjengeligheten av næringsstoffer, gjør det lettere for kroppen å ta dem opp. Noe bearbeiding øker holdbarheten - frysing, hermetisering, tørking, speking, fermentering. Dette gjør ikke maten "dårligere", det gjør maten mer appetittelig og mulig å lagre. Der hvor det går galt, er når oppfinnsomheten begynner å gå på akkord med befolkningens helse, og det gjør den når grådigheten får råde - når næringsstoffer fjernes for at maten skal holde seg veldig lenge og/eller under dårlige lagringsforhold, når det tilsettes stoffer som ikke har noe i maten å gjøre, når det brukes metoder og tilsetningsstoffer og markedsføringstriks som kun skal gjøre maten mer attraktiv for kundene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tofu har i alle fall ganske lav kaloritetthet :) 

Anonymkode: cb716...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pringle skrev:

Må bare nyansere dette litt: Nesten all mat vi spiser, gjennomgår bearbeiding før vi spiser den, og noe bearbeiding - som kutting, mosing, varmebehandling, fermentering - øker tilgjengeligheten av næringsstoffer, gjør det lettere for kroppen å ta dem opp. Noe bearbeiding øker holdbarheten - frysing, hermetisering, tørking, speking, fermentering. Dette gjør ikke maten "dårligere", det gjør maten mer appetittelig og mulig å lagre. Der hvor det går galt, er når oppfinnsomheten begynner å gå på akkord med befolkningens helse, og det gjør den når grådigheten får råde - når næringsstoffer fjernes for at maten skal holde seg veldig lenge og/eller under dårlige lagringsforhold, når det tilsettes stoffer som ikke har noe i maten å gjøre, når det brukes metoder og tilsetningsstoffer og markedsføringstriks som kun skal gjøre maten mer attraktiv for kundene.

 

Jepp, noen typer næring blir bedre tilgjengelig når den varmebehandles, mens andre blir dårligere osv, men jo mer den behandles, jo dårligere blir den, selv om det ikke er snakk om å legge til unaturlige ting, eller fjerne viktige ting.

Kutter man et jordbær i 2, har man fjerna den lille brøkdelen av næring som lå der kniven traff. Gjør man det nok ganger, er jorbæret bare en klump med næringløse karbohydrater til slutt. Stort sett er maten bedre, om den er mest mulig intakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtterstatning kan bety så mangt! Sjekk alltid ingrediensene og næringsstoffene. Jeg mener at det er alltid et bedre alternativ, men skalaen er veldig stor. Jo færre ingredienser jo bedre. De aller verste er de som har olje som produkt en, to på listen. 

Anbefaler å lage tofu eller seitan! Ellers finnes det mange veldig billige falafel alternativer på Rema Meny osv, disse har utrolig bra ingredienser! Du får kjøpt de i pose i fri for hyllen. Det kan også lages fra bunden selv ofc, men om du er ute etter noe raskere. Ellers finnes gode "rødbet biffer", og et haaav av gode burgeralternativ. 

Anonymkode: 0981c...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tapte så mye vekt at jeg måtte begynne på kombinert igjen. Men det var meg. Det handler jo mye om hva du rører ihop og totalen.

Anonymkode: 08271...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet ut alt kjøtt med erstatning og gikk ned 20 kg, mannen min gikk ned 35...Jeg synes det var mer mettende enn kjøtt samtidig som det ikke gå like tung metthet. Ble også mye bedre i magen. Jeg spiser fremdeles erstatning ca 3 dager i uka og holder den nye vekta, selv om jeg ennå er sukkeravhengig å spiser mye snop. Så min konklusjon er at det både er godt for helsa, midjemålet og miljø.

Anonymkode: 2ef7d...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Pringle said:

Må bare nyansere dette litt: Nesten all mat vi spiser, gjennomgår bearbeiding før vi spiser den, og noe bearbeiding - som kutting, mosing, varmebehandling, fermentering - øker tilgjengeligheten av næringsstoffer, gjør det lettere for kroppen å ta dem opp. Noe bearbeiding øker holdbarheten - frysing, hermetisering, tørking, speking, fermentering. Dette gjør ikke maten "dårligere", det gjør maten mer appetittelig og mulig å lagre. Der hvor det går galt, er når oppfinnsomheten begynner å gå på akkord med befolkningens helse, og det gjør den når grådigheten får råde - når næringsstoffer fjernes for at maten skal holde seg veldig lenge og/eller under dårlige lagringsforhold, når det tilsettes stoffer som ikke har noe i maten å gjøre, når det brukes metoder og tilsetningsstoffer og markedsføringstriks som kun skal gjøre maten mer attraktiv for kundene.

Tror egentlig de fleste er klar over at det er forskjell på prosessert mat. Tomater som er knust litt og puttet i hermetikk er noe helt annet enn en grandiosa med dårlige råvarer, tilsatte stoff for smak og holdbarhet og den slags. Grandiosa er definitivt dårlig for bakteriene i magen, men det varierer selvsagt fra person til person hvor mye de tåler før magen går i lås. 

Ellers mener jeg denne type mat er mye dårligere for oss enn vi hittil har antatt, jeg tror den forårsaker mageproblemer, som igjen kan påvirke hvor lett vi får autoimmune sykdommer eller andre vage symptomer som tretthet, hodepine, smerter osv.  Noe som i verste fall vil gjøre de hardest rammede delvis eller helt ufør. 

Så jeg tenker det er bedre å hamre inn at man skal være forsiktig med prosessert mat, enn å ufarliggjøre. Store deler av befolkningen tar ikke slike ting seriøst med mindre det blir hamret inn. Det er derfor solkremrådene får det til å virke som om vi ikke kan være 10min ute i solen uten å bli brent og få kreft- fordi mange folk tenker at de selv aldri vil få kreft og derfor gjør det ingenting om de er slapp med smøring- og de blir brent og får kreft. Derfor er de som kommer med slike råd og retningslinjer som regel mer bastant og voldsomme i sin ytring enn hva de hadde trengt være om folk var fornuftige

Anonymkode: afd8c...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle kommentarene her, men det er veldig mange som opplever at de blir mindre "tung" i kroppen etter et måltid hvor det animalske produktet var byttet ut med et vegansk erstatningsprodukt :) 

Slankende er det ikke, med mindre det inneholder færre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...