Gå til innhold

Vil du dele din erfaring med bed side crib?


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei jeg har lyst til å kjøpe bed side crib. Men kjenner ingen som bruker den så jeg vet ikke fordeler og ulemper med den. Er det noen her som har brukt den?  Hvor lenge brukte dere den? Var du fornøyd? Får man plass til babynest oppi den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ha babynest oppi senga ❤️ https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Her samsov vi uten bedside crib, men med han i midten i dobbelsenga, det var enkelt mtp mat og nærhet. Han hadde alltid egen dyne sånn at han regulerte temperaturen selv. 

Anonymkode: 30267...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ha babynest oppi senga ❤️ https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Her samsov vi uten bedside crib, men med han i midten i dobbelsenga, det var enkelt mtp mat og nærhet. Han hadde alltid egen dyne sånn at han regulerte temperaturen selv. 

Anonymkode: 30267...863

Dette er jo ikke relevant til hva TS spør om i det hele tatt. Hadde ungen vår ligget midt i sengen ville han blitt skvist ned i sprekken og klissvåt av pappas svette. 

Vi var godt fornøyd med bedside crib. Veldig deilig å slippe å stå opp når jeg skulle lempe ungen over på natten for å amme. 

Anonymkode: dc97b...552

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake

En i termingruppen jeg er med i hadde tatt kontakt med noe landsforening for uventet barnedød/krybbedød og hørt om hva de mente om bedside crib.

De hadde blant annet svart at de hadde vært borti tilfeller der babyer har fått ansiktet presset inntil en kant eller falt ned i sprekken mellom bedside cribben og foreldrenes seng, så de ville ikke anbefale slike senger.

 

Vi venter nummer to nå og vurderte å skaffe oss bedside crib, men etter å ha lest dette turte vi ikke ta sjansen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den, liker den godt. Tar liten plass, og er lett å flytte fra rom til rom (låsbare hjul). Trekker alltid opp "grinda" når babyen er oppi, så det er ikke mulig å falle nedi noen sprekk mellom sengene. Men de skal jo ikke ligge i bedsidecrib når de begynner å rulle/dra seg opp etter armene, så den blir jo ikke brukt så lenge akkurat. Nå vet jeg ikke hvor store sånne babynest er, bruker ikek det selv, så det kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke relevant til hva TS spør om i det hele tatt. Hadde ungen vår ligget midt i sengen ville han blitt skvist ned i sprekken og klissvåt av pappas svette. 

Vi var godt fornøyd med bedside crib. Veldig deilig å slippe å stå opp når jeg skulle lempe ungen over på natten for å amme. 

Anonymkode: dc97b...552

Takk for svaret. Samme problem her også mannen min svetter  også en del. Og jeg er litt redd for samsoving med et så lite barn

 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Ponyo skrev:

Bruker den, liker den godt. Tar liten plass, og er lett å flytte fra rom til rom (låsbare hjul). Trekker alltid opp "grinda" når babyen er oppi, så det er ikke mulig å falle nedi noen sprekk mellom sengene. Men de skal jo ikke ligge i bedsidecrib når de begynner å rulle/dra seg opp etter armene, så den blir jo ikke brukt så lenge akkurat. Nå vet jeg ikke hvor store sånne babynest er, bruker ikek det selv, så det kan jeg ikke svare på.

Takk for at du svarte. Har den grind på alle 4 sider?trodde den ene delen skal være helt åpent som skal være mot foreldrenes seng. 

Ja, det er jeg klar over at man ikke kan bruke den altfor lenge. Hvor gammelt var barnet ditt da du sluttet å bruke den?

 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er grind på alle fire sider ja, den ene siden kan heves/senkes. Jeg har den ned når jeg henter baby over i min seng, men har den opptrukket når babyen ligger i bedsidecriben. Min er 3 mnd, og bruker den fremdeles. Håper vi kan bruke den en stund ennå. Min klarer ikke å rulle enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er for lav, så baby våkner når jeg legger hun nedi :( skal bygge en plattform den kan stå på da. Også har den en irriterende kant, så jeg uansett ikke kan ha den kant i kant med vår madrass og bare skyve henne over. Må løfte uansett :( 

ser ikke faren for at hun skal falle ned i sprekken, den er jo stramt og hardt festet til vår seng uten glippe, og faren for kveling ved kant er jo mindre enn faren for dyne over hodet eller rullet over på samsoving. 

Vi har klistremerkebaby, så desverre må hun ligge oppå oss for å sove så vi bruker den ikke så mye. Prøver å venne hun av med samsoving.

Anonymkode: 486fb...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker helt vanlig sprinkelseng som bedside crib. Fra ikea, med bare en langside, stripset fast til vår seg, såå ikke noe sprekk å falle nedi.

Jeg ser ikke poenget med å bruke penger på en bedside crib somkun kan brukes noen få måneder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring å komme med, så beklager om det blir avsporing. 

Hadde først plan om å gå for en bedside crib, meeen jeg endte opp med å kjøpe en brukt sprinkelseng i stedet som jeg planlegger å ta av den ene siden på, og bygge opp bunnen så mye at den er på ca nøyaktig samme høyde som senga vår. Skal feste den på et vis i senga vår så den står stødig på sin plass, så er ikke bekymret for det som blir nevnt over her ang. uventet barnedød/krybbedød.

Anonymkode: 0f621...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, det angående krybberdød - det må du virkelig se an hva som passer ditt barn. For anbefalinger, perfekte anbefalinger for perfekte verden, er at barnet skal ligge alene på en fast madrass på samme rom som foreldrene. Men nå er det jo sånn at de aller fleste babyer vil ikke sove alene på en fast madrass, nei. Det føles så utrygt for dem, og er så langt fra det de er vant til - sove trangt og med vuggebevegelser - som det går an. Å ha barnet i senga sammen med meg, for meg var eneste måte at jeg fikk sove i det hele tatt. Og det sier krybberdødforeningen selv også. Hør på denne podcasten - https://podtail.com/no/podcast/foreldreradet/krybbedod-med-trine-giving-kalstad-fra-lub/

Nå om bedsidecrib. Vi hadde ikke med nr 1, og hadde med nr 2, så har erfaring både med og uten. Først og fremst, den største ulempen er pris og kort brukstid. Koster gjerne 1,5-2 tusen pluss madrass, og brukes i knapt 6 mnd. Det er hvis man kjøper nytt. Men man kan kjøpe brukt, og kjøpe billig nytt madrass fra Jysk (100 kr) som man klipper til riktig størrelse. Og fordel, eller nytteverdi da -  jeg mener at jeg sov litt bedre med bedsidecrib. Jeg kunne som regel legge barnet der etter første amming etter jeg la meg (kl 23-00) og ville etter det fått sovet kanskje 2-3 timer i strek. Noen veldig få netter kunne jeg kanskje legge barnet ditt igjen etter amming nr 2, som var kl 2-3, og da ville barnet sove der til 5-6. Jeg mener at de få timene jeg fikk i senga alene, uten å ligge klinn inntil baby og måtte passe på dyne og hvor barnet er, gjorde at jeg slappet av mer og sov bedre. Men det er marginalt bedre, vi snakker om, type 15-20% bedre søvn med bedsidecrib enn uten. Så blir det opptil deg å vurdere, hvor mye er du villig å betale for å få marginalt bedre søvn i den aller første periode. Og hvis du har plass på soverommet til en sprinkelseng ved siden av deres seng, da er det kanskje bedre å kjøpe det, for brukstid blir lengre. Helst en der du kan ta den ene kanten ned, og få den opp på høyden med deres madrass.

 

Anonymkode: 7ba65...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i starten var det enklest å samsove, men etter hvert sov vår første i bedside crib. I babynest faktisk. Med den ene siden nedfelt. Med en gang hun begynte å prøve å rulle, byttet vi til sprinkelsenga. Med nr 2 skal vi bruke sprinkelsenga med den ene siden senket, og bedside criben blir dagseng i stua😊 vi kommer nok til å bruke babynest mye denne gangen også. 

Gratulerer så mye med graviditeten forresten, jeg har fulgt deg litt her på kg, og fått med meg at dere har slitt med å bli gravide💕

Anonymkode: 2c8a6...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Sjokomilkshake skrev:

En i termingruppen jeg er med i hadde tatt kontakt med noe landsforening for uventet barnedød/krybbedød og hørt om hva de mente om bedside crib.

De hadde blant annet svart at de hadde vært borti tilfeller der babyer har fått ansiktet presset inntil en kant eller falt ned i sprekken mellom bedside cribben og foreldrenes seng, så de ville ikke anbefale slike senger.

 

Vi venter nummer to nå og vurderte å skaffe oss bedside crib, men etter å ha lest dette turte vi ikke ta sjansen.. 

Det er bare tull! Jeg har bedside crib til min og det er klin umulig for babyen å falle gjennom sprekken hvis det er festet ordentlig. Med litt kraft, fikk jeg kilt inn håndflaten mellom bedside og senga. Da er det heller foreldrenes sløvhet og ikke bedside criben funksjonen som er noe galt med. 

Tilbake til ts: vi er kjempefornøyde. Alle i barselgruppa har den og kun en har vært misfornøyd, men så hadde de ikke festet den ordentlig. Men etter det har det ikke vært noen klager😊

Vi har Chicco bedside crib, og har bare fint å si om den. Vet ikke om andre på markedet.

Anonymkode: 0eb1a...c98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull! Jeg har bedside crib til min og det er klin umulig for babyen å falle gjennom sprekken hvis det er festet ordentlig. Med litt kraft, fikk jeg kilt inn håndflaten mellom bedside og senga. Da er det heller foreldrenes sløvhet og ikke bedside criben funksjonen som er noe galt med. 

Tilbake til ts: vi er kjempefornøyde. Alle i barselgruppa har den og kun en har vært misfornøyd, men så hadde de ikke festet den ordentlig. Men etter det har det ikke vært noen klager😊

Vi har Chicco bedside crib, og har bare fint å si om den. Vet ikke om andre på markedet.

Anonymkode: 0eb1a...c98

🙄  Det er jo ikke tull når de har vært borti faktiske tilfeller! 

Det handler også om foreldrenes seng, og ikke bare «foreldrenes sløvhet». Hos oss var det en 10 cm glippe mellom bed side og vår seng, pga skuffer under sengen vår som gjorde det umulig å få sengen HELT inntil. Så det er kombinasjonen av foreldrenes seng og bed side criben som er den avgjørende faktoren her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull! Jeg har bedside crib til min og det er klin umulig for babyen å falle gjennom sprekken hvis det er festet ordentlig. Med litt kraft, fikk jeg kilt inn håndflaten mellom bedside og senga. Da er det heller foreldrenes sløvhet og ikke bedside criben funksjonen som er noe galt med. 

Tilbake til ts: vi er kjempefornøyde. Alle i barselgruppa har den og kun en har vært misfornøyd, men så hadde de ikke festet den ordentlig. Men etter det har det ikke vært noen klager😊

Vi har Chicco bedside crib, og har bare fint å si om den. Vet ikke om andre på markedet.

Anonymkode: 0eb1a...c98

Det kommer nok veldig an på hvilken bedside crib og seng foreldrene har. Hva som har skjedd i disse tilfellene og hvor «sløve» foreldrene er aner ikke jeg noe om, men at LUB ikke anbefaler det er nok til at vi ikke vil skaffe oss det, så får de som ønsker å ha det gjøre som de vil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bruker fortsatt bedside criben og vår er 7 måneder. Liker den veldig godt. Vi kommer til å bruke den ett par måneder til før hun skal inn på eget rom. Babynest vet jeg ikke, det hadde vi ikke til sistemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sjokomilkshake skrev:

Det kommer nok veldig an på hvilken bedside crib og seng foreldrene har. Hva som har skjedd i disse tilfellene og hvor «sløve» foreldrene er aner ikke jeg noe om, men at LUB ikke anbefaler det er nok til at vi ikke vil skaffe oss det, så får de som ønsker å ha det gjøre som de vil.

 

Helt enig at det kommer an på sengene, men hvis det er store høydeforskjeller bør man heller droppe det. På Chicco sine kan man regulere høyden selv. Vi gjorde hvertfall research før vi gikk til innkjøp av bedside. Det var ikke noe problem med bedside såfremt at vi ikke har sengekant, masse kosedyr, pute og tisselaken i senga. 

 

Anonymkode: 0eb1a...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen linke at LUB fraråder bedside crib? Jeg var på nettsiden og søkte, men da fikk jeg 0 treff🤔

Anonymkode: 0eb1a...c98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen linke at LUB fraråder bedside crib? Jeg var på nettsiden og søkte, men da fikk jeg 0 treff🤔

Anonymkode: 0eb1a...c98

Det var som sagt en i termingruppen jeg er med i som hadde tatt kontakt med de og hørt om det. Det var heller ikke snakk om å fraråde, men de ville ikke anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...