Gå til innhold

Å være den eneste vegetarianeren i selskapet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du er invitert i et selskap hvor alle spiser kjøtt, for eksmpel på taco da. Er det innafor å be om og få ta med vegetar"kjøttdeig" og lage selv? 

Anonymkode: c3cb7...340

Hvorfor ikke bare spise alt det andre? Hos oss er det ikke mye plass til kjøttdeig etter at tacoen er fylt med tomatsalsa, mais, grilla paprika, bønnestuing, guacamole, chili og lime marinert mango, osv..

Om du må ta med, så lag i hvertfall hjemme, og evt lån micro for å varme opp. Ville ikke likt det om noen skulle ha trengt seg på og stekt mat på komfyren mens jeg lagde annen mat på kjøkkenet hjemme hos meg. (men så er kjøkkenet vårt ganske trangt da)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, pepsimaxtakk said:

hvorfor er det et problem dersom TS tar med kjøtterstatning selv?

Er vel først og fremst et problem dersom h*n ønsker å tilberede den hjemme hos verten. Er den ferdiglaga er det mye mindre stress. (men fremdeles litt snodig)

Hva med bare å si "Takk for invitasjon, jeg kommer gjerne! Og du, jeg spiser forresten ikke kjøtt jeg." Antagelig kommer verten da til å tilberede et kjøttfritt alternativ. Jeg ville i alle fall syntes det ville vært mye mindre stress å lage to fyll enn å ha en gjest kokkelerende på kjøkkenet mitt midt i et selskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ponyo skrev:

Er vel først og fremst et problem dersom h*n ønsker å tilberede den hjemme hos verten. Er den ferdiglaga er det mye mindre stress. (men fremdeles litt snodig)

Hva med bare å si "Takk for invitasjon, jeg kommer gjerne! Og du, jeg spiser forresten ikke kjøtt jeg." Antagelig kommer verten da til å tilberede et kjøttfritt alternativ. Jeg ville i alle fall syntes det ville vært mye mindre stress å lage to fyll enn å ha en gjest kokkelerende på kjøkkenet mitt midt i et selskap.

Det å legge opp til at verten skal tilby å lage eget alternativ til TS er jo mye værre enn å ta med sitt eget.

TS: gi beskjed til vertskapet at de ikke trenger beregne kjøtt til deg, så tar du med deg noe kjøttalternativ som alle kan spise som tilbehør (flere forslag i tråden her) og som ikke trenger å være innom kjøkkenet til vertskapet (dvs ferdig tilbredt som kan spises romtemperert).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alice123 said:

Det å legge opp til at verten skal tilby å lage eget alternativ til TS er jo mye værre enn å ta med sitt eget.

TS: gi beskjed til vertskapet at de ikke trenger beregne kjøtt til deg, så tar du med deg noe kjøttalternativ som alle kan spise som tilbehør (flere forslag i tråden her) og som ikke trenger å være innom kjøkkenet til vertskapet (dvs ferdig tilbredt som kan spises romtemperert).

Nja, jeg ville foretrukket det jeg altså, men så lager jeg veggismat like ofte som kjøttmat, så det ville ikke vært stress. Men det beste er jo bare å møte opp og spise det som det ikke er kjøtt i. Ekstra lett når det er taco som er retten, der er jo alt i separate skåler i stedet for blandet, så er rimelig lett å styre unna kjøttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ponyo skrev:

Nja, jeg ville foretrukket det jeg altså, men så lager jeg veggismat like ofte som kjøttmat, så det ville ikke vært stress. Men det beste er jo bare å møte opp og spise det som det ikke er kjøtt i. Ekstra lett når det er taco som er retten, der er jo alt i separate skåler i stedet for blandet, så er rimelig lett å styre unna kjøttet.

Det kommer vel ann på vertskapet og hvor vant de er med vegetar :)

Jeg er helt enig i at det beste er å komme og bare spise tacoen som er servert, men ikke ta kjøttet. Samtidig forstår jeg TS om det blir servert typisk "norsk texmex", det kan bli kjedelig uten noe "ekstra" (dvs. der jeg bruker kjøtt). Men om de lager med bønnestuing, bakt paprika osv. blir det noe annet. Men det er jo bare TS her som vet sånn omtrent hva som blir servert (jeg vet hvertfall hvem av vennene mine som serverer digg taco og hvem som serverer santa maria halvfabrikat-fredagstaco).

I alle tilfeller burde TS gi beskjed om at de burde beregne mer/mindre av de ulike tilbehørene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alice123 said:

Det kommer vel ann på vertskapet og hvor vant de er med vegetar :)

Jeg er helt enig i at det beste er å komme og bare spise tacoen som er servert, men ikke ta kjøttet. Samtidig forstår jeg TS om det blir servert typisk "norsk texmex", det kan bli kjedelig uten noe "ekstra" (dvs. der jeg bruker kjøtt). Men om de lager med bønnestuing, bakt paprika osv. blir det noe annet. Men det er jo bare TS her som vet sånn omtrent hva som blir servert (jeg vet hvertfall hvem av vennene mine som serverer digg taco og hvem som serverer santa maria halvfabrikat-fredagstaco).

I alle tilfeller burde TS gi beskjed om at de burde beregne mer/mindre av de ulike tilbehørene.

Ja, jo, ser den. Er det kinakål, ost, boksmais, rå løk og rømme, kan det jo bli litt trist å fylle opp tacoskjellet med kun det. (Men tror jeg uansett ville gjort det framfor å ta meg eget fyll, om jeg ikke ville spise tacokjøttet.)

Jeg ville ikke tenkt på å be verten beregne mer eller mindre, men det bør man kanskje?  (Jeg lager stort sett alltid mer enn nok. Digger tacorester! Liker de nesten bedre en selve tacoen :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde satt pris på et hint på forhånd og gjerne et tips om erstatning jeg da. Pleier alltid å forsøke å ta hensyn til alle. Om du ikke gjorde det så er at du tok med noe jeg kunne fikse en grei nr 2. Jeg syns det er uproblematisk å unngå ingredienser for allergikere, lage mat som alle kan spise og legge til rette for at alle har det hyggelig.

Anonymkode: a00b0...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer og tar med eget som allerede er oppvarmet i aliminimumsfolie med et kjøkkenhåndkle rundt. Da holder det aller meste seg varmt. Verten vet selvfølgelig på forhånd at jeg ikke spiser kjøtt slik at vedkommende ikke trenger å beregne noe til meg. 

Til akkurat taco så ville jeg nok ikke hatt med noe ekstra, men det er jo ikke sjeldent at man blir invitert til middag som er litt verre å tilpasse selv, f.eks. fiskesuppe eller kjøttkaker med poteter. Da ville man jo endt opp med å spise brød eller bare poteter, og selv tenker jeg at de aller færreste verter ville synes at det var noe hyggelig og stemningen rundt bordet blir ukomfortabel i slike tilfeller. Jeg blir tross alt invitert, fordi de liker meg som person og vil ha meg på middag, og ikke på grunn av tvang. Egen mat har jeg med for å gjøre det lettere for verten, og det skal ikke være noe problem. 

Dersom man skal "spise tilbehøret og holde kjeft" er man egentlig en god vert? Hadde vært stusselig dersom man satt der med tre kokte poteter, satt musestille, og så ned i tallerkenen mens verten passet på med haukeblikk. Svært autoritært 😛 

Anonymkode: 5eea6...964

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Litt av greia til vegetarianere er vel å spise grønnsaker og være fornøyd med det, så forstår ikke hvorfor du trenger kjøtterstatning til taco. Har de koteletter eller gryterett der det er umulig å unngå kjøttet eller bare spise andre ting derimot så forstår jeg det bedre. Syns bare det blir litt feil å måtte erstatte kjøttet med liksomkjøtt for enhver pris. Spiser ofte vegetarisk selv, og da bare poteter og salat f eks, eller bare suppe eller pasta. Går veldig fint det. Tar evt en litt mer proteinrik lunsj/kvelds den dagen hvis jeg føler at det er nødvendig. 

Anonymkode: 32d78...a3a

Å si at vegetarianere er fornøyd med å spise grønnsaker er som å si at kinesrne er fornøyd med ris. Et vegetarkosthold er mye mer enn noen grønnsaker, akkurat slik et kinesisk kosthold er mer enn ris og sushi. 

Å ta med seg kidneybønner ser jeg heller ikke på som en "erstatning". Blir som å si at wienerpølse er en erstatning for vanlige grillpølser. Altså, maten smaker ulikt og er to ulike greier. Den ene er ikke erstatning for den andre

Anonymkode: 28edf...425

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt utrolig at folk er så fordomsfulle overfor alle som ikke er lik seg selv.

Får snu om på situasjonen, å spør viss du er invitert på middag der det bare er vegetarianere skal du sitte å holde kjeft å knaske på et salatblad å bare hver fornøyd du får noe i det hele tatt. At folk ikke forstår at "veggiser" ikke bare spiser salat og kaninfor som det kalles hos enkelte. Er så mye utvalg i maten å du trenger faktisk ikke å spise kjøtt, melkeprodukter for å få viktige næringsstoffer. 

Anonymkode: e8790...328

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er invitert i et selskap hvor alle spiser kjøtt, for eksmpel på taco da. Er det innafor å be om og få ta med vegetar"kjøttdeig" og lage selv? 

Anonymkode: c3cb7...340

Jeg har opplevd å være eneste vegetarianeren mange ganger opp i gjennom årene, men jeg har aldri gjort noe som helst ut av det - kun spist alt annet enn kjøtt. Og når det er taco, er jo ikke det problematisk overhodet.

Vil du absolutt ha med eget, så bør du lage det hjemme og ha det med ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er invitert i et selskap hvor alle spiser kjøtt, for eksmpel på taco da. Er det innafor å be om og få ta med vegetar"kjøttdeig" og lage selv? 

Anonymkode: c3cb7...340

Spis alt det andre uten kjøtt, kresne maja.

Anonymkode: c5b42...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er invitert i et selskap hvor alle spiser kjøtt, for eksmpel på taco da. Er det innafor å be om og få ta med vegetar"kjøttdeig" og lage selv? 

Anonymkode: c3cb7...340

Gi verten beskjed om at du er vegetarianer og så vil de nok lage et alternativ til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heilt utrolig at folk er så fordomsfulle overfor alle som ikke er lik seg selv.

Får snu om på situasjonen, å spør viss du er invitert på middag der det bare er vegetarianere skal du sitte å holde kjeft å knaske på et salatblad å bare hver fornøyd du får noe i det hele tatt. At folk ikke forstår at "veggiser" ikke bare spiser salat og kaninfor som det kalles hos enkelte. Er så mye utvalg i maten å du trenger faktisk ikke å spise kjøtt, melkeprodukter for å få viktige næringsstoffer. 

Anonymkode: e8790...328

Tror du det hadde vært velkomment hos vegetarselskapet at jeg steker biffen min der til middag? Neppe, neppe

Anonymkode: e61d4...2de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veganer og har alltid med egen mat. det trenger de ikke å tenke på. 

Anonymkode: 88eb0...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taco kjøtt takler ikke jeg heller. Det blir som å drite murklosser når det skal ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig tankegang. Jeg hadde tenkt det var fint om de som var allergikere eller ikke klarte spise visse typer mat foreslo å ta med selv. Som vert tenker jeg det viktigste er at folk trives og er mette, går ikke rundt som en hauk og sjekker at alle spiser det jeg lager. Om man synes det er fælt, så verdsetter man ikke menneskene i livet sitt, tenker jeg. 

Anonymkode: 28edf...425

Jeg har aldri opplevd dette selv, men syns det er ganske uhøflig å ta med mat og begynne å steke/koke det hos andre. Blir stress og styr når det blir slik, og dersom jeg hadde vært vegetarianer, hadde jeg stekt/kokt det hjemme hos meg om jeg absolutt måtte ta med mat. Jeg har en stor vennegjeng og er så glad for at ingen er veganere/vegetarianere. De er som regel ganske ekstreme. Det skal sies at jeg prøver å ha noen kjøttfridager i uken, men vegetariske retter er ikke like gode, og når jeg holder selskap vil jeg gjerne lage god mat som de fleste liker. 

Anonymkode: 7112d...7f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt om det blir oppfattet helt greit eller negativt, noe som gjenspeiler seg i tråden her. 
Når jeg inviterer til taco så spør jeg alle gjestene om det er noe spesielt dem foretrekker til taco, eller noe som er viktig for dem, og så fikser jeg. Er det noen som har allergier, så holder jeg de tingene separert, er det noen som vil ha kjøtterstatning så er det null problem.
Jeg er veldig glad i kjøtt da, og har aldri smakt kjøtterstatning til taco, men det hadde vært moro smake en lefse med det også :) 
Mye vegetar-alternativer er kjempegode! 
Så si til verten at du er vegetarianer, og at du kan ta med egen kjøtterstatning :) Blir dem fornærmet, ja da vet du det til neste gang... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ponyo skrev:

Nja, jeg ville foretrukket det jeg altså, men så lager jeg veggismat like ofte som kjøttmat, så det ville ikke vært stress. Men det beste er jo bare å møte opp og spise det som det ikke er kjøtt i. Ekstra lett når det er taco som er retten, der er jo alt i separate skåler i stedet for blandet, så er rimelig lett å styre unna kjøttet.

Det tror jeg oppfattes som enda mer frekt, å bare nevne "du, jeg spiser forresten ikke kjøtt", som om det er en selvfølge at folk skal begynne å ordne mat kun for deg. Jeg hadde sagt det var greit, men hadde syntes det var litt uhøflig. Spiser man vegatarisk eller vegansk, burde en jo ta med mat selv - og forberede maten hjemme. 

Anonymkode: 7112d...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...