Gå til innhold

Han er så gnien! Blir tullerusk, hvordan få ham til å slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har god råd, tjener mye osv., og det er fornuftig å spare, så ingenting å klage på sånn sett. Men han hadde en oppvekst hvor de var ekstremt sparsommelige. Og en del vaner klager han ikke legge fra seg.

Eksempler:

-Sist han kjøpte tanntråd var for to år siden. I stedet for å slite av en ny tråd hver gang, så bruker han den samme på nytt.. i en måned, og dermed varer beholderen i flere år

-Han bruker dagslinser, men i stedet for å ta nye hver dag bruker han linsevæske og bruker de i nesten en uke før han bytter

-Han spiser opp hvert eneste riskorn, og har jeg noen igjen tømmer han alltid faget mitt. Alt skal alltid spises opp, fatene skal nærmest renses for mat!

-Om han skal kjøre til jobb, så MÅ han rekke bomringen før 06.30, ellers blir det jo noen tiere ekstra.. om man kjører hver dag blir det litt, men er vel 2-3 ganger i måneden, resten av dagene reiser han kollektivt eller sykler

Han tjener nesten en million i året, så dette er jo helt unødvendig. Og på mange andre måter holder han ikke på slik. Kan kjøpe dyre ting, dyr bil osv. 

Hvordan få ham til å holde opp?

 

Anonymkode: ad7a9...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som han kanskje lider av OCD eller er under stress og tar dette utover pengebruken sin for å mestre det han føler.

Anbefaler kanskje han burde få seg noe hjelp eller noen å snakke med om årsaken til denne nøysomheten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at det er lurt å prøve å forandre en person i ditt bilde? Det er sjelden et godt tegn når man ønsker å forandre noen. Bortsett fra det med linsene, som høres helsefarlig ut, og tanntråden som høres litt ekkelt ut, ser jeg ikke noe galt i det han gjør. Siden han kan bruke penger på andre områder, betyr det jo at han ikke egentlig er tvers gjennom gjerrig, men at han har et bevisst forhold til prioriteringer. Hvis ikke det er et godt trekk ved en partner, så vet ikke jeg!

Å spise opp maten, eller aller helst, å ikke lage mer mat enn nødvendig, er en meget god egenskap. Det er avfallsbesparende, ressursøkonomisk og miljøvennlig på alle måter. Å unngå rushtidstakstene i bomringen er også en kjempefordel. Noen tiere her, noen tiere der osv; det er grunnleggende Luksusfellekunnskap, det ;) Dessuten er det mye mindre trafikk på den tiden, så man sparer seg for den tiden og ergrelsen man ellers ville hatt i kø, og man sparer miljøet for ekstra utslipp ved køkjøring. 

Og når det gjelder linsene: fortell ham at det er en helserisiko ved det han gjør. Ser ikke bort fra at du kan finne artikler om både infeksjoner og blindhet hvis du leter litt. Det er ikke verdt å ofre helsa si for sparingen: hva skal man med oppsparte midler hvis man ikke har helse til å nyte det, liksom? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen grunn til å slutte å være sparsommelig selv om man har råd til å la være. Jeg har råd til å kaste matrestene hver dag istedenfor å bruke dem, men hvorfor skulle jeg egentlig det? Det TS beskriver er ikke gnienhet, jeg mener man er gnien/gjerrig først når man lar det gå ut over andre. Feks låne penger og aldri betale tilbake etc. Å spare på sin egen mat og ikke kaste rester er ikke gnient. 

Anonymkode: 115c0...d58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er gnien på egne vegne, heter det sparsommelig. Du nevner ingen ting som går ut over deg, så ser ikke helt hvorfor han skal forandre seg om han ikke forlanger at du skal kjøre samme linje.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig off-Topičov, men mange som har blitt overvektige i dag som følge av den gamle tankegangen om at alt skal spises opp 😂

Anonymkode: 0f9f9...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig off-Topičov, men mange som har blitt overvektige i dag som følge av den gamle tankegangen om at alt skal spises opp 😂

Anonymkode: 0f9f9...c3c

Nei, det fører ikke til overvekt da sulten regulerer seg selv og de da gjerne spiser mindre til andre måltider. Tar mindre porsjoner osv. Det er også færrest igjen i den generasjonen som tenker at de må spise opp alt, så de er ikke så mange i det store og hele.

Anonymkode: 350a9...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeezes. Han virker smart synes jeg.  

Anonymkode: be3e1...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle han  at endagslinser ikke skal brukes flere ganger, og at helseproblemer med øynene kan koste mer enn å kjøpe månedslinser.

Ellers får du la han holde på. Jeg ser ikke problemet med å spise opp maten eller å dra tidlig på jobb...

Anonymkode: 870da...13e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte sitering 

Endret av Hårstrikk79
glemte sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om en jeg datet. Han var ikke spesielt glad i Pepsi Max, men den gangen det var tilbud på firepakninger, hadde han gått mange turer opp og ned den bratte bakken til butikken for å få med så mye som mulig. Han fortalte veldig stolt om det og viste frem alle flaskene med pepsi max han hadde fått for mindre enn vanlig. For over et halvt år siden. 

Anonymkode: 9e5f8...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...