Gå til innhold

"Dessverre er du ikke aktuell kandidat for oss til denne stillingen" - spørre hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat epost om at jeg ikke er aktuell kandidat på en stilling jeg har søkt på. Kom ikke en gang til intervju.

Dette er en stilling jeg er godt kvalifisert til og jeg var sikker på at jeg i det miste kom til å bli kalt inn til intervju. Å få et avslag uten å en gang ha fått sjansen til å presentere meg i et intervju synes jeg er utrolig skuffende og jeg forstår ikke hvorfor. Går det an å spørre arbeidsgiver hva som gjorde at jeg ikke kom videre til intervju?

Anonymkode: 4cf43...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vel bare spurt om begrunnelse hvis jeg kom til intervju, og da hadde jeg spurt for å få avklart hva jeg eventuelt manglet av kvalifikasjoner for å nå helt opp. Regner med at søknadsbunken er så stor at de har brukt svært kort tid på de som ikke pekte seg ut tidlig, og at de derfor ikke har en spesielt nyttig forklaring.

Anonymkode: c939c...40a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg lurer bare så veldig på hva som skal til for å peke seg ut og bli innkalt til intervju...

Søker og søker, men kommer ikke til intervju en gang. Noen ganger forstår jeg det, siden jeg vet sjansene er store for at det er søkere som er mer kvalifiserte enn meg når jeg søker, men det har vært mange stillinger jeg ikke kan å forstå hvorfor jeg ikke engang er interessant nok til at arbeidsgiveren kaller meg intervju siden jeg har alle de ønskede kvalifikasjonene på plass og føler at profilen min passer godt. 

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare spørre. Det er sånt man lærer av!

Husk at på enkelte stillinger med lavere kvalifikasjonskrav (f.eks kundebehandlere eller butikkselgere) kan det være mange hundre søkere.

Endret av isw
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt ved en anledning og fikk et hyggelig svar opp igjen. Jeg var også godt kvalifisert for jobben og lurte på om jeg hadde gjort noen bommerter i CV/søknad. Fikk til svar at alle papirene så fine ut, men de hadde fått en søknad fra en person med mer erfaring innenfor bransjen og også erfaring fra samme kjede og valgte denne personen foran meg. Jeg syntes det var veldig nyttig å få vite at det ikke var "meg det var noe galt med", men at det faktisk hadde kommet inn en bedre kandidat :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg har spurt ved en anledning og fikk et hyggelig svar opp igjen. Jeg var også godt kvalifisert for jobben og lurte på om jeg hadde gjort noen bommerter i CV/søknad. Fikk til svar at alle papirene så fine ut, men de hadde fått en søknad fra en person med mer erfaring innenfor bransjen og også erfaring fra samme kjede og valgte denne personen foran meg. Jeg syntes det var veldig nyttig å få vite at det ikke var "meg det var noe galt med", men at det faktisk hadde kommet inn en bedre kandidat :) 

Hvordan spurte du? Svarte du på eposten med avslaget? Tips til hvordan jeg bør ordlegge meg?

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan spurte du? Svarte du på eposten med avslaget? Tips til hvordan jeg bør ordlegge meg?

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Jeg svarte bare på e-posten med avslaget med noe ala dette:

Hei!

Tusen takk for tilbakemelding! 

Kunne jeg spurt om hva som er grunnen til at jeg ikke kom til intervju? Så vet jeg hva jeg eventuelt må forandre på til neste jobb jeg søker på.

Mvh Sirah

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Jeg svarte bare på e-posten med avslaget med noe ala dette:

Hei!

Tusen takk for tilbakemelding! 

Kunne jeg spurt om hva som er grunnen til at jeg ikke kom til intervju? Så vet jeg hva jeg eventuelt må forandre på til neste jobb jeg søker på.

Mvh Sirah

Takk :)

Det stod forresten i avslaget at de gjerne vil beholde mine opplysninger til bruk for eventuelle senere stillinger hos dem og ba meg gi beskjed om jeg ikke ønsker det. Er dette positivt? Har ikke fått den setningen i tidligere avslag fra andre arbeidsgivere.

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Det stod forresten i avslaget at de gjerne vil beholde mine opplysninger til bruk for eventuelle senere stillinger hos dem og ba meg gi beskjed om jeg ikke ønsker det. Er dette positivt? Har ikke fått den setningen i tidligere avslag fra andre arbeidsgivere.

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Det høres ganske standard ut for å være ærlig. 

Anonymkode: 61822...d45

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Det stod forresten i avslaget at de gjerne vil beholde mine opplysninger til bruk for eventuelle senere stillinger hos dem og ba meg gi beskjed om jeg ikke ønsker det. Er dette positivt? Har ikke fått den setningen i tidligere avslag fra andre arbeidsgivere.

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Det er positivt, for da vurderer de deg i alle fall som kvalifisert. Hadde de ikke trodd at de kanskje kunne trenge opplysningene dine ville de ikke  giddet å beholde dem. 

Mulig at noen har dette som standardsvar, men det er i alle fall mange som IKKE har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Det stod forresten i avslaget at de gjerne vil beholde mine opplysninger til bruk for eventuelle senere stillinger hos dem og ba meg gi beskjed om jeg ikke ønsker det. Er dette positivt? Har ikke fått den setningen i tidligere avslag fra andre arbeidsgivere.

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Det tør jeg ikke svare på, men det er iallefall ikke negativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en epost med omtrent samme ordlyd som @Sirah skisserte og fikk svar i løpet av en halvtime. Beskjeden var at jeg er kvalifisert, men de har flere kvalifiserte interne søkere med fortrinnsrett, så ingen eksterne ville bli kalt inn til intervju. 

Det burde jeg kanskje tenkt meg, da dette var snakk om en deltidsstilling, noe det er mange av på den arbeidsplassen, og det sikkert er deltidsansatte der som ønsker større stilling. Arbeidsgiver er statseid, så de må vel lyse ut stillingen uansett? 

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Det stod forresten i avslaget at de gjerne vil beholde mine opplysninger til bruk for eventuelle senere stillinger hos dem og ba meg gi beskjed om jeg ikke ønsker det. Er dette positivt? Har ikke fått den setningen i tidligere avslag fra andre arbeidsgivere.

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

<Vet du om det er interne søkere?Ikke sikkert de har hatt eksterne til intervju dersom de har intern søker som er "tiltenkt" stillingen. 

Anonymkode: 7c0a1...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en person som var på intervju, som jeg rett og slett ikke likte. Og h*n ringte meg etter avslaget og spurte hvorfor. Jeg synes det var tøft gjort å ringe, og skulle gjerne gitt et svar. Men jeg ble satt ut (første gang for meg), samt det ikke var kvalifikasjoner, men kjemi, så klarte ikke gi noe svar. E post er bedre, la de tenke før svaret.

Anonymkode: 2aca8...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

<Vet du om det er interne søkere?Ikke sikkert de har hatt eksterne til intervju dersom de har intern søker som er "tiltenkt" stillingen. 

Anonymkode: 7c0a1...b96

Om du ser innlegget mitt over ditt har jeg allerede sendt epost og fått svar fra HR-ansvarlig. Svaret var at jeg er kvalifisert, men at de har flere kvalifiserte interne søkere med fortrinnsrett og kommer ikke til å kalle inn eksterne til intervju.

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte en epost med omtrent samme ordlyd som @Sirah skisserte og fikk svar i løpet av en halvtime. Beskjeden var at jeg er kvalifisert, men de har flere kvalifiserte interne søkere med fortrinnsrett, så ingen eksterne ville bli kalt inn til intervju. 

Det burde jeg kanskje tenkt meg, da dette var snakk om en deltidsstilling, noe det er mange av på den arbeidsplassen, og det sikkert er deltidsansatte der som ønsker større stilling. Arbeidsgiver er statseid, så de må vel lyse ut stillingen uansett? 

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Så bra at du sendte mail :) Da vet du jo at det ikke er deg lissom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sisti
5 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. 

Jeg lurer bare så veldig på hva som skal til for å peke seg ut og bli innkalt til intervju...

Søker og søker, men kommer ikke til intervju en gang. Noen ganger forstår jeg det, siden jeg vet sjansene er store for at det er søkere som er mer kvalifiserte enn meg når jeg søker, men det har vært mange stillinger jeg ikke kan å forstå hvorfor jeg ikke engang er interessant nok til at arbeidsgiveren kaller meg intervju siden jeg har alle de ønskede kvalifikasjonene på plass og føler at profilen min passer godt. 

TS

Anonymkode: 4cf43...ab4

Kanskje er ikke søknadene dine gode nok. Det er en kunst å skrive en GOD søknad, og det er greit å få hjelp av noen skikkelig proffe. Kjenner du noen som er vant til å lese mange søknader, som kan hjelpe deg? 

Her er eksempel: https://www.dn.no/talent/2012/08/28/soknaden-som-gir-deg-drommejobben

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...